تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر که خدا را، آنگونه که سزاوار اوست، بندگى کند، خداوند بیش از آرزوها و کفایتش ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805653136




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ممنوعيت شکار پرنده همچنان ادامه دارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۱ آبان ۱۳۹۴ (۱۳:۴۵ب.ظ)
ممنوعيت شکار پرنده همچنان ادامه دارد موج - مدير کل حفاظت و مديريت شکار و صيد سازمان حفاظت محيط زيست گفت: با توجه به استعلام‌هاي صورت گرفته از کليه استان‌ها و جمع بندي نظرات ارسالي از سوي ادارات کل، صدور پروانه براي 10 استاني که درخواست اعمال ممنوعيت شکار پرنده کرده بودند، ممنوع اعلام شد.
به گزارش خبرگزاري موج، علي تيموري، مدير کل حفاظت و مديريت شکار و صيد سازمان حفاظت محيط زيست، در خصوص دستورالعمل ابلاغي صدور پروانه عادي شکار پرندگان وحشي استاني در سال 1394 توسط رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، گفت: لازم به ذکر است که دستورالعمل سال 94 به دليل اعلام ممنوعيت شکار در سال 1393 بايد با دستورالعمل مشابه در سال 1392 مقايسه شود.
تيموري در خصوص محدوديت کلي گونه‌هاي قابل شکار در دستورالعمل جديد، با بيان اينکه در دستورالعمل سال 1392 گونه‌هاي پرندگان قابل شکار طيف وسيعي از گونه‌ها از گنجشک سانان گرفته تا انواع ماکيان خشک زي و گونه‌هاي مختلف آبزي و کنار آبزي را در بر مي‌گرفت، اظهار کرد: در پيش نويس سال 94 با توجه به بررسي‌هاي انجام گرفته، گونه‌هاي قابل شکار (با توجه به زمان ابلاغ دستورالعمل) به شش گونه پرنده خشک زي و هفت گونه آبزي مهاجر (جمعاً 13 گونه) تقليل يافته است.

تقسيم بندي جديد پروانه‌هاي شکار
وي اشاره اي هم به محدوديت گونه‌هاي قابل شکار با هر پروانه داشت و افزود: پروانه شکار تا سال 1392 به گونه اي صادر مي‌شد که شکارچي مي‌توانست کليه گونه‌هاي مجاز را با يک پروانه شکار نمايد، ليکن در دستورالعمل 1394، پروانه‌ها به چهار گروه دسته بندي شده و دارنده هر پروانه صرفاً مجاز به شکار گونه‌هايي است که در پروانه قيد شده و حتي در يک مورد (پروانه شکار ابيا) دارنده پروانه صرفاً مجاز به شکار يک گونه است.
مدير کل حفاظت و مديريت شکار و صيد سازمان حفاظت محيط زيست اصلاح بهاي پروانه‌ها را از ديگر تغييرات دستورالعمل ابلاغي سال 1394 اعلام کرد و گفت: بهاي پروانه در سال 1392 ششصد هزار ريال براي کل فصل شکار تعيين شده بود اما در دستورالعمل 1394 ضمن محدوديت گونه‌هاي قابل شکار در هر پروانه، بهاي جداگانه اي براي هر يک از پروانه‌ها 600000 ريال تعيين و در مورد پروانه گروه پرندگان آبزي، بهاي هر پروانه 1200000 ريال تعيين شده است.
وي يکي ديگر از مزيت‌هاي دستورالعمل جديد را کاهش زمان فصل شکار دانست و اضافه کرد: فصل مجاز شکار در دستورالعمل سال 1392 تا 15 اسفند ماه در نظر گرفته شده بود در حالي که در دستورالعمل جديد، با توجه به شرايط زيستي و عادات بيولوژيک و نيازهاي غذايي و طبيعي گونه‌ها و جمعيت‌هاي قابل برداشت، فصل شکار کاهش چشمگيري يافته است.

ابيا تنها استثناي گونه‌هاي خشک زي در مدت زمان شکار
تيموري ادامه داد: بر اين اساس؛ فصل شکار گونه‌هاي مهاجر آبزي تا پايان بهمن ماه و فصل شکار براي گونه‌هاي خشک زي تا 15 دي‌ تعيين شده و البته ابيا تنها استثناء گونه‌هاي خشک زي است که فصل شکار آن تا پايان بهمن ماه است.
مديرکل حفاظت و مديريت شکار و صيد سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به کاهش مدت اعتبار پروانه‌ها، اظهار کرد: مدت اعتبار پروانه‌هاي صادره بر اساس دستورالعمل سال 1392 از تاريخ صدور تا پايان فصل شکار بود که مي‌توانست بيش از چهار ماه باشد در حالي که حداکثر مدت اعتبار پروانه‌ها در دستورالعمل سال 1394، حداکثر دو ماه است که البته در مورد پروانه ابيا حتي کمتر (45 روز) است.
وي ضمن تاکيد بر کاهش تعداد پروانه‌هاي قابل دريافت، تصريح کرد: بر اساس دستورالعمل سال 1392 يک شکارچي مي‌توانست در استان‌هاي مختلف چندين پروانه دريافت نمايد و محدوديتي براي دريافت پروانه در استان‌هاي مختلف وجود نداشت اما در دستورالعمل سال 94، يک شکارچي صرفاً مي‌تواند از هر يک از گروه‌هاي قابل شکار تنها يک پروانه در کل کشور دريافت نمايد.

اعمال ممنوعيت شکار در محدوده قرق‌هاي اختصاصي
اين مقام مسوول ضمن يادآوري اعمال ممنوعيت شکار در محدوده قرق‌هاي اختصاصي پيشنهادي، خاطرنشان کرد: با توجه به ضوابط قانوني و همچنين جهت کمک به اقدامات حفاظتي در پنج محدوده اي که موافقت‌هاي اوليه براي ايجاد قرق‌هاي اختصاصي را دريافت و در انتظار مصوبه شوراي عالي حفاظت محيط زيست هستند، در دستورالعمل جديد، شکار در محدوده اين قرق‌ها نيز ممنوع اعلام شده است.
تيموري قابليت کنترل تعداد پروانه‌هاي صادره در استان‌ها را يکي ديگر از مزيت‌هاي دستورالعمل سال 94 نسبت به دستورالعمل گذشته دانست و گفت: در حالي که در دستورالعمل سال 1392 محدوديتي براي صدور پروانه در استان‌ها لحاظ نشده بود، در دستورالعمل سال جاري، به استان‌ها آزادي عمل داده شده تا در صورت صلاحديد فني، با اعلام مراتب به اداره کل حفاظت و مديريت شکار و صيد، به تعداد مورد نظر براي هر گروه قابل شکار پروانه صادر نمايند.

تخصيص حداقل 50 درصد از پروانه‌هاي صادره در هر استان به شکارچيان بومي
مدير کل حفاظت و مديريت شکار و صيد سازمان حفاظت محيط زيست ضمن تاکيد بر توجه به اولويت‌هاي جوامع بومي و محلي به منظور مساعدت با آن‌ها، تصريح کرد: در دستورالعمل سال 94 پيش بيني شده تا در صورت اعمال محدوديت از سوي استان‌ها در تعداد پروانه، حداقل 50 درصد از پروانه‌هاي صادره به شکارچيان بومي (مقيم استان) تخصيص يابد.
وي توجه به جوامع محروم که وابستگي معيشتي به شکار دارند را از ديگر تفاوت‌هاي دستورالعمل سال 94 نسبت به دستورالعمل پيشين اعلام کرد و افزود: در حاليکه در دستورالعمل سال 92 براي جوامع محروم محلي که وابستگي معيشتي به شکار دارند مزيتي پيش بيني نشده بود، در دستورالعمل 1394، اين جوامع اولويت اصلي صدور پروانه اعلام و به استان‌ها تکليف شده تا سهم بيشتري از پروانه‌ها به حوزه‌هاي شهرستان‌هايي اختصاص يابد که جوامع بومي آنها وابستگي سنتي به شکار دارند.
اين مقام مسوول ادامه داد: واگذاري اختيار به استان‌ها براي صدور گروه‌هاي مختلف پروانه با توجه به اينکه در دستورالعمل سال جاري، پروانه‌هاي شکار به چهار گروه دسته بندي شده است اين امکان را براي استان‌ها فراهم مي‌کند تا با لحاظ شرايط زيستي و جمعيتي گونه‌ها، هر گروه از پروانه‌ها را که صلاح مي‌دانند صادر نمايند و به اين ترتيب امکان اعمال محدوديت براي شکار انواع گونه‌ها با تشخيص استان‌ها بيشتر خواهد شد.

حذف سلاح‌هاي بادي
مدير کل حفاظت و مديريت شکار و صيد سازمان حفاظت محيط زيست با تاکيد بر اهميت حذف سلاح‌هاي بادي جهت حمايت از برخي گونه‌هاي پرندگان، تصريح کرد: در دستورالعمل سال 1392 شکار با تفنگ بادي کاليبر 5/5 پيش بيني شده بود که با توجه به خطرات سلاح‌هاي بادي جديد (PCP) ها و آسيب‌هايي که مي‌توانند به انواع گونه‌هاي جانوري وارد نمايند، در دستورالعمل سال 1394 شکار با اين‌گونه سلاح‌ها حذف و عملاً ممنوع است.
تيموري ضمن اشاره به کاهش استان‌هاي صادر کننده پروانه بر اساس بررسي‌هاي استاني، گفت: دستورالعمل سال 1392 براي کليه استان‌ها صادر و ابلاغ شد، ليکن در دستورالعمل اخير، با توجه به استعلام‌هاي صورت گرفته از کليه استان‌ها و جمع بندي نظرات ارسالي از سوي ادارات کل، صدور پروانه براي 10 استاني که درخواست اعمال ممنوعيت شکار پرنده کرده بودند، ممنوع اعلام شد.

ايجاد بسترهاي لازم جهت حفاظت از حيات وحش، سياست‌هاي راهبردي سازمان حفاظت محيط زيست
وي افزود: اين دستورالعمل در راستاي سياست‌هاي راهبردي سازمان در حوزه محيط زيست طبيعي مبني بر ايجاد بسترهاي لازم جهت حفاظت هرچه بيشتر از حيات وحش همراه با بهره برداري پايدار و اصولي از منابع زيستي طبيعي کشور صادر و ابلاغ شده است.
تيموري تاکيد کرد: معاونت محيط زيست طبيعي پيرو اعمال ممنوعيت شکار انواع گونه‌ها در سال 1393، ضمن تامين يک دوره فضاي آرامش و احياي جمعيت براي انواع گونه‌هاي جانوري وحشي به ويژه گونه‌هاي قابل شکار و صيد، با بررسي نتايج و بازخوردهاي حاصله از سرشماري‌ها و بررسي‌هاي ميداني، استعلام از کليه ادارات کل استان‌ها و برگزاري جلسات تخصصي با متخصصان و افراد صاحب تجربه در زمينه شکار و صيد و حفاظت از حيات وحش، بازنگري‌هاي بنيادين و اساسي در دستورالعمل صدور پروانه عادي شکار پرنده انجام داده به ترتيبي که رويکرد عمده آن ايجاد شرايط حمايتي بيشتر از حيات وحش در کنار بهره برداري خردمندانه از آن‌ها و توجه به جوامع بومي و محلي که وابستگي جمعيتي به شکار پرندگان دارند، است.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن