تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802985351




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کاوش براي پيشگيري از تعرض به محوطه تاريخي قلعه سنگ


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۰ آبان ۱۳۹۴ (۱۴:۵۵ب.ظ)
کاوش براي پيشگيري از تعرض به محوطه تاريخي قلعه سنگ موج-کاوش‌هاي باستان شناسي براي پيشگيري ازتعرض بيشتر به محوطه تاريخي قلعه سنگ سيرجان شروع شد.
به گزارش خبرگزاري موج، سعيد امير حاجلو، سرپرست گروه باستان شناسي امروز يکشنبه با اعلام اين خبر گفت: فصل نخست کاوش در مجموعه قلعه سنگ بر کاوش‌هاي پيگردي و خواناسازي شواهد معماري بخش شمالي و شرقي مجموعه متمرکز است و پس از انجام اين کاوش‌ها، برنامه مرمت و حفاظت يافته‌هاي کاوش و بخش‌هايي از شواهد معماري موجود در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وي هدف از اين کاوش‌ها را، بررسي منظر فرهنگي محوطه قلعه سنگ سيرجان و تعيين حريم آن بر اساس شواهد سطحي، پيگردي و خواناسازي شواهد معماري به منظور انجام عمليات حفاظتي و مرمتي و تبديل به پايگاه گردشگري ميراث فرهنگي سيرجان، تدوين و مستندسازي دقيق نقشه و عناصر فضايي پيرامون قلعه سنگ به ويژه در محدوده دامنه‌هاي شمالي و شرقي آن، مستندسازي، تدوين پرونده ثبتي و مطالعه شواهد باستان شناختي قلعه بي بي دن در جنوب قلعه سنگ و تبيين ارتباط فرهنگي ميان آن و قلعه سنگ ذکر کرد.
به گفته اميرحاجلو اجراي اين برنامه از دو منظر قابل توجه و اهميت است: نخست با توجه به مسأله معارضان محوطه تاريخي قلعه سنگ سيرجان و وجود زمين‌هاي کشاورزي و باغات پسته در دو سوي شمالي و جنوبي آن، اجراي اين برنامه به منظور بررسي منظر فرهنگي اين محوطة ارزشمند و مشخص شدن حريم سطحي آن و همچنين تعيين وضعيت مالکيت زمين‌هاي پيرامون آن ضروري است.
وي افزود: متأسفانه زمين‌هاي کشاورزي، باغات پيرامون محوطه و شرکت‌ها و صنايع واقع در غرب و جنوب غربي محوطه قلعه سنگ به دليل روشن نبودن وضعيت حريم محوطه، و از سوي ديگر، فعاليت-هاي معدن کاران در کوه بي بي دن و تعرض آن‌ها به منظور بهره برداري از سنگ مرمريت بستر آن، موجوديت اين دو اثر را تهديد مي‌کنند.
اميرجاجلو اهميت و ضرورت دوم اين طرح را با توجه به موقعيت ويژه جغرافيايي سيرجان و تردد فراوان گردشگران از مسيرهاي ارتباطي اين شهرستان، تبديل محوطه قلعه سنگ به سايت ـ موزه و پايلوت گردشگري اين شهر که از اولويت‌هاي فرمانداري سيرجان در سال 1394 بوده عنوان کرد.
او افزود: ساماندهي منظر فرهنگي قلعه سنگ (به عنوان بخش حاکم نشين شهر قديم سيرجان) و همچنين پيگردي و خواناسازي شواهد معماري و حفاظت و مرمت آن، امکان ترسيم سيمايي بهتر و دقيق تر را از پيشينه تاريخي اين شهر کهن براي گردشگران فراهم خواهد کرد.
مجموعه آثار معماري قلعه سنگ، در محدوده اي به وسعت بيش از 40 هکتار با باروهاي تودرتو و بيش از 40 برج ديده باني محصور شده اند.
اميرحاجلو با اشاره به پراکندگي قطعات سفال شاخص سطحي در محوطه قلعه سنگ گفت: اين پراکندگي نشان دهند تداوم سکونت در آن دست کم از سده چهارم هجري تا دوره صفوي است.
او افزود: منبر سنگي حجاري شده با کتيبه ثلث و دو پايه تراشيده شدة سنگي در دامنه شمالي مجموعه قلعه سنگ و دو کوره بزرگ با حجم انبوهي از سرباره‌هاي ذوب فلز در دامنه جنوبي قلعه سنگ از عناصر مهم اين مجموعه است همچنين برخي ساختارهاي معماري سنگي و آجري بر فراز کوه ايجاد شده که در ميان مردم به شاه‌نشين و حمام معروف است.
ارگ تاريخي «قلعه سنگ» و شارستان و باروهاي پيرامون آن در 10 کيلومتري جنوب شرقي شهر سيرجان در استان کرمان و در حاشيه جنوب شرقي نجف شهر قرار دارد.
اين اثر، بخشي از منظر فرهنگي شهر کهن سيرجان است و در حاشيه غربي اين شهر و بر گرداگرد کوهي منفرد به ارتفاع 100 متر شکل گرفته است.
شهر کهن سيرجان در دوران ساساني پايه گذاري شده و تا سده چهارم هجري کرسي ايالت کرمان بوده است پس از آن، با انتقال کرسي از سيرجان به بردسير (شهر کرمان فعلي)، به عنوان دومين شهر مهم ايالت کرمان به حيات خود ادامه داده است.
فصل نخست کاوش‌هاي باستان‌شناسي قلعه سنگ سيرجان با مجوز رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي گردشگري از 25 مهر 1394 آغاز و تا 30 آبان ادامه خواهد يافت.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن