تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815430824




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فوايد تربت امام حسين (ع)


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۹ آبان ۱۳۹۴ (۱۷:۳۰ب.ظ)
فوايد تربت امام حسين (ع) موج- امام رضا (ع) فرمود:خوردن گل، مانند خوردن مردار و خون و گوشت خوک، حرام است مگر گل مزار حسين (ع)، به‌درستي که در آن شفاي هر درد و امنيت از هر ترسي است.
به گزارش خبرگزاري موج، فضيلت و آثار و برکاتي که براي تربت حسيني است، براي هيچ تربتي و قطعه‌اي از قطعات زمين نيست. خاک کربلا قطعه‌اي از بهشت است که خداوند قادر متعال به واسطه قدرداني از يک فداکار در راه دين که تمام هستي خود را فدا کرده، در آن خاک، برکت و فضيلت و شفا قرار داده است.

کربلايش قطعه‌اي از جنت است / باب نور و باب لطف و رحمت است
چرا تنها اين خاک داراي چنين ويژگي‌ها و آثار و برکات است؟
بايد گفت: هر چيزي که در اين عالم، شرافت ظاهري و يا معنوي پيدا مي‌کند، يا به خاطر انتساب آن به خداوند سبحان و شرافت ذاتي است، و يا به خاطر وقوع امر خارق العاده و مهمي است که به آن شرافت و برکت داده است.
در تربت کربلاي سيدالشهدا (ع) هر دو امر محقق شده است؛ زيرا خاک کربلا بنا بر رواياتي، هم شرافت ذاتي و خدا دادي، و هم امر عظيم و واقعه‌اي مهم در آنجا واقع گرديده که آن شهادت حسين بن علي (ع) و ياران وفادارش است، لذا داراي فضيلت و آثاري خاص است.
آمده است که چون بر قبر امام حسين (ع) آب بستند، پس از چهل روز آب فرو نشست و اثر قبر محو شد، يکي از اعراب بني اسد آمد و از خاک قبضه قبضه برداشت و بوييد تا بر قبر حسين رسيد، و چون او را مي‌بوسيد گريه مي‌کرد و مي‌گفت: پدر و مادرم به فدايت، چه اندازه خوشبويي که قبر و تربت تو چنين خوشبو است، سپس شروع کرد به سرودن: خواهند نهان سازند قبرش ز حبيبش، خوشبويي خاک قبر گرديده دليلش.
آري خاک مزار حسين (ع) سرمه چشم عاشقان و شيفتگانش بوده و ايشان را مجنون وار به سوي خود مي‌کشاند.
آثار و برکاتي که مي‌توان براي تربت پاک حسيني برشمرد عبارتند از:

1. تأثير تماس اعضاي بدن با تربت
يکي از آثار و برکات تربت سيدالشهدا (ع) اين است که متبرک کردن بدن و صورت با آن تربت شريف تأثير معنوي زيادي بر انسان خواهد گذاشت، از اين رو از بعضي بزرگان دين و امامان معصوم نقل شده که بعد از نماز، بدن و صورت خويش را با مهر کربلا متبرک مي‌کنند. و نيز دستور داده‌اند که قبل از خوردن تربت جهت شفا گرفتن، آن را بوسيده و با اعضاي بدن تماس داده شود.
امام صادق (ع) فرمود: «خداوند متعال تربت جدم حسين (ع) را شفاي هر درد، و ايمني از هر خوفي قرار داده است؛ پس هرگاه يکي از شما خواست از آن خاک تناول کند، ببوسد و آن را به چشم گذارد و بر ساير اعضاي بدنش تماس دهد…» (۱)

2. سجده بر تربت
يکي ديگر از برکات و آثار خاک مزار امام حسين (ع) اين است که سجده بر آن تربت پاک حجاب‌هاي ظلماني را کنار زده و در توجه حق تعالي به نمازگزار مؤثر است. امام صادق (ع) در اين باره مي‌فرمايد: «همانا سجود بر تربت حسين (ع) حجاب‌هاي هفتگانه را پاره مي‌کند»(۲)
لازم به ذکر است که مراد از «حجاب» در کتاب و سنت، همان حجاب‌هايي است که بين بنده و خالق حائل شده و او را از شهود خداوند محجوب مي‌سازد که در مرحله اول، حجاب‌هاي ظلماني و در مرحله دوم، حجاب‌هاي نوراني بر طرف مي‌شود اما مراد از حجاب‌هاي هفتگانه، ظاهراً حجاب‌هاي ظلماني است. سجده بر تربت حضرت سيدالشهدا (ع) اين خاصيت را دارد که در صورت معرفت به حق حضرت و ولايت او، حجاب‌ها را دريده و راهگشاي وصول به کمالات انساني باشد.

سجده بر خاک سرکوي تو آرند خلايق جان فداي تو که هم قبله و هم قبله نمايي
و اما در خصوص اينکه در ميان شيعه معمول است از خاک مقدس کربلا يعني تربت کنار قبر سيدالشهدا (ع) خاک برداشته و با آن مهر درست کرده و غالباً در نماز، به آن سجده مي‌کنند بدين خاطر است که از خاک زمين بوده و به تمامي خاک‌ها مي‌توان سجده کرد، و از طرفي خاک کربلا به لحاظ شهادت امام حسين (ع) و ياران باوفايش شرافت پيدا کرده است، به طوري که اهل بيت (ع) نيز به ما فرموده‌اند در هر نمازي که سجده بر تربت کربلا باشد خداوند آن نماز را به خاطر آن حضرت قبول مي‌کند. چنانکه حضرت صادق (ع) از خاک کربلا درون کيسه‌اي ريخته و در سجاده همراه داشت، در هنگام نماز آن کيسه را باز مي‌کرد و بر آن سجده مي‌نمود.

3. شفا يافتن
از جمله آثار و برکات قطعي تربت پاک سيدالشهدا (ع) شفا بودن آن براي دردهاو آلام انسان است. رواياتي که دلالت بر اين امر دارند به سه دسته تقسيم مي‌شوند:
دسته اول: رواياتي است که شفا بودن را براي تربتي که از خود قبر شريف برداشته شود مخصوص کرده است، چنانکه امام صادق (ع) فرمود: «به درستي که نزد سر حسين (ع) تربت سرخي است که شفاي هر دردي غير از مرگ هست» (۳)
دسته دوم: رواياتي است که با تعبيرات مختلف توسعه‌اي از بيست ذراع تا پنج فرسخ و يا ده ميل را براي آن قائل است. چنانکه امام صادق (ع) فرمود: «حريم مزار حسين (ع) پنج فرسخ از چهار جانب قبر است»(۴)
دسته سوم: رواياتي است که به طور مطلق جنبه شفا بودن تربت را مطرح کرده اند. چنانکه امام صادق (ع) فرمود: «خاک مزار امام حسين (ع) براي هر دردي شفاست.» (۵)
تا شفا بخشد روان و جسم هر بيمار را / در حريم وصل خود خاک شفا دارد حسين
و نيز امام رضا (ع) فرمود: «خوردن گل، مانند خوردن مردار و خون و گوشت خوک، حرام است مگر گل مزار حسين (ع)، به‌درستي که در آن شفاي هر درد و امنيت از هر ترسي است» (۶)
حکايت: عالم زاهد پرهيزگار حجت الاسلام و المسلمين مرحوم آقاي حاج شيخ محمد حسن عالم نجف آبادي قدس سره نقل فرمودند: «من در زمان مرجعيت مرحوم آيه الله آخوندي خراساني (ره) که در نجف اشرف مشغول تحصيل بودم مريض شدم و اين بيماري مدتي طول کشيد و پرستاري مرا بعضي از طلاب در همان حجره مدرسه بر عهده داشتند. پس از چندي بيماري من به قدري شديد شد که اطبا از شفا يافتنم مأيوس شدند و ديگر براي معالجه‌ام نيامدند، و من در حال تب شديد گاهي بي‌هوش مي‌شدم و گاهي به هوش مي‌آمدم.
يکي از رفقا که مرا پرستاري مي‌کرد شنيده بود که عالم زاهد مرحوم آيه الله آقاي حاج علي محمد نجف آبادي قدس سره مقداري از تربت اصلي حضرت سيدالشهدا (ع) را دارد. او به منزل معظم له رفته و از وي خواسته بود که قدري از آن تربت را بدهد که به من بخورانند تا شفا يابم. ايشان فرموده بود: من به قدر يک عدس تربت دارم و آن را گذاشته‌ام که بعد از مرگم در کفنم بگذارند. آن آقا ناراحت شده و گفته بود: حالا که ما از همه جا مأيوس شده و به شما پناه آورده‌ايم شما هم از دادن تربت خودداري مي‌کنيد؟ اين بيمار در حال احتضار است و مي‌ميرد.
مرحوم آيه الله آقاي حاج علي محمد، دلش به حال بيمار سوخته و قدري از آن تربت که از جان خودش عزيزترش مي‌داشت به آن شخص داده بود. تربت را با آب مخصوصي که وارد شده در آب حل کرده و به حلق من ريخته بودند. من که در حال بيهوشي به سر مي‌بردم، ناگهان چشمان خود را باز کرده و ديدم رفقا اطراف بسترم نشسته‌اند، خوب دقيق شدم و آنان را شناختم و قصه تربت را که به حلقم ريخته بودند برايم شرح دادند.
کم کم در خود احساس نيرو و نشاط کردم و حرکتي به خود داده نشستم، ديدم نشاط بيشتري دارم برخاستم و ايستادم، و چون يقين کردم که به برکت ترتبت مقدس امام حسين (ع) شفا يافتم حال خوشي پيدا کردم و به رفقا گفتم: از شما خواهش مي‌کنم که از حجره بيرون برويد، چون مي‌خواهم زيارت عاشورا را بخوانم رفقا از حجره بيرون رفتند و من درب حجره را بستم و بدون احساس ضعف با آن حال خوشي که قابل و صف کردن نيست مشغول خواندن زيارت حضرت سيدالشهدا (ع) شدم.» (۷)
آري، شفاي بيماران به وسيله تربت آن حضرت يکي از برکاتي است که خداوند متعال در عوض شهادت امام حسين (ع) به وي عطا فرموده است.
تربتت راز شفاي همه درد است حسين تن و جان را نبود مثل تو آگاه طبيب

4. تأثير کام برداشتن اطفال با تربت
کام برداشتن اطفال با تربت امام حسين (ع) موجب ايمني کودک مي‌شود چنانکه امام صادق (ع) فرمود:
«کام فرزندانتان را با تربت حسين (ع) باز کنيد که آن امان است» (۸)

5. تأثير تربت حسين، همراه جنازه
صاحب کتاب «مدارک الاحکام» مي‌نويسد: در زمان حضرت صادق (ع) زن زاينه‌اي بود، بچه‌هايي که از زنا به دنيا مي‌آورد در تنور مي‌انداخت و مي‌سوزانيد. وقتي که مرد، پس از غسل و کفن او را به خاک سپردند، اما زمين جنازه‌اش را بيرون انداخت. جاي ديگر او را دفن کردند باز زمين او را نپذيرفت تا سه مرتبه، آنگاه مادرش به امام صادق (ع) متمسک شد: اي پسر پيغمبر به فريادم برس.
فرمود: کارش چه بود؟ عرض کردند زنا و سوزاندن بچه‌هاي حرامزاده. فرمود: هيچ مخلوقي حق ندارد مخلوقي را بسوزاند، سوزاندن به آتش مخصوص خالق است عرض کرد حالا چه کنم؟ فرمود: مقداري از تربت حسين (ع) با او در قبر بگذاريد. تربت حسين (ع) امان است. همراهش گذاشتند زمين او را پذيرفت.
در توقيع مبارک حضرت حجه بن الحسن (عج) نيز اذن داده شده است. يکي از شيعيان به حضرت (در زمان غيبت صغري توسط نايب خاص حضرت) مي‌نويسد: آيا جايز است ما تربت حسين (ع) را با ميت در قبر بگذاريم، يا با تربت حسين روي کفن بنويسيم؟
حضرت در پاسخ مرقوم مي‌فرمايند: هر دو کار پسنديده است. البته بايد رعايت احترام تربت بشود. مهر يا تربت، مقابل يا زير صورت ميت باشد، بلکه به برکت خاک قبر حسين (ع) قبر ميت محل امني از هر بلا و آفت و عذابي گردد(۹)

6. تسبيح تربت
از حضرت صاحب الزمان (عج) روايت شده که فرمود: «هر کس تسبيح تربت امام حسين (ع) را در دست گيرد و ذکر را فراموش کند، ثواب ذکر براي او نوشته مي‌شود». (۱۰)
و امام صادق فرمود: «يک ذکر يا استغفار که با تسبيح تربت حسين (ع) گفته شود برابر است با هفتاد ذکر که با چيز ديگر گفته شود»(۱۱)

منابع:
۱- وسائل الشيعه، شيخ حر عاملي, ج ۴ ص ۱۰۳۳
۲- کافي, مرحوم کليني، ج ۴ ص ۵۸۸
۳- کامل الزيارات، ابن قولويه، ص ۲۷۲
۴- مکارم الاخلاق، طبرسي، ج ۱ ص ۳۶۰
۵- کافي, مرحوم کليني، ج ۱ ص ۳۶۰
۶- تهذيب الاحکام، شيخ طوسي، ج ۶ ص ۷۴
۷- نقل از کتاب سيد الشهدا آيت الله شهيد دستغيب، ص ۱۶۶
۸- وسائل الشيعه، شيخ حر عاملي، ج ۴ ص ۱۰۳۳
۹- وسائل الشيعه، شيخ حر عاملي، ج ۴ ص ۱۰۳۳
۱۰- بحارالانوار، علامه مجلسي، ج ۴۴ ص ۲۸۰
۱۱- نقل از کتاب درسي که حسين (ع) به ما آموخت شهيد هاشمي نژاد، ص ۴۵۱













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن