تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806438784




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آشنایی با تاریخچه انیمیشن رایانه ای


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: - همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: در دنیای فانتزی و در طی حداقل ۷۰ سال اخیر ستاره های زیادی به جهان انیمیشن معرفی شده اند. اما هرکدام از آنها پس از مدتی ناچار به خداحافظی شده و از آنها جز یادی خاطره انگیز باقی نمانده است.دنیای فانتزی آنقدر بزرگ و وسیع است که حتی حضور صدها کاراکتر نیز می تواند بخش اندکی از قلمرویش را اشغال کند و در طرف دیگر علاقه مندان پرشمار انیمیشن در سراسر جهان منتظرند تا قهرمانان فانتزی جدیدی ببینند یا این که هنرنمایی دوستان قدیمی و کاراکترهای سال های گذشته را نظاره گر باشند. به هر حال انیمیشن سازی تعطیل بردار نیست و علاقه مندی به این نوع سینما هم روز به روز فزاینده نشان می دهد. بدون هیچ شکی استودیوهای ژاپنی بین سالهای 1978 تا 1985 آغاز گر تولید سریال ها و فیلم های انیمیشن در سطح ملی و جهانی بودند. با اینهمه نوع تولیدات آنها هرگز توانایی جذب مخاطبان بین المللی را نداشت. چنانکه پیش از این نیز سینمای انیمیشن در ژاپن ابتدا یکی از پیشگامان بود اما در ادامه توان رقابت با کمپانی های بزرگ را نداشت. از 1985 شرکت های بزرگ آمریکایی و سینمای آمریکا و شرکت هایی مانند دریم ورکز ؛ والت دیسنی و پارامونت و در ادامه پیکسار ششدانگ حواسشان را بر تولید انیمیشن دیجیتال گذاشتند. این را هم در نظر داشته باشید که انیمیشن سنتی فقط متعلق به یکی دو کشور نیست. شاید تعجب کنید اما کشوهای اروپای شرقی مانند لهستان و یوگوسلاوی سابق از سرآمدان ژانر انیمیشن بویژه انیمیشن سنتی هنری بودند.چنانچه مکتب زاگرب در ژانر انیمیشن ماحصل دسترنج این افراد بوده است. به هر روی انیمیشن سنتی با همه روح و زیبایی خاص خود از دهه 1980 کم کم دیگر جوابگوی مخاطبان نبود. مشکل به محبوبیت کاراکترها بر نمی گشت. مسئله مهم زمان زیادی بود که کمپانی ها برای ساخت هر کارتون سینمایی ملزم به صرف آن بودند. تا اواسط دهه نود میلادی کج و دار مریز این روند طی شد اما تقریبا پس از آن و تا اواسط دهه اول هزاره سوم رکود شدیدی در دنیای انیمیشن پدیدار گشت. در طی این سالها تک ستاره هایی مانند شرک؛ داستان اسباب بازی ؛ شرکت هیولاها؛ پیدا کردن نمو و چند اثر سینمایی دیگر به تنهایی بار سینمای انیمیشن را به دوش کشیدند اما این کافی نبود. تا اینکه در حدود سال 2007 دنیای انیمیشن ضرورت ارئه چهره های جدید را احساس کرد. سال اخیر برای سینمای انیمیشن به لحاظ فروش و بازگشت سرمایه رویایی بوده است. چراکه پس از سال های رکود در دهه 90 و اوایل هزاره سوم، از سال 2007 دنیای کارتونی توانست با رقمی حدود 24 میلیارد دلار فروش استودیوها و کمپانی های کوچک و بزرگ فیلمسازی را به آینده امیدوارتر کند. از رقم بالا 11 میلیارد دلار متعلق به فروش مربوط به امریکا و امریکای شمالی است و بقیه آن هم فروش جهانی فیلم هاست که جمع این 2 ما را به همان رقم 24 میلیارد دلار می رساند؛ رقمی که سهم فروش محصولات کارتونی در آن (به نسبت تولیدات سال 2007) بسیار قابل توجه است.  این در حالی است که درآمد جهانی انیمیشن سازان در سال 1993 چیزی حدود یک میلیارد دلار بیشتر نبوده و الان این رقم سرسام آور شده است. 4 میلیارد ناخالص که البته باید سهم بازارهای DVD و محصولات جانبی را از این رقم کم کرد، ضمن این که این مبلغ مربوط به فروش جهانی است. ورود ستاره های جدید در سال 2014 این رقم به حدود 30 میلیارد دلار رسید. اگرچه سهم تولیدات رایانه ای و دیجیتالی، کارتون را از رکود نجات داد؛ اما یک عامل غیرقابل انکار دیگر نیز وجود داشت و توانست تماشاگران را نسبت به دنیای آینده انیمیشن بسیار امیدوارتر کند و این عامل همانا بازگشت گاه و بیگاه ستاره های سال های دور و قهرمانان بازنشسته بود، چراکه بی حس و حال بودن تعدادی از قهرمانان رایانه ای پس از یکی دو بار حضور در پرده نقره ای واقعا داشت نگران کننده می شد. ساخته هایی مانند یخ زده و دو قسمت چگونه اژدهای خود را تربیت کنید ؛ انیمیشن لگو و یا یک انیمیشن ابرقهرمانی به نام قهرمان بزرگ 6 دارای کاراکترهای موفقی بودند که با این کارتون ها به مخاطبان معرفی شدند.  این نگرانی را کنار فروش های فوق العاده و محبوبیت های خارق العاده قهرمانان نسل جدید اگر تصور کنیم؛ درمی یابیم که حتی این فروش و محبوبیت ها هم در سال های آتی به تنهایی نمی توانست گریز از بن بست رکود در دنیای فانتزی شود. مثال دیگر انیمیشن بسیار زیبای باد می وزد محصول 2013 و ساخته هایائو میازاکی است. این انیمیشن یک قدرت نمایی میان انیمیشن سنتی و انیمیشن دیجیتال بود. نتیجه اما به صورت معنوی بسیار دلچسب بود.اما فروش کم و زمان زیاد ساخت این فیلم ثابت کرد که دنیای فانتزی احتیاج به کمپانی های همیشه پرکار دارد. کارتون هایی مانند شرک فقط برای قسمت اول چیزی حدود 270 میلیون دلار در امریکای شمالی فروختند و مجموع فروش کارتون این قهرمان در قسمت های دوم و سوم به رقم حدودا 750 میلیون دلار نیز رسید. اما در تولید انیمیشن با وجود موفقیت یک اثر آنچه رمز پیروزی است فقط استمرار است و بس. نگرانی ها با شکست هایی مطلق در دنیای فانتزی بین سال های 2004 تا 2007 نیز بسیار دردآور بود: «تخته های شنا بالا»، «پشت پرچین ها»، حتی «پاهای شاد» با وجود موفقیت های نسبی ولی زنگ خطر جدی را به صدا درآوردند. کار تا جایی بالا گرفته که عمدتا طی سالهای بعد کارتون هایی برای دریافت اسکار بهترین انیمیشن سال کاندیدا می شوند که آنچنان که باید و شاید کارهایی قوی به حساب نمی آیند. تمامی این رخدادهاست که باعث می شود طی این چند ساله زمزمه حضور کاراکترهای قدیمی به گوش برسد و البته تجربیات به دست آمده نیز امیدوارکننده بوده یا حداقل درس عبرت واقعا جدی و ضروری برای صاحبان استودیوهای انیمیشن به وجود آورده (کارتون «لونی تونز» محصول 2003 را به یاد بیاورید که به صورت یک فیلم انیمیشن زنده قصد بازگرداندن ستاره هایی مانند باگزبانی، والتی و تعداد دیگر را داشت، اما نهایتا فقط 20 میلیون دلار فروخت و شکست سختی خورد). بر این اساس که باید داستان های جدید با فضا و مکان تازه را در اختیار ستاره های قدیمی قرار داد. از سویی دیگر استمرار حضور ستاره های فعلی روی پرده نیز از سیاست های در حال اجرای صاحبان استودیوها است. شرک 3 در حالی در می 2007 به روی پرده رفت که پیش از این برای اولین بار در می 2001 یعنی دقیقا 6 سال پیش معرفی شده بود و شرک دوم نیز در می 2004. این روند همان قضیه استمرار حضور قهرمانان جدید را می دهد. اما همین قهرمانان دیگر جدید به حساب نمی آیند اگرچه محبوب خواهند ماند چنانکه کاراکترهای داستان اسباب بازی هنوز محبوب مانده اند.. همین امر ضرورت خلق قهرمان جدید در دنیای فانتزی و همچنین بازگشت تعدادی از ستاره های قدیمی را بیش از پیش جلوه گر می سازد. به همه اینها حضور تک کارتون هایی مانند بالا Upرا در نظر بگیرید. کارتونی که در سال 2009 روانه اکران شد و. قلب ها را تسخیر کرد. در همین سالها اما ماداگاسکاری ها به میدان آمدند. ماداگاسکار تا سال 2014 در 4 قسمت عرضه شد و مخاطب فراوان یافت. اما یک تجربه متفاوت که در جولای سال 2009 به بار نشست از آن زمان یکی از اصلی ترین مطالعات و دغدغه های دنیای انیمیشن سازان تبدیل شده است. در آن سال «فیلم سیمپسون ها» «»The Simpsons movie براساس کاراکترهای مجموعه کارتونی معروف و بسیار پرطرفدار «سیمپسون ها» تولید و به اکران سراسری رسید و با استقبال فراوان روبه رو شد و چیزی حدود 200 میلیون دلار فقط در امریکای شمالی فروخت. موفقیت کارتون «فیلم سیمپسون ها» باعث شد انیمیشن سازان به بررسی کاراکترهایی بپردازند که علی رغم حضور پرسابقه در تلویزیون و پخش به صورت سریال های کارتونی تلویزیونی هنوز فرصت یا برنامه ای برای حضورشان روی پرده نقره ای صورت نگرفته است. اگرچه چنین تولیداتی با ریسک بسیار بالایی آماده می شوند اما با موفقیت «فیلم سیمپسون ها» (که پشتوانه ای حدود 24 سال پخش منظم از شبکه فاکس داشت) به هر حال این روند نیز در حال حاضر در دست بررسی و مطالعه است. در دنیای فانتزی و در طی حداقل 70 سال اخیر ستاره های زیادی در چهان انیمیشن خلق شده اند. اما هرکدام از آنها پس از مدتی ناچار به خداحافظی شده و از آنها جز یادی خاطره انگیز باقی نمانده است. برای مثال با تولد کاراکترهای محبوبی مانند باگزبانی در سال 1938 هیچ کس فکر نمی کرد این کاراکتر پس از حضور در 170 آیتم و فیلم و سریال در سال 1963 بازنشسته شود. اما این روند غیرقابل انکار است. چنانچه «وودی وودپکر» در سال 1940 متولد شد و در سال 1972 مفتخر به بازنشستگی گردید و به نظر می رسد هر کاراکتری روزی باید از حضور فعال خداحافظی کند؛ اتفاقی که برای شرک محبوب نیز در سال 2010 با پخش چهارمین قسمت و در 9 سالگی اش روی داد. همین روند نیز در سال 2011 برای کاراکترهای داستان اسباب بازی پیش آمد.


جمعه ، ۸آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن