تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه روزه او را از غذاهاى مورد علاقه‏اش باز دارد برخداست كه به او از غذاهاى بهشتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820051866




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دور باطل انتخابات در تركيه


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: دور باطل انتخابات در تركيه
قرار است فردا(يك‌شنبه) اول نوامبر برابر با10 آبان انتخابات پارلماني زودهنگام در تركيه برگزار ‌شود. درخواست برگزاري انتخابات پس از آن اعلام شد كه حزب عدالت و توسعه - كه 13 سال است در تركيه بر سر قدرت است- در انتخابات هفتم ژوئن(17 خرداد) اكثريت كرسي‌هاي خود را در پارلمان از دست داد و سپس در تشكيل دولت تقسيم قدرت شكست خورد
نویسنده : احمد كاظم‌زاده 


قرار است فردا(يك‌شنبه) اول نوامبر برابر با10 آبان انتخابات پارلماني زودهنگام در تركيه برگزار ‌شود. درخواست برگزاري انتخابات پس از آن اعلام شد كه حزب عدالت و توسعه - كه 13 سال است در تركيه بر سر قدرت است- در انتخابات هفتم ژوئن(17 خرداد) اكثريت كرسي‌هاي خود را در پارلمان از دست داد و سپس در تشكيل دولت تقسيم قدرت شكست خورد. در اين انتخابات حزب حاكم عدالت و توسعه 41 درصد، حزب جمهوري‌خواه خلق 25 درصد، حزب حركت ملي 16 درصد و حزب دمكراتيك خلق‌ها (كه به عنوان حزب كردها شناخته مي‌شود )نيز 13 درصد آرا را به‌دست آوردند.
بيشتر نظرسنجي‌ها به تكرار نتيجه انتخابات قبلي و حتي بدتر شدن آن براي حزب حاكم اشاره دارد. در اين زمينه دويچه وله آلمان به آماري اشاره مي‌كند كه تقريباً بيش از 58 درصد از مخاطبين نظرسنجي احساس مي‌كنند وضع بدتر خواهد شد. 63 درصد مخاطبين نظرسنجي نيز معتقدند كه شرايط مديريت اقتصاد مساعد و رو به جلو نيست. تنها 29 و نيم درصد معتقدند كه وضع اقتصاد خوب است. در راستاي امنيتي كردن فضاي جامعه 48 درصد از مخاطبين نظرسنجي نيز مسئله اول مملكت را ترور مي‌دانند. طبق اين بررسي حزب عدالت و توسعه 42 و نيم درصد، حزب جمهوري خلق 26 و سه درصد، حزب حركت ملي‌گرا 16 و سه دهم درصد و حزب دموكراتيك خلق‌ها 13 درصد را از آن خود خواهند كرد.
البته خبرگزاري رويترز به نظرسنجي مؤسسه آ گ اشاره كرده كه در روزهاي 24 و 25 اكتبر انجام گرفت و در آن 4536 نفر شركت كرده بودند. اين نظرسنجي پيش‌بيني مي‌كند حزب عدالت و توسعه در انتخابات روز يك‌شنبه 2/47 درصد از آرا را كسب ‌كند. همچنين آراي حزب چپ ميانه جمهوريخواه خلق 3/25 درصد پيش‌بيني شده است كه در انتخابات هفتم ژوئن 9/24 درصد بود. طبق همين نظرسنجي آراي حزب جنبش ملي‌گرا از 2/16 درصد در انتخابات قبلي به 5/13 درصد كاهش خواهد يافت. آراي حزب دموكراتيك خلق‌ها نيز طبق اين پيش‌بيني از 1/13 درصد انتخابات هفتم ژوئن به 2/12 درصد كاهش تنزل مي‌يابد اما كرسي‌هاي اين حزب بيشتر از كرسي‌هاي حزب جنبش ملي‌گرا خواهد بود.
به هرحال نتايجي كه از هر دو نظرسنجي حاصل مي‌شود اين است كه حزب حاكم عدالت و توسعه قادر نخواهد بود بيش از 50 درصد كرسي‌هاي پارلمان را به‌دست آورد تا بتواند دولت مورد نظر خود را تشكيل دهد. در اين صورت دوباره تشكيل دولت ائتلافي در دستور كار قرار خواهد گرفت و اين همان بحث‌هاي گذشته را به همراه خواهد داشت.
 اردوغان به مسائل متعددي براي تكرار نشدن اين وضع اميد بسته است اما بسياري از كارشناسان درباره تحقق اين اميدها ترديد دارند به ويژه آنكه حزب عدالت و توسعه بر سركوب آزادي‌ها به ويژه آزادي‌هاي مطبوعاتي و محاسبات سياسي اشتباه در پرونده سوريه تأكيد دارد. اين محاسبات اشتباه باعث شده كه تركيه به بخشي از بحران سوريه تبديل شود. مخالفان دولت، داوداوغلو را به تباني با گروه تكفيري صهيونيستي داعش متهم كرده‌اند و وي را مسئول كشاندن تركيه به باتلاق جنگ سوريه در زمان تصدي سمت وزير امور خارجه تركيه مي‌دانند. تركيه در حال حاضر بيش از هر زمان ديگر دچار دودستگي شده است. نيروهاي امنيتي اين كشور بار ديگر درگير مبارزه با اعضاي گروه پ ك ك شده‌اند و همچنين با تهديد افراط‌گرايي كه از سوي گروه تكفيري صهيونيستي داعش احساس مي‌شود دست به گريبانند.
تركيه به خاطر اتخاذ نكردن موضع قاطعانه‌تر در برابر گروه تكفيري صهيونيستي داعش - كه بخش‌هايي از خاك شمال عراق و سوريه را تصرف كرد و به جنگ با مبارزان كرد پرداخت- مورد انتقاد متحدان خود در سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) قرار گرفت. آنكارا - كه با رژيم بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه به شدت مخالف است- با رد اين ادعاها اعلام كرد از اكتبر 2013 داعش را در فهرست گروه‌هاي تروريستي خود قرار داده است.
اردوغان در پي حمله در سوروج، براي اقدام نظامي عليه افراط‌گرايان داعش تحت فشار قرار گرفت، اما از اين حملات براي هدف قرار دادن مبارزان پ ك ك در عراق استفاده كرد.
پ ك ك كه از سوي تركيه و متحدان غربي آن گروهي تروريستي قلمداد مي‌شود، از سال 1984 براي خودمختاري بيشتر كردها در جنوب شرقي اين كشور مبارزه‌هاي مسلحانه انجام داده است.
پ ك ك پس از حدود سه سال مذاكرات صلح آتش‌بس سال 2013 را نقض كرد و به دنبال انفجار ماه ژوئيه - كه فعالان طرفدار كرد را در شهر سوروج واقع در مرز سوريه هدف قرار داده بود و 34 كشته بر جا گذاشت- حملات به نيروهاي امنيتي تركيه را از سر گرفت. پ ك ك مقامات تركيه را به همكاري با افراط گرايان داعش - كه با مبارزان كرد در سوريه مي‌جنگند- متهم كرده است.
ارتش تركيه مواضع پ ك ك هم در داخل و هم در امتداد مرزهاي اين كشور با عراق - كوه‌هاي شمال عراق- را هدف حملاتي قرار داده است كه موجب خاموش شدن كورسوي اميد درباره توافقنامه صلح و پايان دادن به دهه‌ها فعاليت‌هاي مسلحانه اين گروه شد؛ فعاليت‌هايي كه تاكنون بيش از 40 هزار كشته بر جا گذاشته است. پ‌ك‌ك در پي بمب گذاري در آنكارا، آتش‌بس يك‌جانبه اعلام كرد؛ اقدامي كه تلاش اين گروه براي فرونشاندن تنش‌ها در منطقه ناآرام جنوب شرقي تركيه در آستانه انتخابات قلمداد شده است.
در مقابل حزب عدالت و توسعه تلاش مي‌كند مردم تركيه را از طرح‌هاي پنهاني حزب كارگران كردستان بترساند. احمد داوود اوغلو آشكارا گفته است در صورتي كه حزب عدالت و توسعه نتواند به قدرت برسد، گروه‌هاي به گفته وي جنايتكار به همه مناطق تركيه حمله خواهند كرد. وي ناامني‌ها و بي‌ثباتي سياسي و اقتصادي دهه 90 ميلادي قرن گذشته تركيه را يادآور شد. برخي از گروه‌هاي مخالف دولت تركيه بر اين باورند كاهش بهاي ليره و ركود اقتصادي اين كشور در پي انتخابات ماه ژوئن گذشته توسط حزب عدالت و توسعه برنامه‌ريزي شده است تا مردم تركيه را در برابر پذيرش اين حزب يا بي‌ثباتي اقتصادي مخير كند. همچنين بحران آوارگان كه اروپا نيز با آن دست به گريبان است، نقشي در انتخابات آينده تركيه خواهد داشت. اعلام حمايت آلمان از ورود تركيه به اتحاديه اروپا براي جلوگيري از ورود بيشتر آوارگان از تركيه به اروپا بيانگر حمايت اتحاديه اروپا از حزب عدالت و توسعه در تركيه است تا بتواند به راه‌حلي براي بحران آوارگان بينجامد. اما برخي از كارشناسان نيز بر اين باورند اين حزب با اختلافات داخلي نيز روبه‌روست كه ممكن است اين اختلافات تشديد شود. بولنت آرنچ معاون سابق نخست‌وزير تركيه و فرد دوم حزب عدالت و توسعه اردوغان را به رفتارهاي ديكتاتوري در اين حزب متهم كرد و اين اتهام‌زني، ضربه‌اي قوي به اردوغان در حزب خود شمرده مي‌شود.
در مجموع انتخابات پيش روي پارلماني تركيه براي حل مسئله كردها و ورود تركيه به اتحاديه اروپا، ساماندهي امور مهاجران و مهار مهاجرت به اروپا بسيار اهميت دارد. اهميت ديگر و حتي مهم‌تر اين انتخابات امكان افزايش اختيارات رئيس‌جمهور و تبديل نظام پارلماني آن به رياست جمهوري است اما اين تغيير زماني عملي مي‌شود كه حزب حاكم عدالت و توسعه بتواند اكثريت آرا را در پارلمان اين كشور كسب كند كه در اين زمينه ترديد جدي وجود دارد. 


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن