تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند فرمود: «... هرگاه بنده بگويد: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، خداى متعال مى‏گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804013642




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

احسان عبدی‌پور نوازنده سرنا در مصاحبه تفصیلی با فارس در عزاداری‌ محرم موسیقی و سرنا در لرستان جاریست


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: احسان عبدی‌پور نوازنده سرنا در مصاحبه تفصیلی با فارس
در عزاداری‌ محرم موسیقی و سرنا در لرستان جاریست
موسیقی عاشورایی سرنا نغمه‌ای غم‌انگیز نه از سر عجز که در آن شکوه ایستادگی و شجاعت توام با حزنی غرورانگیز از حق‌طلبی جاریست که با اشک در می‌آمیزد و رستاخیز می‌شود.

خبرگزاری فارس: در عزاداری‌ محرم موسیقی و سرنا در لرستان جاریست



خبرگزاری فارس، گروه هنر: احسان عبدی‌پور نامدارترین نوازنده سرنا در ایران و در سطح بین‌المللی است که در شهرهای عمده کشور و در پنج قاره جهان صدای سرنایش طنین‌انداز شده است. عبدی‌پور در محل خبرگزاری فارس حضور یافت و خبرنگار موسیقی فارس در مورد فعالیت‌های هنری عبدی‌پور و ارتباط ساز سرنا با موسیقی محرم که یکی از شاخص‌ترین سازهای استفاده شده در موسیقی عزاست با وی مصاحبه‌ای تفصیلی انجام داده که در ادامه می‌خوانید: چطور شد که به ساز سرنا علاقمند شدید؟ سرنا یکی از سازهای کهن لرستان است و نوازندگان چیره‌دستی در خرم‌آباد حضور داشتند که بسیار به زیبایی این ساز را می‌نواختند و از همان کودکی به اتفاق خانواده در هر مراسمی شرکت می‌کردیم از تولد نوزاد تا عروسی و سوگ عزیزان، سرنا نقشی بسیار محسوس در این مراسم داشت. من هم از قابلیت‌های متنوع این ساز خوشم آمد و در سن نوجوانی به دنبال فراگیری این ساز رفتم.

  تاریخچه‌ای از فعالیت‌ها و آموزش‌های خود را بیان کنید. بنده احسان عبدی‌پور متولد ششم دیماه سال 66 در خرم‌آباد هستم. از هشت سالگی شروع به فراگیری سرنا کردم. سرنا را ابتدا به صورت سینه به سینه و از طریق شنیدن آثار بزرگان سرنای لرستان همچون مرحوم شاه میرزا مرادی و شکرالله سپهوند و دیگر نوازندگان چیره دست آموختم و شبانه روز سخت تمرین می‌کردم. تحصیلات آکادمیک موسیقی را نیز در 23 سالگی با ورود به دانشگاه اصفهان در رشته موسیقی دنبال کردم. از هاشم پشتدار نوازنده پیش کسوت کمانچه و همایون پشتدار نوازنده بسیار توانای کمانچه نیز تاثیر بسیار گرفتم. سرنا از تولد تا مرگ در زندگی ما لرها هست. با این حال سرنا و دهل از لحاظ جایگاه فرهنگی در شرایط بدی به سر می‌بردند و حتی دست گرفتن این ساز نه تنها افتخار بلکه با انتقاد مواجه می‌شد و ما و دیگر هنرمندان قبل و بعد ما برای هموار سازی و فرهنگ‌سازی در این زمینه زحمت‌ها کشیدیم و الان این ساز کم کم دارد جایگاه خود را می‌یابد. من ابتدا با اجراهای جزیی کارم را آغاز کردم و به تدریج اجراهای مهم‌تر در سطح کشور و سطح بین‌المللی پیش آمد و حتی در خارج کشور بسیار با استقبال مواجه شد و خیلی گروههای غربی به من پیشنهاد همکاری دادند و اجراهایی ماندگار نیز انجام دادیم. اولین بار بطور رسمی در کجا سرنا نواختید؟ اولین بار در سال 80 در جشنواره «کوچ» شرکت کردم و به عنوان پدیده جشنواره معرفی شدم. سال 83 نیز از طریق سازمان دانش‌آموزی برای اجرای موسیقی به انگلستان رفتیم و در آنجا در تلفیق با نوازندگانی از نقاط مختلف دنیا یک کنسرت مشترک اجرا کردیم که این نیز اولین اجرای خارج کشورم بود.. پس از آن فعالیت‌هایتان را چگونه پیش گرفتید؟ سرنا از لحاظ استفاده در موسیقی گروهی سازی مهجور بود و ما کم کم با اسرار و سماجت این ساز را وارد گروه نوازی کردیم. دیگر اعضای گروه نیز که می‌دیدند مردم علاقه زیادی به حضور این ساز در گروه نشان می دهند تمایل‌شان برای حضور این ساز در کنار دیگر سازها بیشتر شد و حالا پس از سال‌ها سرنا جای خود را نه تنها در ساختار موسیقی گروهی محلی و مقامی پیدا کرده  که در حال حضور در ارکسترهای سنتی نیز هست و قابلیت‌های این ساز بیشتر دیده می‌شود. برای اولین بار هم سرنا توسط بنده در ارکستر سنتی استاد مجید درخشانی نواخته شد. پس از آن همچنین کارهای ضبطی با هنرمندانی چون کامکارها، مجید درخشانی، کیوان ساکت و شهرام ناظری انجام دادم. سال 86 هم چند اجرا با ارکستر ملی داشتم. با وجود اینکه با ارکسترهای بزرگ ایرانی و بین‌المللی کار کرده‌ام این سوابق صرفا برایم افتخار آمیز نیست چون واقعا اهدافی بالاتر دارم و این ساز چون ریشه و اصالت دارد خیلی می‌تواند کارهایی ماندگار خلق کند.

  طی اجراهای متععدی که به اروپا می‌روید آیا هیچگاه تمایل داشتید آنجا زندگی کنید؟ اروپا که می‌روم برای اجرا مثلا اگه ویزای سه ماهه میدهند من فقط چند روز اجرا را میمانم و بلافاصله به ایران برمی‌گردم و بلافاصله به خرم‌آباد می‌روم. من عاشق مملکتم هستم. اصلا دوست ندارم در غرب زندگی کنم من حتی دوست ندارم در تهران زندگی کنم به همین خاطر همچنان در زادگاهم خرم‌آباد زندگی می‌کنم. غرب بدی‌هاش خیلی بیشتر از خوبی‌هایش است. سرنا نوازی در لرستان دارای سبک‌های مختلف است و بالطبع در کشور نیز نوازندگی این ساز در استان‌ها و شهرهای مختل متفاوت است لطفا در این مورد توضیح دهید. همانطور که در لرستان گویش‌ها و لهجه‌های مختلف وجود دارد این تفاوت در سرنا نوازی نیز کاملا مشهود است. مثلا شهرستان درود لرستان دارای سیاق خود در سرنا نوازی است و در آثار هنرمند بزرگ این شهر یعنی مرحوم استاد شاه میرزا مرادی شما سوناریته‌ای صاف و صدایی صیقلی با موتیف‌ها و جمله بندی‌هایی مواجه می‌شوید که خاص آن منطقه است یا شهرستان الشتر که دارای لهجه‌ی خود است و شهر خرم‌آباد با آثاری از مرحوم شکرالله سپهوند که از نوابغ سرنا نوازی بود کاملا این تفاوت هویداست و در سوناریته ساز این استاد نوعی خش ظریف و صدایی بسیار گیرا به همراه موتیف‌هایی دلنشین مختص شهر خرم‌آباد وجود دارد. بنظر من هر نوع سرنا نوازی که بیشتر از موسیقی ردیفی و دستگاهی ایرانی دورتر و به موسیقی محلی و مقامی خاص خود نزدیک‌تر باشد بهتر و ارزشمند‌تر است و به سرنا نوازی اصیل نزدیک‌تر است. البته بنظر من نوازنده سرنا حتما باید ردیف موسیقی ایرانی را نیز فرابگیرد که در شناخت وی به موسیقی و بالا بردن سطح زیبایی شناسی و تفکر نوازندگی‌اش تاثیر بگذارد. ردیف، رپرتوار و گنجینه موسیقی ایرانیست و هر نوازنده‌ای باید آنرا بداند. هرچند خود ردیف هم مایه‌اش موسیقی مقامی بوده است. در استان‌هایی مانند چهامهال و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد، کرمان، خراسان، خوزستان و کردستان و برخی دیگر از استان‌ها نیز سرنا وجود دارد لیکن در هرجا با لهجه و جمله بندی خاص خود نواخته می‌شود هرچند همه نیز دارای اشتراکاتی بخصوص در تکنیک هستند. خارج از ایران هم در ترکیه و آذربایجان و چین و برخی دیگر از کشورها سرنا ولی با نام‌هایی دیگر وجود دارد و تقریبا همه از سرنای ما گرفته شده‌اند. در اجرایی در خارج از کشور که آقای سپهوند خبرنگار موسیقی فارس نیز بعنوان نوازنده حضور داشتند و مترجم گروه نیز بودند از یک نوازنده چینی که سازی دقیقا شبیه سرنا داشتند در مورد سازش  پرسیدیم و او گفت که این ساز نیز سرنا نام دارد و چند هزار سال قبل از طریق جاده ابریشم به چین آمده و الان نیز جزء سازهای محلی چین با ریشه ایرانی محسوب می‌شود.

  نزدیک‌ترین ساز برای همراهی با سرنا چیست؟ از سازهای کوبه‌ای نزدیک‌ترین سازها دهل و تنبک هستند و از سازهای ملودیک کمانچه بیشترین هم‌نوازی را با سرنا دارد و دارای قابلیت‌های تکنیکی و صوتی برای همراهی با سرناست. سرنا در محرم چه نقشی دارد و چه سازهایی در این مراسم سرنا را همراهی می‌کنند؟ محرم در لرستان یعنی همه غم. سوگ و سوگواری همه با موسیقی انجام می‌شود. ما در لرستان به سوگ «چمر» می‌گوییم. و مقامی موسیقایی هم با همین نام یعنی «چمری» داریم که موتیف‌ها جمله‌ها فیگورها و حالات و نغماتش همه ویژه محرم و عذاداری سالار شهیدان است و این موسیقی به حدی حزین است که هر شنونده‌ای حتی کسی که برای اولین بار آن را گوش دهد شدیدا تحت تاثیر قرار گرفته و عمیقا محزون می‌شود. در مراسم سینه زنی خرم‌آباد سرنا و دهل دسته را همراهی کرده و در جلوی آن به اجرای نغمات می‌پردازد. موتیف‌های «چمری» طی صدها سال به آنچنان پختگی و تکاملی  رسیده‌اند که کوچک‌ترین تغییری برای بهتر شدن نمی‌توان در آنها داد و همه ملودی‌ها بسیار قوی و گیرا و به غایت محزونند و تمام و کمال عاشورا را در ذهن عزا‌دار تصویر می‌کنند. یک اجرای سرنا نیز مختص به صبح عاشوراست و بسیار حزن‌انگیز و در عین حال رستاخیز گونه است و به جرات می‌توان گفت یکی از محزون‌ترین نغمات جهان است. موسیقی عاشورایی سرنا نغمه‌ای غم‌انگیز نه از سر عجز که در آن شکوه ایستادگی و شجاعت تومان با حزنی غرور انگیز از حق‌طلبی حسین جاریست که با اشک در می‌آمیزد و رستاخیز می‌شود. گفتگو از علیرضا سپهوند انتهای پیام/ج        



94/08/08 - 12:03





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن