تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ات گفته شود، درباره ديگران مگوى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820518360




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرهنگ و دین هر دو جنبه اجتماعی دارند و تنها پذیرش آن فردی است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: فرهنگ و دین هر دو جنبه اجتماعی دارند و تنها پذیرش آن فردی است
عضو هییت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران گفت: در حیات جمعی، دین و فرهنگ پذیرفته می‌شود و این دو مقوله، جنبه اجتماعی پیدا می‌کند، در حالی که منشا پذیرش آن‌ها فردی است.


به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ دکتر مهدی مطهرنیا در نشست ایران فردا و فردای ایرانی، در گستره درهم تنیدگی دین و فرهنگ اظهار کرد: آینده مملو از عدم قطعیت‌ها و عدم حتمیت‌ها است، لذا در دانش آینده پژوهی به مطالعه آینده‌ها پرداخته می‌شود که تنها یک آینده نیست و سه سطح از آینده را شامل شده که آینده‌های «ممکن»، «محتمل» و «مطلوب» را دربرمی‌گیرد.
وی ادامه داد: آینده‌های ممکن، آینده‌هایی هستند که دور از انتظار هستند و بر مبنای طوفان فکری و نیز براساس گزاره‌های غیر متقربه در ذهن انسان‌ها شکل می‌گیرد و ترسیمی از تصویر آینده است. مطهرنیا خاطرنشان کرد: در میان این آینده ممکن، هرچه به خط امکان بروز بیشتر وضعیت یافتن آینده‌ها نزدیک شویم و از عدم قطعیت نزدیک شدن، به امکان وقوع پیش می‌رویم، آینده‌های محتمل شکل می‌گیرند و در این میان با ایجاد تصویری از مطلوبیت‌ها و رحجان‌های ارزشی ما برای تصویر آینده و ترسیم کردن آن، آینده مطلوب شکل می‌گیرد. عضو هییت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران تصربح کرد: در این بین بایستی به تعریفی از دین و فرهنگ پرداخت و می‌توان گفت فرهنگ آیین و اصول زندگی را در برگرفته که از منشا وحی و عقل کل برخوردار است که دین بخش خدا پرورده‌ی حیات آدمی است و خداوند احد و واحد است و طبق نظریه فیثاغورث خداوند مبدا اعداد بوده و جز اعداد نیست و بایستی به این گونه پرسش‌ها پاسخ داد که دین چه نسبتی با فرهنگ دارد و آیا می‌توان بین دو مقوله، ارتباط «این همانی»، «جانشینی» و یا «هم‌نشینی» قائل شد. وی افزود: اگر بتوان این دو را به‌جای یکدیگر به‌کار برد، پس می‌‎‌توانند جانشین باشد و در غیر این صورت تنها در کنار یکدیگر مطرح خواهندشد. مطهرنیا عنوان کرد: همچنین می‌توان گفت دین پرتابشگر گزاره‌های صادقی است که از منبع وحی ساتر شده و توسط جامعه انسانی پذیرفته می‌شود، اما فرهنگ بخش انسان پرداخته حیات انسان است که منشا فرهنگ انسان و پرداخته‌های انسانی یعنی کاشتن و پرورش دادن است را شامل می‌شود. این تحلیل‌گر مسائل فرهنگی گفت: در مقابل امکان اینکه اصول و ارزش‌هایی از دین اتخاذ شود، وجود دارد چرا که نمی‌تواند در خود دین به هنجار تبدیل شود و این وظیفه فرهنگ است، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که اصول و ارزش‌ها آرمان‌های انتزاعی هستند که گزاره‌های راستین و حق دین از طریق وحی آمده و به‌صورت آرمان‌های جامعه انسان و مجموعه انسان‌ها پردازش و پرداخته می‌شود. وی اضافه کرد: هنجار نیز به معنای اصول و قواعد تعریف شده از یک سو است که ز سوی دیگر موجودات نمادین یعنی ابزاری که توسط انسان ساخته می‌شود را دربرمی‌گیرد. عضو هییت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران خاطرنشان کرد: فرهنگ بخش انسان پرداخته و جمعیت پردازش شده حیات انسانی است و دین و فرهنگ هر دو جمعیت می‌پذیرند و تفاوت در منشا این دو است و دین و فرهنگ با یکدیگر ارتباط هم‌نشینی دارند و هم‌نشینی آن، هم‌نشینی منشا و محتوا نیست، بلکه همنشینی ناشی از تکمیل یکدیگر برای عینیت یافتن حوزه حیات جمعی را شامل می‎‌شود. مطهرنیا با بیان اینکه اگر در وضعیت کنونی بخواهیم آینده را پیش‌بینی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که چه نسبتی بین دین و فرهنگ وجود دارد گفت: آنچه که به عنوان اصل حاکم وجود دارد رابطه «این همانی» میان فرهنگ و دین است و در هم تنیدگی فرهنگ و دین به این شکل موردی است که از نظر ما مطلوب نیست. وی خاطرنشان کرد: وظیفه و کارکرد فرهنگ، دادن الگوهای عملی رفتاری در حوزه زندگی شخصی، فردی، اجتماعی و الگوهای عینی کنشی در حوزه زندگی ملی، بین‌المللی و منطقه‌ای برای پیاده کردن گزاره‌های راستین پذیرفته شده دینی در حیات معنوی است که در اینجا نقش انسان و مجموعه انسانی شکل می‌گیرد.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران ادامه داد: اگر در جامعه‌ای فرهنگ پویا وجود داشته باشد، از نظریات مخالف استقبال می‌کند چرا که با وجود این نظریات است که می‌تواند حرف حق خود را نشان دهد و در صورت عدم وجود این فرهنگ پویا، جایگاه دین و فرهنگ مشخص نیست درهم تنیده شده‌است.انتهای پیام/گ.


اشتراک گذاری




مطالب مرتبط

مشهد 2017 ، میزبان نمایشگاه کتاب ناشران جهان اسلام/معرفی برگزیدگان/رونمایی از صحیفه سجادیه کفعمی
تصویب ساخت اولین مدرسه کاغدی در شهرستان کاشمر
رونمایی از مجموعه تلاوتهای حاجی حسنی
قیمت زعفران در تربت حیدریه 50درصد کاهش یافت





۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن