تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندان خود را به كسب سه خصلت تربيت كنيد: دوستى پيامبرتان و دوستى خاندانش و قرائت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802974983




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پریشان‌زاده در گفت‌وگوی مشروح با فارس: تصویرگران حرفه‌ای از بازار کتاب ایران صرف نظر کرده‌اند/ چاپ کتاب‌هایی با حداقل کیفیت در ایران


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پریشان‌زاده در گفت‌وگوی مشروح با فارس:
تصویرگران حرفه‌ای از بازار کتاب ایران صرف نظر کرده‌اند/ چاپ کتاب‌هایی با حداقل کیفیت در ایران
یک کارشناس ارشد تصویرگری گفت: متاسفانه در ایران اغلب شاهد چاپ کتاب‌هایی با حداقل کیفیت چاپی هستیم حتی نهادهای مهمی همچون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نظارت بر چاپ و دستگاه‌های چاپی عملکرد بسیار ضعیفی دارند.

خبرگزاری فارس: تصویرگران حرفه‌ای از بازار کتاب ایران صرف نظر کرده‌اند/ چاپ کتاب‌هایی با حداقل کیفیت در ایران



خبرگزاری فارس - حسام آبنوس: سروناز پریشان‌زاده کارشناس ارشد تصویرگری است که علاوه بر تصویرگری کتاب‌های کودک و نوجوان به خلق آثار ادبی برای این گروه سنی نیز می‌پردازد. به بهانه تصویرگری کتاب‌های کودک سراغ او رفتیم تا پای صحبت‌هایش بنشینیم.

او در این گفت‌وگو از نبود حمایت از تصویرگران گفت و به کیفیت پایین چاپ در کشور به خصوص از سوی نهادهایی چون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره کرد. پریشان‌زاده به مسئله استفاده از نمادها در آثارش و آشنایی‌زدایی از ذهن مخاطب نیز اشاره کرد و آن را عاملی برای رشد خلاقیت ذهن قلمداد کرد. فارس: لطفا به نحوه ورود خود به حوزه تصویرگری اشاره کنید و مسیری که در این راه طی کرده‌اید را تشریح کنید. پریشان‌زاده: تصویرگری را در دورۀ فوق لیسانس و با مجلات رشد آغاز کردم. سپس همکاری‌های خود را با کانون پرورش فکری ادامه دادم. فارس: برای خلق تصویرهای کتاب‌هایی که به تصویرگر سپرده می‌شود به خصوص در حوزه کودک باید به چه مولفه‌هایی توجه کرد؟ نقش نویسنده در خلق یک تصویر چه میزان است؟ پریشان‌زاده: عوامل متعددی از جمله گروه سنی مخاطب و تکنیک اجرایی که شامل ترکیب بندی، رنگ، پیوستگی شکلی صفحات و نیز سبک شخصی تصویرگر برای به اجرا درآوردن تصویر، در تصویرگری کتاب کودک دخیل هستند.

نقش نویسنده به نوع متن باز می‌گردد برخی از متون به دلیل روایی بودن تصاویری عینی از رویدادها را برای تصویرگر مجسم می‌کنند و برخی دیگر به دلیل انتزاعی بودن و دلالت بر مفاهیمی مانند شجاعت، ترس، عشق، خشم و ... نیازمند تصویرگری بیان گرایانه هستند، این‌گونه متون تصویرگر را ملزم می‌کند که این مفاهیم را در قالب انتخاب فرم، ترکیب بندی، حالات چهره و رنگ‌ها بازنمایی کند. *پرداختن به داستان‌هایی که کودک را به تفکر وامی‌دارد، حائز اهمیت است فارس: شما در هر دو حیطۀ نویسندگی و تصویرگری کار کرده‌اید. به نظر شما در تصویرگری کتاب کودک به منظور افزایش دریافت کودک از محتوای یک کتاب چه گزینه‌هایی باید رعایت شود؟ پریشان‌زاده: پرداختن به داستان‌هایی که کودک را به تفکر وا می‌دارد و خلق تصاویری که دنیایی از خلاقیت را برای وی مجسم می‌کند حائز اهمیت است. حذف عناصر بصری نامرتبط که تنها حضوری تزیینی در تصویر دارند به کودک فرصت تفکر بیشتری می‌دهد. برخی از تصاویر به دلیل تعدد و کثرت تصاویر، فضای خالی را که لازمۀ آسایش ذهنی کودک برای درک محتوای متن است را از کتاب می‌گیرند. نکتۀ دیگر استفاده از نمادها به منظور افزایش خلاقیت در ذهن کودک است؛ تصاویر می‌توانند ضمن وفاداری به متن الزامی در عین به عین بودن با آن را نداشته باشند به طور مثال در جایی که متن از خانه سخن می‌گوید تصویرگر اجباری برای کشیدن خانه‌ای مانند آنچه دیگران می‌شناسند ندارد. او می‌تواند با آشنایی زدایی و استفاده از نماد، تصویری متفاوت با آنچه ذهن مخاطب انتظار دیدنش را دارد بیافریند.

*جریانات هنری در دنیا بر اساس مدل‌های زیست شکل می‌گیرد فارس: با توجه به اهمیت امنیت روانی و ذهنی کودکان و نوجوانان چه میزان باید در تصویرسازی دقت شود تا تصاویر این امنیت و آرامش را بر هم نزند و آیا خرج کردن این حساسیت ضروری است؟ و آیا در تصویرگری کتاب کودک خطوط قرمز وجود دارد؟ پریشان‌زاده: جریانات هنری رایج در دنیا بر اساس مدل‌های زیستی موجود در جوامع مختلف شکل می‌گیرند به طور مثال در انیمیشن‌های کوتاه Happy tree friends که در کشور آمریکا تولید شده کودکان با مفاهیمی مانند مرگ،خشونت و خونریزی مواجه می‌شوند و جنبۀ طنز این تصاویر بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد تا برخورد نقادانه با خشونت گرایی موجود در آن در حالیکه این نگرش در کشورهای شرقی می‌تواند خط قرمزی در تولیدات فرهنگی باشد. فارس: تفاوت‌های تصویرگری کتاب کودک و بزرگسال در چیست؟ و آیا مفهومی به نام تصویرگری کتاب بزرگسال وجود دارد و مصطلح است؟ پریشان‌زاده: تصویرسازی کتاب‌های بزرگسال در ایران سابقه‌ای طولانی دارد و با نام نگارگری شناخته می‌شود. بیشتر این تصویرگری‌ها روایی، تغزلی و یا حماسی بوده‌اند. کتاب‌های مصور بزرگسال گونه‌های مختلفی از جمله کتاب‌های علمی، شعر، داستان و از آن جمله کمیک استریپ دارد. این کتاب‌ها بسته به نوع کارکردشان تصویرگری‌های متفاوتی دارند، اما تصویرگری برای آنها از جهاتی تفاوت‌ها و تشابهات خاص خود را با کتاب‌های کودک دارد. تصویرسازی کتاب‌های بزرگسال اغلب نقش مکمل متن را دارند.

*نمادها می‌توانند تصاویر ثابت ذهنی را دگرگون کنند فارس: درکارهای شما اغلب استفاده از نمادها و نشانه‌های گوناگون برای ایجاد جذابیت در تصاویر قابل توجه است. به چه صورت از این قبیل المان‌ها کمک می‌گیرید؟ پریشان‌زاده: همانطور که پیشتر اشاره کردم نمادها می‌توانند با نقش آشنایی زدایی که دارند تصاویر ثابت ذهنی را دگرگون کرده و نقشی خلاقانه بیابند. مخاطب در پی کشف دلایل انتخاب عناصر تصویری به کار گرفته شده توسط هنرمند نه تنها ممکن است به لایه‌های زیرین ذهن او دست یابد بلکه خود نیز می‌تواند با تعمق در رابطه عناصر با متن به آفرینشی بدیع دست یابد که به دلیل زایش ذهنی در او ایجاد وجد می‌کند و او را به یافتن و تعمق بیشتر در عناصر داستان ترغیب می‌نماید.

*در ایران شاهد چاپ کتاب‌هایی با حداقل کیفیت چاپی هستیم فارس: یکی از نکات مهم در تصویرگری خروجی اثر است. یعنی بعد از اینکه یک کار تولید شد خروجی آن که به صورت چاپی است باید از کیفیت خوبی برخودار باشد تا جذابیت لازم را ایجاد کند. شما به عنوان تصویرگر یک کتاب در مرحله خروجی گرفتن نقشی دارید؟ پریشان‌زاده: چاپ کتاب نقش بسیار عمده‌ای در تولید یک کالای فرهنگی دارد چرا که صرف نظر از بحث فرهنگی، کتاب یک کالا محسوب می‌شود که مانند سایر کالاها باید شرایط مناسب برای عرضه به بازار را داشته باشد. هماهنگی برای چاپ بر عهدۀ ناظر چاپ است، اما تصویرگرانی که به صورت دیجیتال کار می‌کنند نیز موقع بستن کار فایل را براساس فرمت چاپی آماده می‌کنند. متاسفانه در ایران اغلب شاهد چاپ کتاب‌هایی با حداقل کیفیت چاپی هستیم حتی نهادهای مهمی همچون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نظارت بر چاپ و دستگاه‌های چاپی عملکرد بسیار ضعیفی دارند و به این صورت زحمات زیادی که نویسنده و تصویرگر برای تولید یک کتاب می‌کشند با ارائه یک چاپ بی‌کیفیت از بین می‌رود. نمونۀ آن آخرین کتاب مشترک من با آقای اسدالله شعبانی «ای میهن من،ایران» است.

*کودکان با کارهایم ارتباط عمیقی گرفته‌اند فارس: بازخوردی از میزان ارتباط مخاطب با آثارتان داشته‌اید؟ پریشان‌زاده: مخاطبان کتاب‌های کودک به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ یکی کودکان و دیگری بزرگسالانی که دست اندرکار کتاب‌های کودک هستند از جمله مسئولین جشنواره‌ها، منتقدین، مربیان و ناشران کتاب. چندی پیش به دعوت یکی از شعبه‌های کانون که در ارتباط مستقیم با کودکان است برای گفت‌وگو با کودکان به آنجا رفتم. خوشبختانه بازخوردهایی که از مخاطبان کودک گرفتم بیش از حد تصورم بود و متوجه ارتباط عمیق آنها با کتاب‌هایم شدم. ضمن اینکه این کتاب‌ها در جشنواره‌ها نیز موفقیت‌هایی کسب کرده‌اند. *تصویرگران حرفه‌ای از بازار کتاب ایران صرف نظر کرده‌اند فارس: یکی از مسائل مهم در بحث حوزه کودک و نوجوان و به طور کلی نشر حمایت از پدیدآورندگان است. سهم تصویرگران از این حمایت‌ها چه میزان است؟ پریشان‌زاده: سهم تصویرگران آنقدر ناچیز است که اغلب تصویرگران حرفه‌ای از بازار کتاب ایران صرف نظر کرده‌اند. برخی ناچارند به صورت تمام وقت تدریس کنند و برخی نیز برای تولید و درآمد بیشتر کتاب‌هایی با تصاویر نازل تولید می‌کنند. جای تعجب است رشته‌ای که در بیشتر دانشگاه‌های مهم ایران تا مقطع فوق لیسانس تدریس می‌شود در بازار کار جایگاه شایسته‌ای ندارد. فارس: شما اکنون دانشجوی دکترای پژوهش هنر هستید آیا در این مقطع نیز کار تصویرگری را به صورت علمی دنبال می کنید؟ پریشان‌زاده: بله رشتۀ تصویرسازی نه تنها در بازار کار ایران مهجور است بلکه در زمینۀ علمی نیز پیشرفت چندانی نداشته است. رساله‌های معدودی در زمینۀ تصویرسازی نوشته می‌شوند و به طور کلی منابع اندکی در این زمینه وجود دارد. موضوع رسالۀ دکتری من مرتبط با تصویرگری است و امیدوارم با تحقیقاتم گوشه‌های تاریکی از این حرفه را که به قدمت تاریخ بشری است به میزان وسع ناچیزم روشن کنم. انتهای پیام/و



94/08/06 - 10:20





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن