تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه قرآن ظاهرش زيباست و باطنش عميق، عجايبش پايان ندارد، اسرار نهفته آن پايان نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820315248




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گفتمان پسابرجامي كشف صادر‌كننده‌هاي نمونه


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: گفتمان پسابرجامي كشف صادر‌كننده‌هاي نمونه
نویسنده : اولاد آدم 
 اولاد آدم دنبال انجام يك كاري است تا از آنهايي كه يك كارهايي مي‌كنند، تشكر كند. حالا لابد مي‌پرسيد چه كارهايي؟ لابد مي‌گوييد كار داريم تا كار! لابد مي‌گوييد.... راستش منطق خوب چيزي است. اولاد آدم از آنهايي كه از صبح تا شب براي اقتصاد مملكت جان مي‌كنند مي‌خواهد تشكر كند. مي‌خواهد بگويد كه زحمات آنها را مي‌بيند. مثلاً اينهمه در داخل زحمت مي‌كشند تا آنچه را كه توليد مي‌كنيم، صادر كنند و كسي قدر زحمات آنها را نمي‌بيند و تشكر نمي‌كند. آخر چرا؟
مي‌دانم كه الان مي‌گوييد كه ‌اي اولاد آدم باز تو دوباره زده‌اي به كاهدان! مي‌گوييد كه پس اينهمه صادر‌كننده نمونه كه انتخاب مي‌كنند و تكريم و تعظيمشان مي‌كنند و مشوق به آنها مي‌دهند كشك است! اينهمه نعمت‌زاده لي لي به لا لاي برخي از صادر‌كننده‌ها مي‌گذارد به چشم نمي‌آيد؟ اما اولاد آدم بر خلاف شما كه كارهاي بزرگ را مي‌بينيد و مانند نعمت‌زاده، بزرگ بزرگ فكر مي‌كند، رويه ربيعي را انتخاب كرده و مي‌خواهد براي جهش اقتصادي، كوچك كوچك كار كند و شايد براي همين هم كارهاي بزرگ به چشمش نمي‌آيد. (به اين مي‌گويند ديپلماسي ريزدانه‌اي در گفتمان داخل طبقه‌اي كابينه‌اي براي رشد مستمر اقتصادي، فارغ از بسته وزراي اقتصادي!)
مي‌دانم كه مي‌گوييد اولاد آدم باز دارد در لفافه حرف مي‌زند و قصه چيزي فراتر از اين حرف‌هاست كه خودش تصميم گرفته از صادركننده‌هاي نمونه قدرداني كند. مي‌دانم كه الان داخل تلگرامتان كلي مطلب نخوانده داريد و اگر اولاد آدم، منويات خود را زود علني نكند، مي‌رويد و پاي صحبت‌هاي تلگرامي، گل از گلتان مي‌شكفد! پس تمام قصه را زود، تند، سريع برايتان مي‌گويم تا درس عبرتي باشد براي آيندگان و بفهميد كه اينها چگونه دل اولاد آدم را مكدر كردند و بشارت‌هايشان باد هوا بود! و بفهميد چرا اولاد آدم به جاي اينكه سر به بيابان بگذارد، تصميم گرفته خودش، حتي با همين زبان خشك و خالي‌اش از صادر‌كننده‌هايي كه نمونه نشده‌اند، تشكر كند و بگويد كه شما نمونه‌ايد. تا شما ديگر نگوييد كو نمونه؟ كدام نمونه؟
و اما داستان امروز:  در حالي كه يكي از شروط انتخاب صادركننده نمونه، رشد سالي ۱۰درصد و تنوع بازار صادرات است، برخي از دوستان، با دستور وزير در شمار صادركنندگان نمونه قرار گرفتند، در حالي كه در فهرست ۵۰ بدهكار كلان بانكي بودند. يعني نام 50 شركت صادركننده كه هفته گذشته در روز ملي صادرات به عنوان صادركننده نمونه ملي اعلام شدند را كه اولاد آدم نگاه مي‌كند، مي‌بيند در اين فهرست نام برخي شركت‌ها به چشم مي‌خورد كه وضعيت صادرات آنها نه تنها رشد نداشته، بلكه در شمار 50 ابر بدهكار بانكي قرار دارند و اين سؤال را براي اولاد آدم ايجاد كرد كه علت انتخاب اين شركت‌ها به عنوان صادركننده نمونه چه مي‌تواند باشد؟اولاد آدم هم به جاي پاسخگويي به اين سؤال، تصميم گرفته كه از بر و بچه‌هاي محل خود تشكر كند. يعني مسئله را حل نكند و صورت مسئله را نديد بگيرد!
نگوييد كه وزارت صنايع همه را با يك چشم نگاه مي‌كند و مگر مي‌شود؟ نگوييد كه اين بي‌تدبيري از تدبيريان محال است! نگوييد كه بگو چه كاسه‌اي در زير نيم كاسه است! راستش از شما چه پنهان كه در روزهاي پاياني انتخاب صادر‌كننده نمونه نام سه شركت با دستور وزير بدون آنكه معيارهاي واقعي صادركننده نمونه را داشته باشند، در فهرست گنجانده شد. از جمله يك شركت خودروسازي و يك شركت فرش دستباف كه به‌‌رغم آنكه افزايش 10 درصدي صادرات نسبت به سال قبل را نداشته‌اند، به كوري چشم حسود، حتي معوقات سنگين بانكي هم دارند!
لابد مي‌گوييد كه وزير بودن بايد يك جاهايي به كار بيايد! بالاخره تمام صادركنندگان ملي پس از آنكه فيلترهاي مختلف را براي انتخاب طي مي‌كنند، در نهايت بايد با نظر وزير صنعت، معدن و تجارت تأييد شوند و اين يعني اينكه وزير مقتدري داريم كه مي‌تواند اين كارها را بكند و همين اقتدار است كه باعث شده در پسا برجام و پسا تحريم، واردات خلال دندانمان از چين به سمت امريكا بچرخد.
اولاد آدم براي آنكه نامردي در مرامش نيست و حدس و گمان‌هايي مي‌زند كه اين شيخ الوزرا در كابينه‌هاي بعدي (با هر گرايش رئيس‌جمهوري كه بيايد )، حضور داشته باشد، قدري در مناقب اين فعل نيكوكارانه او حرافي مي‌كند تا نگوييد هميشه يك طرفه به قاضي مي‌رود! بله! به‌دليل وضعيت اقتصادي و ركود حاكم بر بازار برخي شركت‌ها سال گذشته وضعيت فروش خوبي نداشتند يا نتوانسته‌اند پولشان را به داخل كشور بياورند، اما رقم صادراتشان خوب بوده است. به‌عنوان مثال شركت خودروسازي سايپا بالاي 100 ميليون دلار صادرات داشته و وزير صنعت نظر داشته كه به‌دليل شرايط خاص كشور، اين شركت‌ها نتوانسته‌اند پولشان را به كشور وارد كنند و در نتيجه به‌عنوان صادركننده نمونه انتخاب شده‌اند.  البته اولاد آدم، نديد مي‌گيرد كه اين اظهارات در حالي است كه مثلاً خودروسازان در سال گذشته شرايط مساعدي در بازارهاي صادراتي و داخلي نداشتند. براي همين هم براي اينكه حق ناحق نشود، اولاد آدم تصميم گرفته است كه خودش دست به كار شود. اولاد آدم بدينوسيله از پسر خاله منصور كه سال گذشته با خود چيزهايي براي فروش به آنتاليا و پاتايا برد و همچنين از...آخ گوشم!

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن