تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806911096




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«پيمان‌زن»‌ها صادركننده نمونه شدند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: «پيمان‌زن»‌ها صادركننده نمونه شدند
مراسم روز ملي صادرات در حالي برگزار شد كه برخي از منتخبان از نحوه انتخاب صادركننده‌هاي نمونه گلايه داشتند و معتقد بودند وزير صنعت معيارهاي انتخابي خود را هم زير پا گذاشته و برخي از افراد منتخب با «پيمان‌زني» صادر‌كننده نمونه مي‌شوند بي ‌آنكه حتي شناختي از جنس صادراتي خود داشته باشند.
نویسنده : مهران ابراهیمیان 


مراسم روز ملي صادرات در حالي برگزار شد كه برخي از منتخبان از نحوه انتخاب صادركننده‌هاي نمونه گلايه داشتند و معتقد بودند وزير صنعت معيارهاي انتخابي خود را هم زير پا گذاشته و برخي از افراد منتخب با «پيمان‌زني» صادر‌كننده نمونه مي‌شوند بي ‌آنكه حتي شناختي از جنس صادراتي خود داشته باشند.
پيمان زني اصطلاحاً براي افرادي استفاده مي‌شود كه با پرداخت هزينه كم، محصول ديگران را به نام خود صادر مي‌كنند. روز ملي صادرات طي اين سال‌ها با حواشي زيادي برگزار شده و بسياري از صادركنندگان از نحوه انتخاب‌هاي افراد ناراضي هستند، با اين حال نفس نامگذاري اين روز را نيك مي‌دانند هر چند اين روز تنها با يك لوح و بدون هيچ مشوق ديگري باشد!
 بنابر اين گزارش روز ملي صادرات امسال با حضور معاون اول، ‌وزير امور خارجه، وزير صنعت و نمايندگان بخش خصوصي و صادركنندگان در محل سالن كنفرانس اسلامي گرامي داشته شد و در آن جهانگيري معاون اول رياست جمهوري خبر از لغو تحريم‌ها در آذرماه داد و در عين حال بر وابستگي بيشتر اقتصاد و دولت بر نفت تأكيد كرد و گفت: ‌پس از لغو تحريم‌ها روزانه ۵۰۰ هزار بشكه به توليد نفت ايران افزوده خواهد شد، البته به سرعت مي‌توانيم صادراتمان را به 2 ميليون بشكه برسانيم و همزمان با آن دوران جديدي از اقتصاد ايران آغاز خواهد شد. وي در اين روز كه بايد بيشتر در مورد برنامه‌هاي حمايتي و صادراتي دولت براي صادركنندگان و فعالان بخش خصوصي سخن مي‌گفت درباره اشتياق خارجي‌ها و ورود غربي‌ها به اقتصاد ايران گفت: براي اولين قرارداد خارجي 4/2 ميليون يورو سرمايه در صنعت برق كشور وارد خواهد شد كه به زودي در دولت مراحل آن را تصويب خواهيم كرد.
وي در ادامه باز هم به خروج ارزها به دوبي، مسائل برجام، ‌كاهش قيمت نفت، سرنوشت حساب‌هاي ذخيره ارزي و... پرداخت و درباره اينكه دولت كار‌هاي بزرگي در اين باره انجام داده است سخن‌ها گفت و براساس نظرسنجي‌اي مردم را موافق اعلام كرد. معاون اول رئيس‌جمهور در يكي از معدود سخنان مرتبط با اين برنامه گفت: هم اكنون ايران به ۱۰ كشور دنيا صادرات دارد، در حالي كه بايد صادرات را به ۳۰ كشور صورت دهيم، بنابراين وزير صنعت، اتاق بازرگاني و سازمان توسعه تجارت بايد خود را براي صدور كالا به اين ۳۰ كشور آماده كنند. وي به توانمندي بسيار بالاي پيمانكاران ايراني در صدور خدمات فني و مهندسي اشاره و خاطرنشان كرد: صندوق توسعه ملي وظيفه دارد در دور جديد از اقتصاد ايران به پشتيباني از توسعه صادرات كشور بپردازد چراكه از
۱۰۰ ميليارد دلار ذخاير ارزي كه ايران در خارج از كشور دارد ۴۰ ميليارد دلار سهم صندوق توسعه ملي است و اين رقم پولي است كه بايد در خدمت بخش خصوصي قرار گيرد يا سرمايه‌گذاري شده و پشتيبان صادرات و صادركنندگان شود.
 
از برجام خوب استفاده نكنيم، صفر مي‌گيريم!
اما در مقابل وزير امور خارجه در اين برنامه گفت: تخصص ما اقتصادي نيست بلكه اين وزارتخانه سال‌هاي سال و حتي سه دهه به دليل شرايط ويژه امنيتي در كشور، گرايش سياسي و امنيتي پيدا كرده است، بنابراين كارآفرينان بايد به ما آموزش دهند كه چطور از منافع اقتصادي به بهترين شكل دفاع كنيم. محمدجواد ظريف كه گويي به نوعي جواب حرف‌هاي جهانگيري را مي‌داد، ‌گفت: اگر برجام نمره ۵، ۱۰، ۱۵ يا حتي ۹۰ بگيرد ولي از آن استفاده مطلوب صورت نگيرد و نااميدي در مردم تزريق شود، نمره آن به صفر مي‌رسد، لذا بر همگان است كه از اين فرصت بهره‌برداري كنند، ضمن اينكه بيشترين كساني كه مي‌توانند از اين فرصت براي مردم آينده‌اي بهتر بسازند، كارآفرينان هستند.
وزير امور خارجه افزود: اين فضا بايد تبديل به واقعيت شود و اگر مي‌خواهيم كسي مجدداً تحريم‌ها را به ما تحميل نكند، بايد فضاي اقتصاد را به بهترين شكل پس از برجام هدايت كنيم تا اقتصاد دنيا با ما گره بخورد و ديگران نتوانند بر ما تحريم وارد كنند.
  
اقتصاد مقاومتي مانع تحميل تحريم خواهد شد
ظريف تصريح كرد: با استفاده از سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي اين كار امكانپذير است و ما نيز در وزارت امور خارجه تعهد مي‌دهيم در حوزه صادرات كم‌كاري نكنيم و به اين منظور سمينار ويژه سفرا را در نيمه اول آبان ماه تشكيل مي‌دهيم تا بتوانيم فضاي رواني پساتحريم را به يك واقعيت عيني در ايران درآوريم. وي تأكيد كرد: اطمينان مي‌دهم در وزارت امور خارجه ملاك ارزيابي سفرا بر اين است كه تا چه اندازه به صادرات و اقتصاد مقاومتي كمك مي‌كنند و ما از كارآفرينان طلب ياري داريم.
  
بايد مدير اقتصادي از خارج وارد كنيم
بنابر اين گزارش اما شايد عحيب‌ترين جمله اين همايش را وزير صنعت بيان كرد و گفت: «در اقتصاد نيز نيازمند واردات مديران اقتصادي خارجي هستيم، همان‌طور كه در بخش‌هاي ورزشي مربي خارجي به كشور مي‌آوريم در بخش صادرات نيز براي توسعه بازارهاي صادراتي نيازمند ورود مديران اقتصادي خارجي هستيم.»
اين درحالي است كه گفته مي‌شود بسياري از مديران و معاونان وزير به دليل نوع برخورد و اخلاق ايشان به سختي قادرند با وي همكاري كنند و احتمالاً اين استدلال شامل ايشان نيز مي‌شود.
 يك صادر‌كننده نمونه در اين باره به خبرنگار «جوان» گفت:‌بد اخلاقي ايشان باعث شده تا وي هر كاري كه خودش مي‌داند انجام ‌دهد، بدون اينكه كسي جرئت كند درباره تصميماتش نظري بدهد، البته نعمت زاده بر خلاف جهانگيري بيشتر در چارچوب صادرات سخن گفت و افزود: صادرات يك انتخاب نيست بلكه الزامي است كه براي ايجاد اشتغال و رونق اقتصادي كشور به آن نيازمنديم.
 وي با اشاره به كاهش صادرات در شش ماه اول سال‌جاري دلايل اين كاهش را برشمرد و گفت:‌شرايط عمومي كشور ناشي از طولاني شدن اجراي برجام، ناامني در بازارهاي هدف و كشورهاي همسايه و افت قيمت جهاني نفت از دلايل كاهش صادرات در شش ماهه اول سال جاري بود، اما اميدواريم در نيمه دوم سال جاري با فراهم آمدن بازارهاي هدف شاهد رشد صادرات كالاهاي غيرنفتي باشيم. وي ادامه داد: رتبه ايران ميان 229 كشور صادر‌كننده كالا 51 و ميان 152 كشور صادر‌كننده خدمات 60 است كه اين رتبه با احتساب صادرات نفت است كه در صورت جدا كردن نفت شرايط نامناسب‌تر مي‌شود.
نعمت‌زاده سرانه صادرات كالا و خدمات غيرنفتي كشور را 800 دلار عنوان كرد و گفت: اين رقم نيز در چشم‌انداز بايد به 2‌هزار دلار برسد، اما اگر نتوانيم به اين رقم دست يابيم جايگاه و منزلت خود را در جهان از دست مي‌دهيم. وزير صنعت با بيان اينكه اقتصاد مقاومتي بايد در تمام بخش‌هاي اقتصاد كشور مورد استفاده قرار گيرد، گفت: در اقتصاد مقاومتي به توسعه صادرات اشاره شده است كه لازم است به‌طور كامل به آن توجه شود.
نعمت‌زاده گفت: ايران در بخش‌هاي مختلفي مانند صنايع دستي، خشكبار، ميوه و تره‌بار و... از گذشته به‌راحتي صادرات داشته است اما نيازمند ورود بيشتر در بخش‌هاي دانش‌بنيان است كه در اين زمينه نيازمند بهره‌گيري از مديران لايق هستيم.
نعمت‌زاده با بيان اينكه برخي دستگاه‌ها جلوي صادرات را به‌دليل تأمين بازار مي‌گيرند، گفت: اين امر پذيرفتني نيست و در صورتي كه كالايي در كوتاه مدت در بازار با كمبود مواجه شد، نبايد جلوي صادرات را گرفت كه بر اين امر در قانون پنجم توسعه نيز تأكيد شده است. نعمت‌زاده با اشاره به لزوم تقويت گسترده مديران و كارشناسان بازاريابي گفت: من به برخي از شركت‌ها پيشنهاد واردات مديران خارجي را دادم كه برخي از آنها نيز اقدام به اين كار و از اين شرايط استقبال كردند. وي گفت: هيچ اشكالي ندارد كه براي حضور در بازارهاي بين‌المللي از مديران باتجربه خارجي و دانش آنها استفاده كنيم. وزير صنعت افزود: همان‌طور كه در بخش ورزشي مربي خارجي به كشور مي‌آوريم در اقتصاد نيز نيازمند آوردن مديران اقتصادي خارجي هستيم.
 
دولت در بازار ارز مداخله نكند
اما در اين برنامه رئيس اتاق بازرگاني با اشاره به مشكلات مالياتي صادركنندگان كه خود نيز زماني صادر كننده نمونه بوده است، ‌گفت: تنها راه حل مشكلات خروج دولت از تصدي‌گري و پرداختن به تولي‌گري است. محسن جلال پور با بيان اينكه دولت بايد تكليف ثبات در نرخ ارز را روشن كند، گفت: نگاه به صادرات يك نگاه بلندمدت است، اگر چه در روز ملي صادرات همه صادركنندگان توقع دارند، مسائل و مشكلات صادرات را مطرح كنند، اما بايد نگاهي پايدار به حل مسائل صادراتي داشت.
وي تأكيد كرد: برنامه پيش‌بيني قيمت ارز بايد تحت يك ايده و برنامه به صادركنندگان ارائه شود، به نحوي كه يك صادركننده بداند، در دو سال آتي سياست ارزي كشور چه خواهد بود. به گفته جلال‌پور دولت بايد تكليف صادركنندگان در نرخ ارز را مشخص كرده و به صراحت بگويد ورودي به بازار ارز كه مداخله‌گرايانه بوده و تنش ايجاد مي‌كند، نخواهد داشت. گفتني است در اين مراسم 57 نفر از صادركنندگان برگزيده و به آنها لوح تقدير داده شد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن