تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815564626




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«شاهنامه و هويت ملي» با نگاهي به داستان پهلوانان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۵ آبان ۱۳۹۴ (۱۰:۳۷ق.ظ)
«شاهنامه و هويت ملي» با نگاهي به داستان پهلوانان موج-«شاهنامه و هويت ملي» به قلم پروفسور فضل‌الله رضا از سوي انتشارات اطلاعات روانه بازار کتاب شد.
به گزارش خبرگزاري موج، شاهنامه دايرة‌المعارف بزرگ فرهنگ ايران و بخشي از پرچم و هويت ملي ماست. اين کتاب گران‌سنگ فردوسي گنجينه‌اي‌ست در پند و حکمت، عرفان و آزادگي و مردمي و هنر کلامي فارسي که پس از گذشت هزار سال همچنان شور و شوق هويت ملي را در دل‌ها برمي‌انگيزد و همگان را ارشاد مي‌بخشد.
پروفسور فضل‌الله رضا در اثر حاضر به موضوع «شاهنامه و هويت ملي» پرداخته و آن را در پنج دفتر تدوين کرده است؛ دفتر نخست «ايران نو و فرهنگ کهن» نام دارد که در سه بخش شاهنامه و هويت ملي، دو شاعر همزاد و شکوه خرد تنظيم شده آ ست. در بخشي از اين دفتر آمده است: «در تاريخ فرهنگ ايران هيچ کتابي را به زبان فارسي نمي‌شناسيم که به اندازه شاهنامه در هويت ملي ما تأثيرگذار بوده باشد. شاعران و سخنوران هزار سال گذشته ما تقريباً به اتفاق در برابر شاهنامه سر تعظيم فرود آورده‌اند، شاهنامه فردوسي از نظر هنر کلامي زبان فارسي روان بي‌تکلف، همتا ندارد.»
داستان رستم و اسفنديار فردوسي بيش از هزار سال است که در اوج سربلندي و تناوري و ماندگاري، در دشت پهناور زبان پارسي جلوه‌گري مي‌کند. مؤلف در نقد دوم اين اثر گزارش کوتاهي را از برداشت خود از داستان رستم و اسفنديار ارائه مي‌دهد.
در دفتر سوم به داستان سياوش و مرگ او پرداخته مي‌شود. در داستان سياوش مي‌بينيم که شاهزاده دلير و بلندپايه دو تيره‌اي، از پدر کياني و مادر توراني به دنيا مي‌آيد. پدر کودک، پرورش او را برعهده رستم مي‌گذارد. رستم کودک را در دل به فرزندي مي‌پذيرد و ساليان دراز در پرورش او مي‌کوشد، آداب بزم و رزم و فرمانروايي را به او مي‌آموزد، اما گردش نامساعد روزگار، روزي اين فرزندخوانده او را نيز در اوج شکوه شاهي و جواني به کشتن مي‌دهد.
دفتر چهارم «يادداشت‌هاي پراکنده» نام دارد که به داستان بيژن و منيژه، لهراسب و گشتاسب، هفت‌خوان اسفنديار، فردوسي شبي دقيقي را به خواب مي‌بيند، اسکندر و دارا اختصاص يافته است.
در نهايت دفتر پنجم شامل پيوست‌هايي درباره فردوسي و شاهنامه، محملي از زندگاني فردوسي، فردوسي و شاهنامه‌سرايي (برگزيده مقالات دانشنامه زبان و ادب فارسي)،گهريابي در شاهنامه، ديدگاه‌ها، فردوسي و طبري‌ست.
«شاهنامه و هويت ملي» در قطع وزيري و در 336 صفحه به قيمت 200 هزار ريال از سوي انتشارات اطلاعات روانه بازار کتاب شده است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن