تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خدا را بخوانید و به اجابت دعای خود یقین داشته باشید و بدانید که خداوند دعا را از ق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804365541




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حق پخش را هواداران پرداخت می‌کنند


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
حق پخش را هواداران پرداخت می‌کنند




٦٥‌درصد از درآمد باشگاه‌های معتبر از طریق تلویزیون‌های کابلی است ولی این امر در شبکه‌های خصوصی صورت می‌گیرد





روزنامه شهروند: حالا که انگار زور فدراسیون فوتبال و به‌طورکلی ورزشی‌ها به صداوسیما نمی‌رسد و کماکان از حق‌پخش تلویزیونی محروم هستیم، راه جدیدی برای تأمین پول حق پخش مسابقات فوتبال انتخاب شده است؛ دریافت پول از مردم برای تماشای فوتبال!

ماجرا چیست؟

سازمان صداوسیما قصد دارد پس از امضای قرارداد جدیدی با سازمان لیگ مانند تمام کشورهای دنیا حق پخش فوتبال را از سازمان لیگ خریداری کند. در این شکل جدید بازی‌های لیگ برتر در ساعت پخش، کدبندی می‌شوند و تنها کسانی می‌توانند بازی‌ها را تماشا کنند که هزینه تماشا را پرداخت کرده باشند. امیر عابدینی، عضو هیات‌رئیسه سازمان لیگ، ماجرا را تأیید و ادعا کرده قرار است حق پخش به شکل تلویزیون‌های کابلی پرداخت شود. اگر این طرح به مرحله اجرا برسد، میزان درآمد باشگاه‌ها نه به شکل مقرر، بلکه بسته به میزان استقبال مردم از خرید حق پخش بازی‌ها متغیر خواهد بود؛ هر چه متقاضی بیشتر، درآمد باشگاه‌ها بیشتر!

سوال بزرگ

رقم در نظر گرفته برای هر بازی چقدر خواهد بود؟ دست نه چندان پر اقتصادی قاطبه مردم و به‌خصوص فوتبالدوستان یک طرف، بی‌علاقگی مفرط به رفتن به استادیوم حتی در روزهای انجام حساس‌ترین بازی‌ها در روزهای تعطیل از یک سمتی دیگر، سوددهی این پروژه را با ابهام مواجه می‌کند. آیا کسی حاضر است به شکل منظم برای تماشای این فوتبال کم‌کیفیت پول خرج کند؟ بعید به نظر می‌رسد جواب مثبت باشد! در این شرایط، امیر عابدینی و سایر اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال به حل مشکل درآمدزایی فوتبال از این طریق ایمان دارند اما باید دید در عمل قیمت هر بازی چقدر است!

 در سایر نقاط دنیا چه خبر است؟

در حالی که امیر عابدینی از جلسه با مهدی تاج برای تعیین ساختار برای پخش تلویزیونی به سبک جدید و از مدل اروپایی ماجرا حرف می‌زند، قاره سبز در این مورد سازوکارهای خاص خود را دارد. در آلمان، جایی که روزنامه ورزشی وجود ندارد، فقط ٢ شبکه دولتی وجود دارد و شبکه‌های خصوصی بیشترین بار پخش رقابت‌های فوتبال را به دوش می‌کشند. ٢ شبکه دولتی ZDF و زیر مجموعه‌اش «داز آرس» بیشتر اوقات بازی‌های ملی را پخش می‌کنند و لیگ در انحصار شبکه‌های خصوصی باقی می‌ماند؛ هر چند فینال جام‌حذفی آلمان وفینال‌هایی با حضور نمایندگان آلمانی از ZDF پخش می‌شود. شهروندان به ٢ طریق گام به گام و تمدید فصلی، حق پخش بازی‎‌های تیم‌هایشان را از تلویزیون خصوصی می‌خرند. در ایتالیا، برخی تیم‌ها علاوه بر برخورداری از سیستم تلویزیون کابلی، کانال خاص خود را دارند؛ مثلا باشگاه لاتزیو در کانال خاص خودش علاوه بر پخش سریال و سایرملزومات یک شبکه، بخشی از درآمد خود را از طریق پخش بازی‌های لاتزیو به‌دست می‌آورد؛ به این معنا که حق پخش را می‌فروشد و به تعداد متقاضیان، پول درمی‌آورد.

البته سری A هم خالی از شبکه دولتی نیست اما مسأله اینجاست که تنها از طریق شبکه‌های «رای یک» و «رای دو» معدود فوتبال‌هایی عمدتا از دسته‌های پایین‌تر پخش می‌شود اما ٩٥‌درصد فوتبال‌ها در اختیار تلویزیون‌های کابلی است. در اسپانیا، شبکه‌های کابلی بیشتر در اختیار رئال‌مادرید و بارسلوناست و هر چند این دو باشگاه سهامی متعلق به مردم دارند اما بازی‌هایشان از طریق تلویزیون کابلی پخش می‌شود.جالب این‌که انحصار پخش بازی‌های ٢ غول اسپانیا، ١٨ تیم دیگر لالیگا را مهجور کرده است؛ به‌حدی ٨٥‌درصد هواداران رئال و بارسلونا، حق پخش شبکه‌های خصوصی را خریداری می‌کنند. در آلمان، این رقم به ٧٤‌درصد می‌رسد و در فرانسه، سطح مشارکت از همه لیگ‌های برتر دنیا کمتر است؛ تنها ٥٧ درصد. به‌طورکلی ٦٥‌درصد درآمد تیم‌های ٤ لیگ معتبر دنیا (فرانسه، آلمان، اسپانیا و ایتالیا) از طریق حق پخش در تلویزیون‌های کابلی به‌دست می‌آید. آمار مشارکت در خرید بازی‌های اروپایی را نمی‌توان با ایران مقایسه کرد چون این طرح هنوز در کشورمان کلید نخورده و از طرفی کمتر علاقه‌ای برای ریختن پول به پای فوتبال دیده می‌شود.

مورد جالب لیگ‌برتر انگلیس

ساز و کار لیگ‌برتر انگلیس با سایر لیگ‌ها متفاوت است. در این کشور، چند نوع پخش تلویزیونی کابلی داریم؛‌ های‌لایت‌های کامل بازی‌ها که تعرفه خاصی دارد، خلاصه گل‌ها با مصاحبه مربیان و نمایش تمام بازی. عاشقان فوتبال، ابتدای هر فصل برای هر یک از موارد پول می‌پردازند و هر شبکه بنا برنیاز مشتری و پول پرداخت شده توسط او، فوتبال پخش می‌کند. برخی شبکه‌ها چیزی به نام سانس اینترنتی دارند و از این طریق هم درآمدزایی به وجود می‌آید.

 ماه من تا ماه گردون

با ذکر این داستان‌های واقعی درباره فوتبال اروپا می‌توان به این نتیجه رسید که طرح جدید ما ضعف‌ها و کاستی‌های زیادی دارد اما اگر در اجرای آن موفق عمل کنیم، شاید آن روی دیگر فوتبالمان را ببینیم. طرح جدید به فرار بیشتر مردم در این وانفسای تحویل نگرفتن فوتبال می‌انجامد اما شاید اگر جا بیفتد، گامی در جهت احقاق حق همیشه نادیده گرفته شده فوتبال باشد و ما را به اسلوب‌های حرفه‌ای نزدیک‌تر کند.






تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن