تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 14 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پرهيزكارى منافق جز در زبانش ظاهر نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1825811035




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یادبودی برای فراموشی مرده ها


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: یادبودی برای فراموشی مرده ها کرمانشاه - ایرنا - این روزها در آئین های ختم بیشتر انرژی مداح برای تقدیر و تشکر از مهمانان صرف می شود تا قرائت فاتحه و روضه ای برای آمرزش متوفی.


فرهنگ های محلی و قومی در برخی استان ها به شدت بسته و دارای قواعد عرفی سختگیرانه ای است که بیش از همه روح متوفی را آزرده می کند.یکی از این بدعت ها افراط صاحبان عزا در شیون و زاری است که گاه به زخمی کردن و سر و صورت و جراحت های زننده ختم می شود؛ این مورد در بسیاری از استان ها مرسوم است.اما یک رسم عجیب دیگر نام بردن و تشکر از اشخاص در مجالس ترحیم است که به تازگی پای شورای فرهنگ عمومی کرمانشاه را هم به مقابله با این رسم باز کرده است.در بیشتر مراسم ختم در استان، بیشتر انرژی و تمرکز مداح و قاری برای تقدیر و تشکر از مهمانان مراسم به ویژه چهره های شناخته شده و مطرح صرف می شود.مداح اما این کار را رایگان انجام نمی دهد بلکه در ازای فریاد زدن اصل و نسب، عشیره و پست و مقام افراد از پشت میکروفن، پول دریافت می کند، از 2 هزار تا بیشتر از 50 هزار تومان؛ همانند خوانندگان مراسم عروسی که با عنوان شاباش جیب مهمانان را خالی می کنند.*متوفی؛ فراموش شده مراسم ختماین رسم آنچنان در استان کرمانشاه همه گیر شده که در مجالس شلوغ، مداح حتی بی خیال خواندن سوره ای از قرآن هم می شود و شادی و آرامش تنها کسی که از قلم می افتد، متوفی است.گویا مجلس برای فخرفروشی عده ای پولدار و مشهور و تحقیر حاضران تنگدست و ناشناخته بر پا شده است.عجیب تر آنجاست که اگر خدای نکرده سخنران و ذاکر در این مساله کوتاهی کند، مورد عتاب و سرزنش صاحبان عزا قرار می گیرد و دست کم از مجالس بعدی محروم می شود و جای خود را به مداح همسویی می دهد تا بازماندگان را در مقابل مهمانان روسفید و سربلند کند!* ترس از قضاوت دیگران؛ ریشه بدعت عجیبهدف از برگزاری مراسم ختم، قرائت فاتحه، قرآن، خواندن نماز و دعای دسته جمعی برای شادی و آمرزش روح مرحوم است؛ تشییع و تدفین باید عبرت آمیز باشد و انسان را به یاد مرگ و روز حساب بیندازد اما برخی ها آنقدر درگیر مباحث حاشیه ای شده که فلسفه برگزاری مراسم را به کلی فراموش کرده اند.امام صادق علیه السّلام در این باره فرموده اند: "چون جنازه ای را به سوی قبرستان حمل می کنی تو خود را چنین پندار که جنازه محمول هستی و چنین پندار که تو از پروردگارت مسئلت نموده ای که تو را به دنیا برگرداند و خداوند دعای تو را مستجاب نموده و به دنیا باز گردانده است؛ حال ببین چگونه در اعمال خود استیناف می کنی و تدارک مافات می نمائی!به طور قطع بسیاری از کرمانشاهی ها دیدگاه خوبی به این رسم من در آوردی ندارند اما از ترس حرف و حدیث دیگران به آن تن می دهند.این "ترس از قضاوت" هم ریشه در یک باور غلط دارد اینکه بیشتر افراد همواره به تائید دیگران نیاز دارند و درست بودن کار برای آنان در درجه دوم اهمیت قرار می گیرد؛ تفکری که به تجربه و مستند تاریخ بی شک نادرست است.* گام اول اصلاح را شورای فرهنگ عمومی برداشتفعالان مذهبی و مردمی طی ماه های گذشته و به دنبال تشدید این رسم خواهان ورود مسئولان ارشد استان برای اصلاح آن شدند.در همین راستا شورای فرهنگ عمومی استان کرمانشاه 12 مهرماه امسال طرحی را به تصویب رساند که در آن اسم بردن از اشخاص در مجالس ختم و تقدیر و تشکر در حسینیه ها و مساجد ممنوع شد.آیت الله مصطفی علما، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه در این نشست گفت: مجلس ختم مجلس تذکر است و باید به گونه ای باشد که همه حاضران به این فکر بیفتند که چنین مراسمی برای آنها نیز برگزار خواهد شد.وی افزود: نام بردن از اشخاص در مجالس ترحیم اقدامی ناخوشایند است زیرا در گذشته حتی وقتی شخصیت های برجسته هم به مساجد می آمدند هرگز نامی از کسی برده نمی شد و در مجلس ختم تنها قرآن تلاوت و نکاتی در باب اسلام مطرح می شد.رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مصوبه شورای فرهنگ عمومی از جمله کارهای سخت در استان است که به پیشنهاد سازمان تبلیغات در شورای فرهنگ عمومی مطرح و مصوب شد.به گفته حجت الاسلام اسماعیل قبادی "در مسجد حتی صحبت در باره خرید و فروش که امری حلال است، مکروه شمرده شده چه رسد به رسم ناپسند اسم بردن از افراد."*جولان کاندیداهای انتخابات در مراسم ختم رسم جنجالی کنونی همواره یک ابزار تبلیغاتی رایگان هم بوده است که چهره های سیاسی و کاندیداهای انتخابات بیشترین بهره را از آن برده اند.با توجه به وسعت و اهمیت برگزاری مجالس ختم در استان کرمانشاه که گاه تا ده ها هزار نفر در برخی از آنها شرکت می کنند، در آستانه انتخابات سر و کله کاندیداها در این مجالس پیدا می شود و بازار تقدیر و تشکر از آنان داغ.برخی نمایندگان مجلس که پس از پیروزی در دور گذشته انتخابات در کمتر مراسم مردمی آفتابی شده اند، ناگهان روزانه در چندین مجلس ختم حضور می یابند و از برده شدن ده ها باره اسمشان از بلندگوهای مراسم سرخوش می شوند.رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه گفت: متاسفانه اسم بردن از افراد ده ها سال است که در کرمانشاه انجام شده و دیگر جا افتاده است.به اعتقاد وی "اسم بردن از افراد در مجالس ختم به ویژه در آستانه انتخابات شدت و پیچیدگی بیشتری به خود می گیرد؛ برخی مداحان در مواردی اقدام به بردن اسم و تبلیغ کاندیداهایی می کنند که نه در مراسم حاضرند و نه حتی از آن خبر دارند اما مداح به واسطه رابطه با وی، به دروغ مدعی می شود کاندیدای مورد نظر به صاحبان عزا پیام تسلیت فرستاده و این پیام جعلی را ده ها بار در مجلس فریاد می زند."رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه بر این باور است که "اگر صاحبان عزا بدانند که مورد برخی سوء استفاده ها قرار می گیرند، حتما با این رسم بد مخالفت می کنند."*صاحبان عزا مجبورمان می کنندارسلان یاوری، رئیس کانون مداحان استان کرمانشاه هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: الان شرایط طوری است که مداح در طول مراسم ختم حدود 2 ساعته، فقط مشغول بردن اسم اشخاص و تقدیر و تشکر از این و آن است و این تبدیل به یک معضل شده است.به گفته وی البته به دنبال تصویب طرح ممنوعیت اسم بردن اشخاص در مجالس ختم، موارد متعددی داشته ایم که خود صاحبان عزا از مداح خواسته اند که اسم کسی را نبرد."گرچه برخی مداحان و ذاکران، اسم بردن و تقدیر و تمجید اشخاص را دست کم از نظر مادی به سود خود می بینند و در برابر تعطیلی آن مقاوت می کنند اما مشکل فقط از ناحیه مداحان نیست زیرا بسیاری از مداحان هم کسر شان مداحی اهل بیت ناخرسندند.یک مداح و ذاکر اهل بیت که خواست نامش فاش نشود به خبرنگار ایرنا گفت: صاحبان عزا ما را به اسم بردن از افراد و تشکر و تمجید از آنان مجبور می کنند؛ گاه حتی 2 سه نفرشان بالای سر ما می ایستند و پشت هم به صورت شفافی و کتبی اسم می دهند که بگو فلانی وارد شد، فلانی خارج شد، از فلان مسئول تشکر کن و... . رئیس کانون مداحان استان کرمانشاه معتقد است تنها 30 درصد تقصیر این معضل به مداحان بر می گردد و 70 درصد تقصیر به گردن مردم و صاحبان عزا است زیرا مداح را مجبور می کنند که اسم کسی را از قلم نیندازد؛ مداح هم چاره ای جز تن دادن به خواسته صاحب عزا ندارد؛ هرچند کار اشتباهی است.یاوری می گوید: متوفی از ما تقدیر و تشکر نمی خواهد بلکه نیازمند قرائت قرآن و روضه اهل بیت است.رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه هم بر همین اعتقاد است: بخشی از تقصیر به گردن صاحبان عزا است؛ برخی از آنها حتی یک یا چند نفر را مامور راهنمایی قاری و دادن اسامی مهمانان به او می کنند، بخشی از مداحان هم از این رویه استقبال می کنند و بدشان نمی آید بازار درآمد آنان هم گرم شود.قبادی تاکید دارد که هم مداحان و هم صاحبان عزا باید نسبت به مضرات کار خود آگاه و توجیه شوند.به باور او رسم اسم بردن از اشخاص علاوه بر تحقیر و در عین حال تفخر عده ای از حاضران در مجالس ختم، کینه ها، کدورت ها و اختلافات بسیاری را هم ناشی می شود.*سه قتل به دلیل یک تشکر نکردن سادهشاید باورش سخت باشد اما همین رسم جنجالی شهریور و مهر ماه امسال به زندگی سه نفر پایان داد.عصر پنجشنبه، نوزدهم شهریور ماه 94، محمدرضا (سعید) محمودی خسته از برگزاری یک مجلس ختم 2 ساعته از مسجد میر عبدالباقی شهر کرمانشاه خارج می شود تا عازم منزل شود؛ ناگهان یقه خود را در دستان یکی از مهمانان همان مراسم ختم می بیند که از برده نشدن اسمش در مراسم به شدت شاکی است.این درگیری که گویا عقبه ای شخصی هم داشته است، بالا می گیرد و فرد شاکی با قفل فرمان بر سر مداح 36 ساله اهل بیت می کوبد و او را نقش بر زمین می کند.سرهنگ محمدرضا آمویی، معاون اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در باره این حادثه می گوید: مداح با ضربه مهاجم به حالت کما می رود طوری که برای درمان فوری به تهران اعزام می شود اما کمک های پزشکی آنجا هم موثر واقع نمی شود و وی فوت می کند.آمویی در عین حال می گوید: قاتل و مقتول پیش از روز حادثه هم سابقه درگیری داشته اند اما اسم نبردن وی در مجلس آن روز، باعث سرباز کردن کینه قبلی و قتل مداح شده است.به گفته وی قاتل از همان روز حادثه متواری شد و تحت تعقیب پلیس بود تا اینکه روز 28 مهر ماه همسر خود را نیز به ضرب گلوله به قتل می رساند و پس از آن اقدام به خودکشی می کند؛ مامورین نیروی انتظامی پس از شنیدن صدای گلوله خود را به محل حادثه رساندند و قاتل مجروح را به بیمارستان منتقل کردند اما وی روز چهارشنبه بر اثر شدت جراحت در بیمارستان فوت کرد.معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان کرمانشاه به عنوان نماینده ناجا در جلسه شورای فرهنگ عمومی در زمان تصویب طرح ممنوعیت اسم بردن از اشخاص در مجالس ختم حاضر بوده است.وی عنوان کرد: الان مجالس ختم محدود به تقدیر و تشکر از افراد و مسئولان مختلف شده است در حالی که این رسم در شان و جایگاه مردم استان کرمانشاه نیست.آمویی اضافه کرد: در گذشته دورتر چنین رسمی در استان وجود نداشته است؛ حتی زمانی هم که مرحوم آیت الله شیخ هادی جلیلی کرمانشاهی از علمای بزرگ وارد مجلس ختمی می شد، هیچ تقدیری و تشکری در کار نبود و قاری تنها مشغول قرائت قرآن بود اما الان صاحب عزا تمام حواسش به این است که اسم کسی از قلم نیفتد تا مورد گله واقع نشود.وی همچنین اضافه می کند: اعلامیه ترحیم که خبر فوت کسی است، از طرف خانواده صاحب عزا منتشر می شود تا دیگران از درگذشت متوفی اطلاع یابند اما می بینیم که عده ای هم دست به چاپ مجدد اعلامیه می زنند که این هم از رسوم نادرست و از نظر عقلی اشتباه است.*راهکار حل معضلهرچند مصوبه شورای فرهنگ عمومی برای برچیدن رسم اسم بردن از اشخاص حرکتی مثبت است اما قطعا کافی نیست و نمی توان این مصوبه را به معنی حل این معضل عمومی دانست؛ به نظر می رسد اصلاح وضعیت کنونی نیازمند ورود جدی و با برنامه هر یک از نهادهای مسئول است.امام جمعه کرمانشاه در این باره می گوید: تغییر این رسم در استان زمان بر است اما از آنجایی که مردم و حتی بیشتر قاریان و مداحان چنین چیزی را قبول ندارند، راحت تر می توان با آن برخورد کرد.به گفته آیت الله علما باید این فرهنگ در جامعه جا بیفتد که مجلس ختم مجلس تقدیر و تشکر نیست که برای این کار بهتر است ابتدا از طریق تذکر زبانی اقدام شود و در صورتی که پاسخ مناسب دریافت نشد، از اهرم های موجود استفاده شود.کانون مداحان از نهادهای مسئولی است که می تواند نقش موثری در اجرایی شدن مصوبه شورای فرهنگ عمومی داشته باشد.* با مداحان متخلفان برخورد می کنیمرئیس کانون مداحان استان کرمانشاه در تشریح برنامه های کانون در این باره می گوید: بعد از دهه اول محرم یک گردهمایی با حضور مداحان استان برگزار می کنیم و جزئیات مصوبه شورای فرهنگ عمومی استان را برای آنان تبیین می کنیم؛ در این جلسه همچنین صورت جلسه ای را تهیه می کنیم تا همه مداحان امضا کنند.یاوری تاکید می کند که از این پس هیچ مداحی حق تشکر و قدردانی در مجالس ختم را ندارد و در صورت رعایت نکردن مصوبه شورا ما با متخلفان برخورد می کنیم زیرا این مصوبه برای همه مداحان لازم الاجراست.وی اضافه می کند البته در این مصوبه گفته نشده که مطلقا تشکر نشود و تقدیر و تشکر کلی و محدود از طرف مداح مشکلی ندارد.یاوری همچنین خبر می دهد که تاکید کرده ایم که مجلس ختم حتما باید با حضور روحانی برگزار شود و در آن بیانات اهل بیت (ع) یا احکام و احادیث مرتبط با مرگ بیان شود.وی اولویت اول کانون مداحان را اصلاح مراسم ختم در شهر و در مرحله دوم روستاهای استان عنوان کرد.رئیس کانون مداحان استان کرمانشاه در عین حال بر این باور است که این رسم حدود سه دهه در استان وجود داشته است و یک شبه قابل اصلاح نیست؛ برای خشکاندن ریشه آن باید فرهنگ سازی کنیم.او می گوید: چندین روحانی و فعال مذهبی را مشخص کرده ایم که بعد از دهه اول محرم با حضور در رسانه ملی زیان های معضل اسم بردن در مجالس ختم را برای عموم تبیین و تشریح کنند.رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کرمانشاه نیز معتقد است که ضمانت اجرای مصوبه شورای فرهنگ عمومی استان، اقدامی فرهنگی است که باید در دستور کار قرار گیرد.حجت الاسلام اسماعیل قبادی همچنین نقش رسانه ها را در این زمینه بسیار مهم می داند؛ موضوعی که مورد تاکید سرهنگ آمویی هم قرار می گیرد.2077/7444/8066عبدالله الماسی خبرنگار ایرنا مرکز کرمانشاه






03/08/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن