واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تداعی چهل منزلگاه اسارت زینب در چهل منبر لرستانی ها خرم آباد - ایرنا- روز نهم محرم و مصادف با تاسوعای حسینی است که برای مردم لرستان به ویژه خرم آباد و بروجرد معنای خاصی دارد و عزاداری در این روز برای زنان این شهرها متفاوت است.
به گزارش ایرنا، در این روز تمام زنان سرزمینم در عزای حسین و یارانش عزادار هستند و انگار که هر چه به این روز و فردایش نزدیکتر می شدیم لباس های مشکی مان ، سیاهتر می شد. تاسوعای حسینی رنگ و بوی عزای زنان لرستان در شهرهای خرم آباد و بروجرد، به رنگ شمع و سکوت، روبند و چهل منزلگاه عزا است. زنان این شهرها همزمان با آغازین ساعات صبح روز تاسوعا خود را برای رفتن به سفری کوتاه و حضور در چهل منزلگاه اماده می کند، سفری که گفته می شود برگرفته از چهل منزلگاه زینب در اسارت است. برخلاف روال همیشگی سفر در جاهای مختلف که افراد تجهیزات رفتن را به بهترین شکل فراهم می کنند زنان خرم آبادی با حضور دسته جمعی در محل امامزاده زیدابن علی (ع) این شهر، پس از زیارت این امامزاده ،کفش خود را درآورده و با انداختن روبند، عازم سفری کوتاه و معنوی می شوند. اینجا زنان با پای دل حرکت می کنند و انگار نه انگار که سرمای هوا و خیس بودن زمین را حس می کنند، این زنان حاجتمند بدون کفش و با پای پیاده به یاد اسیران حادثه کربلا به راه می افتند. کمی آنطرف تر، 40 میزبان عزادار منتظر میهمانان دلسوخته و حاجتمند هستند که بیایند و با برافروختن شمعی، ریختن قطره اشکی و فرستادن صلواتی در منزل آنان، تبرک معنوی این روز را بیش از پیش کنند. زنان چهل منبری دربرخی اوقات چادرهای خود را به یکدیگر گره زده و به صورت دسته ای به سمت منبرهای منتطر حرکت می کنند، زنان در این روز سکوت کرده و تنها به ذکر و استغفار مشغولند. با رسیدن به محل نخستین منزل در منطقه " باغ دختران" نخستین شمع را در منبری کوچک و شلوغ روشن کرده و قندی نیز به نشانه برآورده شدن حاجت برمی دارند. بدین ترتیب زنان کاروان چهل منبر ، 40 شمع را در 40 منزلگاه روشن کرده و 40 حبه قند را به نیابت برداشته اند تا در صورت برآورده شدن حاجت، این قندها را در 40 منبر سال آینده و یا سایر مراسم عزادی به عنوان تبرکی به مردم دهند. البته باید گفت که سالهای اخیر چهل منبر تنها مختص زنان نبوده بلکه در برخی موارد دیده شده که مردان نیز به این آیین قدیمی روی آورده و همراه زنانشان با انداختن نقاب و روبند و پای پیاده عازم سفری چهل مقصدی می شوند. بسیاری از این مردان ، پسران جوان هستند همانطور که بسیاری از زنان چهل منبری را دختران جوان و مجرد تشکیل می دهند. به هر حال دسته های چهل منبری" پس از انجام مراسم خاص خود،طلب مغفرت و براورده شدن حاجات، به مکان آغاز سفر یعنی همان صحن امامزاده باز می گردند و باردیگر با زیارت این امامزاده ،به نوعی برآورده شدن حاجتشان را تضمین می کنند. 7269/6001
29/07/1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]