تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
خرید سوسیس پرکن اصل با گارانتی
تشخیص دیسک و صفحه اصلی از تقلبی (6 راه ساده)
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
ده راهنمایی برای نوازندگان مبتدی یوکللی
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1806369265
![نمایش مجدد: حجت الاسلام قاسمیان: ذکر یونسیه راه برون رفت غم های مومن refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
حجت الاسلام قاسمیان: ذکر یونسیه راه برون رفت غم های مومن
واضح آرشیو وب فارسی:فردا نیوز: وارث: نزول برکات برای مومنین در جلسه اول عبارتی را خواندیم که راجع به این بود که توبه و استغفار مستند به آیات و روایات موجب نزول برکت است. سوال شد که نزول برکات آسمانی که در بسیاری از کشورهای کفر است، جریانش چطور است؟ این بحث سه ضلع دارد. ضلع اولش این بود که برکات آسمان و زمین فرق دارد با ابواب کل شیء. در باز کردن غیر از برکت نازل کردن است. گاهی پای درختی می توانیم آن قدر آب ببیندیم که ریشه هایش بگندد. ضلع بعدی جواب این بود که اشکال در فرض مسئله است. گاهی ما آنقدر خودمان را بی اشکال و خوب جا می زنیم که بقیه را اهل بدی و زشتی می دانیم. ما هم کارمان در خیلی از جاها زشت است، چه فردی و چه اجتماعی. دروغ که سرلوحه خبائث است و در روایت فرموده اند: اگر می خواهی کسی را آزمایش کنی او را با این آزمایش کن که اگر سرش برود دروغ نمی گوید. یکی از چیزهایی که بعضی ها به خارج از کشور می روند و برایشان خیلی جذاب است همین است. در آنجا دروغ نمی شنوند. دروغ ها را دولت مردانشان می گویند، دولت مردانشان می گویند آن هم به نحو هنرمندانه. ولی به وضوح انسان می بیند که در بازارشان دروغ کمتر است. باید خودمان را درست کنیم. ضلع سوم که بحث را تکمیل می کند این است که خدا گاهی با مومنان آن چنان حساب می کند که با کفار حساب نمی کند. معرفتی در معارف ما است که خیلی جدی است. تعجیل عقوبت برای مومن و تعجیل پاداش برای گنهکار ما یک تعجیل عقوبت برای مومنان داریم که بلا بر سرشان می آید، اگر همان کار را کافر انجام بدهد بلایی بر سرش نمی آید. این هم ضلع دیگری که باید به آن توجه کرد. توضیحش این طور است که این ابوابی که در بحث تعجیل در عقوبت داریم از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است که فرمودند: «قال رسول الله صلى الله علیه وآله: قال الله عزوجل: وعزتی وجلالی لا اخرج عبدا من الدنیا وأنا ارید أن ارحمه حتى أستوفی منه کل خطیئة عملها، إما بسقم فی جسده وإما بضیق فی رزقة و إما بخوف فی دنیاه فإن بقیت علیه بقیة شددت علیه عند الموت، وعزتی وجلالی لا اخرج عبدا من الدنیا و أنا ارید أن اعذبه حتى اوفیه کل حسنة عملها إما بسعة فی رزقه و إما بصحة فی جسمه وإما بأمن فی دنیاه فإن بقیت علیه بقیة هو نت علیه بها الموت.»1 خداوند می فرماید من بنده ای را که دوستش داشته باشم و بخواهم به او رحم کنم را از دنیا خارج نمی کنم مگر اینکه همه خطاهای او را استیفا می کنم و بابتش یک جزای دنیوی به او می دهم. یا مریضش می کنم یا رزقش را می بندم یا در دنیا یک حالت خوف و نا امنی ایجاد می کنم و کاری می کنم بترسد. اگر یک ته مانده ای هم باقی ماند. لحظه مرگش یک مرگ سختی برایش به وجود می آورم. از آن طرف به عزت و جلالم سوگند همین جور که اگر بخواهم عذابش کنم خارجش نمی کنم مگر اینکه همه حسناتی که انجام داده است را در دنیا پاداشش را به او می دهم که با ما بی حساب شود. یا روزی اش را وسعت می دهم، یا جسمش را سالم می کنم، یا دنیایش را امنیتی می دهم، اگر حسنه ای برایش باقی ماند، یک مرگ شیرین و لذت بخش هم برایش قرار می دهم. یک راست به جهنم می رود. خصوصیت زندگی مومنانه به این ضلع باید توجه کنیم. زندگی مومنانه یک خصوصیاتی دارد. با مومن کارهایی می کنند و اگر کار زشتی انجام بدهد مینیاتوری با او حساب می کنند. اگر گناه بکند آن طوری که با مومن حساب می کنند با غیر مومن حساب نمی کنند. کسی مثل حضرت یونس علیه السلام قرآن این طور گزارش می کند « ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَیْهِ فَنادى فِی الظُّلُماتِ أَنْ لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمینَ»2 او با حالت غضب از قوم خودش بیرون رفت. گمان کرد که وظیفه اش را در قبال ما انجام داده است. به شکم ماهی رفت. قرآن در سوره دیگری می فرماید: «فَلَوْلَا أَنَّهُ کَانَ مِنَ الْمُسَبِّحِینَ لَلَبِثَ فِی بَطْنِهِ إِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ»3 در شکم ماهی الی یوم القیامه می ماند اگر تسبیح خدا را نمی گفت. «فَنادى فِی الظُّلُماتِ أَنْ لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمینَ» راه برون رفت غم و غصه در مومن اینجوری است. معلوم نیست در غیر مومن این چنین باشد. راه برون رفت مومن، این چنین است. در روایت است که می فرمایند: تعجب می کنم از کسی که از چهار چیز می ترسد و چرا به چهار جا پناهنده نمی شود؟ یکی کسی است که غمناک است و به «لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمینَ» پناهنده نمی شود. این مضمون چه چیزی است که باید به آن پناهنده شد؟ اول اینکه من همین یک خدا را دارم. ویژگی موحد بودنش را به رخ بکشد و به خدا هم عرضه کند که من فقط تو را دارم و تو منزه هستی. گیر از من است از تو نیست. اینطور نگویم که خدایا این بلاها چیست که بر سر من می آوری؟ اگر این مضمون را بپذیرد درست می شود. در نیمه شب می تواند این حرف را بزند و حساب رسی کند. آن حرفی که در دل شب می گوید با زمان های دیگر متفاوت است. باور کنیم اگر خدا نخواهد نمی شود آیه سوره مبارکه فاطر که می فرماید: «مَا یَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِکَ لَهَا وَمَا یُمْسِکْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ»4 را باور کنیم. اگر خدا بخواهد به بنده ای رحمت بدهد احدی نمی تواند جلویش را بگیرد و اگر نخواهد به کسی خیر بدهد هم کسی نمی تواند مانع او شود.ما اشتباه می کنیم که فکر می کنیم رزقمان دست رئیس اداره است. بچه که بودیم وقتی می خواستیم چیزی بخریم مادرمان به ما از کشو پول می داد، فکر می کردیم مادرمان پول می دهد. یک کمی که بزرگتر شدیم فهمیدیم پدر پول می داده است. کی زمان این می رسد که بفهمیم نه مادر و نه پدر نمی دهند. آن ها فقط وسیله هستند. این مضمون توحیدی اگر در انسان جا بیفتد که «لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمینَ» دارد که «استجبنا له ونجیناه من الغم وکذلک ننجی المؤمنین»5. استجابت می شود و او را ما از غم نجات دادیم. راه برون رفت مومنین از غم این چنین است. پس گاهی مومنین در صحنه ای گوشمالی می شوند که غیر مومن گوشمالی نمی شود. هجمه شیطان روی ما زیادتر است. در ابوحمزه ثمالی است: «إِذَا أَنَا نَاجَیْتُ مَا لِی کُلَّمَا قُلْتُ قَدْ صَلَحَتْ سَرِیرَتِی وَ قَرُبَ مِنْ مَجَالِسِ التَّوَّابِینَ مَجْلِسِی عَرَضَتْ لِی بَلِیَّةٌ أَزَالَتْ قَدَمِی وَ حَالَتْ بَیْنِی وَ بَیْنَ خِدْمَتِکَ سَیِّدِی» چطور است که من هر موقع تا می گویم که من می خواهم صراط مستقیم را بروم به حالمان می خورد؟ چون شیطان گفته است من سر راه صراط مستقیم می نشینم. به بحث زد و خورد می رود. اگر نخواهد به صراط مستقیم برود این چنین با هجمه برخورد نمی کند. لذا ما تاوان مومن بودنمان را هم داریم پس می دهیم. البته این تاوان دنیایی آن است. این خوب است که انسان در حوادث حواسش را جمع کند تا پیام را بگیرد. به قول امیرالمومنین علیه السلام یکی از اصحابشان فرزندش از دنیا رفته بود به او گفتند: «إِنْ صَبَرْتَ صَبْرَ الْأَکَارِمِ- وَ إِلَّا سَلَوْتَ سُلُوَّ الْبَهَائِمِ.»6 یا صبر می کنی و احتساب الی الله می کنی و رشد می کنی یا مثل چهار پایان تو هم فراموش می کنی. این طور نیست که آدم مصیبت فرزند همیشه بر دلش بماند. این اتفاقی که افتاد روی گناهی بود که من انجام دادم. به واسطه گناهی که انجام داده است این اتفاقات انجام می گیرد. بعد هم او حق ندارد راجع به چرایی ها نظر بدهد. راجع به چگونگی ها می تواند نظر دهد. بعضی از سنگ ها از خشیت خدا به زمین می افتند. اینطور نشود که با چهار فرمول فیزیک بگوییم دلیل افتادن سنگ این فرمول ها است. آن فرمول ها چگونگی افتادن سنگ است، دلیلش چیز دیگری است. بعضی سنگ ها از خشیت خداوند به زمین می افتند. این فرمول ها نمی گویند چرا سنگ پایین می افتد. یک نفر ممکن است فرزندش بمیرد و رشد کند و یک نفر ممکن است آنقدر به خدا حرف بد بزند که گناه کند. باید شاکر باشد فردی که فرزندش را از دست داده است. روی شخص مومن تر، حساسیت ها بیشتر می شود.
چهارشنبه ، ۲۹مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فردا نیوز]
[مشاهده در: www.fardanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]
صفحات پیشنهادی
حجت الاسلام قاسمیان : ذکر یونسیه راه برون رفت غم های مومن+ گزارش تصویری
مراسم شب چهارم محرم با سخنرانی حجت الاسلام قاسمیان و مداحی کربلایی محمد حسین پویانفر در مسجد الشهداء دانشگاه علم و صنعت برگزار شد وارث مراسم شب چهارم محرم با سخنرانی حجت الاسلام قاسمیان و مداحی کربلایی محمد حسین پویانفر در مسجد الشهداء دانشگاه علم و صنعت برگزار شد در ادامۀ خبرحجت الاسلام والمسلمین کیخا :در رابطه با بحث آزاد راه زابل به زاهدان، خبری نشد. ما از نمایندگان خواستاریم، از و
هامون پرس حجت الاسلام والمسلمین کیخا امام جمعه زابل در خطبه های این هفته زابل مختصری از خطبه اول ماه محرم است ماه حزن و ماه ماتم عزای ابی عبدالله الحسین ع سید و سالار شهیدان میوه دل پیامبر اکرم ص نور دیده زهرای اطهر س و پاره تن امیرالمومنین ع مصیبت آن آقایی که برای دفصفحه اینستاگرام و کانال تلگرام حجت الاسلام قرائتی راه اندازی شد
مرکز فرهنگی درس هایی از قرآن با راه اندازی چهار کانال خبری در تلگرام و ایجاد صفحه حجت الاسلام قرائتی در اینستاگرام فعالیت های ویژه ای در شبکه های اجتماعی به راه انداخته است به گزارش فارس مرکز فرهنگی درس هایی از قرآن در جدید ترین اقدام فرهنگی خود کانال خبری تلگرام و صفحه اینستاگراحجتالاسلام نجفیروحانی در جمع دانشجویان: دانشجویان در دانشگاهها، استکبار ستیز باشند/ همراهی با امام حسین (ع)
حجتالاسلام نجفیروحانی در جمع دانشجویان دانشجویان در دانشگاهها استکبار ستیز باشند همراهی با امام حسین ع تنها به عاشورا محدود نمیشودنماینده بعثه مقام معظم رهبری در عراق با اشاره به ندای آزادگی و ظلم ستیزی سیدالشهداء ع گفت دانشجویان در دانشگاهها ظلم ستیز و دشمن ستیز باشحجت الاسلام شاکرین مطرح کرد خلأ نقشه راه و مدیریت تحول در حوزه علوم انسانی اسلامی
حجت الاسلام شاکرین مطرح کردخلأ نقشه راه و مدیریت تحول در حوزه علوم انسانی اسلامیعضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت امروزه در تدوین نظریه جامعِ مدیریتِ تحول علوم انسانی و ایجاد نقشه راهی که بتواند در ابعاد مختلف معرفتی اجتماعی و روانشناختی فرآیند این تحول را هدایتحجت الاسلام والمسلمین صادقی واعظ: باید در راه امام حسین(ع) ثابت قدم بمانیم
حجت الاسلام والمسلمین صادقی واعظ باید در راه امام حسین ع ثابت قدم بمانیماستاد حوزه علمیه قم گفت انسان اگر در مسیر امام حسین ع ثابت قدم بماند به درجات بالایی خواهد رسید به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی هیئت و کانون فرهنگی خادم الرضا حجتالاسلام والمسلمین علیرراه اندازی صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام حجت الاسلام قرائتی
مرکز فرهنگی درس هایی از قرآن با راه اندازی چهار کانال خبری در تلگرام و ایجاد صفحه حجت الاسلام قرائتی در اینستاگرام فعالیت های ویژه ای در شبکه های اجتماعی به راه انداخته است عقیق مرکز فرهنگی درس هایی از قرآن در جدید ترین اقدامامات فرهنگی خود کانال خبری تلگرام و صفحه اینستاگرام ححجت الاسلام مهدی شریف: راه های مبارزه با شبهه
مراسم شب سوم محرم با سخنرانی حجت الاسلام مهدی شریف و مداحی حاج میثم احمدی پوردر مسجد موسی بن جعفر ع برگزار شدوارث مراسم شب سوم محرم با سخنرانی حجت الاسلام مهدی شریف و مداحی حاج میثم احمدی پوردر مسجد موسی بن جعفرعلیه السلامبرگزار شد در ادامه خبر متن سخنرانی حجت الاسلام مهدی شریدر گفتوگو با فارس بیان شد سبک زندگی آیتالله مجتهد تهرانی به روایت حجتالاسلام جاودان
در گفتوگو با فارس بیان شدسبک زندگی آیتالله مجتهد تهرانی به روایت حجتالاسلام جاودانروزهایی که بر ما میگذرد تداعیگر ارتحال یکی نامدارترین معلمان اخلاق و فضیلت در تهران و ایران فقید سعید آیتالله حاج شیخ احمد مجتهدی تهرانی است به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس روزهایی کهجنایت ها و خیانت های اسلام آمریکایی بوسیله اصطلاحات مقدس اززبان حجت الاسلام میرلوحی
شفقنا پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه حجت الاسلام سید مصطفی میرلوحی استاد دانشگاه امام صادق ع با اشاره به آثار فرهنگ جهاد و شهادت در جامعه اسلامی اظهار داشت جنایت ها و خیانت هایی که اسلام آمریکایی سعودی و وهابیت تکفیری انجام می دهد شامل واژه ها و اصطلاحات مقدس نیز شد-
گوناگون
پربازدیدترینها