تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من براى (احياى) مكارم و نيكى‏هاى اخلاقى مبعوث شدم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834425009




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چه كسي در كربلا و روز عاشورا اذان‌ گفت؟


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
چه كسي در كربلا و روز عاشورا اذان‌ گفت؟
چه كسي در كربلا و روز عاشورا اذان‌ گفت؟ آنچه از منابع تاريخي استفاده مي‌شود اين است كه مؤذّن رسمي امام حسين(ع) در كربلا حجاج بن مسروق جُعفي بود كه پس از رسيدن به كربلا هنگام نماز ظهر اذان گفت. همچنين نام حجاج بن مسروق در زيارت نامه امام حسين(ع) در نيمه شعبان نيز ذكر شده است.


به گزارش فرهنگ نیوز، آنچه از منابع تاريخي استفاده مي‌شود اين است كه مؤذّن رسمي امام حسين(ع) در كربلا حجاج بن مسروق جُعفي بود كه پس از رسيدن به كربلا هنگام نماز ظهر اذان گفت.[1] همچنين نام حجاج بن مسروق در زيارت نامه امام حسين(ع) در نيمه شعبان نيز ذكر شده است.[2]
 
اما در روز عاشورا؛ هنگامي كه وقت نماز ظهر رسيد، ابو ثمامه صائدى به امام حسين(ع) عرض كرد: يا ابا عبد اللّه! جانم فدايت باد، مي‌بينم كه لشكر دشمن به تو نزديك شده‌اند. به خدا سوگند تو كشته نشوى تا من به ‌خواست خدا پيش از تو كشته شوم. دوست دارم پروردگار خود را در حالى ديدار كنم كه اين نمازى را كه وقتش رسيده خوانده باشم. امام(ع) سر برداشت و فرمود: «نماز را ياد آوردى، خدا تو را از نمازگزارانى كه در ياد اويند قرار دهد، آرى! اينك اوّل وقت نماز است». سپس فرمود: «بخواهيد از ما دست بر دارند تا نماز گزاريم».
 
حصين بن تميم گفت: نماز شما پذيرفته نيست!! حبيب بن مظاهر گفت: اى درازگوش! آيا پندارى كه نماز آل رسول(ص) پذيرفته نيست و نماز تو پذيرفته است؟![3] پس از شهادت حبيب بن مظاهر، امام حسين(ع) و يارانش نماز خوف[4]‏ را به جماعت خواندند.[5] همان‌گونه كه مي‌دانيم، نماز خوف اذان و اقامه ندارد و در منابع معتبر تاريخي نيز مطلبي وجود ندارد كه بتوان از آن برداشت كرد كه در نماز ظهر روز عاشورا اذاني گفته شده باشد.
 
[1]. شيخ مفيد، الارشاد في معرفة حجج الله علي العباد، ج 2، ص 78، كنگره شيخ مفيد، قم، چاپ اول، 1413ق؛ ابن كثير دمشقي‏، البداية و النهاية، ج 8، ص 172، دار الفكر، بيروت، بي‌تا؛ كاشفى سبزوارى‏، ملا حسين، روضة الشهداء، ص 383، نويد اسلام‏، قم، چاپ سوم، 1382ش.
 
[2]. «... السَّلَامُ عَلَى حَجَّاجِ‏ بْنِ‏ مَسْرُوقٍ‏ الْجُعْفِي»؛ سيد ابن طاووس، رضي الدين علي، الاقبال بالاعمال الحسنة، ج 2، ص 714، دار الكتب الإسلامية، تهران، چاپ دوم، 1409ق. ‏
 
[3]. ابو مخنف كوفي، لوط بن يحيي، وقعة الطف، محقق و مصحح: يوسفي غروي، محمد هادي‏، ص 229 – 230، دفتر انتشارات اسلامي، قم، چاپ سوم، 1417ق.
 
[4]. نماز خوف در حال جنگ، در نماز دو ركعتي (صبح) و نمازهاي چهار ركعتي (ظهر، عصر، عشاء) –به صورت شكسته و دو ركعتي- به اين صورت خوانده مي شود: لشكر اسلام دو دسته شوند و امام جماعت با يك دسته از آنها نماز را شروع كند و يك ركعت را با آنها بخواند آنگاه اين دسته خود فوراً ركعت ديگر را بجا آورده و سلام دهند و به جنگ روند تا دسته بعدى بيايند و امام جماعت همچنان نشسته باشد تا آنها بيايند و ركعت دوّم را با اين دسته دوم شروع كند و پس از بجا آوردن دو سجده، در حال تشهد بنشيند تا آنها ركعت بعدى را بجاى آورند و تشهد و سلام را با يكديگر بدهند. در نماز مغرب‌؛ امام جماعت دو ركعت را با يك دسته و ركعت ديگر را با دسته ديگر بخواند و در تقديم و تأخير مختار است. علامه حلّي، حسن بن يوسف، تبصرة المتعلمين في أحكام الدين، محقق و مصحح: يوسفي غروي، محمد هادي، ص 54، ‌مؤسسه چاپ و نشر وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، تهران، چاپ اول، 1411ق.
 
[5]. وقعة الطف، ص 232؛ و ر.ك: طبري، أبو جعفر محمد بن جرير، تاريخ الامم و الملوك(تاريخ طبري)، تحقيق: ابراهيم، محمد أبو الفضل، ج 5، ص 439 – 441، دار التراث، بيروت، چاپ دوم، 1387ق.
 
* اسلام كوئست









94/7/28 - 17:44 - 2015-10-20 17:44:31





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن