تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835636225
/پرسش و پاسخ عاشورایی/ همسر حضرت عباس(ع) که بود/ آیا فرزندان ابوفاضل در کربلا حضور داشتند
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: /پرسش و پاسخ عاشورایی/
همسر حضرت عباس(ع) که بود/ آیا فرزندان ابوفاضل در کربلا حضور داشتند
از دلاوریهای حضرت عباس(ع) بسیار خوانده و شنیدهایم اما شاید کمتر درباره همسر، فرزندان و برادران تنی جناب ابوفاضل(ع) چیزی بدانیم.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، عباس هنگام شهادت 34 سال داشت [1]؛ پس ولادتش در سال 26 قمری بوده است. در نتیجه میتوان گفت ایشان در زمان شهادت امام علی(ع) چهارده سال، و در زمان شهادت امام حسن(ع) 24 سال داشته، و پس از آن، 10 سال دیگر هم با برادرش امام حسین(ع) زیسته است. * آیا حضرت عباس(ع) در جنگ صفین حاضر بود؟ طبق اطلاعات کتاب «تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا» (زیر نظر حجتالاسلام مهدی پیشوایی)، مورخان درباره حضور عباس در جنگ صفین اختلاف دارند. برخی نوشتهاند او در جنگ صفین شرکت داشته است برخی از محققان معاصر معتقدند عباس در بعضی جنگها حضور داشته، اما پدر بزرگوارش اجازه پیکار به او نداده است. بعضی هم بر آناند که وی علاوه بر حضور در صفین، در نبردی قهرمانانه، ابتدا هفت تن از پسران ابنشَعثاء و سپس خود ابنشَعثاء را، که از قهرمانان سپاه معاویه بود، به هلاکت رساند و حیرت ناظران را برانگیخت. اما چنین مطلبی در منابع متقدم نیامده و محدث نوری معتقد است این ماجرا مربوط به عباسبن ربیعة [بن حارث بن عبدالمطلب] است که مشابه چنین جریانی را برایش نقل کردهاند و همین، باعث اشتباه برخی نویسندگان شده است؛ وگرنه عباس (ع) اصلاً در صفین حضور نداشته است اما برخی محققان پاسخ دادهاند که این دو جریان متفاوتاند؛ زیرا هر دو (به فاصله چند صفحه) در مناقب خوارزمی آمده و بعید است که خوارزمی به اشتباه یک جریان را به دو شکل نقل کردهباشد. فارغ از همه این قیلوقالها حقیقت آن است که اگر بپذیریم که تاریخ تولد عباس در سال 26 قمری بوده، او در جنگ صفین، یعنی در سال 37 قمری، فقط یازده سال داشته است و در این صورت نمیتوان پذیرفت که با این سن کم در جنگ شرکت کرده باشد. * آیا حضرت عباس(ع) در قصاص ابنملجم نقش داشت؟ عباس در زمان قصاص قاتل پدرش حاضر بود؛ اما نقشی در اجرای قصاص نداشت. او در هنگام غسل پیکر مطهر امام حسن (ع) همراه برادرش محمد حنفیه، امام حسین (ع) را یاری میداد. از عباس بن علی (ع) در دوره امامت امام حسین (ع) تا پیش از حوادث کربلا، مطلبی در دست نیست؛ اما مسلم است که با آغاز نهضت امام حسین (ع)، عباس در کنار برادر بزرگوارش حضور داشته و به همراه ایشان، شبانه مدینه را به سمت مکه ترک کرده است. * همسر حضرت عباس(ع) که بود؟ عباس (ع) با لبابه دختر عُبیدالله بن عباس بن عبدالمطلب ازدواج کرد. البته کنیزی نیز داشت که از او صاحب فرزندی به نام حسن شد. [2] درباره تعداد فرزندان عباس اختلافنظر وجود دارد. *حضرت عباس(ع) چند فرزند داشت؟ برخی برای ابوفاصل(ع) دو فرزند به نامهای عُبیدالله و فضل ذکر کردهاند (علوی (عمری)، اَلْمُجدی فی انساب الطالبیین، ص 436) و برخی به دو فرزند به نامهای عبیدالله و حسن اشاره کردهاند (ابن قتیبه دینوری، المعارف، ص 127). ابن شهر آشوب از فرزند دیگری به نام محمد نام میبرد که در کربلا به شهادت رسیده است. (مناقب آل ابیطالب، ج 4، ص 122). بعضی متأخران چهار پسر به نامهای عبیدالله، فضل، حسن و قاسم و دو دختر برای عباس برشمردهاند. (مقرّم، العباس، ص 350) و برخی به این چهار نفر، پسر دیگری به نام عبدالله نیز افزوده و گفتهاند که وی نیز در کربلا به شهادت رسیده است. [3] * نسل حضرت عباس(ع) چگونه تداوم یافت؟ همه دانشمندان نسبشناس اتفاقنظر دارند که نسل عباس(ع) تنها از طریق پسرش عُبیدالله، تداوم یافته است. از نسل حضرت اباالفضل رجال نامداری پا به عرصه وجود نهادند؛ از جمله پنج تن از نوادگان او - یعنی پسران حسن بن عُبیدالله بن عباس - به نامهای عبیدالله، عباس، حمزةالأکبر، ابراهیم جَردَقه و فضل، در عصر خود افراد سرشناسی بودند. عبیدالله امیر و قاضیالقضاة مکه و مدینه بود. [4] عباس سخنرانی فصیح و شاعری توانا شناخته میشد. فضل سخنوری فصیح و بسیار متدین و شجاع بود. ابراهیم را نیز به فقه و ادب و زهد میشناختند و قاسم بن حمزةبن حسن بن عبیدالله در یمن جایگاهی رفیع داشت. از فرزندان عباس بن عبیدالله نیز، عبدالله سخنران و شاعری فصیح بود که در دربار مأمون جایگاهی ویژه داشت. از نوادگان حضرت عباس برخی وارد ایران شدند و در شهرهای شیراز، گرگان و اَرجان (بهبهان) ساکن شدند و برخی دیگر به یمن، مصر و مغرب کوچ کردند. *برادر حضرت عباس(ع) که بود «عبدالله» از فرزندان امالبنین و برادر حضرت اباالفضل بود. لقبش را عبدالله اصغر و کنیهاش را ابومحمد اکبر نوشتهاند. وی به هنگام شهادت 25 سال داشت و از خود فرزندی به یادگار نگذاشت. عبدالله راهانی بن ثَُبَیت حَضرَمی به شهادت رساند. «أبوعمرو عثمان» یکی دیگر از فرزندان أمالبنین و از برادران عباس بوده است. امیر مؤمنان (ع) به سبب علاقهای که به عثمان بن مظعون داشت، این فرزندش را عثمان نامید و فردمود: إنما سَمّیتةُ باسم أخی عُثمان بن مَظعون؛ «من او را به نام برادرم عثمان بن مظعون نامیدهام». عثمان در روز عاشورا با تیر خَوْلیبن یزید و با همدستی مردی از بنی أبانبن دارم به شهادت رسید. او در هنگام شهادت 21 سال داشت. «أبوعبدالله جعفر»، فرزند امالبنین و آخرین برادر تنی حضرت اباالفضل بود که در کربلا به دست هانی بن ثُبیْت حَضْرمی به شهادت رسید. برخی معتقدند وی در هنگام شهادت نوزده سال داشته است. [5] «ابوبکر بن علی(ع)» برادر ناتنی عباس است که منابع متقدم نام مادرش را «لیلی» ثبت کردهاند. برخی معتقدند نام او محمد اصغر بوده است؛ ولی برخی مصادر، محمد اصغر و ابوبکر را در کنار هم، به عنوان دو تن از فرزندان امیر مؤمنان (ع) ذکر کردهاند. ابناعثم و نسّابه علوی نیز نام او را «عبدالله» ثبت کردهاند. وی در روز عاشورا به شهادت رسید. [6] «محمد» یکی دیگر از فرزندان امام علی(ع) بود که برخی او را با لقب «اصغر» معرفی کردهاند. مادرش أسماء بنت عمیس خثعمی، و به عقیده برخی کنیزی أمّولد بوده است. [7] محمد در روز عاشورا در 22 سالگی، به دست مردی از [بنی] أبانبندارم به شهادت رسید. [8] * یک نکته برخی منابع عمربن علی را نیز از شهدای کربلا دانستهاند؛ ولی شواهد متعدد گویای آن است که وی تا سالها پس از واقعه عاشورا زنده بوده است؛ تا جایی که برخی نوشتهاند وی 75 یا 77 سال عمر کرد. گزارشهای متعددی هم درباره او رسیده است که مربوط به سالهای پس از عاشوراست. به این ترتیب پذیرش حضور عمربنعلی در کربلا دشوار مینماید. * پاورقیها (1). منابع متقدم به تاریخ دقیق تولد عباس(ع) اشارهای نکردهاند و تنها سن او را هنگام شهادت گزارش کردهاند؛ اما برخی از رجالنویسان متأخر گفتهاند وی در روز چهارم شعبان سال 26 قمری متولد شده است. (2). طبق احکام اسلام اگر کنیزی از ارباب خود صاحب فرزند شود، از کنیزی درآمده، آزاد میشود و از آن پس او را اُمّولد میخوانند. (3). سیدمحسن امین، اعیان الشیعة، ج1، ص 610. (4). برخی از اصحاب امامان (ع) مانند علیبنیقطین، برای دفاع از شعیان و مستضعفان در برابر ستمهای امویان و عباسیان به اذن ائمه با دستگاه حاکم همکاری میکردند. ممکن است همکاری عبیدالله نیز از همین قبیل بوده باشد. (5). البته برخی سن او را هفده و برخی دیگر 29 سال نوشتهاند با توجه به شهادت امیرمؤمنان (ع) در رمضان سال چهلم هجری، جعفر در هنگام شهادت در عاشورای 61 قمری قطعاً بیش از هفده سال، و احتمالاً نوزده تا بیست سال داشته است؛ با فرض اینکه پس از شهادت پدر، در سال 41 قمری متولد شده باشد. (6). طبری و ابنشهر آشوب میگویند: در کشته شدن او در کربلا تردیدهایی هست. ابوالفرج اصفهانی نیز به نقل از مدائنی میگوید: او را در نهر آبی کشته یافتند و معلوم نشد چگونه کشته شده است. (7). خلیفةبن خیاط نام مادرش را لبابه دختر عبیدالله بن عباس دانسته است اما براساس گزارشهای معتبر و متقدم، لبابه همسر حضرت اباالفضل بوده است. (8). ابن شهر آشوب، محمدبن علی را جزو شهدای کربلا دانسته است؛ ولی این نکته را نیز تذکر داده است که برخی گفتهآند محمد به علت بیماری در کربلا نتوانست بجنگد و از اینرو در روز عاشورا کشته نشد. انتهای پیام/ک
94/07/28 - 11:14
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]
صفحات پیشنهادی
/پرسش و پاسخ دینی/ آیا خواندن زیارت عاشورا فقر میآورد+پاسخ آیتالله جاودان
پرسش و پاسخ دینی آیا خواندن زیارت عاشورا فقر میآورد پاسخ آیتالله جاودانمقصود از توجه در خواندن زیارت عاشورا چیست آیا صحیح است که خواندن زیارت عاشورا فقر میآورد آیا در شرایط خواندن زیارت عاشورا رفتن به پشت بام و یا فضای باز شرط شده است در این گزارش به این پرسشها پاسخ دادپاسخ حضرت آیت الله خامنه ای به پرسشی درباره استفاده از برق شهرى در هیأت هاى عزادارى
شفقنا پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه -حضرت آیت الله العظمی خامنه ای به پرسشی درباره استفاده از برق شهرى در هیأت هاى عزادارى پاسخ گفته است به گزارش شفقنا متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است آیا مى توان از برق شهرى براى چراغانى کردن هیأت هایى که ددر شبکه افق ببینید خون سرخ عاشورایی در رگ های فرزندان «جون»
در شبکه افق ببینیدخون سرخ عاشورایی در رگ های فرزندان جوننخستین بخش از مستند از خون جون با موضوع فعالیت های دینی و عزاداری های شیعیان نیجریه دوشنبه 27 مهرماه از شبکه افق پخش می شود به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس در لهوف سید بن طاووس آمده است که غلام سیاهی بودپاسخ حضرت آیت الله سیّد صادق روحانی به پرسشی درباره نخوردن نذورات مردمی به دلیل ظن بر عدم پرداخت خمس
شفقنا پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه -حضرت آیت الله العظمی سیّد صادق روحانی به پرسشی درباره نخوردن نذورات مردمی در مساجد به صرف ظن بر عدم پرداخت خمس پاسخ گفته است به گزارش شفقنا متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است پرسش نظر حضرتعالی در خصوص خوردمهمان «خندوانه» پاسخ پرسشهای سانسور شدهاش را گرفت
مهمان خندوانه پاسخ پرسشهای سانسور شدهاش را گرفت فرهنگ > تلویزیون - پریوش نظریه در جلسهای با برخی از مسئولان شهری تهران پاسخ سوالاتی را گرفت که دربارهی عملکرد شهرداری در خندوانه مطرح کرده بود به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین او که بعد از پخش این قسمت از خندو«جوشکاری»های یک طلبه جوان منتشر شد/۱۰۰ پرسش و پاسخ درباره ازدواج
جوشکاریهای یک طلبه جوان منتشر شد ۱۰۰ پرسش و پاسخ درباره ازدواجکتاب جوشکاری اثر حجتالاسلام حسین عالمی با هدف نشان دادن راههای ازدواج عاقلانه از سوی انتشارات کتابستان معرفت راهی بازار کتاب شده است به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس کتاب جوشکاری برای ازدواج عاقلانهپاسخ حضرت آیت الله مکارم شیرازی به پرسشی درباره حکم برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی
شفقنا پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه – حضرت حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی به پرسشی درباره حکم برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی پاسخ گفته است به گزارش شفقنا متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی چه حکمی دارد چنانچهپرسش و پاسخ دینی/ آیا کوچه «بنیهاشم» وجود دارد+پاسخ آیتالله جاودان
پرسش و پاسخ دینی آیا کوچه بنیهاشم وجود دارد پاسخ آیتالله جاودانذاکران حسینی در روضهخوانی و مداحیهای خویش از کوچه بنیهاشم یاد میکنند این مطلب تا چه حد صحت دارد آیتالله جاودان از اساتید اخلاق پاسخ میگوید به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس یکی از سؤالاتی که برغزلی با 10شاعر برای فرزندان حضرت زینب(س)
غزلی با 10شاعر برای فرزندان حضرت زینب س شیخ رضا جعفری علی اشتری امیر اشتری زینب حکیم اسماعیل نصرآبادی احسان محمدی علی مرادی محمد شیخی فاطمه سبزیان و سجاد احمدلو غزلی را بصورت بداهه برای فرزندان حضرت زینب سلام الله علیها سرودهاند مطلع این غزل از هادی جانفدا است به گزامسلم بن عقیل در شجاعت همتای حضرت عباس(ع) بود
مسلم بن عقیل در شجاعت همتای حضرت عباس ع بود حجتالاسلام و المسلمین کمالی گفت مسلم بن عقیل ع از جمله مظلومان تاریخ محسوب می شود چرا که شخصیت ایشان به خوبی معرفی نشده و حق مطلب را درباره این شهید ادا نشده است حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسن کمالی استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو ب-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها