تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 24 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806513093




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سهم اشتغال 10 درصدي کارگران اتباع خارجي در مشاغل ساختماني


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۷ مهر ۱۳۹۴ (۱۴:۱۸ب.ظ)
سهم اشتغال 10 درصدي کارگران اتباع خارجي در مشاغل ساختماني موج - ساير رسانه ها؛ سهم اشتغال 10 درصدي کارگران اتباع خارجي در مشاغل ساختماني در کنار بيکاري نيروي کار ايراني مساله مهمي است که بايد توجه شود. دست‌فروشي، نظافتچي منازل و باربري مشاغلي است که کارگران ساختماني در فصل سرما به آن رجوع مي‌کنند.
تسنيم نوشت:
کاهش قيمت نفت يکي از عوامل مهم و تأثيرگذار بر اقتصاد کشور است، اما؛ پروژه‌هاي عمراني يکي از بخش‌هايي است که بيشتر از ساير بخش‌ها تحت تأثير قرار مي‌گيرد. در کشور ما بودجه متکي بر درآمدهاي ناشي از فروش نفت است و هرگاه که قيمت اين کالا کاهش مي‌يابد، دولت بودجه بخش عمراني را کاهش مي‌دهد. همين موضوع باعث توقف يا کند شدن روند اجراي پروژه‌هاي عمراني مي‌شود.
زماني که ميزان پروژه‌هاي ساختماني کاهش مي‌يابد نيروي کار ساختماني نيز بيکار مي‌شود. کارگران ساختماني از جمله کارگراني هستند که شغل آن‌ها با سرما و گرما تحت تأثير قرار مي‌گيرد. درست است که طي چند سال اخير ميزان ساخت‌وساز کاهش و اکثر کارگران مجبور به انتخاب شغل ديگري شده‌اند، اما؛ فرا رسيدن فصل سرما بي‌تأثير در کارکردن اين قشر زحمت‌کش نيست. کارگران ساختماني که کارگران فصلي قلمداد مي‌شوند همواره دچار آسيب‌هاي مختلف شغلي هستند. نيروي کار زياد با فرصت‌هاي شغلي کم تنها تعريفي است که براي کارگران فصلي مي‌توان به کار برد. آن‌ها مجبورند براي کسب درآمد در فصول مختلف تغيير شغل بدهند. به طور مثال کارگران ساختماني در فصل‌هاي گرم سال مشغول کارهاي ساختماني مي‌شوند و در زمستان به عنوان نظافتچي منازل و باربر و... کار مي‌کنند و گاهي نيز بيکار مي‌شوند. در کارهاي فصلي روابط کارگري و کارفرمايي خارج از چارچوب شکل مي‌گيرد.
کارشناسان بازار کار معتقدند فردي که در تابستان به‌عنوان کارگر ساختماني مشغول کار مي‌شود و در زمستان به دليل رکود ساخت‌وساز بايد براي امرار معاش شغل ديگري مثل باربري در بازار يا دست‌فروشي را انتخاب کند، در هر شرايطي ساعت کار و درآمد مشخصي ندارد و به دليل نبود ثبات شغلي با هر تغيير فصل يا حتي تغييرات اعمال شده از سوي کارفرما با معضلي به نام بيکاري و ناتوانايي تأمين هزينه‌هاي زندگي مواجه خواهد شد.
کارگران ساختماني يکي از مهم‌ترين کارگران فصلي محسوب مي‌شوند که به‌شدت در معرض آسيب‌هاي شغلي قرار دارند. اين در حالي است که براساس آمار حداقل يک ميليون نفر در ايران در صنعت ساختمان‌سازي فعاليت مي‌کنند که با احتساب افراد خانواده اين تعداد به شش تا هشت ميليون نفر خواهد رسيد. در عين حال نبايد فراموش کنيم که کارگران ساختماني بيشترين قربانيان حوادث شغلي را شامل مي‌شوند که بر اثر آسيب‌هاي شغلي يا دچار معلوليت خواهند شد يا متأسفانه جانشان را از دست مي‌دهند.
حميد حاج اسماعيلي، کارشناس حوزه کار درباره مشکلات مختلف کارگران فصلي مي‌گويد: کارگران فصلي تحت پوشش هيچ قانوني نيستند و اگر کارفرما حقوق آن‌ها را يک ماه يا چند ماه ندهد نمي‌توانند به هيچ مرجعي شکايت کنند که اين مسأله بزرگ‌ترين نگراني براي کارگران فصلي است. برقراري بيمه بيکاري براي کارگران فصلي ضرورتي است که بايد از سوي متوليان امر به درستي دنبال شود.
حاجي اسماعيلي با اشاره به مشکلات متعدد قراردادهاي کار بيان مي‌کند: روزمزد بودن قراردادهاي شفاهي بين کارگر و کارفرما و نبود امنيت شغلي از دلايلي است که لزوم توجه به موضوع کارگران فصلي را بيش از پيش نمايان مي‌کند.
وي بيان مي‌کند: بيکاري تنها بخشي از مشکلات کارگران فصلي است، حوادث ناشي از کار و نبود بيمه و عدم نظارت بازرس درباره امنيت کاري گلايه‌اي است که دل اين دسته از کارگران را به درد آورده است. اين کارگران حتي در زمان کارکردن هم در معرض خطرهاي جدي هستند و در فصل‌هايي مانند سرما اين مشکلات دو برابر مي‌شود.
اما؛ در ميان بازار آشفته کارگران ساختماني، برخي از کارگران گله از حضور کارگان اتباع خارجي مي‌کنند و مي‌گويند که آن‌ها با دستمزد کمتر مشغول کار مي‌شوند و کارفرمايان نيز از حضور کارگران اتباع خارجي استقبال مي‌کنند.
در حال حاضر از سه ميليون مهاجر افغاني ساکن ايران حدود دو ميليون نفر از آن‌ها به صورت قانوني و غيرقانوني در بازار اشتغال ايران مشغول به کار هستند و سهم آن‌ها از بازار اشتغال 21 ميليون نفري کشور نزديک به 10 درصد است. اکثر اين کارگران در مشاغل خدماتي، بنايي و ساختماني، حفر چاه و قنات، نظافت ساختمان و اماکن عمومي، توليدي‌هاي کيف، کفش و لباس، کارگاه‌هاي مواد پلاستيکي، نگهباني ساختمان مشغول به کار هستند. اين در حالي است که اکنون بيشتر نيروي کار کارگران ساختماني بيکارهستند.
احمدي، کارشناس بازار کار معتقد است: وظيفه اوليه دولت به جاي تشريح مشکلات بين کارگر ايراني و افغان، بايد به دنبال ساختن زمينه‌هاي عادلانه و از بين بردن تبعيضي که منجر به ارزان فروشي نيروي کار توسط کارگران افغان مي‌شود باشد.
وي افزود: اگر چنين شود آن‌ها هم مانند کارگر ايراني مجبور به پرداخت ماليات و ماهانه 7 درصد درآمد به سازمان تأمين اجتماعي هستند و مي‌توانند از بيمه و بازنشستگي برخوردار شوند.
با تمام اوصاف بايد گفت با فرا رسيدن فصل سرما و کاهش قيمت نفت و... کارگران ساختماني دچار تنش مي‌شوند. با وجود چنين مشکلاتي نبايد ماهيت فعاليت کارگران فصلي زير سوال رود. برخي از کشورها به دليل ماهيت برخي از فعاليت‌ها، با پديده‌اي به نام کارگران فصلي مواجه هستند. برخي کارها به‌منظور دستيابي براي بهره‌وري بالاتر در کنار نيروهاي ثابت و دائم در مواقعي ضروري نيازمند کارگران موقت است، بنابراين اصل وجود کارگران فصلي مي‌تواند قابل قبول باشد، اما؛ بايد به گونه‌اي برنامه‌ريزي شود که آن‌ها با مشکلات متعدد عدم امنيت شغلي و مسائل اقتصادي روبرو نشوند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن