تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835660822
یاری: لحن «کربلا جغرافیای یک تاریخ» را از تعزیه گرفتم
واضح آرشیو وب فارسی:حوزه هنری: کارگردان مستند «کربلا جغرافیای یک تاریخ» گفت: این فیلم را فقط با یک درصد از بودجه ساخت فیلم های آثار فاخر ساختیم.به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری ، شامگاه یک شنبه 26 مهرماه در شصت و یکمین برنامه «سینما روایت» فیلم مستند - سینمایی «کربلا جغرافیای یک تاریخ» به کارگردانی داریوش یاری با حضور عباس کریمی منتقد و کارشناس سینما، سید مهدی موسویان طراح صحنه و لباس فیلم و رسول شادمانی مجری و کارشناس در مجموعه فرهنگی اسوه مورد نقد و بررسی قرار گرفت. داریوش یاری کارگردان این فیلم مستند- سینمایی که به زودی اکران عمومی آن در سینماهای سراسر کشور آغاز خواهد شد، گفت: ترجیح می دهم در این جلسه طبق معمول همیشه از سختی های کار حرفی نزنم و جلسه به سمت خاطره گویی نرود؛ چون کسانی که در حوزه سینما و تلویزیون کار می کنند به خوبی با مشکلات فیلم سازی آشنا هستند. وی در عین حال تاکید کرد: ما این فیلم را فقط با یک درصد از بودجه ساخت فیلم های آثار فاخر ساختیم و هیچ راهی نداشتیم مگر اینکه یک فیلم نامه 80 صفحه ای کاملا مشخص داشته باشیم؛ مگر اینکه برای همه 370 پلان فیلم، استوری برد و 21 جلسه دورخوانی برای تفهیم استوری برد داشته باشیم. لذا این فیلم به گونه ای نبود که سر صحنه، هوس کنیم مثلا یک پلان اتفاقی بگیریم بلکه باید از قبل همه چیز روی کاغذ نوشته می شد. یاری ادامه داد: خدا را شاکرم و از امام حسین(ع) هم ممنونم که کمک کرد تا ما بتوانیم این فیلم را در کمتر از یک ماه جمع و جور کنیم و یک بار دیگر به خودمان ثابت کنیم اگر ایمان و حال خوب وجود داشته باشد می شود کار کرد. این کارگردان کشورمان با بیان اینکه امیدوارم هر کسی در هر فضایی که فیلم می سازد احترام دیگر فیلم سازان را حفظ کند تصریح کرد: متاسفانه امروز وضعیت به گونه ای شده که گویا هیچ گروهی از فیلم سازان گروه دیگر را قبول ندارند و در این بلبشو، معمولا کسانی بیشتر قربانی می شوند که فیلم های تاریخ اسلام را تولید می کنند؛ البته نه همه آنان. نگاه من به عاشورا یک نگاه حماسی است کارگردان فیلم مستند سینمایی «کربلا جغرافیای یک تاریخ» که تاکنون توانسته جوایز زیادی را در داخل و خارج از کشور کسب کند یادآور شد: نگاه من به واقعه عاشورا یک نگاه حماسی است و همواره دوست دارم این موضوع را مطرح کنم که واقعا چگونه شده است که این «حادثه» به «حماسه» تبدیل شده است؟ لذا در این فیلم تلاش کردم این موضوع را در فیلم با سر و شکل منسجم تری انجام بدهم و نمی دانم معنای این کار «دغدغه» است یا دیوانگی! داریوش یاری گفت: خیلی دوست داشتم فیلم «کربلا جغرافیای یک تاریخ» را بسازم و اگر این فیلم را نمی ساختم عطش من نسبت به سینما پایان نداشت اما با ساختن این فیلم حالم خوب است و احساس می کنم آن کاری را که باید انجام می دادم را به سرانجام رساندم. بنابراین خیلی نگران قضاوت مردم نبودم. چون دوست داشتم با هر سختی که وجود داشت این فیلم را بسازم. وی با بیان اینکه سعی کردم در این فیلم از حادثه بگذرم تا به حماسه برسم اضافه کرد: ما نمی خواستیم در این فیلم از «حادثه» صحبت کنیم؛ چون هنگامی که از حادثه صحبت می کنید به این معنا خواهد بود که مردم باید حتما گریه کنند. شاید به همین دلیل بود که تلویزیون ساخت این فیلم را نپذیرفت – در حالی که این فیلم قرار بود اول در تلویزیون ساخته شود اما بعد از اینکه تلویزیون از تولید سرباز زد آن را با حوزه هنری کار کردم . شما در حادثه مجبورید گریه کنید اما در حماسه وقتی از سالن سینما خارج می شوید به خودتان تلنگر می زنید و احساس می کنید که شما هم امام حسین(ع) و یارانش را دوست دارید. یاری در خصوص لحن انتخابی فیلم نیز گفت: لحن فیلم را از تعزیه گرفتم. گذشتگان ما خیلی خوب از طریق تعزیه متوجه شدند که چطور باید ظالم و مظلوم را نشان دهند. سعی کردیم بیشتر محبت را نشان دهیم و همین لحن را در ساختار به کار بردیم. «کربلا جغرافیای یک تاریخ» برای من تبدیل به گودال قتلگاه شد! داریوش یاری با اشاره به دردسرهای فیلم که تاکنون برایش مشکل ساز شده است ادامه داد: دردسرهای زیادی برای گرفتن پروانه نمایش و اکران این فیلم و ... را پشت سر گذاشتم و این دردسرها من را خیلی اذیت کردند؛ به طوری که مدتی است آنقدر به من سخت می گذرد و گاهی اوقات به حدی این فشارها و اذیت ها زیاد بوده که یک جاهایی به حدی رسیدم که دوست داشتم با صدای بلند اعلام کنم که رسما غلط کردم فیلمی در مورد حسین بن علی(ع) ساختم! و متاسفانه بیشتر درد سرهای من هم، با بچه حزب اللهی ها بوده است و احساس کردم یک بار دیگر، مدعیان دین خدا در حال شمشیر کشیدن هستند. وی با بیان اینکه فیلم «کربلا جغرافیای یک تاریخ» برای داریوش یاری تبدیل به گودال قتلگاه شده است اظهار داشت: اگر قرار است فقط یک عده از امام حسین(ع) فیلم بسازند بروند بسازند. اگر قرار است فقط یک عده در مورد حسین بن علی (ع) حرف بزنند و روایت خودشان را از ایشان که همانا استحکام قدرت است روایت کنند بروند بسازند؛ چرا مرا اذیت می کنند. خور بیابانک، لوکیشن اصلی فیلم بود سید مهدی موسویان طرح صحنه و لباس فیلم مستند - سینمایی «کربلا جغرافیای یک تاریخ» در این جلسه گفت: خوشحالم که بار دیگر و بعد از همکاری در سریال مختارنامه و فیلم محمد رسول الله (ص) توانستم با همکاری در فیلم «کربلا جغرافیای یک تاریخ» نسبت به خاندان اهل بیت(ع)، عرض ارادت داشته باشم. وی با اشاره به سختی تولید و با بیان اینکه این پروژه یکی از کارهای خیلی سخت من محسوب می شود افزود: این پروژه، یکی از پروژه های خیلی سخت من بود و متاسفانه ما از نظر مالی و زمانی خیلی در مضیقه بودیم. این طراح صحنه و لباس که سابقه همکاری در این سمت را در پروژه های مختارنامه و محمد رسول الله(ص) ساخته مجید مجیدی را نیز داشته است، افزود: ما برای تولید 80 دقیقه ای این فیلم فقط 35 جلسه وقت داشتیم. این درحالی است که ما در پروژه های مختارنامه و محمد رسول الله(ص) برای انتخاب لوکیشن، زمان کافی داشتیم اما در این فیلم زمان نداشتیم و مجبور بودیم مکانی را بیابیم که هم لوکیشن مکه و هم لوکیشن دشت نینوا را بسازیم و بعد از تحقیق به منطقه خور بیابانک رسیدیم. وی گفت: ما در این پروژه به لحاظ زمانی، خیلی در ساخت آکسسوارها مشکل داشتیم و در مقطعی مجبور شدیم بخشی از آکسسوار فیلم «محمد رسول الله(ص)» را که من خودم طراحی کردم قرض بگیریم و در بخش لوکیشن نیز از لوکیشن های «مختارنامه» کمک گرفتیم. این درحالی است که هم اکنون بخش اعظم لوکیشن های سریال مختار نامه در حال نابودی است! رعایت نمادها و نشانه های تعزیه در فیلم عباس کریمی، منتقد و کارشناس سینما، نیز در این جلسه اظهار داشت: نکته ای که در فیلم بارز است استفاده از یک نوع تعزیه مدرن است که شاید بهره گیری از این نوع تعزیه بیشتر به دلیل کم هزینه بودن فیلم بوده است. گاهی اوقات برخی از محدودیت ها باعث ابتکارات و اختراعات می شود که کمک می کند ما با این فیلم همذات پنداری بیشتری داشته باشیم و هنگامی که فیلم را نگاه می کنیم احساس خستگی نکنیم و چه بسا اگر فیلم طولانی تر هم می بود باز هم، قابل تحمل بود؛ چرا که یک سری ابتکارات در فیلم وجود دارد که می تواند برای مخاطب جذاب باشد. کریمی با بیان اینکه ما با یک فیلم مستند روایی که به بازآفرینی واقعیت می پردازد روبه رو هستیم تصریح کرد: ما در این فیلم، با تعزیه به صورت مستقیم سروکار داریم، یک جاهایی به دلیل محدودیت هایی از ماکت استفاده شده و به نوعی شاهد یک تعزیه مدرن با ساختارهای امروزی هستیم. یک جاهایی از فیلم شاهد نقاشی های قهوه خانه ای و پرده خوانی هستیم و در بخش هایی از فیلم نیز ما با عزاداری مستقیم مردم مواجه ایم که در لابه لای آن مورد استفاده قرار گرفته تا قدری از یکدستی فیلم کاسته شود و به تنوع و تغییر آن کمک کند. این منتقد اضافه کرد: این فیلم اگر موضوع دیگری به غیر از عاشورا می داشت شاید برای ما آنقدر جذاب و دیدنی نبود که البته یک بخش از این جذابیت به علاقه و عشق ما به امام حسین(ع) برمی گردد و بخش دیگر آن این است که این فیلم با دیگر فیلم ها متفاوت است و تفاوت آن هم به ساختار و زاویه نگاه کارگردان برمی گردد. ضمن اینکه در این فیلم به خوبی به جزئیات که شاید در نگاه اول پنهان باشد، توجه جدی شده است. موضوع رنگ ها، مسئله دیگری بود که کریمی به آن اشاره کرد و یادآور شد: رنگ ها در این فیلم متناسب با تعزیه انتخاب شده است و این جزئیات در طراحی لباس ها و دکورها هم به خوبی مشهود است و چه خوب است که ما با فیلمی روبه رو هستیم که به درستی با نمادها و نشانه ها توجه کرده است. به گفته وی، موسیقی این فیلم که توسط مجید انتظامی خلق شده است به خوبی با فیلم و فضای این اثر هماهنگی دارد و یکی از عناصری است که به مخاطب کمک می کند بدون خستگی فیلم را تا پایان تماشا کند. عباس کریمی با بیان اینکه این فیلم از یک ساختار خطی برخوردار است اظهار داشت: فیلم از زمان حضرت رسول (ص) شروع می شود و به عزاداری های امروزی امام حسین(ع) می رسد و ما با موضوعی مثل «کربلا» و «واقعه عاشورا» روبه رو می شویم و این حادثه آنقدر بزرگ است که می شود برای هر کدام از این جزئیات یک رمان نوشت و فیلم ساخت و کارگردان اثر برای اینکه می خواهد در مورد همه ابعاد ماجرا صحبت کند نریشن را به گونه ای انتخاب کرده که در آن هیچ تفسیر، تاویل و تحلیلی موجود نباشد و تنها روایت صرف باشد. این روایت صرف باعث خواهد شد تا هنگامی که فیلم به پایان می رسد مخاطب با خودش فکر کند به عنوان بازماندگان تشیعی که بخشی از آن را عاشورا و کربلا را رقم زده است، چه وظیفه ای دارد؟ لذا به تفکر انداختن مخاطب توسط این فیلم یکی از ارزش های آن تلقی می شود؛ ضمن اینکه این اثر به لحاظ محتوایی، فیلم خوبی است. وی با بیان اینکه انتخاب قاب های فیلم؛ انتخاب های هوشمندانه ای بوده است که هر کدام به منزله یک عکس مستقل عمل می کنند. تاکید کرد: ما تاکنون فیلم های متعددی از عاشورا دیده ایم اما هیچ گاه از دیدن آنان خسته نشدیم. یکی از دلایل آن این است که در وجود تک تک ماها، پس زمینه های عاشورا وجود دارد و بخش دیگر آن به عظمت این واقعه و به چند بُعدی این واقعه برمی گردد و این ابعاد مختلف عاشورا موجب شده که دست فیلم سازان برای خلق یک اثر تازه همچنان باز باشد که خوشبختانه این امر در این فیلم به خوبی رعایت شده است. کریمی با اشاره به اینکه به گفته کارگردان، این فیلم اول قرار بوده است برای تلویزیون ساخته شود اما تلویزیون به دلایلی از این کار سرباز زده است، تصریح کرد: متاسفانه باید به حال هنر این کشور تاسف خورد که کسانی در تلویزیون برای هنرمندانی مثل آقای داریوش یاری تعیین و تکلیف می کنند و هیچ شناختی از مقوله هنر و تلویزیون ندارند و تولید این فیلم خوب و ارزشمند را در تلویزیون رد می کنند؛ اما تا دلتان بخواهد خُزعبلاتی که سبک و سیاق سال های دهه 60 را دارند با افتخار تصویب و پخش می کنند! امیدوارم که آقای یاری و دیگر دوستانی که در این زمینه کار می کنند با دیدن چنین برخوردهایی دلسرد نشوند و همچنان به کارشان ادامه دهند. وی گفت: در سال های اخیر تلویزیون فقط به دنیال جذب اسپانسر و تبلیغ اسپانسرها حرکت کرده است و گویا مباحث محتوایی در تلویزیون گم شده است. به گفته مجری این برنامه، سینماروایت یک شنبه هفته آینده به دلیل سوم امام، برنامه ای نخواهد داشت و برنامه آینده آن دهم آبان خواهد بود که متعاقبا نام فیلم نیز اعلام خواهد شد.
دوشنبه ، ۲۷مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: حوزه هنری]
[مشاهده در: www.hhnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]
صفحات پیشنهادی
«کربلا جغرافیای یک تاریخ» گودال قتلگاه داریوش یاری!
داریوش یاری کارگردان مستند کربلا جغرافیای یک تاریخ گفت این فیلم را فقط با یک درصد از بودجه ساخت فیلم های آثار فاخر ساختیم تسنیم شامگاه یکشنبه 26 مهرماه در شصت و یکمین برنامه سینما روایت فیلم مستند - سینمایی کربلا جغرافیای یک تاریخ به کارگردانی داریوش یاری با حضور عباس کریمی مندر شصت و یکمین جلسه سینما روایت عنوان شد یاری:با ساخت «کربلا جغرافیای تاریخ» حالم خوب است/این فیلم ب
در شصت و یکمین جلسه سینما روایت عنوان شدیاری با ساخت کربلا جغرافیای تاریخ حالم خوب است این فیلم برای من تبدیل به گودال قتلگاه شده استکارگردان فیلم کربلا جغرافیای یک تاریخ با بیان اینکه این فیلم برای داریوش یاری تبدیل به گودال قتلگاه شده است تاکید کرد اگر قرار است فقط یک عده در م«کربلا، جغرافياي يک تاريخ»
۲۵ مهر ۱۳۹۴ ۱۴ ۳۸ب ظ به استقبال عاشورا مي رود کربلا جغرافياي يک تاريخ موج-شصت و يکمين جلسه سينما روايت به اکران و بررسي فيلم مستند کربلا جغرافياي يک تاريخ ميپردازد به گزارش خبرگزاري موج کربلا جغرافياي يک تاريخ به کارگرداني داريوش ياري مستندي سينمايي است که به روايت وقروايت كربلا، جغرافياي يك تاريخ
روايت كربلا جغرافياي يك تاريخ نویسنده داريوش ياري كربلا جغرافياي يك تاريخ مستندي سينمايي است كه در آن وقايع عاشورا به تصوير كشيده شده است اولين تلاش براي ثبت مستند وقايع عاشورا در قاب دوربين مستند دايكودرام از جمله رايجترين انواع مستندسازي در جهان است كبا نمایش مستند «کربلا جغرافیای یک تاریخ» شصت و یکمین جلسه «سینما روایت» عاشورایی میشود
با نمایش مستند کربلا جغرافیای یک تاریخشصت و یکمین جلسه سینما روایت عاشورایی میشودشصت و یکمین جلسه سینما روایت به اکران و بررسی فیلم مستندکربلا جغرافیای یک تاریخ میپردازد به گزارش خبرگزاری فارس کربلا جغرافیای یک تاریخ به کارگردانی داریوش یاری مستندی سینمایی است که به روایت و«کربلا جغرافیای یک تاریخ» نقد و بررسی میشود
در جلسه سینما روایت کربلا جغرافیای یک تاریخ نقد و بررسی میشود شناسهٔ خبر 2942860 - شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۵۰ هنر > سینمای ایران شصت و یکمین جلسه سینما روایت به اکران و بررسی فیلم مستند کربلا جغرافیای یک تاریخ به کارگردانی داریوش یاری می پردازد به گزارش خبرگزاری مهرعکس/تعزیه ورود کاروان امام حسین (ع) به سرزمین کربلا
دولت بهار تعزیه ورود کاروان امام حسین ع به سرزمین کربلا و همایش شیرخوارگان حسینی در نوش آباد کاشان برگزار شد متن خبر نداردشنبه ۲۵مهر۱۳۹۴آیتالله علمالهدی: ابعاد جریان کربلا باید به صورت عقلانی و دقیق بررسی شود/ماندگاری قیام حسینی در طول تاریخ
آیتالله علمالهدی ابعاد جریان کربلا باید به صورت عقلانی و دقیق بررسی شود ماندگاری قیام حسینی در طول تاریخامام جمعه مشهد گفت ابعاد جریان کربلا باید به صورت عقلانی و دقیق بررسی شود به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد آیتالله سید احمد علمالهدی امشب در مراسم عزاداری دهه اول محرم درضرورت توجه به منابع اصیل در نقل تاریخ کربلا
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۴۵ امروز سوم محرم است و بنابر سنت دیرینه عزاداری متعلق به حضرت رقیه دانسته شده است حجتالاسلام و المسلمین محمدعلی مروی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا - منطقه خراسان در خصوص این روز اظهار کرد یکی از مباحث اختلافی که در مورد تاریخ کراخبار ایران و جهان | - تعزیه ورود کاروان امام حسین (ع) به سرزمین کربلا
تعزیه ورود کاروان امام حسین ع به سرزمین کربلا تعزیه ورود کاروان امام حسین ع به سرزمین کربلا و همایش شیرخوارگان حسینی در نوش آباد کاشان برگزار شد هبت الله کریمی ۱۳۹۴-۰۷-۲۵ ۱۴ ۲۱ برچسبها تعزیه همایش شیرخوارگان حسینی کاشان-
گوناگون
پربازدیدترینها