تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ساعتى عدالت بهتر از هفتاد سال عبادت است كه شب‏هايش به نماز و روزهايش به روزه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820037338




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عزای حسینی با تک خوانی خواننده زن وهن شد


واضح آرشیو وب فارسی:بولتن نیوز: اجرای «اپرای عاشورا» با اجرای تک خوانی خواننده زن آن هم در تالار وحدت نمونه ای از وهن هنرمندانه قیام عاشوراست که این شب ها با حمایت دولت در حال اجرا است.به گزارش بولتن نیوز به نقل از روزنامه جوان، اجرای «اپرای عاشورا» با اجرای تک خوانی خواننده زن آن هم در تالار وحدت نمونه ای از وهن هنرمندانه قیام عاشوراست که این شب ها با حمایت دولت در حال اجرا است.  «اپرای عاشورا» توسط ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نصیر حیدریان و مدیریت هنری علی رهبری در تالار وحدت مشغول اجرا است؛ اپرایی که متن آن را بهروز غریب پور، کارگردان تئاتر نوشته و آهنگسازی اش را بهزاد عبدی برعهده داشته است. اجرای این اپرا با تک خوانی خواننده زن همراه بود. مسئله ای که از نظر شرعی دارای ایرادات بسیاری است و اجرای آن در ماه محرم که احساسات مذهبی به اوج می رسد، این سؤال را به همراه دارد که آیا دست اندرکاران اجرای اپرای عاشورا کوچک ترین اطلاعی از نظرات فقهی درباره تک خوانی زنان ندارند یا اینکه تعمداً در این اپرا تک خوانی یک خواننده زن گنجانده شده که احساسات مذهبی جامعه را محک بزنند؟! غریب پور پیش از این در سال 87 و در دوران مدیریت صفارهرندی بر ارشاد این اپرا را با تک خوانی خواننده زن به اجرا برد و حتی نسخه ویدئویی از آن منتشر شد. اما اکنون بعد از موضع گیری صریحی که مراجع تقلید نسبت به تک خوانی بانوان داشته اند، تکرار اشتباه دولت گذشته توسط وزارت ارشاد علی جنتی جای سؤال دارد. تئاتر های مذهبی هزار ساله بدون حاشیه  اپرای عاشورا در حالی با تک خوانی یک زن قصد دارد در مورد عاشورا اقدامی نمادین انجام دهد که قرن هاست در گوشه و کنار کشورمان مراسم تعزیه به سنتی ترین شکل خود برگزار می شود.  نمایشی آیینی و مذهبی که در آن پرسوناژ های مذهبی همگی بازیگران مرد دارند و نقش حضرت زینب(س) و دختران امام حسین(ع) را به فراخور هنرمندان مرد و پسران نوجوان اجرا می کنند. قضیه ای که با بطن باور های مذهبی نیز گره خورده و تضادی نیز با فتاوای شرعی ندارد اما در چند سال اخیر تلاش برای نوآوری های بی مورد مانند آنچه در اپرای عاشورا شاهد آن هستیم، باعث شده است که شاهد برگزاری برنامه هایی وهن آمیز نسبت به مراسم عزای حسینی باشیم، موضوعی که یکی از خطوط قرمز تغییرناپذیر در باور های شیعی است.  وزارت ارشاد حافظه ضعیفی دارد؟! هنوز مدت زمان زیادی از جنجال های به وجود آمده پیرامون اظهارنظر شاذ وزیر ارشاد درباره تک خوانی بانوان نگذشته است که اپرای عاشورا روی صحنه می رود و یک خواننده زن در آن تک خوانی می کند. گویا وزیر ارشاد فراموش کرده است که مجبور شد از موضعی که نسبت به تک خوانی زنان داشت، عدول کند و در جمع خبرنگاران بگوید «تک خوانی نداریم» اما چند ماه بعد اجرای اپرای عاشورا نشان داد که برعکس گفته وزیر اتفاقاً «تک خوانی داریم!»  زمانی که احمدرضا درویش فیلم «رستاخیز» را ساخت، آنقدر از ساخته خود مطمئن بود که نخواست افتخار اکران فیلم سینمایی اش به دولت احمدی نژاد برسد؛ فیلمی که با بیشترین میزان سیمرغ از جشنواره فجر بیرون آمد اما اکران آن در سینما به یک روز هم نرسید، دلیل اصلی توقیف فیلم برخورد قاطع مراجع با تصاویر وهن آمیز فیلم بود. مشکلی که هنوز هم درویش نتوانسته است بر آن فائق آید. یکی از سکانس های طلایی سریال مختارنامه باز سازی صحنه شهادت حضرت عباس(ع) بود که باز هم به دلیل توصیه یکی از مراجع تقلید داود میرباقری مجبور شد آن سکانس و تمامی صحنه های مرتبط با نقش حضرت عباس(ع) را از سریال خود حذف کند.  تجربه نشان داده که باور های مذهبی در مورد واقعه عاشورا به عرفی تبدیل شده که قوی تر از مذهب خود را نمایان می کند. به این دلیل بعید به نظر می رسید که وزارت ارشاد از سرنوشت «رستاخیز» به سادگی عبور کند و خود را در موقعیتی قرار دهد که با احساسات مذهبی جامعه بازی کند. نقش وزیر ارشاد و معاونانش در پیش آمدن این اشتباه بزرگ غیرقابل انکار است؛ وزیری که خود تحصیلات حوزوی دارد و مدیرانش هم قطعاً آنقدر با مبانی مذهبی آشنا هستند که بدانند وهن عاشورا در جامعه شیعی چه عواقبی را در پی خواهد داشت.  هم اکنون تک خوانی یک خواننده زن آن هم در مراسمی که قرار است به قیام عاشورا منتسب باشد، پارادوکسی را به وجود آورده است که معاونت هنری در به وجود آمدن آن نقش غیرقابل انکاری دارد. وزیر ارشاد نتوانسته است زیرمجموعه خود را در قبال خطوط قرمز شرعی توجیه کند و اکنون باید شاهد موردی باشیم که هم از نظر شرعی حرمت دارد و هم وهن عاشورا به شمار می رود. با وجود اینکه فیلم منتشر شده از اجرای اپرای عاشورا منتسب به شب اول اجرای این برنامه است، روابط عمومی بنیاد رودکی طی بیانیه ای آن را مربوط به جلسه تمرین عنوان کرده و مدعی شده است که در اجرای اصلی این اپرا، همخوانی خواننده زن و مرد بوده است. در صورتی که ادعای فوق با نفس تمرین برای اجرا منافات دارد! حتی اگر این ادعا نیز پذیرفته شود، آیا خوانندگی یک زن برای اجرای مراسمی که به اباعبدالله حسین(ع) منسوب می شود، جایز است؟!


دوشنبه ، ۲۷مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بولتن نیوز]
[مشاهده در: www.bultannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن