تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813064146




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سياسي‌كاري زير پوسته اقتصاد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سياسي‌كاري زير پوسته اقتصاد
وجود نشريات تخصصي و فعاليتشان در كشور يكي از نيازهاي حرفه‌اي مطبوعات محسوب مي‌شود اما نگاهي به برخي نشريات تخصصي كشور نشان مي‌دهد كه تمام مطالب آنها به موضوع و حوزه تخصصي‌اي كه صاحب نشريه نسبت به آن متعهد شده است، اختصاص ندارد.
نویسنده : سميرا سروش 


وجود نشريات تخصصي و فعاليتشان در كشور يكي از نيازهاي حرفه‌اي مطبوعات محسوب مي‌شود اما نگاهي به برخي نشريات تخصصي كشور نشان مي‌دهد كه تمام مطالب آنها به موضوع و حوزه تخصصي‌اي كه صاحب نشريه نسبت به آن متعهد شده است، اختصاص ندارد. يكي از پرفروش‌ترين هفته‌نامه‌هاي كشور از جمله اين نشريات است. هفته‌نامه «تجارت فردا» از نادر نشريات تخصصي حوزه اقتصاد است كه هر هفته تحت‌نظر يكي از روزنامه‌هاي اقتصادي كشور منتشر مي‌شود. مجلات تخصصي، مجلاتي هستند كه اهم و اكثر مطالبشان به يكي از حوزه‌هاي خاص سياسي، اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و ديني اختصاص دارد. در واقع حضور نشريات تخصصي در بدنه مطبوعات كشور جاي خالي بحث‌هاي تخصصي در حوزه‌هاي مختلف را پر مي‌كند اما بعضاً مشاهده مي‌شود كه برخي از اين نشريات علاوه بر حوزه تخصصي خود مطالبي پيرامون ساير حوزه‌ها را نيز منتشر مي‌كنند. هفته‌نامه «تجارت فردا»‌ كه سال چهارم خود را پشت سر مي‌گذارد از جمله آنها است كه در دايره نشريات تخصصي اقتصادي قرار مي‌گيرد اما اين هفته‌نامه علاوه بر سرفصل‌هايي چون «خبرنامه اقتصادي‌»، «بازارها»، «كسب و كار»، «باشگاه اقتصاددانان» و غيره داراي مطالب سياسي، فرهنگي و اجتماعي در قالب سرفصل‌هايي چون «اقتصاد سياسي»، «خبرنامه سياسي»، «خبرنامه اجتماعي» يا «كافه» و «كتاب» است. البته برخي از مطالب اين هفته‌نامه به موضوعاتي اختصاص دارد كه با حوزه سياسي همپوشاني دارد اما در عين حال برخي مطالب اين هفته‌نامه از دايره اقتصادي خارج هستند.
براساس بند «ب» ماده 7 قانون مطبوعات، انتشار نشريه به گونه‌اي كه اكثر مطالب آن مغاير باشد با آنچه متقاضي به نوع آن متعهد شده است، ممنوع و جرم محسوب مي‌شود، بنابراين نحوه فعاليت هفته‌نامه «تجارت فردا»‌ به اين شكل از نظر قانوني امري خلاف محسوب نمي‌شود اما اينكه نشريات تخصصي در كشور ميل به خروج از دايره تخصصي خود را داشته باشند، مي‌تواند مفهوم و تعريف اين نشريات را با گذشت زمان زير سؤال ببرد. نكته جالب‌توجه درباره هفته‌نامه «تجارت فردا»‌ حجم قابل‌توجه مطالب سياسي آن است. هرچند در شرايطي كه اقتصاد كشور، اقتصادي دولتي است، شايد اين موضوع را نيز امري غيرقابل اجتناب جلوه دهند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن