تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عمل اندک و بادوام که بر پایه یقین باشد و در نزد خداوند از عمل زیاد که بدون یقین ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820613019




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تقویت شرکت های دانش‌بنیان را پشت گوش نیندازیم


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: تقویت شرکت های دانش‌بنیان را پشت گوش نیندازیم
برای رسیدن به سندچشم‌انداز و تقویت جایگاه دانش و فناوری باید حمایت اصولی صورت گیرد در غیراینصورت پژوهشگران و صاحبان دانش به حاشیه کشیده خواهند شد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهم ترین دغدغه صنعتگران در سال های اخیر فقدان تکنولوژی روز دنیا در این بخش و کسب فناوری برای گسترش صنایع کشور است و با توجه به اینکه کسب تکنولوژی نیازمند سرمایه گذاری های عظیم در بخش صنعت است می تواند با استقبال از سرمایه گذاران بخش خصوصی و توجه بیش از پیش مسئولان ذی ربط به ثمر نشیند.


برهمین اساس؛ طبق نظر کارشناسان، با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر مقوله تقویت شرکت های دانش بنیان در کشور بازهم شاهد نابسامانی در این عرصه هستیم و تا جاییکه ارتباط میان صنعت و دانشگاه برای ایجاد رقابت در این حوزه فراهم نشده بایستی مسئولان ذی‌ربط در این عرصه تلاش نمایند تا از افراد پژوهشگر در جهت پیشبرد اهداف مورد نظر استفاده شود.


یکی از موانع پیش روی ورود تکنولوژی به کشور، وضع تحریم ها از سوی غرب بوده که موجب شد صنعتگران از دستیابی به دانش روز دنیا بازماندند و به جای تولید ماشین الات پیشرفته ی صنعتی، دست به واردات آن زدند، البته با مذاکرات انجام شده در دوران پسا تحریم  امید این است که شرایط به گونه ای پیش رود که به جای واردات محصولات، علم ساخت آن وارد کشور شود.


از طرفی نکته حائز اهمیت این است که مشکلات صنایع نه تنها با رفع تحریم  قابل حل نیست بلکه صنعتگران ما باید به موضوع پیوند صنعت و دانشگاه به صورت جدی تری نسبت به سال های اخیر نگاه کنند و به تاسیس و توسعه شرکت های دانش بنیان به عنوان یکی از اساسی ترین اقدامات در زمینه اقتصاد مقاومتی بپردازند.


برهمین اساس؛ امروزه ارتباط میان صنعت و دانشگاه اهمیتی بیش از پیش در جهت توسعه صنایع یافته است، به گونه ای که گسترش صنایع، ایجاد ارزش افزوده بالا و ... همگی در گرو نوآوری و تنوع محصولات است که می‌توان با استفاده از دانش روز به آن دست یافت.


 کاهش هزینه های تولید از دیگر مزایا و دستاوردهای استفاده از پژوهش های متنوعی است که صنایع مختلف می‌توانند از مراکز تحقیقاتی دانشگاهی به آن دست یابند.


از دیگر عوامل مهم دخیل در توسعه یافتگی صنایع توجه به واحدهای تحقیق و توسعه و سرمایه گذاری های عظیم دولت در این بخش است تا صنایع بتوانند با بهره برداری از ظرفیت های موجود به نوآوری دست یابند.


در همین خصوص علی صدری رییس خانه صنعت و معدن جوانان ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از مواردی که می‌تواند تولید را به سمت و سوی تکنولوژی پیش ببرد و ایجاد ارزش افزوده در واحدهای صنعتی و مصرفی کشور کند، ارتباط میان صنعت و دانشگاه است.


وی افزود: در سال های اخیر اظهارات متعددی پیرامون این موضوع مطرح شده اما متاسفانه شاهد ارتباط منطقی و صحیحی نبوده ایم، درحالی که عملیاتی شدن آن می‌تواند به ارتقای سطح صنعت کمک به سزایی داشته باشد.


صدری ادامه داد: در گذشته دفتر صنعت، پارک های علم و فناوری و طرح های متعدد دیگری در این راستا اجرا شده اما متاسفانه به دلیل نگرش های مدیریتی این همکاری ها به صورت مقطعی صورت گرفته است.
 
رییس خانه صنعت و معدن جوانان ایران در توضیح تسهیلات ارائه شده به پایگاه های دانش بنیان بیان کرد: با رایزنی های صورت گرفته و انعقاد تفاهم نامه با شهرک های صنعتی ایران، فارغ التحصیلان می‌توانند علاوه بر استفاده از فضاهای اجاره به شرط تملیک از تسهیلات و اعتبارات خرد صندوق کارآفرینی تا سقف 100 میلیون تومان بهره مند شوند. 


براساس این گزارش برای رسیدن به سندچشم‌انداز و تقویت جایگاه دانش و فناوری باید حمایت اصولی همراه با ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای متقاضیان در نظر گرفته شود در غیر اینصورت این پژوهشگران به حاشیه هدایت شده و به نوعی با عبارت آشنای فرار مغزها روبه رو خواهیم شد.


انتهای پیام/



اشتراک گذاری




مطالب مرتبط

موانع صادراتی برای تولیدکنندگان کالاهای صادراتی برطرف خواهد شد/ تولیدکنندگان همت کنند
ضرورت تدوین برنامه راهبردی مشخص برای صنعت مخابرات
ممنوعیت حضور صنایع دانش‌بنیان در شهرک‌های صنعتی تهران لغو شد
صنایع باید رویکرد دانش بنیان داشته باشند
صنايع دانش بنيان تضمين كننده آينده اقتصاد كشور





۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن