تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كاغذى را كه روى آن بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم نوشته شده است از روى زمين برد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805115726




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بخش اول: آواز افشاری مداحی به روایت ردیف‌ موسیقی دستگاهی+صوت


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بخش اول: آواز افشاری
مداحی به روایت ردیف‌ موسیقی دستگاهی+صوت
امروز لحن و موسیقی نهفته در نوحه‌ها چندان به موسیقی دستگاهی شباهت ندارد و اکثرا برداشتی از ملودی‌های پاپیولار است و مداحی‌های مجالس ما کمتر رنگ و بویی از موسیقی دستگاهی ایرانی دارد

خبرگزاری فارس: مداحی به روایت ردیف‌ موسیقی دستگاهی+صوت



به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، ارتباط موسیقی ایرانی و آئین‌های مذهبی از قدیم الایام به گونه‌ای بوده که هریک از این دو، برهم اثرگذار بوده و حتی در تکامل هم حرکت کرده‌اند. به عنوان مثال همان‌طورکه به کمک گوشه‌های آوازی ایرانی، تعزیه خوانی رواج می یابد، از سوی دیگر با توجه به الحان روضه خوان‌ها گوشه‌هایی از موسیقی ردیفی زنده می‌شود که حتی نام گوشه‌ها با نام روضه خوان‌ها عجین می‌شود. مثلا در ردیف‌های موسیقی گوشه‌هایی وجود دارد که به نام روضه‌‌خوان‌های قدیمی ثبت شده است. مثل گوشه حیدری یا حاج‌حسنی یا بیات درویش حسن. در این روزگار لحن و موسیقی نهفته در نوحه‌ها چندان به موسیقی دستگاهی شباهت ندارد و اکثرا برداشتی از ملودی‌های پاپیولار است. مداحی‌های مجالس ما کمتر رنگ و بویی از موسیقی  دستگاهی ایرانی دارد و اجراهای آنان غالبا گذاردن اشعاری در کیفیت‌های مختلف بر روی ملودی‌ها و آهنگهای خاص بوده و به کمک قطعات شنیده شده توسط مردم و بازسازی آنها، به مردم ارائه می‌شود. که اتفاقا همین نوحه‌ها هستند که ویژگی «ماندگاری» را ندارند. ارتباط بنیادی موسیقی ایرانی با جلوه‌های گوناگون مذهب، با گوش سپردن به یک نوحه قدیمی آشکار می‌شود. عناصر تشکیل دهنده یک نوحه، کلام است و آهنگ. نوحه در کلام به شعر و ادبیات پیوند می‌خورد و در آهنگ، با موسیقی. و کلیت این ترکیب، نوحه‌ایست که در مصیبت اهل بیت،  از دل برآمده و خوانده می‌شود. در اجرای نوحه و مراثی حالات مختلفی وجود دارد. اما به طور کلی هر زمان، به نوحه‌ای از گذشته بر می‌خوریم که تا امروز رواج داشته و از اذهان مومنین خارج نمی‌شود، می‌توان آن نوحه را در گوشه‌ای از موسیقی ردیفی ایرانی یافت. به بیان دیگر در تعداد کثیر نوحه‌هایی که مداحان می‌خوانند و شیعیان با آن همراهی و عرض ارادت می‌نمایند، آن‌ها که بیشتر بردل مومنین می‌نشینند و به جانشان رسوخ می‌کنند، قطعا در موسیقی ردیفی و دستگاهی ایرانی اجرا شده‌اند.  هر کدام از دستگاه‏ها و گوشه‏های آواز ایرانی به نوعی ارتباط با موضعی خاص دارد و می‏بایست به مناسبت خاصی اجرا گردد. به عبارتی مصداق جمله معروف هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد، است. نکته‏ای که مداحان اهل بیت (علیهم السلام) باید به آن توجه داشته باشند این که شرایط زمان و مکان است که به ما می‏گوید در این مکان و زمان چه دستگاهی، چه گوشه‏ای و چه شعری خوانده شود. در موسیقی آوازی هر دستگاه باید در شرایط خاص خود اجرا شود. شعری فراخور آن دستگاه و یا گوشه برای اجرا انتخاب شود. بعنوان مثال کسی که می‏خواهد آوازی در دستگاه همایون بخواند که حال و هوای این دستگاه، تداعی کننده غم و اندوه می‏باشد. لذا اشعار شاد و فرحبخش به هیچ وجه مناسب این دستگاه نیست و از آن بدتر اینکه در مجلسی مثل مولودی خوانی که می‏باید از نغمه‏های شاد استفاده شود، دستگاه همایون اجرا شود! یک مداح موفق و حرفه‏ای باید ردیف آوازی را بداند تا تشخیص دهد در مجالس مختلف، چه دستگاه، چه گوشه و چه شعری را به کار ببرد چه بسا مداحانی که به خاطر عدم آشنایی با ردیف آوازی، بی جهت و بی مورد اقدام به خواندن قطعاتی می‏کند که هیچ ارتباطی با مجلس ندارد. در بخش او «مداحی به روایت موسیقی دستگاهی» به «آواز افشاری» پرداخته‌ایم. آواز افشاری از متعلقات چهارگانه دستگاه شور (به همراه ابوعطا، دشتی و بیات ترک) است. افشاری آوازی است محزون و غم انگیز و دارای حالتی بسیار خوش و دلپسند است. افشاری را مملو از شکایات و غم و اندوه دانسته‌اند. الحان و نغمات (گوشه‌های) افشاری بعد از درآمدهای مختلف عبارت‌اند از: کرشمه، جامه‌دران، بسته‌نگار، قرایی، مثنوی ، نهیب (نحیب)، عراق (برومند، صبا)، حصار (کریمی)، مسیحی (موسی معروفی)، تخت طاقدیس و صدری (صبا)، قره‌باغی (کسایی)، آقا حسینقلی (صلحی) و شاه ختایی (شر-مو). در ادام نمونه‌هایی از مداحی در آواز افشاری را با صدای سید علی سادات رضوی می‌شنوید: گوش مثنوی

گوشه جامه دران

گوشه نهیب

گوشه عراق

انتهای پیام/
لینک را کپی کنید

لینک را کپی کنید

لینک را کپی کنید

لینک را کپی کنید


94/07/25 - 15:17





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن