تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820809609




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برجام يک توافق سياسي است نه سند حقوقي/شوراي نگهبان وارد تصويب خود برجام نشد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۵ مهر ۱۳۹۴ (۱۴:۷ب.ظ)
سخنگوي شوراي نگهبان: برجام يک توافق سياسي است نه سند حقوقي/شوراي نگهبان وارد تصويب خود برجام نشد موج-سخنگوي شوراي نگهبان تصريح کرد که نه مجلس شوراي اسلامي و نه شوراي نگهبان اقدامات مشروحي که در برنامه جامع اقدام مشترک درج شده را تصويب نکردند.
به گزارش خبرگزاري موج، نجات الله ابراهيميان در نشستي با خبرنگاران درمورد تأييد طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوري اسلامي ايران در اجراي برجام افزود: چون برجام يک قول و قرار بين دولت‌ها است و از نظر حقوقي الزام آور براي طرفين نيست، نياز به تصويب مجلس ندارد.
سخنگوي شوراي نگهبان با انتقاد از تيتر برخي رسانه‌ها درباره تصويب يا تصويب نشدن برجام در مجلس شوراي اسلامي يا شوراي نگهبان اظهارداشت: شوراي نگهبان طرح يک فوريتي اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوري اسلامي ايران در اجراي برجام را بررسي کرده است و نه مجلس و نه شوراي نگهبان اقدامات مشروحي را که در برنامه جامع اقدام مشترک درج شده را تصويب نکرده‌اند و اين به معناي موافق يا مخالف بودن نيست.
ابراهيميان افزود: برجام به اين علت بررسي نشده که يک توافق سياسي و قراري براي اجراي برخي امور توسط دولت جمهوري اسلامي ايران و گروه 1+5 بوده و در آن تاکيد شده اشت که اقدامات داوطلبانه است.
وي ادامه داد: در مصوبه مجلس نيز داوطلبانه بودن اين اقدامات با دو واژه مورد تاکيد قرار گرفته که بر اساس آن دولت در چارچوب مصوبات شوراي عالي امنيت ملي در صورتي مي‌تواند به شکل داوطلبانه برنامه جامع اقدام مشترک را اجرا کند که احکام ذکر شده در اين ماده واحده را رعايت کند.
سخنگوي شوراي نگهبان گفت: به نظر مي‌رسد که مباحث حقوقي و مفصلي که به درستي در جامعه، رسانه‌ها و مجلس شوراي اسلامي با جديت در جريان بود نهايتاً در اين مصوبه به يک پاسخ رسيدند.
ابراهيميان ادامه داد: برخي از دوستان برجام را يک توافق بين المللي تلقي کرده و معتقد بودند که بايد بر اساس اصول 135 و 177 قانون اساسي دولت لايحه اي تهيه و در مجلس بررسي شود که با چنين طرز تلقي که ما در ماده واحده مي‌بينيم اين يک قرارداد بين المللي نيست و نيازي به تصويب مجلس شوراي اسلامي ندارد بلکه قول و قراري است که نهاد اجرا با طرفين مذاکره گذاشته‌اند.
وي يادآور شد: همانطور که يکي از مسوولين يکي از اين کشورها اعلام کرد که ما هر زمان بخواهيم از اجراي اقدامات خودداري مي‌کنيم، ما نيز چون يک قرارداد بين المللي نيست هر وقت دولت ايران تشخيص دهد، مي‌تواند از اقدامات داوطلبانه خودداري کند.
سخنگوي شوراي نگهبان خاطرنشان کرد: برجام يک سند حقوقي الزام آور براي طرفين تلقي نمي‌شود و مجلس هم اساساً با همين تلقي وارد بررسي جزييات آن نشد و شوراي نگهبان نيز مصوبه مجلس را موضوع بررسي قرار داد و کاري به جزييات و قول و قرارهاي اجرايي برجام نداشت.
ابراهيميان افزود: براساس قانون، قواي مجريه و مقننه و شوراي عالي امينيت ملي در مورد اقدامات دولت وظايف و اختيارات کلي خود را دارند و ما به همين دليل وارد تصويب برجام نشديم و مجلس نيز چنين ضرورتي نديده است،
شوراي نگهبان طرح اجراي برجام را تأييد کرد.
جزييات طرح اجراي برجام در جلسه علني روز سه شنبه گذشته (21 مهر) مجلس شوراي اسلامي با 161 رأي موافق از تصويب مجلس شوراي اسلامي گذشت و يک روز بعد، شوراي نگهبان پس از بررسي آن در دو نشست طولاني اعلام کرد که طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوري اسلامي ايران در اجراي برجام را مغاير با موازين شرع و قانون اساسي تشخيص نداده است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن