تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1814713681
تهرانگردي در فرنگ با گروه «پالت»
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
تهرانگردي در فرنگ با گروه «پالت»
«پالت» در اين ميان چندين كنسرت را هم در تهران و برخي شهرستانها و ديگر كشورها روي صحنه برد. حالا هم تصميم گرفته بعد از توري كه اخيرا در اروپا داشت، تور كنسرتهاي «شهر من بخند» را در امريكا هم برگزار كند.
روزنامه اعتماد - فرزان صوفي: مدتي از انتشار دومين آلبوم گروه «پالت» يعني شهر من بخند(Tehran Smile) ميگذرد؛ آلبومي كه سعي كرد به افرادي كه شيفته موسيقي «باكلام» و بعضا عاري از هر نوع پيچيدگي زيباييشناسانه هستند، موسيقي خوب و قابل احترامي عرضه كند.
«پالت» در اين ميان چندين كنسرت را هم در تهران و برخي شهرستانها و ديگر كشورها روي صحنه برد. حالا هم تصميم گرفته بعد از توري كه اخيرا در اروپا داشت، تور كنسرتهاي «شهر من بخند» را در امريكا هم برگزار كند. از ٢٠ شهريور براي مدت يك ماه در ١٢ شهر و ايالت اين كشور تور كنسرتهايش را آغاز كرده و آخرين روزهاي اين تور را سپري ميكند.
با دو نفر از اعضاي «پالت» يعني اميد نعمتي (خواننده) و مهيار طهماسبي (نوازنده ويولنسل) به گفتوگو نشستيم تا از تجربه اجرا در كشورهاي ديگر و نوع واكنشي كه مخاطبان غيرايراني به اين نوع موسيقي نشان ميدهند، صحبت كنيم.
هنرمنداني كه تور خارج از ايران برگزار ميكنند را يا خوانندگان پاپ تشكيل ميدهند (كه معمولا مخاطبانشان بيشتر ايراني هستند) يا هنرمندان موسيقي سنتي كه مخاطبان غير ايراني هم دارند. فكر ميكنيد با توجه به نوع موسيقي شما، چقدر در جذب مخاطب غير ايراني موفق شويد؟
اميد نعمتي: معمولا افرادي كه به كنسرت ما ميآيند آدمهاي اهل فرهنگي بودهاند، يعني دوست دارند با فرهنگ نقاط مختلف دنيا آشنا شوند و اصلا به همين قصد هم به كنسرت ميآيند. سوالاتشان هم معمولا جالب است، اكثرا از ما ميپرسند مگر در ايران مثلا نواختن كنترباس هم ياد ميدهند؟
حتي بعضيها ميپرسند مگر در ايران اينگونه لباس ميپوشيد؟ افرادي كه ميخواهند با موسيقي ايران آشنا شوند، معمولا به كنسرت نوازندههاي موسيقي محلي، موسيقي سنتي يا گروههايي مثل گروه ما ميروند. براي خود من هميشه سوال بوده كه چقدر نگاه اين مخاطبان به اينگونه كنسرتها توريستي است؟
در تور اخيري كه «پالت» در اروپا برگزار كرد هم اين نگاه توريستي وجود داشت؟
اميد: در حال حاضر بيشتر موزيسينها با سازهايي كارميكنند كه فرنگيها آنها را ميشناسند مثلا ما كه به فرانسه رفته بوديم، آنجا با گروهي كاركرديم كه دقيقا مثل هم بوديم با اين تفاوت كه آنها تقريبا ٢٠ سال از ما بزرگتر بودند اما سازبنديها همين بود و حتي خيلي از ملوديها هم به خاطر ارتباطي كه به واسطه اينترنت و رسانههاي اجتماعي ايجادشده، شبيه هم شده بود.
ديديم كه كاملا شبيه هم هستيم، انگار در يك لحظه از دنيا در حال زندگي ميكرديم و شايد خيلي از حرفهايمان هم يكي باشد. مثلا اگر يك آهنگ آنها به دليل دغدغههايشان ضد جنگ است، يك آهنگ ما هم همينطوري است.
با اين تفاسير و فارغ از نگاه توريستي، با توجه به نزديكي موسيقي شما با موسيقي آنها- حداقل ازمنظرسازبندي- مخاطبان غربي چقدر موسيقي شما راميفهمند و با آن ارتباط برقرار ميكنند؟
مهيار طهماسبي: وقتي با آنها صحبت ميكرديم، ميگفتند ارتباط خوبي با قطعات برقرار كردهاند. با اينكه اشعار را نميفهميدند اما دقيقا عكسالعملهايي را حين اجرا از آنها ميديديم كه بايد باشد.
خود ما هم همينطور هستيم و ممكن است موزيكي را گوش كنيم كه متوجه كلام آن نشويم اما با آن ارتباط برقرار ميكنيم و اين به خاطر ذات خود موسيقي است.
اميد: ما در ادبيات، هنر و فلسفه پيشينهاي غني داريم كه اهميت زيادي هم دارد. به عقيده من اگر جهان براساس فلسفهاي كه شرق تدوين كرده پيش ميرفت، شايد دنيا خيلي زيباتر و بهتر ميشد. به هر حال اين اعتماد به نفس بايد در خودمان هم وجود داشته باشد.
خود من هميشه نگران اين هستم كه يك مخاطب خارجي چطور وقتي شعرها را نميفهمد، ميتواند به موسيقي ما گوش دهد؟ گاهي به اين فكر كردهايم كه مثلا انگليسي بخوانيم كه آنها هم متوجه شوند اما مثلا چرا يك اسپانيايي زبان به اين فكر نميكند كلامش را به گونهاي بخواند كه ما هم متوجه شويم؟
او موزيكش را خيلي با اعتماد به نفس ميزند و من هم با او ارتباط برقرار ميكنم. اين اعتماد به نفس در ميان گروه ما، بعد از تورهاي خارجي خيلي تقويت شد و فهميديم حتي اگر متوجه اشعار ما نشوند، وجوهي ديگر درموسيقي خود داريم كه ميتواند برايشان مهم باشد.
حتي ميتوانند فارسي ياد بگيرند و اشعار ايراني را ترجمه كنند چراكه نه؟ چرا ما هميشه بايد انگليسي و آلماني ياد بگيريم؟
تا امروز بايد بازخوردهاي متفاوت و بعضا عجيبي ازمخاطبان خارجي گرفته باشيد. جالبترين واكنشي كه از مخاطبان غربي ديديد، چه بود؟
اميد: يكبار يك روزنامهنگار ايتاليايي كه صاحبنام هم هست، به كنسرت ما در رم آمد و بعد از اجرا، مقالهاي درباره ما نوشت كه خيلي جالب بود. آن اجراي ما در زمان مذاكرات ١+٥ ومجادلاتي بود كه بين محمد جواد ظريف و موگريني در جريان بود؛ گويا موگريني صدايش را بلند كرده بود و ظريف هم جوابش را داده بود.
اين روزنامهنگار كه با فرهنگ ما هم آشنا بود در اين مقاله نوشته بود اگر موگريني شب گذشته به اين كنسرت آمده بود، متوجه ميشد كه نبايد اينگونه با ظريف صحبت كند. اين نگاه براي ما خيلي خوشايند بود.
اتفاقا اين سفرها ميتواند زمينههايي براي تبادل فرهنگي وبه اصطلاح ديپلماسي فرهنگي ايران به وجود آورد. ازطرفي امروز در كشور شاهد روي دادن اتفاقات خوبي در اين زمينه هستيم؛ از اتفاقاتي كه براي اركسترسمفونيك تهران و آمدن اركستر چين به ايران افتاد تا سفر گروه موسيقي جاز امريكايي «انيميشن» كه سال گذشته به ايران آمدند و در جشنواره موسيقي فجر برنامه اجرا كردند و اتفاقات اينچنيني كه نمونههاي آن كم نيست.
اميد :ما هم يك مقدار بايد خودمان را به رخ بكشيم. هميشه به اين موضوع فكر ميكنم كه در مثبتترين شكل ممكن آنها يك نگاه توريستي به ما دارند و خب شايد فكر ميكنند ما از آنها عقب هستيم اما خب ما جوانها اين موضوع را نميپذيريم.
اگر توانايي داريم چه بهتر كه آن را عرضه كنيم. فكر ميكنم دولت هم با توجه به اتفاقاتي كه افتاده بهتر است از اين نوع فعاليتها حمايت كند چرا كه به نفع همه ما است.
يكي از جنبههاي خوب اين سفرها اين است كه فرهنگ كشورهاي مختلف كه تا پيش از آن از طريق رسانهها با يكديگر مواجه شده بودند، بدون هيچ واسطهاي ميتوانند دركنار هم قرار گيرند.
مهيار: ايران با تمام غناي فرهنگياش، در زمينه موسيقي ازهمسايههايش عقب است. عربها در حال حاضر موزيك دنيا را تحت تاثير قرار دادهاند و گروههاي خارجي معمولا يكي، دو قطعه با ريتم عربي دارند. تُركها هم همينطور؛ مثلا در آذربايجان فستيوالهاي بزرگي برگزار ميشود.
در هندوستان و پاكستان هم همينطور است و همه در اين زمينه در دنيا خيلي فعال هستند و هنرمندانشان بينالمللي شدهاند.
البته ما هم خوشبختانه امثال «كيهان كلهر» را داريم. ولي ايران نتوانسته موسيقي و ديگر وجوه فرهنگي خود را به دنيا معرفي كند، براي همين اين موضوع كه چطور ميتوانيم موسيقيمان را به دنيا معرفي كنيم، تبديل به دغدغه بسياري از موزيسينهاي ايراني شده است.
فكر ميكنم اين تورها و معاشرت با گروههاي خارجي هم خيلي ميتواند به رشد موسيقي و ايده پردازي شما كمك كند.
مهيار: دقيقا. اين معاشرت با موزيسينهاي سراسر دنيا به طرزعجيبي به ما كمك ميكند. مثلا ايده شهر براي آلبوم «شهرمن بخند» هم تقريبا از همين سفرها گرفته شد.
آنقدر شهرهاي مختلف را ديديم و انواع مختلف زندگي را تجربه كرديم كه تهراني بودن برايمان جالب شد و به اين فكر كرديم كه حالا درميان اين همه شهرهاي كوچك و بزرگ، تهران چگونه است.
اميد: نتيجه ديگري كه گرفتيم اين بود كه ما نميتوانيم در خيلي از جاهاي دنيا زندگي كنيم، چون تهراني هستيم. تهران خصوصياتي دارد كه با ما عجين شده است. صداهاي مختلفي كه هر روز ميشنويم برايمان قسمتي از زندگي روزمره شده است و سكوت بيش از حد، ممكن است ما را اذيت كند.
بعد از برگزاري تور امريكا چه برنامهاي در ايران خواهيد داشت؟ قصد برگزاري كنسرت نداريد؟
اميد: اميدوارم بعد از اينكه از اين تور برگشتيم و جان سالم بهدر برديم، اين اجراها را در تهران هم دنبال كنيم. آن زمان كه درتهران كنسرت داديم، فصل امتحانات دانشجوها بود كه اتفاقا بيشترين مخاطبان ما را هم تشكيل ميدهند...
اتفاقا ايده برگزاري كنسرتهاي دانشجويي چند ماه پيشِ «پالت» اتفاق بسيار مثبت و خوبي بود. قصد داريد همچنان اين روند را ادامه دهيد؟
اميد: قطعا. اگر بتوانيم طوري برنامهريزي كنيم كه كنسرتهاي جدي و بزرگ داشته باشيم و بتوانيم گروه را تامين كنيم، حتما كنسرتهاي دانشجويي را ادامه ميدهيم.
اين اتفاق از آنجايي اهميت پيدا ميكند كه امروزه كنسرتها به نوعي تبديل به كالايي لوكس شدهاند وتقريبا ميتوان گفت اكثرا قشر متوسط رو به بالا ميتوانند در اين كنسرتها حضور داشته باشند.
اميد :به هر حال همانند گروههاي ديگر مجبوريم كنسرت بگذاريم چون بايد بتوانيم گروه را سرپا نگه داريم. از طرفي ما به كنسرت رايگان هم فكر كردهايم اما هنوز نميدانيم چطورميتوانيم اين كار را انجام دهيم.
شايد بايد با اسپانسري صحبت كنيم كه هزينههاي اجرايي را برعهده بگيرد و مخاطبان براي ديدن اين كنسرتها ثبت نام كنند. ترجيحمان هم اين است كه كنسرت مجاني را در فضاي باز بگذاريم وجاهايي برويم كه جذابتر باشند.
مثلا شايد بتوانيد در فرهنگسراي بهمن اجرا داشته باشيد.
اميد: اتفاقا به آنجا خيلي فكر كرديم اما انگار نميگذارند آنجا كنسرت برگزار شود. حتي يكبار در تلويزيون ديدم كه در پارك ولايت برنامه برگزار ميشود و به اين فكر كردم كه شايد بتوانيم آنجا اجراداشته باشيم اما نميدانم چطور ميتوان آنجا كنسرت داشت.
مهيار: به هر حال به لحاظ امنيتي بايد تدابير ويژهاي براي آن در نظر گرفت.
اميد: ما كه خيلي دوست داريم اين كار را انجام دهيم اما باچندين خوان روبهرو هستيم؛ مثل مجوز اجرا در آنجا، امنيت، منابع مالي و.... هر كدام از اينها كافي است كه كار را مشكل كند. به هر حال ما سعي ميكنيم هميشه در حال ايدهپردازي باشيم.
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]
صفحات پیشنهادی
نمایشگاه گروهی عکس «عین عاشورا» گشایش یافت
نمایشگاه گروهی عکس عین عاشورا گشایش یافتنمایشگاه گروهی عکس عین عاشورا عصر روز گذشته با حضور عکاسان و علاقه مندان در محل نگارخانه لاله گشایش یافت به گزارش خبرگزاری فارس نمایشگاه گروهی عکس عین عاشورا عصر روز گذشته با حضور عکاسان و علاقه مندان در محل نگارخانه لاله گشایش یافت دتلاش گروههای نمایشی برای اخص کردن معنای «ایثار» در آثارشان باشد
تلاش گروههای نمایشی برای اخص کردن معنای ایثار در آثارشان باشد کلماتی مانند ایثار که موضوع جشنواره تئاتر ایثار است زمانی به یک محور خاص در تولید هنری تبدیل میشود که گروه هنری بتواند به آن تصویری خاص ببخشد و آن را ویژه کند به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشدر تئاتر دنیا گروه بهجای فرد مطرح میشود/ ۲ سال زمان نیاز داریم
دبیر جشنواره تئاتر فجر به مهر گفت در تئاتر دنیا گروه بهجای فرد مطرح میشود ۲ سال زمان نیاز داریم شناسهٔ خبر 2938594 - سهشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷ ۳۳ هنر > تئاتر دبیر سی و چهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر درباره دستاوردهای حضور در فستیوال بینالمللی ادینبورگ توضیحاتی ارائهدانش آموز پرسشگر در فعالیت های جمعی و گروهی موفق تر است
مدیر کل آموزش و پرورش استان دانش آموز پرسشگر در فعالیت های جمعی و گروهی موفق تر است اصفهان - ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت دانش آموزان باید افرادی پرسشگر و منتقد تربیت شوند زیرا با داشتن چنین روحیه ای بهتر می توانند فعالیت جمعی و گروهی انجام دهند به گزارش ایرناشکایت گروه موسیقی راک از نامزد انتخاباتی جمهوریخواهان به دادگاه
جام جم نوا خبر شکایت گروه موسیقی راک از نامزد انتخاباتی جمهوریخواهان به دادگاه شکایت گروه موسیقی راک از نامزد انتخاباتی جمهوریخواهان به دادگاه دوشنبه 20 مهر 1394 14 30 | کد خبر 2128006222208969382 | بازدید 1 گروه موسیقی آئروسمیث شکایت حقوقی خود از دواکرانهای جدید اعلام شد/ «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» به گروه آزاد رسید
سخنگوی شورای صنفی نمایش به مهر گفت اکرانهای جدید اعلام شد چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت به گروه آزاد رسید شناسهٔ خبر 2938875 - دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۲۴ هنر > سینمای ایران سخنگوی شورای صنفی نمایش بیان کرد فیلم سینمایی چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت به کارگردانی وحید جلیلوند در گروه آزاداجرای گروه منتخب دارالعباده در بزرگداشت زندهیاد حسن دانش+دریافت
اجرای گروه منتخب دارالعباده در بزرگداشت زندهیاد حسن دانش دریافتگروه تواشیح قاریان دارالعباده متشکل از ۲۴ نفر از قاریان یزدی در بزرگداشت زنده یاد حسن دانش به اجرای برنامه پرداختند به گزارش خبرنگار فعالیتهای قرآنی خبرگزاری فارس گروه منتخب قاریان دارالعباده که از 24 نفر از قاریانمحمد کاسبی در گفتوگو فارس مطرح کرد دلیل کمکاریم در سینما و تلویزیون را باید مسئولین توضیح دهند!/ اولین تئات
محمد کاسبی در گفتوگو فارس مطرح کرددلیل کمکاریم در سینما و تلویزیون را باید مسئولین توضیح دهند اولین تئاتر بعد از انقلاب توسط گروه ما اجرا شدبازیگر سینما تئاتر و تلویزیون گفت در طول یک سال گذشته هیچ پیشنهادی در عرصه سینما و تلویزیون نداشتم به نظر خودم بهترین بازی عمرم را دکارگروه ساماندهی مد و لباس با اتاق اصناف ایران تفاهم نامه همکاری امضاء می کند
کارگروه ساماندهی مد و لباس با اتاق اصناف ایران تفاهم نامه همکاری امضاء می کند مهمترین هدف از امضای این تفاهمنامه کوچک سازی و واگذاری جشنواره های دولتی به بخش خصوصی است به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوانبه نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس نشست خبری امکارگروه مد و لباس و اتاق اصناف به تفاهم میرسند
دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۹ کارگروه ساماندهی مد و لباس با اتاق اصناف ایران تفاهمنامه همکاری امضا میکند به گزارش ایسنا در نشستی که در اینباره برگزار میشود علی مرادخانی - رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس و معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - و علی فاضلی - رییس بنیاد ا-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها