تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بنگر در چه (لباسى) و بر چه (چيزى) نماز مى گزارى، اگر از راه صحيح و حلالش نباشد، قبول ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821034821




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ايران موزه‌اي از زبان‌ها است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۲ مهر ۱۳۹۴ (۱۸:۶ب.ظ)
ايران موزه‌اي از زبان‌ها است موج - ايران موزه‌اي از زبان‌ها است و کمتر فرهنگي در دنيا وجود دارد که اين ويژگي را دارا باشد.
به گزارش خبرگزاري موج، ابوالقاسم اسماعيل پور، نويسنده و اسطوره شناس، با بيان اين مطلب در آستانه برگزاري همايش بين المللي ميراث زباني تصريح کرد که ميراث زباني در زمره مهم‌ترين بخش ميراث معنوي هر ملتي است.
او افزود: سابقه چند هزار ساله ايران در برخورداري از زبان، اهميت پرداختن به موضوع ميراث زباني را دو چندان مي‌کند.
وي اهميت برگزاري همايش بين المللي ميراث زباني را در پرداختن آن به زبان ايراني دانست و خاطرنشان ساخت: زبان فارسي ميراث ملي ما است ولي در کنار بررسي ويژگي‌هاي آن نبايد زبان ايراني را فراموش کنيم.
استاد دانشگاه در رشته فرهنگ و زبان‌هاي باستان، ايران را موزه اي از زبان‌ها و فرهنگ‌ها دانست که اين ويژگي در دنيا بي نظير است.
اسماعيل پور تصريح کرد: محورهايي نظير بررسي زبان‌هاي باستاني، ميانه ايران و نو ايراني موضوعاتي هستند که مي‌توانند در همايش بين المللي ميراث زباني مورد مطالعه و بررسي قرار بگيرند.
او در ادامه با اشاره به تدوين اطلس زباني ايران اظهار داشت: برگزاري همايش بين المللي ميراث زباني مي‌تواند تدوين اطلس زبان ايراني را که يک طرح ملي است سرعت بخشد.
اين زبان شناس با بيان اينکه تقريباً تمامي کشورهاي پيشرفته سال‌ها پيش اطلس زباني مربوط به زبا نها و گويش‌هاي خود را تدوين کرده‌اند تصريح کرد که طرح گرد آوري اطلس زبان ايراني نيز از 3-4 سال پيش آغاز شده و تا 70 درصد اقدامات آن اجرايي شده است.
به گفته وي، اطلس زبان ايراني مجموعه اي از تمامي ميراث زباني کشور است که تمامي لهجه‌ها و گويش‌ها را در خود جاي داده است.
اسماعيل پور خاطر نشان ساخت که با آماده شدن اين اطلس پژوهشگران، دانشجويان، علاقمندان و... مي‌توانند به سادگي با جستجوي واژه مورد نظر آن را در تمامي گويش‌ها مشاهده و با يکديگر مقايسه کنند.
به گفته او، سرعت بخشيدن در آماده سازي نهايي اطلس زبان ايراني به عنوان يکي از خروجي‌هاي همايش ياد شده مي‌تواند گام بلندي از سوي پژوهشکده زبان شناسي، کتيبه‌ها و متون براي حفظ ميراث زباني ايران باشد.
اين زبان شناس اظهار اميدواري کرد چاپ مجموعه مقالات همايش بين المللي ميراث زباني وارسال آن به دانشگاه‌ها و مراکز علمي کشور بتواند تأثير بسزايي در تحقق اهداف برگزاري اين همايش داشته باشد.
گفتني است، محورهاي اين همايش شامل پژوهش‌هاي زبان شناسي، کتيبه شناسي، پژوهش‌هاي نوين در زمينه زبان‌هاي ايراني دوره باستان، مطالعات سکه شناسي و ميراث خطي و زباني است.
شناساندن وجوه اشتراک بي نظيري که در سطح اجتماعات زباني پراکنده در پهنه کشور عزيزمان ايران، کوشش براي تقويت زبان فارسي به عنوان عامل وحدت ملي، متحد کردن فرهنگ‌هاي به ظاهر متفرق ايراني با از ميان برداشتن مرزهاي ظاهري اعتبار که در طول قرون مختلف ايجاد شده، صيانت و حفاظت از آثار ارزشمند زباني ايراني اسلامي از اهداف همايش ياد شده است.
همايش بين المللي ميراث زباني به همت پژوهشکده زبان شناسي، کتيبه‌ها و متون پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري و با شرکت زبان شناسان و انديشمندان داخلي و خارجي در روزهاي 28 و 29 مهر در سالن اجتماعات موزه ملي برگزار مي‌شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن