واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: موضوعی بودن نقطه ضعف جشنواره ایثار نیست/ کلیشه گرایی، سهل ترین کار است
موضوعی بودن جشنواره زمانی نقطه ضعف محسوب می شود که هنرمندان به روساخت بپردازند و شعار پردازی کنند و این کار به این دلیل انجام میشود که زحمتی ندارد و برای گروه سهل ترین کار است.
به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره سراسری تئاتر ایثار؛ نصرالله قادری که به عنوان یکی از داوران بخش بزرگسال نمایشهای صحنهای در این رویداد هنری حضور دارد، گفت: وظیفه تهیهکننده در امور هنری این است که لوازم اقتصادی و مسائل مادی کار را آماده کند ولی در ادامه، وظیفه هنرمند است که بتواند از این امکانات و لوازمی که برای او تهیه کردند، به خوبی استفاده کند و پاسخگو باشد.
این هنرمند تئاتر کشور ادامه داد: گروهی که یک جشنواره مانند جشنواره تئاتر ایثار را آماده میکند، قرار نیست به کارگردان یا نویسنده بگویند چطور متن بنویسند یا چگونه آن را کارگردانی کنند یا چطور در راستای موضوع جشنواره، خلق اثر کند بلکه وطیفه هنرمند است که اگر برای کار خود احترام قائل باشند، وقت بگذارد و اگر این سیکل به درستی انجام شود و هرکس وظایف خود را به درستی انجام دهد، شاهد آثار خوبی خواهیم بود.
قادری تصریح کرد: اگرچه امور و مسائل مادی در تئاتر هم مانند دیگر هنرها مهم است اما اگر کسی علاقهای به تئاتر داشته باشد و برای اسم خود احترام و ارزش قائل باشد، باید بتواند کار را به درستی انجام دهد زیرا هنگامی که کسی وارد بازی شد باید قاعده آن را بپذیرد؛ یعنی یا شرکت کند یا بتواند با همان امکانات از اسم خود به درستی استفاده کند.
وی درباره خطر کلیشهای شدن در جشنواره های موضوعی، توضیح داد: جشنوارههای معتبر دنیا موضوعی هستند و از قبل موضوع را معین میکنند؛ از بدو تئاتر و از دوران یونان قدیم نیز هر سال یک موضوع مشخص وجود داشته و همه نویسندهها مجبور بودند آن را کار کنند؛ بنابراین این امر، برای جشنوارهای مانند جشنواره تئاتر ایثار نقطه ضعف نیست.
این نویسنده و کارگردان تئاتر ادامه داد: موضوعیبودن جشنواره زمانی ضعف است که هنرمندان به روساخت بپردازند و شعار پردازی کنند و این کار به این دلیل انجام می شود که زحمتی ندارد و برای گروه ساده ترین کار است ولی چنین آثاری باعث می شود تماشاگر، کار را پس بزند.
وی گفت: در موضوعاتی مانند «ایثار» که محور این جشنواره است و مختص مملکت ما نیست، در کارهای معتبر دنیا شاهد نمونههای خوبی از آن بودیم ولی در برخی تولیدات هنری در کشور ما، به روساخت و شعارهای رو میپردازند و اصلا مفهوم دراماتیک این معنا را دریافت نمیکنند.
قادری تاکید کرد: آموزش رکن مهمی است که مسئولان باید به آن توجه کنند.
پنجمین جشنواره سراسری تئاتر ایثار به همت معاونت فرهنگی و امور اجتماعی بنياد شهيد و امور ايثارگران، با دبیری حسینعلی بیات در دو بخش کودکان و نوجوان و بزرگسالان از 15 تا 20 مهر در تهران برگزار ميشود.
به اطلاع میرساند مجموعه پردیس تئاتر تهران در اتوبان امام علی(ع)، اتوبان شهيد محلاتی شرق، خيابان شهيد شاه آبادی جنوبی، بعد از ميدان مالک اشتر، خيابان بقايی واقع است.
انتهای پیام/
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
از بودجه های دریافت نشده تا اجرای «فصل شیدایی» در عراق
معرفی داوران بخش پژوهش دهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان
چرا سرمقالههای انتقادی قادری از «نمایش» حذف شد؟
تئاتر همواره رویکردی معرفتی در جلوه های نمایشی خویش داشته است
مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیرعامل خانه تئاتر، مهمان ویژه همایش گفتمان تئاتر دینی
بررسی خصایص و پارامترهای تئاتر دینی در «همایش رضوی»
معرفی هیات انتخاب دو بخش نمایشنامه نویسی و خیابانی و تئاتر خیابانی
۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]