تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله شوخى مى‏كردند ولى جز حقّ چيزى نمى‏گفتند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820929941




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رشته ‏پيشگيري از اعتياد وارد دانشگاه‌ها شد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: رشته ‏پيشگيري از اعتياد وارد دانشگاه‌ها شد
در شش ماهه اول سال‌ جاري 324 تن مواد مخدر به همراه ‏‏111 كارگاه ساخت شيشه، هزار و 100كيلو مواد صنعتي و 12 ميليون عدد قرص و آمپول روانگردان در كشور كشف و ‏منهدم شده‌ است.
نویسنده : حوريه ملكي 


در شش ماهه اول سال‌ جاري 324 تن مواد مخدر به همراه ‏‏111 كارگاه ساخت شيشه، هزار و  100كيلو مواد صنعتي و 12 ميليون عدد قرص و آمپول روانگردان در كشور كشف و ‏منهدم شده‌ است. اين در شرايطي است كه ترامادول، متادون و... از جمله موادي هستند كه خيلي راحت به‌طور غيرمجاز به كشور وارد و در بين ‏دانش‌آموزان و دانشجويان توزيع مي‌شود، به همين دليل اين كشفيات امري بسيار مهم به شمار مي‌آيند.
مسئله مواد مخدر و به خصوص صنعتي‌ها امروز آنقدر در ايران بغرنج شده كه ديگر نمي‌توان از آمارهاي كوچك يا سنين بالاي 40سال سخن گفت. حالا اوضاع طوري شده كه قائم‌مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفته بيش از نيمي از دانشجويان معتاد، اولين تجربه مصرف مواد مخدر را در مدرسه داشته‌اند.
 
اولين تجربه از مدرسه
روز گذشته ستاد مبارزه با مواد مخدر و دانشگاه علم و فرهنگ به مدت دو سال تفاهمنامه همكاري امضا كردند. ‏همچنين مقرر شد ستاد مبارزه با مواد مخدر از رساله‌ها و پايان نامه‌ها با موضوع اعتياد حمايت كند. عليرضا جزيني، قائم‌مقام دبيركل ستاد در مراسم امضاي اين ‏تفاهمنامه با بيان اينكه مهارت‌ها به سه دسته فني، ادراكي و انساني تقسيم مي‌شوند، عنوان كرد: «مهارت فني در حوزه ‏مديريت بايد ۲۰ درصد و در ساير حوزه‌ها ۸۰درصد نقش داشته باشد، به همين ترتيب بايد مهارت‌هاي فني را به عنوان ‏موضوع غالب در سيستم آموزشي كشور وارد و به آن توجه كنيم، زيرا در حال حاضر دنيا نيز به اين مهارت‌ها توجه ويژه ‏دارد.»
البته پيش از اين ستاد مبارزه با مواد مخدر گزارش داده بود كه در حال حاضر 67 درصد دانشجويان مصرف‌كننده مواد مخدر و محرك اولين تجربه‌شان مربوط به دوران ‏دانش‌آموزي بوده است كه با توجه به اين آمار و ارقام بايد گفت چنانچه از اين مسئله غفلت كنيم و پيشگيري از آن را در دستور كار خود قرار ندهيم حتي ‏كارآفريني نيز در كشور نتيجه‌بخش نخواهند بود. همان‌طور كه در حال حاضر اعتياد در محيط‌‌هاي صنعتي و كارگري شيوع ‏يافته كه كاهش توليد را بايد جزو اولين نتايج آن در نظر داشت.
 
ورود رشته ‏پيشگيري از اعتياد به دانشگاه
در حال حاضر 2/6 درصد يا به نوعي حدود 3 درصد دانشجويان مصرف‌كننده مواد هستند كه اين مسئله ‏حتي در دانشجويان پزشكي نيز صدق مي‌كند. ‏ اين در شرايطي است كه قائم‌مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص اختصاص دو واحد درسي به منظور پيشگيري از اعتياد در دانشگاه‌ها گفت: «در حال حاضر رشته ‏پيشگيري از اعتياد را به تصويب رسانده و وزارت علوم نيز آن را ابلاغ كرده است، به طوري‌كه اكنون برخي دانشگاه‌هاي ‏كشور در حال تدريس اين رشته هستند اما حتي اگر نتوانيم اين رشته را در سراسر كشور گسترش دهيم، نياز است كه دو واحد ‏درسي ويژه پيشگيري از اعتياد در دانشگاه‌ها گنجانده شود.»
اين مسئول با تأكيد بر آنكه در اين ستاد معتقديم مبارزات بايد پشتوانه علمي داشته باشند، تأكيد كرد: ‏«تشكل‌هاي دانشجويي در مبارزه علمي با مواد مخدر مي‌توانند ما را همراهي كنند. در دانشگاهي مانند علم و فرهنگ حدود ‏7 هزار دانشجو در حال تدريس هستند. جامعه هدف ما تنها اين تعداد نبوده بلكه حدود چهار برابر آن است زيرا چنانچه ‏موفق عمل كنيم حداقل چهار نفر از اطرافيان دانشجو نيز از مصرف و گرايش به اعتياد مصون خواهند ماند.» وي ادامه داد: «پيشگيري، درمان، كاهش آسيب، حمايت اجتماعي، صيانت و توانمندسازي كه اشتغال نيز ‏يكي از مؤلفه‌هاي آن است از مسائلي است كه بايد طي تفاهمنامه منعقد شده با دانشگاه علم و فرهنگ در اين دانشگاه ‏پيگيري شود.» جزيني در ادامه با بيان اينكه در دانشگاه‌هاي بزرگ‌تر مبحث كاهش آسيب نيز مورد بحث است اما در اين دانشگاه تمركز ‏اصلي بر پيشگيري است، گفت: «به منظور دسترسي‌هاي بهتر سايتي را در ستاد مبارزه با مواد مخدر راه‌اندازي كرديم كه به ‏موجب آن كاركنان دولت موظف هستند شش ساعت آموزش جلوگيري از مصرف مواد را ببينند كه در حال حاضر حدود ‏‏420 نفر توسط اين سايت در حال آموزش‌ هستند. دانشجويان و كادر اين دانشگاه نيز مي‌توانند از اين سايت استفاده و ‏پس از گذراندن دوره‌هاي آموزشي موجود در آن گواهي آن را نيز دريافت كنند.»
 
ترك خودسرانه اعتياد ممنوع
شنيده‌ها حكايت از آن دارد كه اكثر دانشجويان به خاطر اينكه ميزان خواب خود را كاهش و مدت زمان بيشتري را به مطالعه اختصاص دهند به سمت مصرف برخي مواد صنعتي مي‌روند اما در همين رابطه پزشكان معتقدند عوارض اين كار جبران‌ناپذير است.  از طرف ديگر، برخي معتادان هم براي فاصله گرفتن و ترك اعتيادشان اقدام به مصرف بي‌رويه و خودسرانه متادون مي‌كنند كه اين كار هم بسيار مشكل‌سازتر از مواد مخدر مصرفي در فرد است و به عقيده كارشناسان بايد درمان با روش صحيح انجام شود.  در همين راستا، دكتر سعيدرضا جوهري خاطرنشان كرد: «در صورت تجويز سهل‌انگارانه و غيرمسئولانه ممكن است مخاطرات جدي براي فردي كه براي رهايي از دام اعتياد به مراكز درماني پناه آورده است، ايجاد شود. مصرف متادون همزمان با مواد و ساير داروها خطرات بالقوه زيادي به همراه دارد لذا تجويز و ارائه آن بايد با دقت و احتياط بسيار انجام شود.» اين پزشك با تأكيد بر درمان اعتياد طبق اصول علمي، تصريح كرد: «گاهي رفتارهاي غيراصولي علاوه بر اينكه به درمان كمك نمي‌كند به اعتياد بيشتر فرد هم دامن مي‌زند.» جوهري گفت: «بسياري از جوانان به علل مختلف و از جمله لذتي كه در مصرف مواد مخدر مي‌برند، به‌طرف آن سوق پيدا مي‌كنند لذا ما براي جلوگيري از سوق پيدا كردن جوانان و نوجوانان به دامن اعتياد بايد به فكر جايگزين مانند ايجاد مراكز تفريحي، فرهنگي و ورزشي براي بانشاط كردن جوانان باشيم.»

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن