تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):براستى كه حق را دولتى است و باطل را دولتى، و هر يك از اين دو، در دولت ديگرى ذليل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820749422




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتظار محرم براي وحدت اسلامي و تكرار حماسه ميليوني


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: انتظار محرم براي وحدت اسلامي و تكرار حماسه ميليوني
پس از حضور باشكوه 20 ميليوني اربعين سال گذشته در نشان دادن اقتدار حسيني، امسال لزوم نمايش عزاداري صحيح براي اباعبدالله حسين(ع)، بيش از گذشته خود نمايي مي‌كند.
نویسنده : محمدصادق عابديني 


پس از حضور باشكوه 20 ميليوني اربعين سال گذشته در نشان دادن اقتدار حسيني، امسال لزوم نمايش عزاداري صحيح براي اباعبدالله حسين(ع)، بيش از گذشته خود نمايي مي‌كند. اجلاس پيرغلامان حسيني را كه با شعار وحدت اسلامي برگزار شد مي‌توان يكي از اقدامات صورت گرفته در اين خصوص دانست.
با نزديك شدن به ماه محرم و ايام عزاداري سيدالشهدا(ع)، سراسر كشور در حال آماده شدن براي برگزاري مراسم عزاداري هستند. مجالسي خودجوش و مردمي كه قرن‌هاست در سراسر كشورمان و اقصي‌نقاط جهان به ياد مظلوميت اهل بيت(ع) در واقعه عاشورا برگزار مي‌شود. عزاداري ايام محرم بزرگ‌ترين و با سابقه‌ترين مراسم سوگواري است كه در سراسر جهان برگزار مي‌شود و به دليل اينكه در اعتقادات مذهبي و باورهاي ديني جامعه ريشه دارد، لزوم حفظ عزاداري صحيح و جلوگيري از آلودگي آن با خرافات و ديدگاه‌هاي التقاطي مانند حفظ ديگر باورهاي ديني از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است. در چند ساله اخير به دليل افزايش ورود سبك‌هاي عزاداري غيراسلامي و غيرسنتي به مراسم‌هاي عزاداري كه در هيئات و تكايا برگزار مي‌شود، اين نگراني وجود دارد كه گسترش اين گونه تحريف‌ها باعث شود اصالت عزاي حسيني(ع) تحت تأثير قرار گيرد. در اين ميان مداحان اهل بيت به عنوان يكي از اركان برگزاري مراسم‌هاي سوگواري در حفظ جايگاه عزاداري صحيح نقشي محوري دارند.
  
تأثير بزرگ مداحي
سال گذشته رهبر انقلاب در ديدار گروهي مداحان، درباره جايگاه مداحي اهل بيت(ع) گفتند: «من مكرر عرض كردم، گاهي يك قطعه شعر كه شما در يك مجلسي مي‌خوانيد، آن را خوب ادا مي‌كنيد، وقتي يك قطعه‌ پرمغز خوش‌مضمون آموزش‌دهنده و آموزنده‌اي است، گاهي از يك سخنراني دو ساعته، سه ساعته‌ ما تأثير آن بيشتر است؛ گاهي اين‌جور است؛ خب، اين خيلي فرصت خوبي است. اگر اين هزاران عنصر ستايش‌گر و مداح و خواننده‌ مذهبي كه در سراسر كشور، در مجالس، در محافل، با مردم مخاطبه مي‌كنند و مي‌خوانند، حدود و ضوابط اين كار بزرگ را درست رعايت بكنند، شما ببينيد چه اتفاقي مي‌افتد. دشمنان ما از صدها وسيله، با صدها زبان، با انواع و اقسام كارها، در صدد تخريب اعتقاد، تخريب عمل، تخريب مسير هستند.»
ايشان در همين جلسه با اشاره به اينكه منبرها و مجالس‌ عزاداري وسايلي منحصر به فرد در مقابله با دشمن هستند، مي‌افزايند: «اگر محتوا و مضمون منبرهاي ما، مداحي‌هاي ما، هيئت‌هاي ما، نوحه‌خواني‌هاي ما، محتوا و مضمون شايسته‌اي باشد، هيچ وسيله‌اي نمي‌تواند با آنها مواجهه و مقابله بكند، يعني كاملاً منحصربه‌فرد است؛ ببينيد، فرصت، اين است؛ اين فرصت را نبايد ضايع كرد؛ اين امكان را نبايد از دست داد.»
 
پيرغلامان پاسداران عزاداري صحيح
همايش پيرغلامان حسيني هر ساله به منظور تجليل از مداحان پيشكسوت اهل بيت و البته ترويج عزاداري صحيح برگزار مي‌شود. اين مراسم با مشاركت سازمان صداوسيما هر ساله در آستانه ماه محرم برگزار مي‌شود و هر سال يكي از استان‌هاي كشورمان ميزباني آن را برعهده دارد. امسال وظيفه برگزاري اين مراسم برعهده استان فارس بود كه افتتاحيه آن در لارستان و اختتاميه آن در شيراز برگزار شد. آيت‌الله مكارم‌شيرازي در پيامي به مناسبت افتتاحيه سيزدهمين اجلاس بين‌المللي پير غلامان حسيني به اين نكته اشاره كردند: «مداحي، رسانه‌اي پرنفوذ و پايدار است كه پيام حماسه حسيني را كه پيام مقاومت در برابر تهديدات و فشارهاي استكبار است عالمگير مي‌كند.»
اين مرجع تقليد در ادامه پيام خود افزودند: «سيزدهمين اجلاس بين‌المللي تجليل از پيرغلامان و خادمان حسيني كه با همت قابل تقدير رسانه ملي هر ساله برگزار مي‌شود و اجلاسيه امسال آن در استان فارس برگزار مي‌شود، صدقه جاريه‌اي است كه جان انسان‌ها را با زلال اشك بر مصايب امام حسين(ع) و اهل بيت رسول‌الله(ص) شست‌وشو مي‌دهد و بذر شجاعت و شهامت و قيام الهي را در عرصه عالم به بار مي‌نشاند. اين است رمز پايداري و ماندگاري اسلام عزيز و به راستي همين قيام است كه اسلام را در جهان گسترش مي‌دهد.» آيت‌الله غلامعلي صفايي بوشهري نيز درباره برگزاري اين اجلاس سالانه گفت: «ذاكران، علما، مداحان و روحانيون در زمينه جاري كردن فرهنگ حسيني در جامعه گام‌هاي بلندي برداشته‌اند كه اجرشان در نزد خداوند متعال است. تأثير شگرف عاشورا و نهضت حسيني در تمام جهات براي جامعه بشري است. مداحان در ايجاد اتحاد مسلمانان و پيوند دادن قلب‌ها نقش مهمي بايد داشته باشند و به نوعي پيونددهنده قلب‎ها هستند.» در كنار برگزاري همايش‌هايي مانند پيرغلامان حسيني بايد تلاش كرد تا اصالت منبر‌هاي عزاداري حفظ شود و همان‌طور كه رهبر انقلاب تأكيد كرده‌اند جايگاه منحصر به فرد آن در مقابل برنامه‌ريزي دشمنان پايدار باقي بماند. دهه اول ماه محرم تا چند روز ديگر آغاز مي‌شود و مداحان با توجه به تأكيدات مقام معظم رهبري بايد ولايت‌پذيري خود را در برگزاري مجالس عزاداري به نمايش بگذارند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 306]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن