تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دين را پناهگاه و عدالت را اسلحه خود قرار ده تا از هر بدى نجات پيدا كنى و بر هر دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806401925




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گفت‌وگوی فارس با پدرمعنوی زنده‌یاد حسن دانش معنا محوری عامل تأثیرگذاری تلاوت حسن دانش بود/ وصیت دانش به استادش قبل از اعزام به حج


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گفت‌وگوی فارس با پدرمعنوی زنده‌یاد حسن دانش
معنا محوری عامل تأثیرگذاری تلاوت حسن دانش بود/ وصیت دانش به استادش قبل از اعزام به حج
پدرمعنوی زنده‌یاد حسن دانش با اشاره به دلایل تأثیرگذاری تلاوت‌های این قاری بین‌المللی که در فاجعه منا درگذشت، به بیان مهم‌ترین دغدغه دانش و آخرین وصیت وی پیش از اعزام به حج پرداخت.

خبرگزاری فارس: معنا محوری عامل تأثیرگذاری تلاوت حسن دانش بود/ وصیت دانش به استادش قبل از اعزام به حج



خبرگزاری فارس- مریم سادات آجودانی: «حسن دانش» قاری بین‌المللی کشورمان سال گذشته در مسابقات سراسری قرآن کریم موفق به کسب رتبه نخست شد. وی پس از این برتری، خود را برای شرکت در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران به عنوان نماینده کشورمان آماده می‌کرد.  

  در آن برهه دانش در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه من فقط برای مسابقه تلاوت نمی‌کنم، گفت: سعی من همیشه این بوده که فقط برای مسابقه تلاوت نکنم اما با پایان مسابقات بین‌المللی قرآن مطمئناً ذهن من آزاد می‌شود و به طور حتم فقط به دنبال ارائه تلاوت زیبا و مجلسی هستم. وی در ادامه به تلاش‌های حجت‌الاسلام علی گندمی به عنوان استادش اشاره کرد و افزود: آقای گندمی از نظر اخلاقی و شخصیتی انسان بسیار خود ساخته‌ای است و همیشه به تربیت قرآنی بچه‌ها توجه دارد. محوریت وی در جلسه اخلاق است و باید بگویم استاد گندمی پدر معنوی من است. اخلاق وی به گونه‌ای بود که اغلب قرآن‌آموزان و بچه‌های یزد به محض اینکه با استاد گندمی آشنا می‌شدند، دیگر وی را رها نمی‌کردند.  

  دانش پس از اینکه در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشورمان موفق به کسب رتبه نخست شد و در محضر مقام معظم رهبری تلاوت کرد، همچنان از نفوذ و تأثیرگذاری استاد گندمی سخن می‌گفت و او را به عنوان یکی از بهترین اساتید استان یزد می‌دانست و می‌افزود: من آقای گندمی را در زندگی الگوی خود قرار دادم و همیشه سعی می‌کنم مانند ایشان رفتار کنم. پس از فاجعه منا و عروج «حسن دانش» قاری بین‌المللی کشورمان به سراغ حجت‌الاسلام «گندمی» رفتیم که در ادامه مشروح گفت‌وگوی صمیمی فارس را با این استاد قرآن می‌خوانیم.  

  برگزاری جلسات قرآن مفرح و تشویق به فعالیت‌های هنری و ورزشی آقای گندمی از خودتان شروع کنید؛ چند سال دارید؟ من علی گندمی متولد سال 1348 و اکنون نماینده ولی فقیه در سپاه الغدیر یزد هستم. چگونه وارد فعالیت‌های قرآنی شدید؟ من از نوجوانی در کنار فعالیت‌های هنری، فرهنگی و ورزشی به امور قرآنی می‌پرداختم و علاقه زیادی به توسعه فعالیت‌های قرآنی داشتم که به لطف خداوند در این عرصه به موفقیت‌هایی نیز دست یافتم. جلسه قرآنی که «حسن دانش» را قاری بین‌المللی کرد از زنده‌یاد حسن دانش برایمان بگویید. از چه سالی وی را می‌شناختید؟ من از سال‌ها پیش جلسه قرآن داشتم؛ جلسه‌ای در مسجد قیام یزد برگزار می‌کردم که بیش از 200 نوجوان و جوان در آن حضور می‌یافتند. با وجود اینکه طلبه و روحانی بودم در کنار امور قرآنی به ورزش هم اهتمام داشتم تا جایی که 15 سال است کمربند مشکی کاراته دارم. این فعالیت‌ها موجب می‌شد که جوانان بیشتر ترغیب به حضور در کلاس قرآن شوند چرا که ما به تمامی جوانب توجه داشتیم و سعی می‌کردیم آموزش قرآن را مفرح و چند بعدی کنیم تا جوانان بیشتر جذب شوند.  

  نحوه آشنایی با حسن دانش/ جلسه‌ قرآنی با حضور 250 دانش‌آموز اوایل دهه 1370 فضای قرآنی خوبی در یزد حاکم شده بود. آقای حسین آبیاری معلم کلاس دوم ابتدایی حسن دانش که همیشه در جلسات قرآن حضور داشت، یک روز به مسجد آمد و گفت ما در محله شیخ‌داد یزد جلسه قرآن نداریم به همین دلیل از من خواست که بعد از نماز مغرب و عشاء برای بچه‌های مدرسه کلاس قرآن برگزار کنم. من هم با توجه به اهمیت موضوع پذیرفتم. یک شب بعد از نماز مغرب و عشاء به مسجد کنار مدرسه‌ای که آقای دانش هم در آن تحصیل می‌کرد رفتم. در آن محفل نه تنها تمامی دانش‌آموزان بلکه مسئولان و کادر مدرسه هم آمده بودند به طوری که فکر کنم جمعیتی بیش از 250 نفر در مسجد آمده بود. همه آنقدر منظم بودند که خودم هم از برگزاری این مراسم خوشحال شدم. مهم‌ترین دلیل تأثیرگذاری تلاوت‌های حسن دانش بر مخاطبان یک تخته سیاه و گچ هم تعبیه کرده بودند و من پس از احوالپرسی تدریس را آغاز کردم. اول آیاتی را می‌خواندم و بعد بقیه جمع‌خوانی می‌کردند پس از آن قرار شد بچه‌ها خودشان همانطور که من می‌خوانم آیات را قرائت کنند. اولین نفری که آمادگی خود را اعلام کرد آقای دانش بود. با چهره‌ای معصوم بلند شد و دقیقا همانطور که من خواندم بدون هیچ اشتباهی آیات را تلاوت کرد. همان یک جلسه کافی بود که دانش کوچک به اتفاق معلم دلسوزش به جلسات قرآنی خیابان قیام بیاید.  

  از همان موقع هر جلسه با ذوق و شوق به مسجد می‌آمد تا بتواند در این عرصه پیشرفت کند. پدرش هم به او خیلی کمک می‌کرد. همیشه پدرش با دوچرخه او را می‌آورد تا در جلسه شرکت کند و منتظر می‌ماند تا جلسه تمام شود تا حسن را به منزل ببرد. شهید حسن دانش هر روز پله‌های ترقی را طی می‌کرد و در زمینه‌های مختلف قرآنی موفق می‌شد. پس از مدتی او به حوزه علمیه آمد و توانست آن‌جا هم به عنوان یکی از نوابغ و نخبه‌های حوزه به تحصیل بپردازد و شاید بتوان یکی از مهم‌ترین دلایل تأثیرگذاری تلاوت‌های شهید حسن دانش بر مخاطبان را ارائه تلاوت‌های مفهوم‌گرا دانست چرا که او 10 سال در حوزه تحصیل کرده بود و به نوعی با مفاهیم قرآن آشنا بود و سعی می‌کرد با توجه به معانی آیات تلاوت کند. علاوه بر این حسن در حال حفظ قرآن بود و در زمان حیات حدود 11 جزء از قرآن را حفظ کرد و انگیزه بالایی برای حفظ کل قرآن داشت. رابطه من و حسن استاد و شاگردی نبود/ ما با هم برادر بودیم زنده‌یاد دانش همیشه در گفت‌وگوهای خود از شما یاد می‌کرد و حتی شما را پدر معنوی خود خطاب می‌کرد. شما چه ارتباطی با وی داشتید که اینقدر موفقیت خود را مدیون شما می‌دانست؟ حسن 29 سال بیشتر نداشت که توانست در تمامی عرصه‌ها بدرخشد. من او را از کودکی می‌شناختم. با وجود اینکه ما با هم 17 سال فاصله سنی داشتیم و او مرا استاد خطاب می‌کرد اما حسی که بین ما بود حس استاد و شاگرد نبود بلکه حسن برایم مثل برادر عزیز بود. آنقدر ما با هم نزدیک بودیم که امکان نداشت بیش از یک هفته از هم بی‌خبر باشیم اما متأسفانه خداوند او را در فاجعه منا از ما گرفت.  

  درباره اینکه او مرا پدر معنوی خود خطاب می‌‌کرد هم باید بگویم شاید یکی از دلایلش این باشد که من و حسن با هم زندگی کردیم. بیش از 22 سال او را می‌شناختم و لحظه لحظه پیشرفتش را رصد می‌کردم. ما همه جا با هم بودیم. او توانمندی‌های زیادی داشت و با توجه به استعداد و ظرفیت وجودی خود می‌توانست به جای انتخاب مسیر قرآن و قرار گرفتن در جهت تلاوت آیات الهی، به سمت خوانندگی یا نوازندگی برود اما به لطف خداوند متعال و با توصیه‌هایی که داشتم او فعالیت‌های قرآنی را برگزید.  

  شهید حسن دانش از شکست خسته نمی‌شد مهم‌ترین خصوصیت فردی آقای دانش چه بود؟ او بسیار آرام، خوش اخلاق و عاشق قرآن بود به طوری که همیشه به فعالیت‌های قرآنی اهتمام می‌ورزید و حتی اگر در رقابت‌های قرآنی شکست می‌خورد خسته نمی‌شد بلکه دوباره شروع می‌کرد. حسن می‌گفت یزد استعدادهای قرآنی خوبی دارد من می‌خواهم در مسابقات شرکت کنم و به موفقیت دست یابم تا نوجوانان و جوانان یزدی بدانند که آن‌ها هم می‌توانند در عرصه‌های قرآنی بدرخشند. او پس از کسب رتبه بین‌المللی قرآن هم از اینکه توانسته بود مردم شهرش را خوشحال کند و به جوانان انگیزه فعالیت دهد، بسیار خوشحال بود.  

  حسن دانش هیچ‌‌گاه از شکست ناامید نمی‌شد  آقای دانش در چند سال اخیر در مسابقات سراسری قرآن حضور می‌یافت، از طی کردن پله‌های ترقی و پیشرفت او در عرصه‌های قرآنی برایمان بگویید. حسن زحمات طاقت‌فرسای بسیاری کشید. از همان دوران کودکی هم به مسابقات اهمیت می‌داد و آن را به عنوان محرکی برای پیشرفت خود می‌دانست.  

  او در مسابقه شکوفه‌ها رتبه اول کشوری را به دست آورد و همان سال هم در محضر رهبر معظم انقلاب تلاوتی کرد که برایش ارزشمند بود. پس از آن خود را برای شرکت در مسابقات سراسری قرآن آماده می‌کرد و هیچ‌گاه از رقابت با بزرگسالان ناامید نمی‌شد. او انگیزه و ظرفیت بالایی داشت و هیچ‌گاه خسته نمی‌شد و همین امر یکی از دلایل موفقیت او در مسابقات قرآن بود به طوری که می‌توان گفت حسن از مشکلات درس می‌گرفت و به جای قهر کار خود را آسیب‌شناسی و برای تقویت خود برنامه‌ریزی می‌کرد. مهم‌ترین دغدغه زنده‌یاد حسن دانش برپایی جلسه قرآن بود آقای دانش به برگزاری جلسات قرآن اهتمام ویژه‌ای داشت به طوری که حتی پس از موفقیت در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از اینکه توانسته انگیزه‌ای برای ارتقای فعالیت‌های قرآنی مردم یزد ایجاد کند، بسیار خوشحال بود. در زمانی که به حج اعزام شد کلاس‌های قرآن را چه کرد؟ حدود یک هفته قبل از اینکه به حج اعزام شود ما در دِه بالا یزد جلسه داشتیم. او قبل از رفتن به حج خیلی نگران جلسات قرآن بود. او یک‌شنبه شب‌ها جلسه قرآن داشت و خیلی به ارتقای سطح قرآن‌آموزان اهمیت می‌داد و تمام تلاش خود را برای توسعه فعالیت‌های قرآنی و درک عمیق از آیات الهی می‌کرد. در آخرین جلسه‌ای که گذاشتیم برای آموزش قرآن مشورت و برنامه‌ریزی کردیم و قرار شد با تجربه‌ای که حسن داشت تحولی در منطقه ایجاد کنیم. این جلسه دو روز طول کشید و هر روز بیش از 10 ساعت با هم برنامه‌ریزی کردیم. محور اصلی این جلسه هم تقویت قران‌آموزان و روشن شدن مسیر پیش روی آن‌ها بود.  

  قبل از اینکه او به حج برود از من خواست که مسئولیت جلسه قرآن او را به عهده بگریم تا شاگردانش بلاتکلیف نباشند چون او به قرآن‌آموزان جلسه‌اش خیلی اهمیت می‌داد و زمان زیادی را برای تقویت‌ آن‌ها اختصاص می‌داد. من هم درخواست او را پذیرفتم و جلسه قرآن او را اداره کردم. جلسه قرآن دانش را ادامه می‌دهم آخرین تماسی که با هم داشتید به یاد دارید؟ آخرین تماس ما مربوط به زمانی است که یکی از گروه‌های مستندسازی استان قم می‌خواست از زندگی و فعالیت های حسن مستند بسازند. من هم قرار شد که همکاری کنم و از زندگی و ابعاد فعالیت‌های او اطلاعاتی در اختیار گروه مستندسازی قرار دهم. حسن قبل از اینکه به حج اعزام شود به من پیام داد که فردا پرواز داریم و مجدد از من خواست که جلسات قرآن یک‌شنبه‌ها را اداره کنم.  

  تدوین بانک اطلاعات تلاوت‌های زنده‌یاد حسن دانش/ صدها حسن دیگر در یزد تربیت می‌‌کنیم با توجه به درخواست زنده‌یاد دانش برای اداره جلسه وی شما بازهم جلسه او را اداره می‌کنید؟ بله او از من خواسته که این جلسه را پابرجا نگه دارم و من با همه توان این خواسته او را اجابت خواهم کرد و سعی می‌کنم با تجاربی که از همنشینی با حسن کسب کردم صدها حسن دیگر تحویل جامعه دهم. علاوه بر این می‌خواهیم بانک اطلاعاتی از تلاوت‌های شهید حسن دانش تدوین کنیم تا در جلسات مختلف استان از تلاوت‌های این قاری بین‌المللی بهره بگیریم.   انتهای پیام/

94/07/19 - 09:59





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن