واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رجبی دوانی در خطبههای پیش از نماز جمعه
امت اسلام در پرتو ولایت تبدیل به امت حزبالله میشود
کارشناس تاریخ اسلام گفت: ادعای اسلام صرفا، برای سعادت کافی نیست بلکه امت اسلام در پرتو ولایت باید به حزبالله تبدیل میشد و این میسر نیست جز در پرتو ولایت چیزی که متأسفانه نگذاشتند در طول تاریخ پدید آید.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، محمدحسین رجبی دوانی در خطبههای پیش از نماز جمعه این هفته تهران اظهار داشت: آنچه باعث جلوگیری از تفرقه مسلمانان میشود به فرموده معصومین (ع) ولایت اهل بیت (ع) است؛ اگر ما به تاریخ نگاه کنیم بعد از رحلت پیامبر و غصب خلافت، یک جریان گسترده مقابله با حکومت مدینه در شبه جزیره عربستان پدید آمد. وی ادامه داد: البته حاکمان، همه آنها را مرتدان خواندند و جنگهای گسترده و کشتارهای وسیع در مقابله با این افراد صورت گرفت و شیعه نیز بخشی از آنها را مرتد، بخشی را مسلمان دانست اما با تمام آنها معامله مرتدین شد و این سؤال مطرح میشود چرا باید بعد از رحلت پیامبر (ص) جامعه اسلامی از دین برگردد. کارشناس تاریخ اسلام با بیان اینکه ما بعد از رحلت هیچ پیامبری نداریم که پیروانش از دین برگردند، گفت: پیروان سایر پیامبران دچار تحریف شدند، منحرف شدند اما مرتد نشدند، چرا باید در کاملترین دین بعد از پیامبر (ص) شاهد کنار زدن ولایت باشیم؛ در روز عید غدیرخم بعد از آنکه پیامبر اکرم (ص) مولا علی (ع) را از جانب خداوند به ولایت منصوب کرد و برای ایشان بیعت گرفت به همگان فرمود وظیفه دارید وقتی به اوطان خود برمیگردید شاهدان به غایبان بگویند که در غدیر چه گذشت! رجبی دوانی تصریح کرد: بنابراین در واقعه غدیر 120 هزار نفر که در محضر پیامبر خدا حاضر بودند به امر آن حضرت خبرنگار و راوی حدیث غدیر شدند. از این رو به سرعت در شبه جزیره عربستان پیچید که جانشین پیامبر (ص) کیست اما بعد از رحلت حضرت رسول وقتی توطئه سقیفه صورت گرفت امیرمؤمنان کنار نهاده شد. وی ادامه داد: وقتی در عالم اسلام پیچید جانشینی را که پیامبر اکرم معرفی کرده است در آن جایگاه قرار نگرفت بسیاری از افرادی که تازه ایمان آورده بودند و هنوز ایمان به جانشان رسوخ نکرده بود دچار تردید شده و از اسلام خارج شدند. این کارشناس تاریخ اسلام بیان داشت: بنده به جرأت میگویم اگر امیر مؤمنان بعد از پیامبر اکرم (ص) در جایگاهی که خداوند تعیین کرده بود قرار میگرفت و به ولایت آن حضرت خیانت نمیشد هیچ ارتدادی هم در عالم اسلام پدید نمیآورد بنابراین ولایت رمز وحدت است. رجبی دوانی با تأکید براینکه وقتی ولایت رها شود اختلاف، دو دستگی و تفرقه در جامعه پدید میآید، ابراز داشت: شأن دیگر ولایت این است که «ولی» وظیفه دارد هم جامعه و هم تکتک افراد جامعه را به رشد و تعالی و رستگاری رهنمون کند. وی ادامه داد: بهترین حکومتها حداکثر به دنبال این هستند که جامعه از نظر سطح رفاه، امنیت و ثروت بالا رود اما اینکه تکتک مردم سعادتمند شده و به رشد برسند کاری ندارد و این وظیفه ولایت است لذا این تصور اشتباه است که حکومت وظیفهای برای بهشت بردن مردم ندارد. این کارشناس تاریخ اسلام گفت: حکومت غیر الهی و غیر ولایی وظیفهای در بهشت رفتن مردم ندارد اما ولایت، وظیفه خود میداند که مردم را به سوی بهشت رهنمون کند و راه را به آنها نشان دهد؛ صاحب ولایت، خود را در برابر تکتک مردم مسئول میداند بنابراین ولایت شأنی بسیار فراتر از صرف یک حاکمیت بر مردم دارد. رجبیدوانی با اشاره به اینکه حکومت باید در دست صالحان باشد، ابراز داشت: «ان العرض یرثها عبادی الصالحون» نباید هر کسی به هر صورت بر مقدرات مردم تکیه زند و صالحترین افراد باید رهبر جامعه باشد که برترین آنها اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است. وی افزود: در پرتو ولایت «عدل» باید ایجاد شود و تمام این مسائل برای این است که در عالم خلقت و برای سعادت جامعه بشری، عدالت ایجاد شود عدالت جز در پرتو حکومت ولایت پیدا نمیکند. این کارشناس تاریخ اسلام گفت: هر حکومتی منهای حکومت اهل بیت (ع) که در طول تاریخ اسلام روی کار آمده است و پس از اسلام به جز حکومتهایی که پیامبران در رأس آنها بودند نتوانستند عدالت را برقرار کنند چرا که عدالت توسط رهبران الهی، پیامبران، ائمه و نایبان آنها اجرا و پیاده خواهد شد بنابراین خداوند با نعمت ولایت اهل بیت (ع) در حق مسلمانان و مؤمنان لطف کرده و بر آنها منت گذاشته است. رجبیدوانی افزود: خداوند میتوانست مردم را به حال خود رها کند اما برای اینکه بعد از رحلت پیامبر (ص) دچار تشتت، حیرت و سرگردانی نشوند و راه پیامبر به درستی تداوم یابد ولایت اهل بیت (ع) را تبیین و تشریح کرد. وی با طرح این سؤال که اگر ولایت حاکم میشد چه دستاوردی برای جامعه بشری به دنبال داشت، عنوان کرد: غایت حکومت ولایت، تشکیل حکومت عدل بود تا تمام مردم بتوانند از مواهب الهی بهرهمند شده و هیچکس به آنها ظلم و ستم روا ندارد. این کارشناس تاریخ اسلام با اشاره به آیه 56 سوره مائده بیان داشت: کسانی که ولایت خدا، ولایت پیامبر و ولایت امیر مؤمنین (ع) را بپذیرند و تابع و مطیع آنها شوند، میشوند حزبالله و خداوند وعده داده و وعدهاش نیز تخلفناپذیر است که «ان حزبالله هم الغالبون» از این رو حزبالله همیشه پیروز است و در پرتو ولایت امت اسلام تبدیل به امت حزبالله میشود. رجبیدوانی با بیان ادعای اسلام صرف، برای سعادت کافی نیست، تصریح کرد: امروز وضع جامعه اسلامی را میبینیم همه اینها مثلاً جزو عالم اسلام محسوب میشوند از رژیم سفاک آل سعودی که ادعای اسلام دارند تا حکومتهای فاجر و فاسق که در بسیاری از کشورهای اسلامی وجود دارند و این جریانهای منحرف و روسیاه تکفیری، وهابی و سلفی تمام اینها جزو امت اسلام محسوب میشوند حال آنکه امت اسلام در پرتو در ولایت باید به حزبالله تبدیل میشد و این میسر نیست جز در پرتو ولایت. وی افزود: با ولایت است که مسلمانان همیشه پیروز هستند چیزی که متأسفانه نگذاشتند در طول تاریخ پدید آید؛ این همه شکستها، تفرقهها و خونریزیها که امت اسلام را گرفتار کرده نتیجه این است که حزبالله نشدهاند. بنابراین مشاهده میکنیم که امتها تا چه اندازه دچار خسران شدهاند. انتهای پیام/و
94/07/17 - 12:58
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]