واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹
دومین همایش بینالمللی دستکند با حضور تعدادی از باستانشناسان ایرانی و بینالمللی در حوزه تخصصی دستکند آغاز به کار کرد. به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، سیدمحمد بهشتی در این مراسم بیان کرد: مَثلی در فارسی وجود دارد که میگوییم مُشت نمونه خروار است، اما این مثال گاهی اوقات به صورت اشتباه به کار میرود. اما حداقل میتوانیم نمونه درست آن را در حوزه معماری مثال بزنیم. اگر به انواع و اقسام معماری در ادوار مختلف تاریخی در کشورمان از این زاویه که در فرهنگ سرزمینمان دلالت میکند توجه کنیم، فرق نمیکند میدان نقش جهان باشد یا گنبد سلطانیه، زیرا هر دو را به مثابه آئینه در نظر میگیریم و هر دو یک چیز را منعکس میکنند و باید بگویم اینجا این مثال کاربرد دارد. او ادامه داد: اما جاهایی است که کاربرد مَثل صحیح نیست، آن هم از جهت تنوع و ظرفیتهای بهروز است. معمولا غیرچینیها فکر میکنند همه چینیها شبیه هم هستند و گاهی حیرت میکنند که چطور چینیها خودشان را به اشتباه نمیگیرند. جالب است که چینیها هم درباره ما همین فکر را میکنند و این موضوع ناشی از این است که ما همدیگر را به خوبی نمیشناسیم. رییس پژوهشکده میراث فرهنگی اضافه کرد: ما در دوره معاصر از زمانی که تامل در شناخت تاریخ معماری خودمان را شروع کردیم تا مدتها ذهنیت جامعه معماری ما عبارت بوده از معماری بخشی از حاشیه کویر مثل اصفهان، کاشان و نائین و ... تقریبا در ذهن دیگران معماری سواحل خلیجفارس یا کردستان و شمال البرز نمیگنجد و رفته رفته در ذهنشان این آثار را حذف میکردند. شاید به همین دلیل است مثلا موزه معماری دستکند زمان بسیار کوتاهی است که مورد تامل واقع شده و بسیاری از مواقع برای جامعه معماری ما نوعی شگفتزدگی پدید میآورد. بهشتی افزود: خوشبختانه مدتی است که به این موضوع پرداخته میشود و به نظر من دو نکته باید مورد توجه قرار بگیرد؛ یکی اینکه ما آمادگی ذهنی این را داشته باشیم تا یادی از همه تنوع معماری که روی زمین قرار دارد را بجا بیاوریم. معماری دستکند هم ناشی از تنوع اقلیمی، فرهنگی در سرزمین ایران است. او گفت: از طرفی معماری دستکند فاقد تجملات است و از این لحاظ متاسفانه زبان دستکند بسته و بدجوری به حجاب رفته است، اما از جهت دیگر که خود این معماری را میشناسیم این حجاب، حجابی است که ما حقیقت معماری خودمان را به جا نیاوردهایم و خوب است که ما از خودمان پرسش کنیم. معماری دستکند صاحب ادبیات شده است رییس پژوهشکده میراث فرهنگی ادامه داد: ظرف 12 سال در معماری دستکند تا این حد پیشرفت کردهایم که با برگزاری این همایشها صاحب ادبیات شده است. حالا اگر این نگاه پرسشی را درباره انواع دیگر معماری هم داشته باشیم که متاسفانه ردپای آن را گم کردهایم، به معماری موقت و چادری میرسیم که غفلت کرده و به آن نپرداختهایم و امیدوارم شاهد برگزاری اولین همایش معماری موقت در کشورمان هم باشیم. در ادامه مراسم دومین همایش بینالمللی دستکند که روز چهارشنبه (15 مهرماه) در موزه ملی برگزار شد، محمدحسن طالبیان نیز بیان کرد: میراث دستکند هنوز هم در سطح جهانی کمتر شناخته شده است و خوشبختانه با تلاش پژوهشکده به این موضوع پرداخته میشود. زمانی که من با دستکندها آشنا شدم، دریافتم این معماری به نحوی مرتبط با زندگی زیستی است و نمیتوانیم آن را جدا در نظر بگیریم. معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد: ما اگر به معماری موقت توجه داشته باشیم، شاید بتوانیم وضعیت محوطههایمان را بهتر ساماندهی کنیم و از این موضوع در اسکان گردشگران در محوطههایی مثل تختجمشید استفاده کنیم. او افزود: زمانی که درست تاریخ را نمیشناسیم، نمیتوانیم به درستی هم آن را حفاظت یا مرمت کنیم و در بسیاری از حفاظتهای بافتهای تاریخی به مشکل برمیخوریم. طالبیان گفت: در سالهای گذشته به ویژه دوره ریاست آقای بهشتی در سازمان میراث فرهنگی پایگاههای میراث فرهنگی به وجود آمدند و مطالعات بسیاری بر روی پایگاههای تاریخی انجام شد. من فکر میکنم این قصه میتواند به معماری دستکند و معماری موقت نیز کمک کند. ضمن اینکه ما یک پایگاه موضوعی داریم و این موارد میتواند کمک کند تا شاید به بانک اطلاعاتی و دانشنامه یا دایرهالمعارف دستکند را تدوین کنیم. او بیان کرد: حتی تعیین عرصه دستکند هم پیچیده است و کار چند رشتهای است. امیدوارم شاهد حفاظت و صیانت از این دانش باشیم. در اسناد بینالمللی موضوع میراث دستکند هیچ جایی ندارد مهناز اشرفی، دبیر علمی این همایش نیز بیان کرد: تا امروز به این مرحله از شناخت دستکند رسیدهایم که علیرغم اینکه موضوع همایش تخصصی است، مقالاتی هم به دبیرخانه ارسال شده و میتوان بحث میان رشتهای را به صورت شفاف در معماری دستکند دید، زیرا بحثهای باستانشناسی و زیستمحیطی نیز در دل آن نهفته است. او ادامه داد: در اسناد بینالمللی موضوع میراث دستکند هیچ جایی ندارد و امیدواریم با برگزاری چنین همایشهایی توجه جهانیان را به این موضوع جلب کنیم و در جهت شناسایی چنین آثاری گام موثر برداریم. دبیر علمی دومین همایش بینالمللی دستکند گفت: تاکنون حدود 300 خلاصه مقاله به دبیرخانه ارسال شده است، 95 اصل مقاله دریافت کردهایم که 65 مورد آن پذیرش نهایی شدهاند. در این دو روز 24 مقاله برای سخنرانی و 17 مقاله به صورت پوستر ارائه میشود. اشرفی گفت: همچنین 50 اثر برجسته عکس کشورمان از معماری دستکند در نمایشگاه جنبی این همایش نمایش داده میشوند. در این مدت مجموعه مقالات اولین معماری دستکند چاپ شده و در نمایشگاه جنبی همایش به فروش میرسد. یکی دیگر از برنامههای جانبی این همایش کارگاه سنگتراشی در محوطه موزه ملی است. به گزارش ایسنا، شش نشست تخصصی در این دور روز با عنوان «معرفی معماری دستکند»، «سنتها و معماری دستکند»، «آئینها و معماری دستکند»، «کارکرد و معماری دستکند»، «میراث دستکند و حفاظت» و «نعرفی مجموعه های معماری دستکند» برگزار میشود. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]