تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان با ايمان نيرومند، نزد خداوند بهتر و محبوب تر است از انسان با ايمان ناتوان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821130002




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

این پول عمر آدمی را کم می کند


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
اسکناس. درآمد. نقدینگی. دلار این پول عمر آدمی را کم می کند

کلام روز؛
این پول عمر آدمی را کم می کند
شاید بسیاری از ما بر این باور باشیم که امکانات مالی و پول در سلامتی و طول عمر ما موثر است در حالی که برخی از پول ها عمر آدمی را کم می کنند.



به گزارش سرویس اقتصادی"جام نیوز"، گرفتن وام اگرچه یکی از راه های پیش روی انسان برای حل مشکلات مالی است اما در آموزه های دینی روایی ما از آن نهی و عامل خواری و زبونی آدمی می داند، آنچنان که پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «از وام گرفتن بپرهيزيد، كه آن غصّه شب و خوارىِ روز است.»

امیرمومنان امام علی (ع) نیز می فرمایند: «وام، يكى از بردگى ها است.»

امام صادق (ع) نیز در این باره فرموده اند: «كمتر وام بگيريد كه كم قرض داشتن، عمر را زياد مى كند.»

جالب آنکه آموزه های روایی ما تنها در موارد خاص و ضروری وام گرفتن را جایز دانسته اند.

امام کاظم (ع) می فرمایند: «هر كه براى تأمين خود و خانواده اش در پى كسب اين روزى از راه حلال بر آيد مانند مجاهد در راه خداست. اما اگر نتوانست به دست آورد، به اميد خدا و رسول او به اندازه قوت خانواده اش وام بگيرد.»

علاوه بر این، در روایات از تعلل در بازپرداخت بدهی و تعویق آن نهی می شود؛ آنچنان که خداوند متعال در آیه 283 سوره مبارکه بقره می فرماید: «اگر كسى از شما ديگرى را امين دانست، آن كس كه امين دانسته شده امانت را باز دهد و بايد كه از پروردگار خود، اللّه، بترسد».

پیامبر اکرم (ص) نیز با نهی از تاخیر در بازپرداخت بدهی فرموده اند: «اگر كسى بتواند حقّ كسى را بپردازد و تعلّل ورزد، هر روز كه بگذرد، گناه باجگير برايش نوشته شود.»

ایشان همچنین می فرمایند: «بدهى سه گونه است: كسى كه هر گاه طلبكار باشد مهلت مى دهد و چون بدهكار باشد [به موقع] مى پردازد و تعلّل نمى ورزد؛ چنين كسى سود مى برد و زيان نمى كند، و كسى كه اگر طلبكار باشد، به موقع مى گيرد و اگر بدهكار باشد، نيز به موقع مى پردازد؛ چنين كسى نه سودى مى برد و نه زيانى مى كند، و كسى كه اگر طلبكار باشد به موقع پس مى گيرد و اگر بدهكار باشد در پرداخت آن تأخير و تعلّل مى ورزد، چنين كسى زيان مى كند و سودى نمى برد.»

منابع:

بحارالانوار

الخصال

میزان الحکمه



۱۴/۰۷/۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن