واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸
رییس مرکز موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: تلاش میکنم موضوع تفکیک جنسیتی تدریس موسیقی در فرهنگسراها را حل کنم. طبیعی است که این موضوع زمانبر است و کمی طول میکشد تا به ثمر بنشیند. به گزارش خبرنگار بخش موسیقی ایسنا، بابک ربوخه در تشریح جزییات برنامههای پیش روی سازمان مطبوعش توضیح داد: باغ - موزه هنرهای ایران از فردا شب (15 مهرماه) میزبان برنامهای با عنوان مکتبخانه آواز ایرانی خواهد بود. در این مکتبخانه، استادان تراز اول ردیف آواز ایران حضور خواهند داشت. او ادامه داد: روند برنامه اینگونه است که استادان تراز اول هر کدام هفتهای یک روز تدریس میکنند و در واقع، به شیوه سینه به سینه ردیف را به هنرجویان میآموزند. نحوه حضور در این مکتبخانههای اینگونه است که هنرجویان از کل ایران میتوانند در سامانه ما ثبت نام کنند و از طریق طی کردن مراحلی، استادان صدایشان را میشنوند و اعلام میکنند که آیا میپذیرند آنها در این مکتبخانه حضور داشته باشند یا خیر. این هنرمند موسیقی همچنین توضیح داد: در این برنامه از 12 استاد موسیقی نیز تجلیل خواهیم کرد و مکتبخانه به این صورت افتتاح خواهد شد. او همچنین بیانه کرد: استادانی که در این مکتبخانهها تدریس خواهند کرد، نصرالله ناصحپور، حسامالدین سراج، علی جهاندار، حمیدرضا نوربخش، صدیق تعریف و بهرام باجلان خواهند بود. البته از استادان دیگر هم استفاده خواهیم کرد؛ اما قرار است در این برنامه صرفا میزبان درجه یکهای این عرصه باشیم. ربوخه بخش دوم صحبتهایش را به موضوع وضعیت تدریس موسیقی در فرهنگسراها اختصاص داد و در اینباره گفت: در این یک سالی که سمت مدیریت بخش موسیقی را در سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران پذیرفتهام، متوجه شدم که کیفیت آموزش در این بخش خوب نیست. بسیاری از مدرسان کمتجربه در این کلاسها تدریس میکردند و از میان 173 معلم فقط 51 نفر کارت تدریس موسیقی داشتند و در رشتههای مرتبط تحصیل کرده بودند. وی افزود: ما با بررسی دقیق با استفاده از همان 51 نفر، کلاسهای فرهنگسراها را بازگشایی کردیم. البته باز هم نیازمند استادان با تجربه بودیم که از طریق اعلام فراخوانی به موزیسینها خواستیم که آنها در کنار ما حضور داشته باشند. تا کنون 16 فرهنگسرا تدریس خود را در زمینه موسیقی آغاز کردند و روند ازسرگیری فعالیتهای موسیقی در این بخشها همچنان ادامه دارد. او در عین حال تأکید کرد: بعضی فرهنگسراها از نظر فیزیکی مناسب برای تدریس موسیقی نیستند. اصلا قرار نیست در هر جایی کلاس موسیقی برگزار شود. برای این کار، فرهنگسراها باید اتاق درست با نور و آکوستیک خوبی داشته باشند. باید برای این مکانها ساز خریده شود و همه امکانات فراهم باشد. ما قصد داریم پیانو هم بخریم تا سایر فرهنگسراها بتوانند در این زمینه فعالیت خود را آغاز کنند. بهزودی فعالیتهای ما در این راستا گستردهتر خواهد شد. این مدیر از برگزاری یک کنسرت برای غلامرضا صنعتگر نیز خبر داد و گفت: کنسرتی را برای این هنرمند جوان سازماندهی کردهایم که پنجشنبه این هفته برگزار خواهد شد. ربوخه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه بازگشایی کامل کلاسهای موسیقی در فرهنگسراها دقیقا چقدر زمان خواهد برد، اظهار کرد: این موضوع زمان زیادی نمیبرد. بازگشایی کلاسها در دو مرحله انجام شده است و در اتوماسیون اداری این موضوع را به مدیران بخشهای دیگر ابلاغ کردهایم. در مرحله اول فرهنگسراهای خاوران، ابن سینا، ملل، اندیشه، اشراق و خانه فرهنگ نور کار خود را آغاز کردند و در مرحله دوم فرهنگسراهای شفق، سرو، فردوس، آفتاب، بهمن، عطار نیشابوری، مهر، رازی و امید به این جریان پیوستند. او با بیان اینکه خانه موسیقی نیز در راستای انتخاب مدرسان و بازگشایی کلاسها در فرهنگسراها کمک زیادی کرده است، افزود: سعی میکنم موضوع تفکیک جنسیتی در فرهنگسراها را حل کنم. طبیعی است که این موضوع زمانبر خواهد بود. وی درباره رویکرد سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران به موسیقی نواحی ایران نیز بیان کرد: موسیقی نواحی دغدغه من است. از طرفی ما برنامههایی مثل معراجنامهخوانی را برگزار کردیم. به هر حال باید همه مسائل را به موازات پیش ببرم. از آنجا که مشکلات در مقطعی زیاد بود شاید توجه به برخی بخشها کمرنگ شد، اما باید بگویم هر چراغی که برای موسیقی روشن شود، من شبها راحتتر میخوابم. ربوخه درباره برنامههای این سازمان در ایام سوگواری محرم و صفر نیز گفت: برای محرم طرحهایی داریم که هنوز به تصویب نرسیده است؛ اما هفته دیگر این برنامهها بهطور رسمی اعلام خواهد شد. با این حال قطعا برنامههای آیینی برای این ایام خواهیم داشت. او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا سالن فرهنگسرای بهمن میتواند در کنار سایر سالنها میزبان کنسرتهای موسیقی باشد؟ گفت: ما برای دادن مجوز، اصولی برای خودمان داریم. شعر باید دارای شعور باشد، خواننده باید صدای خوبی داشته باشد و اصول کنترپوان و ... در موسیقی رعایت شود. ما اینجا میزبان کنسرتهای آبرومند و ارزشمند هستیم، از این موسیقیها حمایت میکنیم و به آنها مجوز میدهیم. ربوخه در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه با وجود نامشخص بودن تکلیف ارکستر فیلارمونیک شهر تهران تأسیس یک ارکستر دیگر در این سازمان چه لزومی دارد؟ توضیح داد: انجام این کار، بهتر از انجام ندادن آن است. به هر حال کار برای ارکسترهای بزرگ زمانبر است و ما هم سعی میکنیم از این جریان حمایت کنیم. به هر حال تهیه پارتیتور برای ارکستر، کاری زمانبر است و حضور این ارکسترها اتفاق خوبی است؛ اما برای سازماندهی آن به برنامهریزی مفصل نیاز داریم. مدیر بخش سرود و موسیقی سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران در بخش پایانی سخنانش، درباره دلیل لزوم کسب مجوز برای کنسرتهایی که در سالنهای این سازمان برگزار میشوند نیز گفت: سالنهای ما ظرفیتی حدود 300 نفر دارند و ما هر روز در این سالنها برنامههایی برگزار میکنیم. خیلی وقتها این برنامهها کنسرت است که فرقی هم با سایر برنامهها ندارد؛ اما با این حال باید برای اجرای کنسرت در آنها از اداره اماکن مجوز کسب کرد. من در حال کنکاش کردن درباره این اتفاق و رایزنی با مقامهای بالاتر هستم. امیدوارم این موضوع هم بهزودی حل شود. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]