واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آیتالله اوسطی در دوازدهمین همایش ستارگان محراب:
«ملا علی کنی» ناصرالدین شاه را از توطئه کشف حجاب منصرف کرد
یک استاد حوز علمیه گفت: خداوند نفوذ زیادی به «ملا علی کنی» بخشیده بود و وی مسائل پیچیده سیاست و سیاستبازان را به خوبی درک میکرد، به طوری که در ماجرای کشف حجاب توسط ناصرالدین شاه توانست جلوی این توطئه را بگیرد.
به گزارش خبرنگار آئین و اندیشه خبرگزاری فارس، دوازدهمین نشست از سلسله نشستهای «ستارگان محراب» ویژه ائمه جماعات از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد ظهر امروز (12 مهر ماه)، با حضور آیتالله حسین اوسطی استاد حوزه علمیه در بزرگداشت آیتالله ملاعلی کنی مؤسس و امام جماعت مسجد مروی در مسجد مروی بازار تهران برگزار شد. وی با اشاره به آیه «مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ» گفت: این مجلس در بزرگداشت یک فقیه، مجاهد و مفسر برپا شد و اهمیت اینگونه مجالس به عنوان بزرگداشت یا کتابهایی که در احوالات رجال و بزرگان نوشته میشود به اثرات و نتایجی است که به دنبال دارند. این استاد حوزه علمیه عنوان کرد: گاهی اوقات فکر میکنیم بزرگان ما مانند شیخ انصاریها، سیدعبدالهای شیرازیها، امام راحل و ملاعلی کنیها، عدهای از افراد خدمتگزار آنها بوده و غذا و محل استراحت آنها را فراهم کرده و در مواقع مشخص میوه و تنقلات برای آنها میآوردند تا آنها توانستند به قلههای علم و عمل دست یابند در حالی که در بعضی از موارد به مسائل حادی در زندگی این بزرگان برمیخوریم. وی افزود: یکی از هم حجرهای های آسید محمود کاظمیزدی در زمان طلبگیاش در یزد میگوید سه روز بدون غذا مانده بودیم. همراه با هم از منزل بیرون آمده و در کوچه باغی از گرسنگی غش کردیم. ناگهان درب آن باغ باز شد و یک فرد آتشپرست از باغ بیرون آمد. وقتی متوجه وضعیت ما شد دو قرص نان برایمان آورد که من خوردم اما آسید محمود کاظم نخورد و همین مسئله او را آسید محمود کاظمی یزدی کرد. آیتالله اوسطی تصریح کرد: این بزرگواران مشکلات فراوان داشتند وقتی انسان سرگذشت آنها را میخواند صبر و شکیباییاش در مسیر ارشاد و تبلیغ، نه تنها دو چندان بلکه چند چندان خواهد شد. وی با اشاره به آثار ذکر و یادآوری سیره علما و بزرگان ابراز داشت: سالها قبل به مناسبت ولادت امیرالمومنین (ع) در کربلا در حسینیه تهرانیهای قدیم جشنی برپا شده و در این جشن از آقای جرججرداق مسیحی برای سخنرانی دعوت شد. هنگامی که برای سخنرانی حرکت کرد تا پشت تریبون قرار گیرد فردی نامهای به او داد، جرججرداق گفت مطالبی تنظیم کرده بودم در این مجلس صحبت کنم اما این آقا دو سوال مطرح کرده که محور سخنان خود را بر آن قرار میدهم. این استاد حوزه ادامه داد: آن فرد پرسیده بود که آقای جرججرداق! شما مسیحی هستید چه چیزی باعث شد قلم به دست بگیرید و تا این اندازه درباره حضرت امیر قلم بزنید؟! جرججرداق پاسخ داد من از کودکی به مطالعه زندگی بزرگان تاریخ علاقه داشتم و آنها را مطالع میکردم تا اینکه رسیدم به مطالعه احوالات آقا علیبنابیطالب (ع). دریافتم که این مرد بزرگ، نمونه و چهره انسان کامل در بین ما است و ما نتوانستیم ایشان را به درستی بشناسیم و بشناسانیم. این موضوع باعث شد قلم بگیرم و شخصیت این مرد بزرگ را به جهان انسانیت معرفی کنم. اوسطی گفت: آقای جرججرداق درباره این سؤال که آیا حضرت مسیح را بالاتر میداند یا امیرالمومنین (ع) را، گفت: من مسیحی هستم، معنا و مفهوم ندارد که من شخصی را از پیغمبر خود بالاتر بدانم وگرنه زیر سؤال خواهم رفت از این رو امامت علیبنابیطالب (ع) را کمتر از مسیح نمیدانم. وی یادآور شد: بنابر این مطالعه این حالات، اثر عمیق داشته و به ما همت میبخشد که ای انسان میتوانی! لذا جا دارد این جا از مسئولان مرکز رسیدگی به امور مساجد که اینگونه مراسم را بر پا میدارد تشکر کنم. این استاد حوزه در ادامه به بیان ویژگیهای مرحوم ملاعلی کنی پرداخت و ابراز داشت: مرحوم ملاعلی کنی از توفیقات الهی برخوردار بود و در روایات ما مؤمن به سه چیز احتیاج دارد که یکی از آنها توفیق منالله است و از اینجا مشخص میشود یک روستازاده اهل قریه کن در اطراف تهران چگونه به ذهن و مغزش خطور میکند که به دنبال درس و بحث برود و این علاقه به حدی شدید شود که پدرش را راضی میکند تا مقدمات را در اصفهان خوانده و سپس وارد نجف اشرف شود و با شیخ حسن کاشفالغطا روبهرو شود. وی عنوان کرد:ملاعلی کنی به جایی رسید که وقتی صاحب جواهر روی منبر تدریس به اجتهاد 4 نفر تصریح میکند، ملاعلی کنی یکی از آنها بود. همچنین از دیگر خصوصیات این عالم بزرگ احساس تکلیف و عمل به تکلیف بود. به طوری که اگر در نجف اشرف میماند و به تدریس میپرداخت قطعاً از ستارگان میشد و او میدانست که اگر به تهران بیاید حتماً مشکلاتی برای او پیش خواهد آمد اما با این حال آمدن به تهران را وظیفه خویش میدانست. این استاد حوزه علمیه گفت: خداوند نفوذ زیادی به ملاعلی کنی بخشیده بود و از قدرت علم و تقوا بهره برده بود و مسائل پیچیده سیاست و سیاستبازان را به خوبی درک کرده بود و میفهمید؛ در ماجرای کشف حجاب توسط ناصرالدین شاه ملاعلی کنی جلوی این توطئه را گرفت و خطاب به ناصرالدین شاه گفت اگر میخواهی کشف حجاب کنی ابتدا زنان حرمسرا را بدون حجاب بیرون بیاور و سپس به سایر زنان امر کن که حجاب خویش بردارند. وی گفت: ملاعلی کنی مسئله ولیفقیه را نه با لفظ «ولیفقیه» مطرح کرد. همچنین ایشان دارای انصاف بود و انصاف نیز مافوق عدالت است که بر اساس صریح روایات، سادات اعمال سه چیز است که انصاف از آن جمله است. اوسطی گفت: یکی از ویژگیهای مرحوم ملاعلی کنی این بود که خدا زمینهای برای او فراهم کرد که در اواخر عمر، وضع مالیاش بسیار بالا گرفت و موقوفات فراوان از خود در شهرهای کن، ورامین، تهران، قزوین و آستانه مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) برجای گذاشت و بدین صورت املاک را به شکل وقف، از ملکیت خویش خارج کرد. وی در پاسخ به این سوال که آیا اگر آخوند ملاعلی کنی در نجف میماند، میتوانست این خدمات را به جهان اسلام داشته باشد یا خیر، گفت: اگر ملاعی کنی آن سرمایه علمی و تقوایی را نداشت نمیتوانست چنین نفوذی در میان توده مردم داشته باشد. این استاد حوزه علمیه در پایان اظهار داشت: همچنین آیتالله ملاعلی کنی با محدودیت افراد توانست افرادی را به حوزه علمیه نجف، اصفهان، تبریز، اهواز و نجف اشرف فرستاد و اکنون این سوال مطرح میشود که چرا در حال حاضر شهرهای ما از این افراد خالی است، باید ببینیم مشکل کجاست؟! انتهای پیام/ک
94/07/12 - 16:11
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]