واضح آرشیو وب فارسی:تهران پرس: یک استاد حوز علمیه گفت: خداوند نفوذ زیادی به «ملا علی کنی» بخشیده بود و وی مسائل پیچیده سیاست و سیاست بازان را به خوبی درک می کرد، به طوری که در ماجرای کشف حجاب توسط ناصرالدین شاه توانست جلوی این توطئه را بگیرد.به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی تهران پرس ، دوازدهمین نشست از سلسله نشست های «ستارگان محراب» ویژه ائمه جماعات از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد ظهر امروز (12 مهر ماه)، با حضور آیت الله حسین اوسطی استاد حوزه علمیه در بزرگداشت آیت الله ملاعلی کنی مؤسس و امام جماعت مسجد مروی در مسجد مروی بازار تهران برگزار شد. وی با اشاره به آیه «مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ» گفت: این مجلس در بزرگداشت یک فقیه، مجاهد و مفسر برپا شد و اهمیت اینگونه مجالس به عنوان بزرگداشت یا کتاب هایی که در احوالات رجال و بزرگان نوشته می شود به اثرات و نتایجی است که به دنبال دارند. این استاد حوزه علمیه عنوان کرد: گاهی اوقات فکر می کنیم بزرگان ما مانند شیخ انصاری ها، سیدعبدالهای شیرازی ها، امام راحل و ملاعلی کنی ها، عده ای از افراد خدمتگزار آنها بوده و غذا و محل استراحت آنها را فراهم کرده و در مواقع مشخص میوه و تنقلات برای آنها می آوردند تا آنها توانستند به قله های علم و عمل دست یابند در حالی که در بعضی از موارد به مسائل حادی در زندگی این بزرگان برمی خوریم. وی افزود: یکی از هم حجره ای های آسید محمود کاظمیزدی در زمان طلبگی اش در یزد می گوید سه روز بدون غذا مانده بودیم. همراه با هم از منزل بیرون آمده و در کوچه باغی از گرسنگی غش کردیم. ناگهان درب آن باغ باز شد و یک فرد آتش پرست از باغ بیرون آمد. وقتی متوجه وضعیت ما شد دو قرص نان برایمان آورد که من خوردم اما آسید محمود کاظم نخورد و همین مسئله او را آسید محمود کاظمی یزدی کرد. آیت الله اوسطی تصریح کرد: این بزرگواران مشکلات فراوان داشتند وقتی انسان سرگذشت آنها را می خواند صبر و شکیبایی اش در مسیر ارشاد و تبلیغ، نه تنها دو چندان بلکه چند چندان خواهد شد. وی با اشاره به آثار ذکر و یادآوری سیره علما و بزرگان ابراز داشت: سال ها قبل به مناسبت ولادت امیرالمومنین (ع) در کربلا در حسینیه تهرانی های قدیم جشنی برپا شده و در این جشن از آقای جرج جرداق مسیحی برای سخنرانی دعوت شد. هنگامی که برای سخنرانی حرکت کرد تا پشت تریبون قرار گیرد فردی نامه ای به او داد، جرج جرداق گفت مطالبی تنظیم کرده بودم در این مجلس صحبت کنم اما این آقا دو سوال مطرح کرده که محور سخنان خود را بر آن قرار می دهم. این استاد حوزه ادامه داد: آن فرد پرسیده بود که آقای جرج جرداق! شما مسیحی هستید چه چیزی باعث شد قلم به دست بگیرید و تا این اندازه درباره حضرت امیر قلم بزنید؟! جرج جرداق پاسخ داد من از کودکی به مطالعه زندگی بزرگان تاریخ علاقه داشتم و آنها را مطالع می کردم تا اینکه رسیدم به مطالعه احوالات آقا علی بن ابی طالب (ع). دریافتم که این مرد بزرگ، نمونه و چهره انسان کامل در بین ما است و ما نتوانستیم ایشان را به درستی بشناسیم و بشناسانیم. این موضوع باعث شد قلم بگیرم و شخصیت این مرد بزرگ را به جهان انسانیت معرفی کنم. اوسطی گفت: آقای جرج جرداق درباره این سؤال که آیا حضرت مسیح را بالاتر می داند یا امیرالمومنین (ع) را، گفت: من مسیحی هستم، معنا و مفهوم ندارد که من شخصی را از پیغمبر خود بالاتر بدانم وگرنه زیر سؤال خواهم رفت از این رو امامت علی بن ابی طالب (ع) را کمتر از مسیح نمی دانم. وی یادآور شد: بنابر این مطالعه این حالات، اثر عمیق داشته و به ما همت می بخشد که ای انسان می توانی! لذا جا دارد این جا از مسئولان مرکز رسیدگی به امور مساجد که اینگونه مراسم را بر پا می دارد تشکر کنم. این استاد حوزه در ادامه به بیان ویژگی های مرحوم ملاعلی کنی پرداخت و ابراز داشت: مرحوم ملاعلی کنی از توفیقات الهی برخوردار بود و در روایات ما مؤمن به سه چیز احتیاج دارد که یکی از آنها توفیق من الله است و از اینجا مشخص می شود یک روستازاده اهل قریه کن در اطراف تهران چگونه به ذهن و مغزش خطور می کند که به دنبال درس و بحث برود و این علاقه به حدی شدید شود که پدرش را راضی می کند تا مقدمات را در اصفهان خوانده و سپس وارد نجف اشرف شود و با شیخ حسن کاشف الغطا روبه رو شود. وی عنوان کرد: ملاعلی کنی به جایی رسید که وقتی صاحب جواهر روی منبر تدریس به اجتهاد 4 نفر تصریح می کند، ملاعلی کنی یکی از آنها بود. همچنین از دیگر خصوصیات این عالم بزرگ احساس تکلیف و عمل به تکلیف بود. به طوری که اگر در نجف اشرف می ماند و به تدریس می پرداخت قطعاً از ستارگان می شد و او می دانست که اگر به تهران بیاید حتماً مشکلاتی برای او پیش خواهد آمد اما با این حال آمدن به تهران را وظیفه خویش می دانست. این استاد حوزه علمیه گفت: خداوند نفوذ زیادی به ملاعلی کنی بخشیده بود و از قدرت علم و تقوا بهره برده بود و مسائل پیچیده سیاست و سیاست بازان را به خوبی درک کرده بود و می فهمید؛ در ماجرای کشف حجاب توسط ناصرالدین شاه ملاعلی کنی جلوی این توطئه را گرفت و خطاب به ناصرالدین شاه گفت اگر می خواهی کشف حجاب کنی ابتدا زنان حرمسرا را بدون حجاب بیرون بیاور و سپس به سایر زنان امر کن که حجاب خویش بردارند. وی گفت: ملاعلی کنی مسئله ولی فقیه را نه با لفظ «ولی فقیه» مطرح کرد. همچنین ایشان دارای انصاف بود و انصاف نیز مافوق عدالت است که بر اساس صریح روایات، سادات اعمال سه چیز است که انصاف از آن جمله است. اوسطی گفت : یکی از ویژگی های مرحوم ملاعلی کنی این بود که خدا زمینه ای برای او فراهم کرد که در اواخر عمر، وضع مالی اش بسیار بالا گرفت و موقوفات فراوان از خود در شهرهای کن، ورامین، تهران، قزوین و آستانه مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) برجای گذاشت و بدین صورت املاک را به شکل وقف، از ملکیت خویش خارج کرد. وی در پاسخ به این سوال که آیا اگر آخوند ملاعلی کنی در نجف می ماند، می توانست این خدمات را به جهان اسلام داشته باشد یا خیر، گفت: اگر ملاعی کنی آن سرمایه علمی و تقوایی را نداشت نمی توانست چنین نفوذی در میان توده مردم داشته باشد. این استاد حوزه علمیه در پایان اظهار داشت: همچنین آیت الله ملاعلی کنی با محدودیت افراد توانست افرادی را به حوزه علمیه نجف، اصفهان، تبریز، اهواز و نجف اشرف فرستاد و اکنون این سوال مطرح می شود که چرا در حال حاضر شهرهای ما از این افراد خالی است، باید ببینیم مشکل کجاست؟! در پایان این مراسم از تندیس ملا علی کنی رونمایی شد.
یکشنبه ، ۱۲مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تهران پرس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]