تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):هر كس برادر (دينى) خود را پنهانى نصيحت كند، او را آراسته و اگر آشكارا نصيحتش نماي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820208303




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بندر چابهار در آینده نزدیک تبدیل به یک کریدور بین‌المللی می‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: بندر چابهار در آینده نزدیک تبدیل به یک کریدور بین‌المللی می‌شود
وزیر راه و شهرسازی گفت: بندر چابهار در آینده نزدیک تبدیل به یک کریدور بین‌المللی و بزرگ برای جابجایی کشتی‌های بزرگ اقیانوس‌پیما می‌شود.

بندر چابهار در آینده نزدیک تبدیل به یک کریدور بین‌المللی می‌شود
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم روز جهانی دریانوردی با اشاره به اینکه بحث دریا و بنادر از حیث تجارت، اقتصاد و امنیت در حوزه توسعه ملی بسیار پراهمیت است، گفت: ما تنها به بحث‌های اجرایی و پروژه‌های تصمیم‌گیری نباید بسنده کنیم و این موضوع نیاز به تجدیدنظر کلی دارد.


وی در ادامه افزود: متأسفانه ما در منطقه‌‌ای هستیم که بسیار پرآشوب و پرمعضل است و ما در کشورهای همسایه همچون یمن، پاکستان و افغانستان دچار جنگ‌های خانمان‌سوز بسیاری هستیم.


آخوندی در ادامه اظهار داشت: تمام قدرت‌های بزرگ جهانی با پذیرش موافقت‌نامه برجام به صلاحیت و قدرت ایران تأکید و آن را به رسمیت شناختند و به این موضوع پرداختند که بدون کشور ایران امکان تأمین امنیت منطقه‌ای وجود ندارد.


وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در حوزه دریا کشور ایران به عنوان یک قدرت دریایی پذیرفته شده و ایران تبدیل به یک قدرت صلح در جهان شده است.


وی یادآور شد: یک فصل تازه‌ای از نظام امنیت منطقه‌ای شروع شده که این موضوع بر امنیت جهان تأثیرگذار است.


آخوندی با اشاره به اینکه دریا یک تجارت دریایی و جهانی است و بدون امنیت قابل انجام و تحقق نیست، گفت: توجه به ابعاد امنیتی بسیار مهم است و باید به طور کامل به این موضوع توجه داشته باشیم.


آخوندی اظهار داشت: توافق یک کشور با پنج کشور تنها بر اختلاف یک موضوع نیست بلکه داستان ایجاد یک نظم و امنیت جدید است و سایر کشورها نمی‌خواستند که ایران به عنوان یک قدرت بزرگ شناخته شود.


وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: بعد از پنج سال کشورهای بزرگ دنیا این قدرت را به رسمیت شناختند و از موضع یک کشور در شرافت ایران توافق کردند.


آخوندی توضیح داد: علاوه بر ایجاد امنیت در منطقه ما باید با یک آرایش جدید در ابعاد اقتصادی- سیاسی و امنیتی در منطقه ظاهر شویم.


وی تأکید کرد: برای ایجاد تعادل و افزایش جایگاه ایران در دنیا باید به مسئولیت‌های منطقه‌ای خود توجه داشته باشیم و در مقابل قدرت‌های منطقه‌ای و فراملی باید احساس مسئولیت کنیم.


وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: ایران باید در جهت  توسعه گام بردارد و این موضوع توسط رئیس جمهور تأکید شده اسنت که ما همواره به دنبال ایجاد امنیت در منطقه هستیم و حاضر هستیم برای ریختن یک خون کم‌تر با هر کشوری مذاکره کنیم.


آخوندی با اشاره به اینکه یک سهم عمومی از موقعیت ایران در دریا باید داشته باشیم و از لحاظ اقتصاد، سیاست و امنیت باید نقش و مسئولیت‌های خود را شناخته و منافع ملی را در نظر بگیریم.


وی تصریح کرد: در سیاست برد- برد باید منافع مشترک و منافع ملی را در نظر بگیریم و از سویی دیگر باید برای منافع منطقه‌ای نیز برنامه‌ریزی و تلاش کنیم در نتیجه نگاه در حوزه اقتصاد باید یک نگاه برد- برد باشد.


وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه کشور چین دو پروژه بزرگ را شروع کرده است، گفت: ایجاد یک راه ابریشم جدید و دسترسی به آب‌های خلیج فارس و دریای عمان اولین پروژه بزرگی است که کشور چین برای راه‌اندازی این پروژه فعالیت‌های گسترده‌ای را آغاز کرده است در نتیجه کشور ایران باید برای برقراری و سرمایه‌گذاری در این پروژه باید برنامه‌ریزی دقیق انجام دهد.


آخوندی اظهار داشت: باید به گذشته برگردیم و با استفاده از میراث تمدنی خود به نحوی راه ابریشم را بازآرایی و بازسازی کنیم و سرمایه گذاری‌‌های میلیارد دلاری انجام دهیم.


وی یادآور شد: نباید تنها به یک بحث شعاری و استراتژیک بسنده کنیم بلکه باید به طور کامل راه ابریشم را مورد بازنگری کلی قرار دهیم.


وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ایران در نقش دریا باید به بازار جهانی توجه و اتفاقات را شناسایی کند، گفت: باید منافع ملی ایران را شناسایی کنیم و با توجه به تهدیداتی که با آن روبرو هستیم به قدرت استراتژیک توجه جدی کنیم.


آخوندی در ادامه به سرمایه‌گذاری‌ که در حوزه حمل و نقل و دریا انجام می‌شود اشاره کرد و گفت: در سفری که رئیس جمهور قرقیزستان به کشور ایران داشت به راه‌اندازی خط راه‌‌آهن ایران، افغانستان، ‌تاجیکستان، قرقیزستان و چین تأکید کرد و ایران باید از این فرصت در کریدور راه ابریشم و اتصال به آب‌های خلیج فارس استفاده کند.


وی اظهار داشت: کشور ایران باید تمامی سرمایه‌گذاری‌ها و اتفاقاتی که در این حوزه رخ می‌دهد را رصد کند و این در حالی است که سهم ایران ومنافع ملی را باید بیشینه کنیم.


وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد : کشور هند چندین سال است که به دنبال برقراری ارتباط از طریق چابهار به آسیای میانه است و این از موضوعات محوری است که نخست وزیر هند برآن تأکید دارد.


آخوندی یادآور شد: این موضوعات حاکی از آن است که باید به بازآرایی راه ابریشم توجه کنیم در این کریدور با وجود تمامی مشکلات باید سرمایه‌گذاری گسترده انجام دهیم.


وی افزود: راه ابریشم یک مسیر بین‌المللی است که از چندین کشور مختلف عبور و به آب‌های آزاد متصل می‌شود.


وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد:  توجه به سواحل مکران تنها یک موضوع محلی و منطقه‌ای نیست بلکه این یک موضوع است که در سطح کل منطقه‌ای جهان مورد اهمیت است.


آخوندی تصریح کرد: باید در این منطقه مزیت رقابتی را افزایش و مزیت نسبی را به آن اضافه کنیم و ما موظف هستیم که در این بازآرایی نقش بسیار مهمی داشته باشیم.


وی تأکید کرد: به زودی چابهار تبدیل به یک بندر بزرگ می‌شود که کشتی‌های بزرگ اقیانوس پیما در آن رفت وآمد می‌کند و تبدیل به یک مرکز برای تجارت عمده حمل و نقل در جهان می‌شود بنابراین نباید به تأسیسات اکتفا کنیم بلکه با یک کار تجاری می‌توانیم آن را توسعه دهیم.


وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: چابهار تنها یک بندر نیست بلکه با ایجاد یک شهر و سکونت‌گاه‌های بسیار مهم می‌توانیم سطح رفاه و نوآوری را در آن افزایش دهیم.


آخوندی تصریح کرد: در جایی مانند چابهار ما باید یک کانال جذب جمعیت ایجاد کنیم و در مناطقی که جمعیت وجود داشته باشد می‌توان اقتصاد را گسترش دهیم.


وی خاطرنشان کرد: با یک نگاه عمیق به سواحل جنوبی و شمالی کشور می‌توان کریدورهای دریا، ریل و جاده را به یکدیگر متصل کنیم و یک حمل و نقل ترکیبی ایجاد کنیم.


انتهای پیام/



اشتراک گذاری







۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن