پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1850147892
بخشهایی از زندگی نامه؛ امام هادی(ع) شاگردانی را جهت پیشبرد اهداف اسلامی تربیت کرد
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون: امام هادی(ع) با توجه به پراکندگی شیعیان در مناطق مختلف و وجود شبهات و انحرافات، نیروهایی را که استعدادهای لازم را داشتند، شناسایی کرده و آنان را جهت پیشبرد اهداف اسلامی تربیت می کرد. به گزارش راسخون به نقل از مهر، برخی از پرتعدادترین سؤالاتی که توسط مردم از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی پرسیده می شود را برای آگاهی مخاطبان ارائه می کند که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد. بخشهایی از زندگی نامه امام هادی(ع) امام علی بن محمد الهادی (ع) در نیمه ذی الحجه سال ۲۱۲ق نزدیک شهر مدینه در روستای صریا، چشم به دنیا گشود و در ماه رجب سال ۲۵۴ق در سرّ من رأی (سامرا) توسط معتز عباسی به شهادت رسید. ایشان پس از پدر بزرگوارش ۳۳ سال امامت شیعیان را بر عهده داشتند. (۱) نام مادر آن حضرت سمانه مغربیه بود(۲)؛ البته مدنب، حدیث و غزال هم گفته اند. (۳) لقبهای آن حضرت را نقی، هادی، امین، طیب، نجیب، مرتضی و... ذکر کرده اند. کنیه اش ابوالحسن است و به ایشان ابوالحسن ثالث می گویند. (۴) امام از آغاز امامت در مدینه حضور داشتند و در مدت اقامت در این شهر نقش بسیار مهمی در رهبری شیعیان ایفا کردند؛ به طوری که حکومت عباسی از موقعیت ممتاز امام احساس خطر کرده و حضور ایشان در مدینه را به صلاح ندانست، متوکل برای کنترل بیش تر امام تصمیم گرفت ایشان را از مدینه به سامرا منتقل کند. در سال ۲۳۳ ق بنابه گزارش هایی که جاسوسان از فعالیت های امام داده بودند، متوکل به یحیی بن هرثمه مأموریت داد تا این انتقال را انجام دهد. با ورود یحیی بن هرثمه به مدینه، مردم که سخت مشتاق و شیفته امام خود بودند، اعتراض خود را علنی کردند؛ به طوری که یحیی بن هرثمه اعلام کرد که کاری به امام ندارد و هیچ خطری امام را تهدید نمی کند. پس از مدتی به بهانه این که در منزل امام علیه حاکم عباسی سلاح جمع آوری می شود به خانه امام حمله بردند، ولی چیزی جز قرآن و ادعیه نیافتند. (۵) متوکل دستور داد ایشان را در محلی که مخصوص گداها بود و به «خان الصعالیک» شهرت داشت، وارد کنند. بعد از استقرار امام در سامرا، تمامی رفت و آمدها و ارتباطات امام تحت کنترل بود. در طول مدت حضور امام در سامرا هر روز بر عظمت و محبوبیت حضرت افزوده می گشت و همه خواسته یا ناخواسته در برابر امام متواضع و خاشع بودند و سخت محترمش می داشتند. (۶) متوکل وقتی در اقدامات خود علیه امام ناکام ماند، به نزدیکان خود اعلام کرد که در کار امام درمانده شده است؛ از این رو به محدودیت و فشار اکتفا نکرد و تصمیم به کشتن امام گرفت و حتی اقداماتی هم انجام داد؛ اما پیش از آن که موفق شود، خود به هلاکت رسید. (۷) برخی از اقدامات امام: فراهم کردن زمینه ورود شیعه به عصر غیبت، از اقدامات اساسی امامان بود، که همواره شیعیان را متوجه این امر می کردند. در این راستا امام هادی (ع) اقداماتی انجام داد: ا) بیان روایات فراوان در مورد فرا رسیدن و نزدیک بودن عصر غیبت؛ ب) بشارت به ولادت حضرت حجت و مخفی بودن ولادت و هشدار این که مبادا مخفی بودن باعث تردید شما شیعیان گردد؛ ج) کم کردن تماس مستقیم شیعیان با حضرت؛ به طوری که در سامرا مسائل شیعیان از طریق نامه یا نمایندگان حضرت داده می شد؛ تا از قبل برای شرایط و تکالیف عصر غیبت و ارتباط غیر مستقیم با امام آمادگی داشته باشند؛ (۸) د) تأیید برخی از کتب فقهی و اصول روایی شیعه. ه) ارجاع سؤالات شیعیان به وکلا و توجیه وکلا نسبت به پرسش های شیعیان؛ با توجه به انحرافات و شبهات آن روز. مبارزه با انحرافات غالیان کسانی بودند که بر مبنایی نادرست، امامان معصوم را تا مقام خدایی بالا می بردند. امام هادی (ع) آنان را از گروه شیعه نمی دانست حتی در نامه های مختلف، غالیان را افرادی مشرک و کافر معرفی و بیزاری خویش را از آنان به صورت آشکار اعلام می نمود. (۹) گروه دیگری از منحرفان، صوفیان بودند که معمولاً با کناره گیری از دنیا، به شکل ریاکارانه در مقابل امام می ایستادند. امام شیعیان را از نزدیک شدن آنان برحذر می داشت. (۱۰) تربیت نیرو و افراد شایسته یکی از اقدامات و فعالیت های ائمه پرورش شاگردان و افراد شایسته بود. امام هادی (ع) نیز با توجه به پراکندگی شیعیان در مناطق مختلف و وجود شبهات و انحرافات، نیروهایی را که استعدادهای لازم را داشتند، شناسایی کرده و آنان را جهت پیشبرد اهداف اسلامی تربیت می کرد. برخی از این افراد کسانی هستند که وکالت حضرت را عهده دار بودند. برجسته ترین این افراد عبارتند از: ۱. عبدالعظیم حسنی (ره)، ۲. حسن بن راشد، مشهور به ابوعلی. ۳. عثمان بن سعید عمری. تقویت سازمان وکالت. با توجه به لزوم ارتباط بین رهبری و پیروان و پراکندگی شیعیان در اقصی نقاط بلاد اسلامی و با وجود خفقان عباسی و لزوم حفظ شیعیان و از همه مهم تر با توجه به این که امام در حصر و تحت نظارت و کنترل بود، خیلی از شیعیان در بلا تکلیفی به سر می بردند. به همین علت سازمان وکالت که به صورت مخفی شکل گرفته بود و از زمان امام صادق (ع) فعالیت خود را آغاز نمود، در دوران امام هادی (ع) نیاز به تمهیدات بیشتری داشت. (۱۱) این شبکه ارتباطی چنان اهمیت داشت که متوکل را به فکر کنترل و نابودی آن انداخت و با تشکیل نیروهایی ویژه به دستگیری، شکنجه، حبس و شهادت برخی از وکلای امام در نقاط مختلف اقدام کرد؛ اما موفق نشد این شبکه گسترده را از میان بردارد. ۵. تبیین مقام شامخ امامت از طریق زیارت غدیریه و زیارت جامعه در زمان امام هادی (ع) باید معرفی می گردید؛ چون ائمه و فضائل و جایگاه ایشان رو به فراموشی می رفت. امام هادی پدران و اجداد گرامی خود را با بیان زیارات معرفی می کرد. مجموعه زیارات و ادعیه به عنوان یک دائره المعارف شیعه به حساب می آید و در بردارنده دلایل بسیار استوار در حقانیت ائمه اطهار و اهل بیت علیهم السلام می باشد. امام هادی در این زیارت شاخصه ها و پایه های اصلی شیعه را بیان فرمود. (۱۲). پی نوشت: ۱. شیخ مفید، الارشاد، قم، کنگره شیخ مفید، ۱۴۱۳ق، ص۲۹۷. ۲. همان، ص۳۰۷. ۳. حسینی، تاریخ اهل البیت (ع)، ص۱۲۳. ۴. ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی طالب (ع)، قم، موسسه نشر علامه، ۱۳۷۹ق، ج۴، ص۴۰۱. ۵. سبط بن جوزی، تذکره الخواص، قم، ذوی القربی، ۱۴۲۷ق، ص۴۴۸و۴۴۹. ۶. علی بن عیسی اربلی، کشف الغمّه، تبریز، مکتبه بنی هاشم، ۱۳۸۱ق، ج۲، ص۳۸۳. ۷. ابن طاووس، جمال الاسبوع، ص۲۷ (به نقل از تاریخ تشیع، ج۱، ص۲۹۲). ۸. محمد جواد طبسی، حیاه الامام العسکری (ع)، ص۳۲۵-۳۱۶ (با اندکی تصرف و تلخیص). ۹. اختیار معرفه الرجال، ص۵۱۹، به نقل از تاریخ تشیع، ج۱، ص ۲۹۴. ۱۰. خوانساری، روضات الجنات، ص ۱۳۵ ـ ۱۳۴، به نقل از تاریخ تشیع، ج۱، ص ۲۹۴. ۱۱. رسول جعفریان، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، ص۵۱۳. ۱۲. مزارالبحار، به نقل از باقر شریف قرشی. بخشی از فضائل امام هادی(ع) قطب راوندی می گوید: خصال پسندیده امامت، فضل، علم، صفات نیکو و اخلاق حسنه امام هادی مانند پدران بزرگوارش بود. موقعی که شب فرا می رسید آن حضرت متوجه قبله می شد و مشغول عبادت و اطاعت پروردگار سبحان می گردید و ساعتی از عبادت باز نمی ایستاد. آن حضرت جبه پشمینه ای می پوشید و بالای سجاده ای از حصیر می ایستاد. [۱] صدوق در کتاب امالی خود از ابوهاشم جعفری روایت می کند که گفت: یک وقت فقر و فاقه شدیدی به من روی آور شد. من به حضور حضرت هادی شرفیاب گردیدم، آن بزرگوار اجازه نشستن به من داد، همین که نشستم به من فرمود: ای ابوهاشم شکر کدام نعمت هایی را که خدا به تو عطا فرموده می توانی ادا کنی؟ ابو هاشم می گوید: من ندانستم چگونه پاسخ دهم ناگاه دیدم آن حضرت آغاز سخن نمود و فرمود: خدا به تو ایمان داده و به وسیله ایمان، آتش جهنم را بر بدن تو حرام کرده، عافیت و سلامتی را به تو مرحمت نموده و بدین وسیله تو را توفیق عبادت و اطاعت داده و صفت قناعت به تو مرحمت فرمود و بدین وسیله آبرو و حیثیت تو را حفظ کرده، ای ابو هاشم! من بدین لحاظ در سخن گفتن بر تو سبقت گرفتم که گمان می کردم تو می خواهی از آن خدای شکایت کنی که این همه نعمت به تو ارزانی داشته است. اکنون دستور داده ام که مبلغ صد دینار زر سرخ به تو بدهند، موقعی که آن مبلغ پول را به تو دادند آن را بپذیر. یک روز یحیی بن اکثم در مجلس واثق بالله که از خلفای بنی عباس به شمار می رفت، حاضر شد. در آن مجلس که دانشمندان و فقیهان حضور داشتند، گفت: هنگامی که حضرت آدم اعمال حج را انجام می داد، چه کسی سر آن حضرت را تراشید؟ همه از پاسخ دادن به این پرسش عاجز شدند. واثق گفت شخصی هست که پاسخ آن را می داند، آن گاه حضرت امام هادی را حاضر نمود امام فرمود: مرا از سخن گفتن درباره این موضوع عفو نما، واثق گفت: تو را به خدا قسم می دهم که پاسخ این پرسش را بگویید. حضرت هادی(ع) فرمود: اکنون که دست بردار نیستی پس بدان که پدرم از جد بزرگوارم از پدرش و او از جد معظم خویش و او از پیامبر برای من نقل کرد که فرمود: آن دم که حضرت آدم، اعمال حج را بجا می آورد، جبرئیل یاقوتی از بهشت آورد و به سر مبارک حضرت آدم مالید. پس موهای سر آن حضرت ریختند و هر جا که بر روشنی آن یاقوت رسید آنجا را جز حرم قرار دادند. [۲] در کتاب جنات الخلود آمده است که حضرت امام علی النقی(ع) در نهایت جلالت، وقار، کرم و اعتبار بوده. آن حضرت به قدری محجوب بود که به صورت کسی نگاه نمی کرد، بر مطلبی اصرار و ابرام نمی نمود. بلند سخن نمی گفت، مایل نبود در صدر مجلس بنشیند ولی دیگران همیشه آن بزرگوار را به جهت جلالت و نجابتی که داشت، در صدر مجلس جای می دادند. [۳] امام علی النقی(ع) در گفتار شگرف و ژرف خویش در زیارتی به نام زیارت جامعه، از دریای دانش خود ما را بهره مند ساخته است و بزرگان اهل علم، این زیارت را بهترین زیارت دانسته اند. شیخ صدوق در کتاب من لایحضره الفقیه و شیخ طوسی در کتاب تهذیب الاحکام این زیارت را نقل کرده اند. این زیارت در کتاب مفاتیح الجنان به زیارت جامعه موسوم است. با آنکه اختناق و ستم در زمان این امام همام، از حد فزون بوده است، در عین حال برخی از مشتاقان توانسته اند به قدر ظرفیت خویش از امام کسب فیض نمایند. شیخ طوسی ۱۸۵ نفر از کسانی را که از امام هادی روایت کرده اند، نام می برد که در میان آنها چهره های درخشانی به چشم می خورد مانند: الف) حضرت عبدالعظیم حسنی که در شهر ری مدفون است و امام هادی(ع) درباره ثواب زیارت قبر او می فرماید: اگر کسی قبر عبدالعظیم را زیارت کند، مثل کسی است که قبر امام حسین(ع) را زیارت کرده است. ب) حسین بن سعید اهوازی که از یاران امام رضا و امام جواد و امام هادی(ع) بود و اهل کوفه بوده است ولی به همراه برادرش به اهواز منتقل شد و از آنجا به قم رفت و در قم دار فانی را بدرود گفت. ج) فضل به شاذان که از اکابر متکلمان و افاضل مفسران و محدثان بوده است و در زمان امام عسکری از دنیا رفت و قبرش در یک فرسخی نیشابور فعلی، زیارتگاه شیعیان است. [۴] حضرت علی النقی(ع) در سال ۲۵۴ هجری در روز سوم ماه رجب به دست متوکل، مسموم شده و به شهادت رسید. امام حسن عسکری بر جنازه پدر نماز خواند و حضرت را در سامرا در خانه خویش به خاک سپرد. در پایان این گفتار دل هایمان را به یکی از گفتار دلنشین این امام همام منور می کنیم: حضرت فرمود: "الدنیا سوق ربح فیها قوم و خسر الاخرون"؛ دنیا بازاری است که گروهی در آن سود می برند و گروهی زیان. [۵] اگر ما معرفت خود را نسبت به ائمه و تعالیم گوهربارشان بیشتر سازیم و سفارش های آن بزرگواران را به کار ببندیم حتماً از گروهی هستیم که در دنیا سود جسته و در آخرت خرسند و شاد هستند. خداوند توفیق عمل کردن به دستورهای بزرگان دین را به همه ما مرحمت فرماید. پاورقی: [۱ ] ستارگان درخشان، ج ۱۲، ص ۱۹. [۲ ] همان، ص ۲۳. [۳ ] همان، ص ۴۹. [۴ ] منتهی المقال، ص ۲۴۲. [۵ ] تحف العقول، ص ۳۵۸. /2759/
چهارشنبه ، ۸مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
امام هادی(ع) شاگردانی را جهت پيشبرد اهداف اسلامی تربيت كرد
بخشهایی از زندگی نامه امام هادی ع امام هادی ع شاگردانی را جهت پيشبرد اهداف اسلامی تربيت كرد شناسهٔ خبر 2927237 - سهشنبه ۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی امام هادی ع با توجه به پراكندگی شيعيان در مناطق مختلف و وجود شبهات و انحرافات نيروهايی را كامام جمعه یزد: انقلاب اسلامی امانتی است در اختیار ما/ جوانان در زندگی سرگردانند
امام جمعه یزد انقلاب اسلامی امانتی است در اختیار ما جوانان در زندگی سرگردانند استانها > یزد - ایرنا نوشت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت دشمنان با استفاده از نفوذ رسانههای مختلف به دنبال ناامید کردن جوانان از اسلام هستند آیت الله محمد رضا ناصریصوت/ بیانات رهبر انقلاب در مورد زندگی نورانی امام هادی (ع)
حضرت هادی ع چهل و دو سال عمر کردند که بیست سالش را در سامرا بودند آن جا مزرعه داشتند و در آن شهر کار و زندگی می کردند سامرا در واقع مثل یک پادگان بود متن خبر نداردسه شنبه ۷مهر۱۳۹۴دبیر حزب موتلفه اسلامی چرداول: ملت ایران اسلامی با تبعیت از رهبری در راه اهداف عالیه امام راحل گام بر میدارند
دبیر حزب موتلفه اسلامی چرداول ملت ایران اسلامی با تبعیت از رهبری در راه اهداف عالیه امام راحل گام بر میدارنددبیر حزب موتلفه اسلامی چرداول گفت ملت ایران اسلامی با هوشیاری لازم اتحاد و همدلی و تبعیت از رهبری فرزانه انقلاب در راه اهداف عالیه امام راحل گام برداشته و بر میدارند بدانش آموزان باید از هرجهت در تراز تربیت اسلامی و معیارهای اسلامی باشند
دانش آموزان باید از هرجهت در تراز تربیت اسلامی و معیارهای اسلامی باشند خبرگزاری پانا آنچه امروز در مجتمع متقین برنامه ریزی شده شروع مبارکی است برای تربیت نسل آینده دخترانی که نماد فارغ التحصیلی یک آموزش و پرورش اسلامی باشند برای تمامی معلمان سال تحصیلی خوبی آرزو می کنم و از آنامام جمعه گنبد: اولیا ومربیان تربیت اسلامی دانش آموزان را جدی بگیرند
امام جمعه گنبد اولیا ومربیان تربیت اسلامی دانش آموزان را جدی بگیرند گنبدکاووس - ایرنا - امام جمعه شهرستان گنبدکاووس با بسیار خطرناک دانستن تهاجم فرهنگی دشمنان برلزوم جدی گرفتن تربیت اسلامی دانش آموزان ازسوی خانواده ها و معلمان تاکید کرد به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلام و الامام هادی (ع) با تربیت شاگردان برجسته به مبارزه با انحرافات بنی عباس پرداخت
قم نگار عضو مجلس خبرگان با اشاره به اینکه امام هادی س با تربیت شاگردان برجسته خط بطلانی بر انحرافات بنی عباس بود گفت این شاگردان زمینه را برای عصر غیبت و ارتباط با واسطه با امام معصوم فراهم کردند به گزارش قم نگار آیت الله سید محمد واعظ موسوی با اشاره به اینکه میلاد امسال اماواکاوی سبک زندگی متعلّم در تمدن نوین اسلامی و مقایسة آن با آراء اندیشمندان غربی - بخش اول سبک زندگی متعلّم
واکاوی سبک زندگی متعلّم در تمدن نوین اسلامی و مقایسة آن با آراء اندیشمندان غربی - بخش اولسبک زندگی متعلّم در تعلیم و تربیت تمدن نوین اسلامیدر تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جامعة اسلامی به ویژه در جمهوری اسلامی ایران باید به این ساحت های شش گانه توجه شود و زمینه های دست یابی یاتربیت شاگردان مبرز و طراز اول از خدمات علمی و فرهنگی مهم امام هادی(ع) بود
رئیس اداره تبلیغات اسلامی فومن و شفت در سالروز میلاد بابرکت حضرت امام هادی علیه السلام طی سخنانی به بیان گوشه هایی از ابعاد شخصیتی و جایگاه والای آن امام همام پرداخت به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بهجت نیوز حجت الاسلام علیرضا ابراهیم زاده طی گفتگویی ضمن تبریک ادانلود سیر نمایشگاهی سیره و سبک زندگی امام هادی علیه السلام
باتوجه به مظلومیت امام هادی علیه السلام و عدم اهتمام مسولین به معرفی آن بزرگوار انجمن اسلامی شهید ادواردو آنیلی سیر نمایشگاهی امام هادی علیه السلام را در سالروز میلاد با سعادت ان امام بزرگوار وقف نمود متن خبر ندارددوشنبه ۶مهر۱۳۹۴-