واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: پاسخ علیرضا شجاع نوری به به گلایه های یک کارگردان: تعداد نمایش فیلم ها تاثیری بر قضاوت داوران ندارد خبرگزاری پانا:علیرضا شجاع نوری به گلایه های مهرداد غفارزاده کارگردان فیلم سینمایی «دریا و ماهی پرنده» مبنی بر تعداد نمایش کمتر این فیلم در دومین نشست فیلمسازان با علاقه مندان به سینمای نوجوان پاسخ داد و گفت: تعداد سینماها دست ما را در تعداد نمایش فیلم ها می بست. ضمن این که تعداد نمایش فیلم ها تاثیری بر قضاوت داوران ندارد.
۱۳۹۴ دوشنبه ۶ مهر ساعت 02:58
به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا؛ دومین نشست صمیمانه فیلمسازان کودک و نوجوان با مخاطبان خود و شرکت کنندگان المپیاد فیلمسازی کشور شب گذشته- یکشنبه 5 مهرماه- در تالار گفت و گوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. در ابتدای این نشست به نقد و بررسی دو فیلم اکران شده «زیبا»، «دریا و ماه پرنده» و «پینوکیو، عامو سردار و رئیسعلی» در بخش مسابقه سینمای ایران پرداخته شد.
مواجه با سالن خالی نمایش فیلم
در ابتدای این نشست سید رضا صافی نویسنده و کارگردان و بازیگران نوجوان فیلم سینمایی «پینوکیو عامو سردار و رئیسعلی» درباره فیلم خود توضیحاتی ارائه دادند. حجت بازیگر نوجوان این فیلم از دومین تجربه سینما رفتنش در این جشنواره حرف زد و سبحان تنگسیری هم از این که موتور سواری بلد نبوده اما برای بازی در این فیلم تمرین کرده است. وی همچنین گلایه کرد: انتظار من از یک جشنواره که نام سنگینی را یدکی می کشد مواجه شدن با حداقل 40 درصد سالن پر است. اما امروز تنها 20 نفر به تماشای فیلم «پینوکیو عامو سردار و رئیسعلی» نشستند که 10 تای آن ها هم از دوستان خود من هستند.
مهرداد غفار زاده کارگردان فیلم «دریا و ماهی پرنده» نیز با ارائه توضیحاتی درباره شکل گیری ایده فیلم خود گفت: من کارم را با قصه نویسی شروع کردم و 20 کتاب در حوزه کودک و نوجوان هم به رشته تحریر درآورده ام. بعد از آن به مطبوعات آمدم. در تلویزیون فعالیت کردم و سر از سینما هم درآوردم. ایده این فیلم هم به اوایل دهه 70 برمی گردد. یعنی زمانی که در روزنامه همشهری قلم می زدم و قرار بود گزارشی از کانون اصلاح و تربیت تهیه کنم. در کانون نقاشی از یک دیوار دیدم که احساس کردم اتفاقا پشت آن آزادی است.
وی در پاسخ به اظهار نظر وحید نیکخواه آزاد مجری برنامه که فیلم اول این کارگردان «گیرنده» را منسوب به دولت قبلی می دانست گفت: این فیلم بی زمان و بی مکان است. همچنین من در آن دوره با پافشاری خودم تلاش کردم تا آن اثر را شرافتمندانه و برای مردم بسازم. چنانچه آقای گلمکانی بهترین منتقد سینما آن را دید و گفت فیلم شریفی است.
وی درباره علت فضاسازی کانون اصلاح و تربیت در لوکیشنی خارج از این محیط توضیح داد: متاسفانه مسئولان و مدیران معمولا همکاری خوبی برای در اختیار قرار دادن این فضاها ندارند. از طرفی هم خواسته کارگردان فیلم باید محقق می شد. بنابراین ما مدرسه ای به مساحت 15 هزار متر را با فضای کانون شبیه سازی کردیم.
زبان تنها راه برقراری ارتباط در دنیا نیست
امیر پورکیان تهیه کننده این فیلم نیز بیان کرد: من در جشنواره فیلم فجر هم دوست داشتم که این فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران جای داشته باشد. اما بنا به تصمیم مدیران به هنر و تجربه کوچ کرد. به نظر من . اگر زمانی فکر می کردم که زبان تنها راه برقراری ارتباط در دنیاست، حالا به این نتیجه رسیده ام که عاطفه و احساس چنین کارکردی دارد.
علی اکبر صحرایی بازیگر ناشنوای این فیلم نیز با زبان اشاره مختصری درباره حضورش در این اثر صحبت کرد که البته نبود مترجم او فهم جملاتش را برای حاضران سخت می ساخت. اما مهرداد غفار زاده کارگردان فیلم درباره علت انتخاب او برای باری در این فیلم افزود: من برای انتخاب بازیگر ناشنوا برای فیلم از مدارس آموزش دهنده آن ها خواستم که چند دانش آموز را به من معرفی کنند. عکس 40 نفر برای من فرستاده شد و از بین آن ها 5 نفر را انتخاب کردم و باز هم به انتخاب علی اکبر رسیدم.
پورکیان تهیه کننده فیلم نیز با انتقاد از کوتاه شدن زمان اثرش بیان کرد: نسخه اصلی فیلم در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد اما نسخه ارسال شده به جشنواره های خارجی 15 دقیقه کم دارد و جالب است که همان فرمت در جشنواره نوجوان نمایش داده شد!
اکبر روح نویسنده اثر نیز توضیح داد: به نظرم اگر فیلمنامه من را یک اثر 50 درصدی بدانیم،حدود 30 درصد به فیلمنامه ای که من نوشته بودم در جریان ساخت فیلم اضافه شده است و فیلم را می توانیم 80 درصد اثر قابل قبولی بدانیم.
غفارزاده کارگردان دریا و ماهی پرنده هم با انتقاد از تعداد سانس های نمایش این فیلم بیان کرد: چرا وقتی این فیلم در کنار سایر فیلم های بخش مسابقه ایران قرار دارد باید تنها سه سانس اکران داشته باشد؟! درحالی که فیلم های دیگر به جز فیلم «سویوق» 6 سانس اکران و بعضا دو سانس نمایش در یک روز دارند؟! آیا این فضای عادلانه ای برای رقابت ایجاد می کند؟!
علیرضا شجاع نوری دبیر بیست و نهمین جشنواره بین الملی فیلم های نوجوانان در پاسخ به این سوال کارگردان بیان کرد: امکان نمایش های زیاد با شرایط موجودی سینماها در همدان همخوان نبود. ضمن این که چون آرای مردمی در سینماها گرفته نمی شود تعداد سانس های نمایش تاثیری بر انتخاب فیلم ها ندارد.
حمید جبلی داور بخش مسابقه سینمای ایران نیز در این زمینه گفت: ما فیلم های شرکت کرده در بخش مسابقه را در تهران و با شرایطی یکسان دیدیم و گزارش آن را هم ارائه کردیم. بنابراین تعداد سانس های نمیاش آن ها تاثیری بر نظر نهایی مان نداشته است. ضمن این که خود من به عنوان یک تهیه کننده معتقدم که اتفاقا هرچه یک فیلم اکران کمتری داشته باشد، می توان پیش بینی کرد که فروش بهتری هم در آینده خواهد داشت.
این جلسه در بخش بعدی به بهانه اعطای جوایز ششمین جشنوراه فیلمنامه نویسی کودک و نوجوان به تحلیل قصه ها، موضوعات، نیازها و اهداف سینمای کودک و نوجوان در این بخش اختصاص یافت.
گفتنی است در این جلسه با اجرا و کارشناسی وحید نیکخواه آزاد، علیرضا رضاداد، علیرضا شجاع نوری، مجید قاری زاده، امیر شهاب رضویان، سید حسن مهدوی فر، مجتبی راعی، مجید اقدامی و... حضور داشتند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]