تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا به چيزى با فضيلت تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاهتان نكنم؟ و آن اصلاح ميان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821219989




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چشم طمع مافياي تغيير كاربري به 10 ميليون هكتار اراضي كشاورزي بدون سند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: چشم طمع مافياي تغيير كاربري به 10 ميليون هكتار اراضي كشاورزي بدون سند
بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه سالانه حدود 10تا 20هزار هكتار از اراضي كشاورزي ايران جهت تغيير غير قانوني كاربري تخريب مي‌شود؛ اين حجم از تغيير كاربري زمين‌هاي كشاورزي نشان مي‌دهد كه يك مافياي قوي پشت تغيير كاربري زمين در كشور وجود دارد.
نویسنده : هادي غلامحسيني 


بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه سالانه حدود 10تا 20هزار هكتار از اراضي كشاورزي ايران جهت تغيير غير قانوني كاربري تخريب مي‌شود؛ اين حجم از تغيير كاربري زمين‌هاي كشاورزي نشان مي‌دهد كه يك مافياي قوي پشت تغيير كاربري زمين در كشور وجود دارد.
متأسفانه در حالي شاهد تخريب زمين‌هاي كشاورزي در گوشه و كنار كشور هستيم كه سودآوري اين كار موجب شده تا سرمايه‌داران از هر قشر به بازار غير قانوني تغيير كاربري زمين ورود كنند، اين در حالي است كه يافته‌هاي اين رسانه نشان مي‌دهد كه حجم زيادي از نقدينگي موجود در كشور به بازار سود‌آور تغيير غير قانوني كاربري زمين‌هاي كشاورزي ورود پيدا كرده است.
يك منبع آگاه در گفت‌وگو با «جوان» درباره تغيير غير قانوني كاربري اراضي كشاورزي گفت: طرح كاداستر و ‌شناسنامه‌دار كردن تمامي اراضي كشور سال‌ها پيش بايد عملياتي مي‌شد اما به دلايل نامعلوم اجراي اين طرح با تأخير رو به رو مي‌شود، اين در حالي است كه تأخير در اجراي اين طرح موجب شده تا هزاران هكتار از اراضي ملي كشور و به ويژه اراضي كشاورزي جهت كاربري‌هاي شخصي مورد تجاوز قرار بگيرند.  اين منبع آگاه كه راضي به افشاي نامش نشد افزود: متأسفانه مافيايي در بخش تغيير غير قانوني كاربري اراضي كشاورزي و به ويژه اراضي كه در توليتش بين وزارت جهاد و شهرداري‌ها اختلاف است، شكل گرفته است كه مانع از راه اندازي طرح كاداستر و شناسنامه‌دار كردن اراضي مي‌شود.
  
با يك جريان سازمان‌يافته طرفيم
وي با بيان اينكه تغيير غير قانوني كاربري زمين‌هاي كشاورزي كار فرد نيست بلكه پشت اين جريان يك جريان سازماندهي شده در حال فعاليت است، گفت: 80 درصد از اراضي كشاورزي در ايران فاقد سند است و همين امر زمينه‌اي ايجاد كرده تا سودجويان براي تغيير كاربري زمين به اين بخش ورود كنند. اين در حالي است كه زمين‌هاي كشاورزي اطراف شهرهاي بزرگ به دليل گران بودن قيمت زمين شهري عمدتاً از سوي مافياي تغيير كاربري غيرمجاز مورد تجاوز قرار گرفته‌اند و اين امر به معضلي جدي براي كشور بدل شده است.
  
گراي زمين‌ها را به سرمايه‌دار‌ها مي‌دهند
وي در پاسخ به اين پرسش كه مافيا چگونه در بخش تغيير كاربري زمين در كشور ورود پيدا كرده است، گفت: متأسفانه عده‌اي از كارمندان در دستگاه‌هاي دولتي از وضعيت زمين‌ها در كشور مطلع هستند و مسير‌هاي غير‌قانوني براي تصرف يا تغيير غير قانوني زمين را هم بلد‌ند حال يا اين افراد به سرمايه‌داران مراجعه يا سرمايه‌داران به اين افراد مراجعه مي‌كنند و زمينه‌اي شكل مي‌گيرد تا زمين‌ها در كشور مورد تجاوز قرار گيرند.
وي در پاسخ به اين پرسش كه براي حفظ اراضي زمين‌هاي كشاورزي و همچنين محيط زيست پس بايد چه كرد، گفت: در حال حاضر حدود ۱۰ تا ۱۱ ميليون هكتار از اراضي كشاورزي فاقد سند هستند كه اين زمين‌ها مورد توجه مافياي تغيير كاربري است لذا بايد زمينه‌اي ايجاد شود تا طرح شناسنامه‌دار كردن اراضي به شكل ضربتي در كشور اجرا شود.

ممانعت مافيا از شناسنامه‌دار شدن زمين
وي گفت: طرح كاداستر و شناسنامه‌دار كردن را صاحبان زر و زور سال‌ها‌ست كه به عقب مي‌اندازند و طبق اطلاعاتي كه كسب شده است هم اكنون نيز براي آغاز اين كار مانع‌تراشي مي‌كنند چراكه شناسنامه‌دار كردن زمين پايان كار آنهاست.
  
بيشترين تغيير كاربري‌ها
به گفته وي بيشترين تغيير كاربري در كشور متعلق به استان‌هاي تهران، البرز و مازندران است، اين در حالي است كه افراد با‌نفوذ با خريد زمين‌هاي كشاورزي در اين مناطق و تخريب زمين، چند سال زمين را به همين شكل نگهداري مي‌كنند و با گذشت مدتي از اين موضوع به اين بهانه كه اين زمين ديگر قابليت كشاورزي كردن را ندارد زمينه تغيير كاربري را فراهم مي‌آورند.  وي گفت: هم اكنون در استان البرز تغيير غير‌قانوني كاربري زمين‌هاي كشاورزي جهمني به پا كرده است و با بررسي عقبه افراد و مافيايي اقدام به سرمايه‌گذاري در اين زمين‌ها كرده‌اند. در اين زمينه به مواردي برخورد مي‌كنيم كه به نظر مي‌رسد بايد بزرگان كشور براي پايان دادن به كار مافياي تغيير غير قانوني كاربري زمين ورود كنند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن