تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر باطل با حق درنياميزد، بر حقيقت جويان پوشيده نمى مانَد و اگر حق با باطل آميخته ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802768228




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مخاطبان سينما از اين فيلم لذت خواهند برد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مخاطبان سينما از اين فيلم لذت خواهند برد
نویسنده : احمدرضا معتمدي 
بدون مقدمه بايد بگويم در وانفساي سينماي امروز، گاه ديدن يك فيلم شريف با روايتي اثرگذار و ساختاري محكم، بسي مايه­ خوشحالي و اميدواري است. اما فارغ از وجوه اثربخشي، همين كه يك فيلم به گونه­‌اي ساخته شود كه قادر باشد نفسي تازه به جريان بي­‌رمق سينما بدمد، بسيار ارزشمند و ستودني است. به ويژه اينكه، صاحب آن اثر، يك فيلمساز جوان تازه‌­نفس باشد. در فيلم «خاكستر و برف»، با كارگرداني روبه‌رو هستيم كه خوشبختانه زبان سينما را به خوبي مي­‌شناسد و عنصر مهم سينما را به عنوان فضاسازي توانسته است به خوبي رعايت كند. از انتخاب فضا گرفته تا نحوه­ روايت ماجرا. چنانكه براي طرح قصه، فضايي متفاوت در شهر ساحلي را انتخاب و اتفاقات اصلي را در همين فضا روايت مي­‌كند. به عنوان نمونه اشاره به يكي از سكانس‌هاي فيلم كه دو تن از شخصيت‌هاي اصلي فيلم كه پس از سال­‌ها دوباره به هم رسيده­‌اند در اولين روز ديدار خود روي قايقي در حال غذا خوردن هستند كه عمد موجود در اين سكانس يعني تعليق درون سكانسي و معلق بودن شخصيت‌ها كاملاً مشهود و تأثيرگذار است. تعليق­‌ها و فضاهايي از اين دست در فيلم گويي اشاره به كساني دارد كه در شرايط خاصي گرفتار شده‌­اند. آدم‌هايي كه نمي­‌دانند متعلق به چه فضا و طيفي هستند و در يك سردرگمي محض، دست و پا مي­‌زنند. اين آدم‌­ها كه شايد خود ما جزئي از آنها باشيم نمي‌دانيم انقلابي بمانيم يا خود را با همين معيارهايي كه متأسفانه به عنوان مدرنيته آمد و مهم­ترين عنصرش همان سرمايه­‌داري است، وفق دهيم؟!
اكنون بين اين بي‌­اعتمادي و سردرگمي گرفتار آمده‌­ايم و حتي اگر بخواهيم به همديگر كمك كنيم فكر مي‌كنيم خودمان بيش از همه به كمك نياز داريم و فراموش كرده­‌ايم كه ما از طريق همين كمك‌­ها به هم پيوند خورده‌­ايم و ريشه‌هايمان محكم شده و تبديل به درختي تنومند شده‌­ايم و اكنون هم در حال تجزيه‌شدن هستيم و گويي نگاه‌ها و باورهايمان در حال رنگ باختن است. فيلم «خاكستر و برف» پيرامون همين مسئله­ مهم و حياتي، هشداري جدي به مخاطب خود مي­‌دهد و فضاسازي‌­ها و سردرگمي‌­ها و رفت و برگشت‌هاي موجود در فيلم كه بسيار هم خوب از آب درآمده در واقع نگراني ما را نسبت به جامعه و فضاي پيرامون‌مان عميق و عميق‌­تر مي­‌كند.
به‌رغم كمبود ماده خامي كه بايد فيلمنامه مي‌­داشت، ولي بازي‌­ها در اين فيلم كاملاً حرفه‌­اي انجام شده و بازيگران را در اينجا كاملاً متفاوت و غافلگيركننده مي‌بينيم و به نظرم از بازيگران اصلي فيلم، آقاي «ديرباز»، خانم «حجار» و حتي آقاي «اديب» به شكل هنرمندان‌ه­اي بازي گرفته شده است. نوع فضاسازي‌­ها، بازي­‌ها و كارگرداني، تصور فيلم چهارم يا پنجم يك كارگردان را به آدم مي‌­دهد اما اينكه يك فيلمساز در اولين تجربه سينمايي خود به چنين حدي از كار رسيده باشد جاي خوشحالي و اميدواري دارد. نكته‌­اي كه مي‌ماند اين است كه اصل ماجرا سريع­­‌تر از آنكه بايد لو مي­‌رود و طرح مي‌­شود. من معتقدم كه بايد در خود واقعيت هم ابهامي را باقي گذاشت چنانكه جا داشت شخصيت «احسان» در ابهام بيشتري مي‌­بود و كشف شخصيت او براي مخاطب با رمز و رازآلودگي بيشتري همراه مي­‌بود يا مثلاً بهتر بود «ابراهيم» از همان ابتدا تكليف خود را با موضوع مشخص نكند و مخاطب را زمان زيادي با خود معلق و منتظر نگاه دارد اما نگاهِ نو و ساختار محكم فيلم بار نقيصه‌هايي از اين دست را نيز به دوش كشيده است و رعايت ساختار سينمايي اثر به ويژه در ميزانسن­‌ها و بازي­‌هاي حساب شده و باورپذير بازيگران، جا و فرصتي براي احساس خلأ و خستگي مخاطب نمي‌­گذارد. واكنش مخاطب عام را در برابر فيلم «خاكستر و برف» نمي‌­دانم چه خواهد بود چنانكه ارتباط مخاطب عام با فيلم­‌هاي خود من هم هميشه غيرقابل پيش‌­بيني بوده است اما اطمينان دارم مخاطبان خاص سينما از اين فيلم لذت خواهند برد و هر كسي طرف خود را از آن خواهد بست.
گذشته از همه اين مباحث، براي من بسيار خوشحال‌كننده بود كه از يك فيلمساز جوان و تازه ‌نفس فيلمي در اين سطح را به تماشا نشستم.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن