تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820010496




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزارت کار به معضل اساسي و تاريخي رفيق‌بازي در بازار کار ايران پايان مي‌دهد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۱ شهريور ۱۳۹۴ (۱۶:۱۶ب.ظ)
وزارت کار به معضل اساسي و تاريخي رفيق‌بازي در بازار کار ايران پايان مي‌دهد موج - وزارت کار مي‌گويد؛ طرحي دارد که به چند دهه معضل اساسي و تاريخي رفيق‌بازي در بازار کار ايران پايان مي‌دهد و ضوابط را به‌ جاي روابط، صلاحيت حرفه‌اي در واگذاري پست‌ها و مهارت را به‌ جاي آشنابازي مي‌نشاند.
به گزارش خبرگزاري موج، سال‌ها است که مي‌گويند بازار کار ايران حرفه‌اي نيست و افراد در جايگاه‌هاي خود قرار نمي‌گيرند. برخي با استفاده از فرصت‌ها و رانت به پست‌ها و شرايط ايده آل دست پيدا مي‌کنند و برخي در عين صلاحيت و بعضا از روي عمد ديده نمي‌شوند و در واقع کشور فرصت استفاده از تخصص و مهارت آن‌ها را در راستاي ارتقاي توليد ملي از دست مي‌دهد.
اين مساله براي گروهي آن‌قدر جدي و حائز اهميت مي‌شود که نمي‌توانند با تبعيض موجود در روابط بازار کار کنار بيايند و از اين‌رو، بار سفر مي‌بندند و مسافر خارج از کشور مي‌شوند. البته در اين رهگذر، برخي از ايرانيان نيز توانسته‌اند در آن‌سوي مرزها به زمينه‌ها و موقعيت‌هاي خوبي هم دست پيدا کنند.
برخي معتقدند بايد تخصص، مهارت و صلاحيت آن‌ها در واگذاري مشاغل ديده شود، اما؛ برخي ديگر مي‌گويند بهتر است مشاغل کليدي و با اهميت به دوستان و آشنايان سپرده شود و اساسا آنچه که در دوستي‌ها به دست مي‌آيد، در روابط کاري حرفه‌اي نيست، همچنين معتقدند از طريق دوستي مي‌توانند بر امور تسلط داشته باشند و ديگر لازم نيست به خواسته‌ها و مسائل حرفه‌اي که ممکن است براي پيشبرد امور از سوي صاحبان تخصص و دانش داده شود، گوش دهند.
حالا پس از دهه‌ها رواج اين نگرش حتي در کوچک‌ترين پست‌ها و مشاغل جزئي، بازار کار کشور به نقطه‌اي رسيده است که ديگر چيزي به عنوان حرفه‌اي گري در آن مطرح نيست و اين بازار با انبوهي از مديريت‌هاي غيرحرفه‌اي و ناکارآمد حتي در مديريت‌هاي بالا مواجه شده و تلخ‌تر اين که ممکن است راهبري و مديريت گروهي از حرفه‌اي‌ها نيز در مواردي به افراد غيرحرفه‌اي و غيرمتخصص واگذار شود که از پيش نتيجه کار مشخص خواهد بود.
کارشناسان عقيده دارند اين که برخي مشاغل و فرصت‌ها در اختيار اطرافيان و آشنايان قرار گيرد تقريبا در تمامي نظام‌هاي اقتصادي دنيا به صورت غيررسمي مرسوم بوده، اجرا مي‌شود و تنها مختص بازار کار ايران نيست، اما؛ چيزي که باعث وارد شدن ضربه به بازار داخلي ما در اين بخش مي‌شود، شيوع اين ديدگاه و ترجيح روابط به جاي ضوابط حتي در کوچک‌ترين بنگاه‌ها و کارگاه‌هاي کشور است.

آشناياني که رئيس مي‌شوند
در اقتصادهاي حرفه‌اي و پيشرفته، اين روابط نيست که به جاي ضوابط مي‌نشيند بلکه مهارت و تخصص انجام کار است که حکم مي‌کند افراد در چه جايگاهي قرار بگيرند. اگر مسووليت و مديريت يک بنگاه بزرگ کشور به فردي فاقد صلاحيت واگذار شود، قطعا نتيجه آن از دست رفتن سهم بازار، ريزش نيروي کار، افت راندمان توليد و در نهايت نيز ورشکستگي و تعطيلي خواهد بود.
هنوز اين نگاه که اگر فرد توان و تخصص انجام کاري را نداشته باشد، آن پروژه شکست خواهد خود و يا تضعيف مي‌شود در واگذاري مشاغل، پست‌ها و مسووليت‌ها در ايران وجود ندارد. اينکه در برخي بخش‌ها نيز تقريبا اين متخصصان هستند که حکم مي‌کنند، ناشي از ماهيت آن کار است، مانند؛ اين که نمي‌توان انجام يک عمل جراحي را به دوستان و آشنايان سپرد و پزشک متخصص را در کنار دست او قرار داد؛ هرچند ممکن است در اين بخش نيز در تقسيم مديريت‌ها دوستانه رفتار شود.
معمولا روال کار حتي در دولت‌هايي که در ايران بر سرکار مي‌آيند اين‌گونه است که اصطلاحا برخي اتوبوسي مي‌آيند و مسووليت‌ها را در اختيار گرفته و بين خود تقسيم مي‌کنند حتي اگر در مورد آن مسووليت، چندان شناختي هم نداشته باشند.
برخي مديران طرفدار ايده فعاليت اتوبوسي و واگذاري مسووليت‌ها به دوستان و آشنايان مي‌گويند نمي‌توانند به غريبه‌ها در انجام امور اعتماد کنند؛ از اين‌رو ترجيح مي‌دهند با دوستانشان کار کنند. اين است که حالا مي‌بينيم مديري به يکباره از صنعت به ورزش و از آنجا به فرهنگ پا مي‌گذارد، دستور مي‌دهد و ابلاغيه صادر مي‌کند.
متاسفانه رويه استفاده از مديران اتوبوسي در ايران از دولت‌ها شروع شده و حالا در بخش‌هاي اقتصادي کشور و حتي بخش خصوصي نيز رواج دارد. اين که چنين تفکري در کليه بخش‌هاي کشور تقويت شده و جزو فرهنگ کاري مديران در آمده، قطعا باعث آسيب به کشور شده و مي‌شود.
در اين ميان، حسن روحاني رئيس دولت تدبير و اميد درباره مديران اتوبوسي گفته است: مديراني که از قبل دولت يازدهم به صورت اتوبوسي وارد شده‌اند، به صورت اتوبوسي نيز خواهند رفت.
حالا مسوولان وزارت کار مي‌گويند به دنبال عملياتي کردن ايده‌اي در بازار کار ايران هستند که طي آن، مسئوليت‌ها به صلاحيت افراد واگذار شود و ضوابط به جاي روابط بنشيند.
کورش پرند، معاون وزير کار با اشاره به موفقيت اجراي طرح صلاحيت حرفه‌اي به عنوان پايلوت کشور گفت: در حال حاضر ۷۰ کشور اين طرح را به عنوان يک مدل تخصصي و رو به توسعه اجرا کرده‌اند.
پرند با تشريح طرح نظام صلاحيت حرفه‌اي در کشور افزود: افراد بر اساس مدارک حرفه‌اي، گواهينامه‌هاي مهارتي، تجربه کاري و يا آمادگي جسماني سطحي را به دست مي‌آورند که بر اساس آن در شغل‌هاي مرتبط فعاليت مي‌کنند.
معاون وزير تعاون، کار و رفاه با بيان اين که نظام صلاحيت فردي در سازمان فني حرفه‌اي کشور ۹ سطح دارد، گفت: افراد براساس آن ارتقاء شغلي مي‌يابند و براي آن‌ها گواهينامه مهارت تخصصي يا حرفه‌اي صادر مي‌شود.
وي با انتقاد از گسترش مدرک‌گرايي و آموزش‌هاي آکادميک، افزود: در بسياري از کارخانه‌هاي کشورهاي صنعتي و توسعه يافته با روش و آموزش هنگام کار، اشتغال پايدار ايجاد و پيشرفت‌هاي زيادي به دست آمده است.
پرند با تأکيد بر اين که نظام صلاحيت حرفه‌اي لازمه نهادينه کردن فرهنگ کار و مهارت‌آموزي است، بيان داشت: نظام صلاحيت حرفه‌اي لازمه نهادينه کردن فرهنگ کار و مهارت‌آموزي در کشور است. کشور ما به نظام صلاحيت حرفه‌اي نيازمند است تا فرهنگ کار و مهارت‌آموزي، جايگزين فرهنگ مدرک‌گرايي شود.
وي تصريح کرد: در نظام صلاحيت حرفه‌اي بر اساس تجربه، مهارت، گواهي نامه‌هاي لازم، مدرک، اخلاق حرفه‌اي و در بعضي از رشته‌ها آمادگي جسماني سطح نيروي کار مشخص مي‌شود.
پرند بيان داشت: در شرايط امروز کشور با توجه به افق چشم‌انداز بسيار خوبي که براي کشورمان ترسيم شده، يکي از بهترين راهکارها براي ارتقاي نيروي کار سرمايه گذاري در بخش آموزش است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن