تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805631373




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فاصله زياد ضريب برداشت فعلي با ميزان هدفگذاري به دليل فاصله فناورانه کشور است / افزايش يک درصدي ضريب برداشت يعني درآمد 500 ميليارد دلاري


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۰ شهريور ۱۳۹۴ (۱۳:۱۰ب.ظ)
در نشست خبري دومين همايش بين المللي فرصت هاي فناورانه نفت و گاز مطرح شد: فاصله زياد ضريب برداشت فعلي با ميزان هدفگذاري به دليل فاصله فناورانه کشور است / افزايش يک درصدي ضريب برداشت يعني درآمد 500 ميليارد دلاري موج - دومين همايش بين المللي فرصت هاي فناورانه نفت و گاز هشتم مهرماه سال جاري با محوريت فناوري هاي ازدياد برداشت با همکاري وزارت نفت، وزارت امور خارجه و پژوهشگاه صنعت نفت و همچنين مشارکت شرکت هاي بين المللي در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري موج، نشست خبري دومين همايش بين المللي فرصت هاي فناورانه نفت و گاز صبح امروز(دوشنبه)، با حضور مهندس سيد امير عباس حسيني جانشين رئيس پژوهشگاه صنعت نفت و معاون فناوري و روابط بين الملل و همچنين دکتر محمدرضا کمالي رئيس پرديس بالادستي پژوهشگاه صنعت نفت در مرکز همايش هاي بين المللي اين پژوهشگاه برگزار شد.
در اين مراسم حسيني، فناوري‌هاي مرتبط با ازدياد برداشت را از اولويت‌هاي راهبردي اين پژوهشگاه و وزارت نفت دانست و افزود: با توجه به اهميت اين موضوع دومين همايش بين‌المللي فرصت‌هاي فناورانه صنعت نفت و گاز را با محوريت فناوري‌هاي ازدياد برداشت در مهرماه برگزار خواهيم کرد.
وي با اشاره به هدفگذاري‌ها در زمينه افزايش 11 درصدي ضريب برداشت از ميادين نفتي خاطرنشان کرد: اين فاصله زياد بين ضريب برداشت فعلي با ميزان هدفگذاري شده به دليل فاصله فناورانه کشور در حوزه ازدياد برداشت است، از اين رو پژوهشگاه صنعت نفت خود را موظف مي‌داند تا به عنوان يک راهبرد اساسي در اين حوزه گام بردارد.

نرخ ضريب برداشت از مخازن کشور 24 درصد است
حسيني با بيان اينکه در حال حاضر ضريب ازدياد برداشت از مخازن کشور 24 درصد است، توضيح داد: با توجه به رقم 650 ميليارد بشکه در جا که در اختيار داريم، با اين ميزان برداشت 450 ميليون بشکه نفت در مخازن باقي مي‌ماند که اگر نتوانيم فناوري‌هاي مربوط به ازدياد برداشت را توسعه دهيم اين مخازن در نيمه دوم عمر خود با کاهش توليد و در نهايت مرگ مخزن مواجه خواهند شد.
وي تصريح کرد: از آنجا که با يک درصد بهبود افزايش ضريب برداشت و با توجه به قيمت کنوني نفت رقمي در حدود 500 ميليارد دلار براي کشور حاصل مي شود از اين رو، توجه به اين موضوع از اولويت هاي صنعت نفت است.
معاون امور بين‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت کوتاه‌ترين روش براي افزايش ازدياد برداشت را استفاده از فناوري‌هاي روز چاه محور دانست و اضافه کرد: کوتاه‌ترين روش براي افزايش ازدياد برداشت کاربردي کردن فناوري‌هاي چاه محور است که ظرف مدت دو تا سه سال به ثمر مي‌رسد.
وي اولويت دوم در اين زمينه را استفاده از فناوري‌هاي سطح‌الارضي دانست که ظرف پنج سال آينده به بهره‌برداري مي‌رسد و تصريح کرد: يکي از مهمترين ارکان افزايش ازدياد برداشت از مخازن نفتي استفاده از متدولوژي‌هاي ازدياد برداشت است که در مدت هفت تا 10 سال به اهداف مورد نظر در زمينه ازدياد برداشت دست خواهيم يافت.
حسيني خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر در دنيا چاه‌هاي مشابه ايران داراي هدف‌گذاري ازدياد برداشت تا ضريب 70 درصد را دارند.
وي، پژوهشگاه را در حوزه صنعت نفت پيشگام دانست و گفت: اين پژوهشگاه به دليل داشتن نيروهاي متخصص و تجهيزات منحصر به فرد مي‌تواند گام‌هاي اساسي در زمينه توسعه روش‌هاي ازدياد برداشت بردارد.
جانشين رييس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به افتتاح دومين همايش بين‌المللي فرصت‌هاي فناورانه صنعت نفت در روز چهارشنبه هشتم مهرماه سال جاري خاطر نشان کرد: در اين همايش شبکه‌اي از شرکاي پژوهشگاه نفت و همچنين شبکه‌اي از شرکت‌هاي نفتي و دانشگاه‌هاي فعال در حوزه نفت حضور خواهند داشت.
حسيني برگزاري اين همايش را آغاز يک حرکت اساسي براي توسعه يکپارچه ميادين نفتي توصيف کرد و ادامه داد: در حال حاضر بررسي و مطالعه بر روي ميدان نفت و گاز اهواز به اين پژوهشگاه واگذار شده است که برگزاري اين همايش مي‌تواند به راهکارهاي مناسب و استفاده از فناوري‌هاي روز دنيا براي اين منظور کمک کند.
وي بررسي قراردادهاي نفتي را از ديگر زمينه‌هاي بحث در دومين همايش فرصت‌هاي فناورانه صنعت نفت و گاز ذکر کرد و اظهار داشت: براساس تأکيدات دولت از اين پس قراردادهاي نفتي همراه با پيوست تکنولوژي ميادين نفتي است که در اين پيوست در استفاده از ظرفيت‌هاي پژوهشي پژوهشگاه صنعت نفت و توانمندي‌هاي داخلي دانشگاه‌ها خواهد بود و اين پيوست به عنوان يک الگو در اين همايش مطرح خواهد شد.
حسيني در پايان از حضور شرکت‌هاي خارجي مانند شرکت OMV اتريش و شرکت سينرژي انگليس در اين همايش خبر داد و گفت: در اين همايش تلاش مي‌شود تا در خصوص فناوري‌هاي روز ازدياد برداشت بحث و تبادل نظر صورت گيرد.

معرفي اولويت هاي فناورانه ايران براي همکاري با شرکاي خارجي
در ادامه اين مراسم، کمالي با اشاره به اين موضوع که در حال حاضر از سوي وزارت نفت برخي از ميادين نفتي به هفت دانشگاه و دو مرکز تحقيقاتي براي مطالعه توسعه فناوري‌هاي ازدياد برداشت واگذار شده است، گفت: رويکرد اساسي در اين تحقيقات افزايش ازدياد برداشت و توليد صيانتي از ميادين نفتي است و با توجه به اينکه پژوهشگاه صنعت نفت در زمينه افزايش ازدياد برداشت پيشگام بوده و با توجه به ضرورت افزايش ازدياد برداشت مطالعات خود را در ميادين نفتي آغاز کرده است.
رئيس پرديس بالادستي پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به مطالعات اين پژوهشگاه بر روي ميادين استراتژيک کشور گفت: اين مطالعات با هدف ازدياد برداشت انجام شده و موفق شديم تا دانش‌هاي فني در اين زمينه را توسعه داده و از مرحله ايده به محصول برسانيم.
وي با تأکيد بر اينکه در اين مطالعات چرخه کاملي در حوزه بالادستي از مرحله اکتشاف، ارزيابي، توسعه ميدان و توليد ايجاد شده است، خاطر نشان کرد: يکي از اين طرح‌ها طرح مدل‌سازي سه بعدي حوزه و سيستم‌هاي هيدروکربني خليج‌فارس و درياي عمان است که در اين طرح محدوده‌اي به مساحت 183هزار کيلومترمربع را که شامل ميادين مشترک با حاشيه خليج فارس است مورد مطالعه قرار داديم.
کمالي، شناسايي اهداف اکتشافي جديد با تأکيد بر 16 ميدان مشترک، پيش‌بيني فشار منفذي و پيش‌بيني کمي و کيفي منابع هيدروکربني موجود در منطقه را از دستاوردهاي اين مطالعه ذکر کرد.

بررسي ژئوفيزيک منابع گازي درياي عمان
رئيس پرديس بالادستي پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اجراي طرح بررسي ژئوفيزيک منابع هيدروکربني گازي درياي عمان خاطر نشان کرد:‌ در اين مطالعات اقدام به بررسي شن‌هاي گازي در درياي عمان کرديم. اين مطالعه با هدف مدل‌سازي ساختماني لرزه‌يي رسوبات زير بستر دريا و توسعه روش‌هاي وارون‌سازي پيشرفته‌ لرزه‌يي انجام شده که اولين پروژه در زمينه ذخاير غيرمتعارف گازي بوده است.

مطالعه در زمينه مخازن دشت آبادان
کمالي عنوان اين طرح را مطالعه يکپارچه افق‌هاي مخزني در دشت آبادان ذکر کرد و گفت: اين پروژه با مديريت برنامه‌ريزي شرکت ملي نفت ايران با هدف شناخت ناهمگوني‌هاي زمين‌شناختي-مخزني سازندهاي ايران سروک و گدان در گستره وسيع ميادين مشترک دشت آبادان از طرف ارائه مدل‌هاي سه بعدي اجرايي شد.
وي، شناسايي نفت‌گير‌هاي چينه‌اي به عنوان اهداف اکتشافي جديد در گستره وسيع دشت آبادان را از دستاوردهاي اين مطالعه ذکر کرد و يادآور شد: علاوه بر آن در اين مطالعه اقدام به شناسايي ناهمگوني‌هاي مخزني و روند تغييرات آن‌ها و تعيين عوامل کنترل‌کننده آن‌ها به عنوان مهمترين عوامل کنترل‌کننده سرايند توليد و توسعه ميادين کرديم.

شناسايي مخازن نفتي کپه داغ غربي
کمالي، هدف از اين مطالعه را شناسايي سنگ‌هاي منشأ و تعيين پتانسيل و کيفيت سازندهاي شيلي موجود در منطقه کپه داغ عنوان کرد و گفت: در اين مطالعه موفق به معرفي سازندهاي مبارک، شمشک و چمن‌بيد به عنوان يک سازند مولد گاز در منطقه شديم.

دستيابي به دانش فني روان‌کننده‌هاي در حوزه نفتي
رئيس پرديس بالادستي پژوهشگاه صنعت نفت، تدوين دانش فني، ساخت و بررسي عملکرد نانوافزايه‌هاي روان‌کننده را از ديگر دستاوردهاي اين پرديس ذکر کرد و گفت: لايه‌هاي شيلي با قرار گرفتن در مجاورت سيالات حفاري با مشکلات عمده‌اي مانند ناپايداري و تنگي ديواره مواجه مي‌شوند. از اين رو با مطالعات جامع در شرايط آزمايشگاهي برخي از نانوافزايه‌هاي روان‌کننده را توليد کرديم و اين روان‌کننده‌ها در شرايط آزمايشگاهي مورد تست و آزمايش قرار گرفت.
به گفته وي اين محققان در اين پروژه تحقيقاتي به توليد بومي‌سازي نانوسيالات در حوزه نفت دست يافتند ضمن آنکه موفق به ارائه دستورالعمل بومي براي کنترل کيفي نانوسيالات و افزايه‌هاي مرتبط شدند.
کمالي همچنين از افزايش مقاومت ديواره‌هاي مخازن نفتي خبر داد و گفت: با استفاده از فناوري نانو راهکاري براي پايداري ديواره چاه ارائه داديم.
وي توليد دوغاب سيمان سبک و فوق‌سبک با استفاده از فناوري نانو را از ديگر دستاوردهاي محققان پژوهشگاه صنعت نفت عنوان و تصريح کرد: علاوه بر آن موفق به تدوين دانش فني سيمان سنگين و الاستيک براي حل مشکل شکست لوله جداري در ميدان نفتي مارون شديم.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن