تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس نيّتش خوب باشد، توفيق ياريش خواهد نمود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816593173




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازار كار خارجي پنبه‌اي كه سر مي‌برد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بازار كار خارجي پنبه‌اي كه سر مي‌برد
تجربه دو دهه اخير نشان مي‌دهد دولت‌ها در كنترل بيكاري و مديريت نرخ آن موفق نبوده‌اند.
نویسنده : نفيسه ابراهيم‌زاده‌ انتظام 


در حالي كه گروه‌هاي كارشناسي و صاحبنظران اقتصادي به ثمر رسيدن توافق ميان كشورمان و گروه 1+5 را فرصتي در جهت تعامل اقتصادي با جهان مي‌دانند و تأكيد دارند كه از اين فرصت بايد براي استفاده از ظرفيت‌هاي بازار كار خارجي در جذب كارجويان ايراني بهره برد، با اين حال مزاياي اين فرصت نبايد به اندازه‌اي بزرگ به نظر برسد كه تبعات ديگر آن ناديده گرفته شود و بايد ابعاد اجتماعي و فرهنگي اعزام نيروي كار ايراني به خارج از كشور مورد بررسي قرار گيرد. تداخل فرهنگ و نژاد و مذهب، تبادل جمعيت، كنترل نرخ مهاجرت و... از جمله مؤلفه‌هايي هستند كه در اين زمينه بايد مورد توجه قرار بگيرند.
تجربه دو دهه اخير نشان مي‌دهد دولت‌ها در كنترل بيكاري و مديريت نرخ آن موفق نبوده‌اند. اينكه اين مسئله متأثر از شرايط و شاخص‌هاي اقتصادي است يا بيكاري در شرايط حاضر اقتصادي مؤثر است يك بعد از ماجراست اما بعد ديگر اين است كه تمام دولت‌ها، از تمام امكانات‌شان بهره خواهند گرفت تا به خاطر جذب و حفظ آراي مردم در صندوق‌هايشان براي مسئله بيكاري و ايجاد ثبات اقتصادي راه‌حلي بيابند. از سوي ديگر كارشناسان اقتصادي دولتي(حداقل در اظهارات‌شان) سعي در كاهش تدريجي وابستگي اقتصاد به نفت، در مقابل ريشه‌كني يكباره بيكاري دارند. نتيجه اين شيوه گزارش‌هايي است كه از حال بد بيكاري در كشور منتشر مي‌شوند. يكي از آنها گزارش رسمي مجلس است كه بيان مي‌كند از سال ۸۵ تا ۹۳ هر ساله هزاران فرصت شغلي جوانان از بين رفته كه اين ميزان تنها در سال ۹۳ به ميزان ۲۷۳ هزار شغل بوده است.
اين گزارش در ادامه مي‌افزايد: در طول ۹ سال گذشته اشتغال جوانان به سمت بهبود نرفته و هر ساله بازار كار شاهد ريزش نيروي كار جوانان و از دست رفتن فرصت‌هاي شغلي جوانان متقاضي كار بوده است. بنابراين اگر شرايط از بين رفتن اشتغال خالص جوانان مانند آنچه كه در آمارهاي ۹ سال گذشته وجود دارد ادامه داشته باشد، بايد انتظار بدتر شدن اوضاع كاريابي و جست‌وجوي شغل از سوي جوانان و بحراني‌تر شدن اين بازار در طول سال جاري و سال‌هاي آينده را داشته باشيم.
 
خارجي‌ها كدام كارجويان را مي‌خواهند؟
در اين بين گروه‌هايي معتقدند كه دولت‌ در شغل‌يابي و ايجاد فرصت‌هاي شغلي براي كارجويان جوان بايد با كشورهاي نيروپذير مذاكره كند، بازارهاي كار بين‌المللي را بگردد و شرايطي را فراهم آورد تا دست‌كم بخشي از جويندگان كار بتوانند در خارج از كشور به كار مشغول شوند. پيروان اين نگاه مي‌گويند بازارهاي كار بين‌المللي اين فرصت را براي هر كشوري به وجود مي‌آورند كه علاوه بر انتقال ارز به داخل، تكنولوژي، دانش و تاكتيك‌هاي بازارهاي كار بين‌المللي از طريق شاغلان در خارج وارد كشور  ‌شود و از اين رو اين فرصت هم فراهم مي‌شود كه كشورها بتوانند از امكان اشتغال درصدي از كارجويان خود در ساير بازارهاي كار دنيا نيز برخوردار باشند.
البته كارشناسان معتقدند روند اعزام نيروي كار به خارج بايد به شكلي باشد كه زمينه ارتباط افراد با داخل كشور، انتقال دانش و تكنولوژي و همچنين درآمد خارجي به كشور فراهم باشد و اينگونه نشود كه افراد براي كار به خارج بروند و ارتباط آنها با كشور قطع شود، چراكه در بسياري از موارد اين روند بيشتر شبيه فرار مغزها از كشور است تا اعزام نيروي كار به بازارهاي كار بين‌المللي.
 
امنيت اجتماعي، قرباني كاهش بيكاري؟
بايد ديد بازارهاي كار خارجي به روي كدام دسته از نيروهاي كارجوي كشور باز خواهند شد؟ آيا آموزش نيروي كار نيز جزو سياست‌هاي بازار كار خارجي‌ها هست؟ آيا افرادي كه به عنوان نيروي كار به ساير كشورها مهاجرت خواهند كرد، همان نخبگان نيستند كه تا به حال كشور از خروج‌شان متضرر شده است؟ چند درصد امكان صورت گرفتن ازدواج ايرانيان با خارجي‌ها وجود دارد؟ اين مسئله چه تأثيري بر فرهنگ و مذهب و نژاد ايراني و جمعيت كه مسئله اول كشور است، خواهد داشت؟
آيا مهاجرت كارجويان ايراني به كشورهاي نيروپذير به جز كاهش آمار بيكاران و احياناً ارزآوري محدود آورده ديگري نيز براي كشور دارد؟ آيا جامعه ما آمادگي مديريت خانواده‌هايي را كه سرپرست‌شان به دليل اشتغال از آنها دور است، دارد؟
خلاصه اينكه به همان اندازه كه بيكاري آسيب‌هاي اجتماعي مزمن و بيماري‌هاي لاعلاجي را براي جامعه به ارمغان مي‌آورد، كاريابي براي كارجويان در خارج از مرزهاي كشور و بدون در نظر گرفتن مولفه‌هاي اجتماعي و فرهنگي و ملي و مذهبي، معما را با معماي ديگر حل كردن است.
البته برخي كارشناسان نيز عدم ورود و برنامه‌ريزي دولتي و سياستگذاري و تدوين قانون در اين جهت را باعث منتفي شدن امكان مهاجرت انفرادي كارجويان ايراني براي اشتغال در بازارهاي كار ساير نقاط جهان نمي‌دانند.
از سوي ديگر خبرهاي رسيده حاكي از آن است كه گرفتن ارتباط مؤثر با كشورهاي نيروپذير در جهت كاهش فشار و نرخ بيكاري كارجويان فارغ‌التحصيل دانشگاهي موافقان زيادي در بدنه دولت دارد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن