تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نابودى جوانانتان را آرزو نكنيد ، گرچه بدى‏هاى بسيار در آنان باشد، زيرا آنان با ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803127964




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وقتی کمپین نخریدن خودرو به مهاباد می رسد / کلاً مردم خودرو نمی خرند


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
خود61 وقتی" کمپین نخریدن خودرو" به مهاباد می رسد / کلاً مردم خودرو نمی خرند

بازار خودرو؛
وقتی" کمپین نخریدن خودرو" به مهاباد می رسد / کلاً مردم خودرو نمی خرند
بر خلاف تصور عده ای، خودروهای دست دوم ارزان نشده اند اما بازار این نوع خودرو ها هم به شدت راکد شده است. کلاً مردم خودرو نمی خرند.



 به گزارش سرویس اقتصادی"جام نیوز"به نقل از مُکریان، این روزها در کوچه و بازار، جشن و عزا، جمع‌های دوستانه و کوچه و بازار بحث داغ روز، بحث خودرو است. بحث قیمت، کیفیت و خدمات پس از فروش محصولات تولید داخل خصوصا محصولات کارخانجات ایرانخودرو و سایپا و مقایسه آن با قیمت محصولات کمپانی‌های خارجی است، کمپین "خودرو صفر نخرید" از فضای مجازی شروع شد و هم اکنون بحث داغ روز جامعه است. بحثی که بعضی اوقات با اظهار نظرات مسئولان و متولیان صنعت کشور با شایعات و توقعات دور از ذهن داغ تر نیز می‌شود.

بعضی ها همانند وزیر صنعت حامیان این کمپین را ضد انقلاب می نامد و بعضی ها با استناد به حرکت های اجتماعی اینچنین در کشور های اروپایی حق خود می دانند که به گفته آنها، مجصول بی کیفیت و گران؛ نخرند و با اعمال این شیوه به شرایط معترض باشند.

وعده ای خوشبینانه دولت، علت رکود بازار

"جمال" مدیر یک نمایشگاه خودرو در مهاباد است، وی در پاسخ به سئوال خبرنگار مُکریان در خصوص "کمپین نخریدن خودرو صفر" می گوید: فروش خودرو در بازار شرایط خاصی دارد و بسته به نوع تولید و تحویل توسط شرکت های خودرو ساز تفاوت دارد، تا همین چند وقت پیش که خبری از وعده های دولت در مورد توافق هسته ای نبود، بازار وضعیتی عادی داشت، خیلی از افرادی که خودرو صفر می خریدند با درصد کمی سود در نمایشگاههای ما می گذاشتند و ما برایشان می فروختیم، اما این روزها اصلاً خریداری نیست و همه فروشنده شده اند، وقتی هر روز مردم از تلویزیون از اثرات مثبت توافق هسته می شنوند، مطمئناً دیگر سراغ خرید نمی روند چون منتظرند همه چیز ارزان شود. در بازار امروز مهاباد خودروهای صفر که قیمتی بالای 40 میلیون دارند از قیمت کارخانه ارزان تر عرضه می شوند، بسیاری از کسانی که در پیش فروش محصولات شرکت های داخلی ثبت نام کرده بودند، انصراف داده اند، حتی چندین بار هم شرایط فروش اقساطی و تحویل فوری از سوی بعضی شرکت ها اعلام شده که از سوی بازار و مردم با استقبال روبرو نشد، بر خلاف تصور عده ای، خودروهای دست دوم ارزان نشده اند اما بازار این نوع خودرو ها هم به شدت راکد شده است. کلاً مردم خودرو نمی خرند، من کاری به کیفیت و اینها ندارم.

حق با مردم است

"قادری" رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت مهاباد با اعلام این موضوع که وزارت متبوعش همیشه حامی حقوق مصرف کنندگان بوده، معتقد است، این کمپین در سطح ملی شکل گرفته و تاثیر چندانی روی بازار مهاباد ندارد.

عوامل شکل گیری موج نخریدن خودرو داخلی

غفور شیخی دارای مدرک دکترای جامعه شناسی است، وی با دسته بندی دلایل شگل گیری این کمپین به خبرنگار مُکریان می گوید: از تبعات روانی و تبلیغی توافق هسته ای و برجام، بین دولت و مردم، نگرش کاهش قیمت کالاها و اجناس و رونق بازار بود، خیلی از مردم منتظر این توافق بودند تا «دست های نگه داشته» خود را به کار اندازند و ماشین بخرند و ساخت و سازخود را شروع یا ادامه دهند و ...و این سفر هیئت اقتصادی-تجاری و به ویژه خودروسازان آلمانی این امر را تشدید کرد و یکی از تمرکزهای اصلی بر خودرو قرار گرفت اما عدم اعلام کاهش قیمت ها از سوی صنعت خودروسازی داخل، واکنش منفی و بار روانی «تو ذوقی» به وجود آورد.

وی وجود و حضور شبکه های اجتماعی و رسانه های همگانی اینترنتی بمثابه یک ابزار قدرتمند هم از جانب مردم و هم از جانب ذینفعان و رقبای خودروسازی ملی می داند و می گوید: این مهم سبب شد تا این احساس مشترک و اعتراض پراکنده، کانالیزه و جهت دار و منسجم گردد. مردم تصاویر واقعی و انبوه تصادفات و سوانح دلخراش و کیفیت پایین محصولات داخلی و مقایسه با خودروهای خارجی در همان دامنه قیمت حسب دلار را به نمایش و اشتراک می گذارند و وزیر صنعت و سهامداران این صنعت، بجای توضیح مستدل با سخنان و رفتارهای خود آن را – عمداً یا سهواً- تشدید نمودند.

قیمت بالا، کیفیت پائین

این جامعه شناس در خصوص عدم تناسب میان قیمت و کیفیت خودرو های تولید داخل می گوید: مقایسه خودروهای داخلی از نظر آپشن ها و قیمت و رفتار عامل ها و... با خودرهای وارداتی در همان دامنه قیمت ها و همچنین وقوع رویدادهای رانندگی بسیار زیاد و بروز خسارات جانی و مالی به مردم و بستگانشان از طریق همین خودروهای ملی، سبب انباشت انزجار و اعتراض در درون افراد و فضای عمومی جامعه شده بود و این جرقه سبب رونمایی از این پتانسیل جمع شده، گردید. این انباشت انزجار عمومی در ناخودآگاه جامعه، در بسیاری از موارد دیگر هم وجود دارد.

تفاوت قیمت عرضه در داخل و خارج

"شیخی" تفاوت قیمت محصولات تولیدی شرکت های خودرو ساز در داخل و خارج را مورد اشاره قرار می دهد و می گوید: دامپینگ به معنای فروش و صادرات یک کالای تولید داخلی با قیمت کمتر از قیمت داخلی و هزینه‌های تمام شده در خارج از کشور است. به عبارت ساده تر فروش مثلاً سمند 30میلیونی در عراق به قیمت 15میلیون که کمتر از قیمت داخل و اعلام شده از سوی شورای رقابت است. این در درازمدت (چون کوتاه مدت آن ممکن است جنبه تبلیغی و ایجاد رقابت و جاافتادن در بازار داشته باشد) سبب ایجاد شک و تردید و سپس آگاهی عمومی از قیمت های واقعی و میزان احساس مغبون شدن ملی می گردد و جالب توجه است که همین صنایع از واسطه گری برخی قطعات و واردات ارزان و فروش با قیمت بالاتر داخلی نیز منتفع می گردند. مجموعه این آگاهی ها سبب تقویت موج اعتراض علیه آن شده است.

باز هم سیاسی کاری

این استاد دانشگاه در کنار عوامل اجتماعی، روانی، اقتصادی و زمینه ای که مطرح می کند، شکل گیری این کمپین را ناشی از یک اختلاف جناحی سیاسی موجود در کشور می داند و می افزادید: از منابع مهم و درآمدهای کلان کشوری می توان به دانشگاه آزاد اسلامی، صنعت خودروسازی، حمل و نقل دریایی و هوایی، صنعت پسته و زعفران، بازار بورس و... اشاره کرد که هر کدام جدای از فراز و نشیب ها و حواشی و شعباتش، متولیان حقیقی و حقوقی و غالباً جناحی خاصی دارند. این منابع و ابزارهای مالی برای متولیان، نقطه قوت و قدرت و برای جناح رقیب محل مناسبی جهت فشار آوردن است. دولت از محل درآمد و عوارض و سهام این صنعت، قانونی، منتفع است و برخی جناح ها و وابستگانشان از محل خودروهای وارداتی منتفع بوده و هستند. سود اصلی و عمده صنایع خودروسازی داخلی(که سهامی عام اند) به کی می رسد و از ورشکست شدن این صنایع و یا کاهش قیمت محصولات آن، چه کسانی متضرر می گردند یا به عبارت دقیق تر سود کمتری می برند؟ نقش و منظور برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کیفیت پایین و قیمت بالای خودری داخلی چیست و چرا عده ای دیگر در همان مجلس و توسط همان نماینده های مردم، تسهیلات عمده در راستای کمک به این صنعت مصوب می کنند؟ بیشترین رشد و توسعه این صنایع در دوره های ریاست جمهوری هاشمی(1368-1376)و به ویژه احمدی نژاد (1384 تا 1392) روی داده است. به عنوان مثال 1370 تاسیس شرکت ساپکو (که سمند را طراحی کرد)، 1373 افزایش تیراژ تولید بیش از 300 هزار دستگاه در سال، سال 1385 خط تولید موتور ملی با حضور رئیس جمهور راه اندازی شد و پروژه تولید سمند در ونزوئلا آغاز شد، سال 1388 رشد 40 درصدی صادرات، سال 1389 کسب رتبه دوم در شاخص سودآوری و صادرات 40هزار دستگاه و... جالب توجه است که مجموعه مدیریتی سایپا نیز دارای افرادی آکادمیک و سوابق رئیس کمیسیون صنایع مجلس، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، مدیرعامل شرکت لیزینگ صنعت و معدن، معاون طرح و برنامه سازمان اتکا و رئیس هیات مدیره سرمایه گذاری ایران خودرو را در خود دارد. به عبارت دیگر این صنعت دارای پشتوانه سیاسی و حمایت جناحی بوده و است. سال 1389 مقام معظم رهبری متذکر برخی امور شدند و ارشاداتی نیز داشتند. اکنون به نظر می رسد برای حل اختلاف جناحی و نفوذ در این صنعت و فشار بر رقبا از کمپین همدردی و حمایت مردمی استفاده می شود که فی نفسه امری اجتماعی و در راستای ارتقای مطالبات مردمی است اما آیا طی این چند دهه، این نمایندگان مجلس، دولتی ها و مسئولین از این کیفیت و قیمت ها مطلع نبودند؟ بنابراین مزید بر عوامل فوق، این عامل می تواند نقشی اصلی در پشت پرده سیاست اقتصادی- سیاسی کشور داشته باشد که امید است در نهایت به نفع پیشرفت کشور، رضایتمندی مردم، افزایش امنیت و کیفیت محصولات و کاهش قیمت مناسب، گردد./راه دانا/110

 



۲۸/۰۶/۱۳۹۴ - ۲۲:۳۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن