تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فتوا دهندگان بزرگانِ دانشمندان‏اند و فقيهان پيشوايانى كه از آنان بر اداى پيمان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814219568




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فالوده ، جوک و سینه زنی قطاری شیراز در فهرست ملی ثبت شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: فالوده ، جوک و سینه زنی قطاری شیراز در فهرست ملی ثبت شد خبرگزاری پانا: مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت : بعد از 2 سال وقفه نخستین جلسه ثبت میراث معنوی کشور در تهران برگزار شد که طی این مراسم 3 اثر میراث معنوی فارس در فهرست ملی جای گرفت .
۱۳۹۴ شنبه ۲۸ شهريور ساعت 12:04

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرگزاری پانا، مصیب امیری در جمع خبرنگاران گفت : از 4 پرونده ارسالی در جلسه مذکور 3 پرونده مورد تایید کارشناسان قرار گرفت .
وی افزود : فالوده ، جوک کاری و سینه زنی قطاری شیراز در فهرست معنوی کشور به ثبت رسید .
به گفته مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس ، یکی دیگر از پرونده های ارسالی اختصاص به تعزیه لامرد داشت که با توجه به اینکه مراسم تعزیه در فهرست ملی و جهانی جای گرفته است تمامی مراسم و آداب و رسومی که در شهرستان های سراسر کشور برگزار می شود زیر مجموعه این مراسم محسوب می شوند و به نوعی در فهرست ملی به ثبت می رسند .
دکتر امیری در ادامه اضافه کرد : در حال حاضر مهارت تهیه فالوده شیراز در فهرست ملی ایران به ثبت رسیده است .
مدیر کل میراث فرهنگی فارس در خصوص مزایای ثبت ملی آثار گفت : ثبت ملی میراث معنوی – تاریخی و فرهنگی در واقع نوعی مصونیت و حفاظت از آثار را در پی دارد و موجب ماندگاری آن می شود .
وی ادامه داد : با توجه به اینکه برخی از هنرهای اصیل و بومی استان در آستانه منسوخ شدن قرار دارند و یکی از وظایف میراث فرهنگی احیای این هنرها می باشد از این رو ثبت چنین هنرهایی در فهرست ملی و جهانی در اولویت قرار دارد و باعث احیاء و رونق مجدد آن می شود .
دکتر امیری گفت : هنر جوک کاری نیز یکی از هنرهای سنتی و اصیل شیرازی است که در حال حاضر احیا شده و به دلیل ویژگی های خاص که داشت در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید .
وی در خصوص هنر جوک کاری شیراز گفت : جوک کاری از جمله رشته های هنرهای چوبی است که از ترکیبات قطعات هندسی کوچک و آراستن آن بر سطح یک زیر ساخت چوبی و از ایجاد نقوش هندسی با استفاده از چوبهای رنگی ( معمولاً دو الی سه رنگ ) که این نقوش از کنار هم قرار گرفتن قطعات کوچک با مقطع های مختلف مثلث ، مستطیل و لوزی بوجود می آید .
به گفته وی جوک کاری تا حدودی به خاتم شباهت دارد اما در این هنر مواد مورد استفاده تنها چوب بوده در صورتیکه در خاتم استخوان ، فیبر و فلزات نیز کاربرد دارد . تنوع طرح های جوک در تزئین در ، دوره جعبه ها و قابهای منبت ، خاتم کاری ، معرق کاری استفاده نمود .
دکتر امیری در ادامه گفت : طبق برنامه ریزی های صورت گرفته در نخستین نمایشگاه فارس در یک نگاه هنر جوک کاری به صورت اختصاصی معرفی خواهد شد .
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس همچنین در خصوص ثبت ملی مهارت تهیه فالوده شیراز گفت : فالوده یکی از خوراکی های سنتی شیراز است که به دسر یخی هم مشهور است و در حال حاضر در فهرست میراث معنوی کشور جای گرفت و طبق برنامه ریزی ها غرفه ای هم به منظور معرفی این خوراکی سنتی و اصیل شیرازی در نمایشگاه فارس در یک نگاه به آن اختصاص داده شده است .
وی در ادامه در خصوص سینه زنی قطاری هم گفت : این مراسم از جمله سینه زنی های منحصر به فرد شیراز است که قدمتش به 150 سال قبل می رسد .
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس پالوده شیرازی از خوراکی های سنتی شیراز که دسر یخی هم به آن گفته می شود . با قرار دان رشته های باریک نشاسته در محلول آب و شکر تهیه می شود . پالوده شیرازی را با آب لیمو یا شربت آلبالو یا عرقیات مصرف می کنند . این دسر در ایران و در دیگر کشورها بیشتر از انواع دیگر مصرف دارند .
با توجه به خوش طعم بودن و خشک بودن آن در فصل گرما از طرفداران زیادی برخوردار است و روز به روز میزان مشتریان و علاقمندان به آن اضافه می شود . با توجه به کیفیت آن در جهت جذب گردشگر و رونق اقتصادی منطقه و قدمت آن و ضرورت حفظ آن مورد توجه می باشد .
اصل واژه پالوده از پالودن است و به معنای پاک و صاف کردن و پالوده رشته باریکی است از نشاسته که در برف یا یخ قلیه ریزیند و شکر یا شیرینی دیگران بر آن افزایند . در شیراز فالوده ، پالوده نامیده می شود .
تهیه پالوده شیرازی : برای تهیه پالوده شیرازی به روش سنتی ابتدا مقداری نشاسته تازه در آب حل می کنند و آن را روی حرارت ملایم می پزند تا کمی غلیظ شود . پس داخلی کی ظرف استوانه ای از جنس مس می ریختند و با دسته چوبی بر آن فشار وارد می کردند .
نشاسته به شکل رشته هایی نازک از بخش آب کش مانند انتهای ظرف بیرون می آمد . این ماده اولیه با اهرم حدود 45 تا 50 دقیقه بهم می زدند تا سفت شود و از خام خارج شود . از طرفی شیره شکر را غلیظ درست می کنند و آن را داخل ( جوتی ) می ریزیم . جوتی دستگاهی است که دور تا دور آن از چوب درست شده و وسط آن یک دیگ مسی قراردارد که داخل آن چرخ می خورد . یخ ها را خورد کرده همراه با مقداری نمک دور تا دور دیگ مسی می ریخته و شروع می کنند به چرخ
دادن دیگ مسی تا شیره شکر یخ بزند . سپس یک سبد از رشته های نشاسته آماده شده داخل شیر شکر می ریزند و به هم می زنند . پس از 30 دقیقه دوباره که شیره شکر سفت شد یک سبد دیگر از نشاسته را آماده می کنیم . این کار چندین با تکرار می شود تا فاولده سفت شود به گونه ای که زیر دندان صدای شکستن بدهد . این دسر خوش طعم با آب لیمو ، عرقیات و یا آب آلبالو سرو می گردد .
ابزار سنتی قدیمی
دیگ مسی برای مخلوط کردن نشاسته و آب پختن نشاسته
صافی برای عبور دادن نشاسته و رشته رشته کردن آن
اهرم میله ای فلزی مانند کفگیر ولی بزرگتر برای هم زدن نشاسته
سبد برای صاف کردن رشته های نشاسته
جوتی – دستگاهی است چوبی و مدور که در وسط آن دیگ فلزی استوانه ای تعبیر شده که روی یک اهرم می چرخد برای هم زدن فالوده
ابزار و دستگاه های جدید
فریزر به جای استفاده از جوتی
دستگاه پرس جهت رد کردن رشته های نشاسته از صافی و رشته رشته شدن آن
دستگاه نشاسته همزن برای هم زدن نشاسته  













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن