محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1853525695
تأملی در آموزه های امام جواد(ع) از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
تأملی در آموزه های امام جواد(ع) از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی استانها > قم - شیوع بی حد و حصر آسیب های اجتماعی حیات مطلوب جوامع بشری را با مخاطرات و چالش های جدی مواجه ساخته است، لیکن راهبرد کلیدی امام جواد (علیه السلام) در این زمینه می تواند به عنوان منشور جامع رویکرد سیاست گذاران مسائل اجتماعی کشور در ترویج ازدواج آسان قرار گیرد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قم، وب سایت رسمی آیت الله مکارم شیرازی، به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت نهمین امام شیعیان، امام جواد(ع)، مطلبی منتشر کرد که در آن آمده است: در سالروز شهادت جانسوز امام جواد(علیه السلام)، ضرورت واکاوی و بازخوانی مهمترین آموزه های خلاقی،دینی،اجتماعی وسیاسی آن امام همام، با بهره گیری از اندیشه های ارزشمند حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله) می تواند به عنوان منظومۀ فکری بی بدیل از آموزه های ناب شیعی در بسط و گسترش معارف اسلام اصیل مورد توجه قرار گیرد.
بدیهی است غفلت از تبیین آموزه های بی نظیر امام جواد(علیه السلام) از جمله نکات تأمّل برانگیز درمقولۀ سیره شناسی ائمۀ معصومین(علیهم السلام) به شمار می آید، حال با این اوصاف لزوم اهتمام ویژۀ همۀ بزرگان دینی و نیز مورخان بزرگ شیعی در تبیین هر چه بیشتر این مقوله به شدت احساس می شود، بنابراین با توجه به ضرورت الگوگیری از آموزه های آن حضرت ، دراین نگاشته سیرۀ عملی امام جواد(علیه السلام) با نگاه ژرف اندیشانۀ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله) به مخاطبان محترم ارائه می گردد:
اهتمام به قران؛ شاخصۀ کلیدی در اقتدار امت اسلامی
بی شک اجرای دقیق کلام الهی در جوامع اسلامی و اجتناب از اکتفاء به برخی ظواهر اسلامی به نوبۀ خود می تواند موجبات اقتدار واقعی امت اسلامی را فراهم سازد، از این رو حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در تبیین روایتی مهم و کلیدی در این زمینه از امام جواد(علیه السلام) اینگونه فرمودند: بسيار مناسب است روايت جالبى را از امام جواد (عليه السلام) ذكر كنم، تا روشن شود چطور در اثر عدم توجه به قران، خداوند قرآن و علاقه به آن را از ملتى مىگيرد، و دشمنان را بر سر آنها مسلّط مىگرداند.
حضرت مىفرمايند:«وَ كُلُّ امَّة قَد رَفَعَ الله عنهم علمَ الكتابِ حين نَبَذوه و ولّاهم عَدُوّهم حين تَوَلّوه و كان نَبْذُهم الكتاب انْ اقاموا حروفَه و حَرّفوا حدودهَ فهم يَرونُه و لا يرعَونه و الجهّال يُعْجِبُهم حفظُهم للرواية و العلماء يحزُنُهم تركُهُم للرعاية»[1].
«هر امّتى كه خداوند علم قرآن را از آنها برداشت وقتى بود كه خود قرآن را ترك كردند و هر امّتى كه خداوند بر آنها دشمنانشان را مسلّط كرد وقتى بود كه خود زير سلطه دشمن رفتن را قبول كردند، و ترك كردن و كنار گذاشتن آنها قرآن را به اين صورت بود كه حروف و كلمات و الفاظ قرآن را حفظ مىكردند، ولى حدود و احكام آن را تحريف مىكردند، روايت قرآن مىكردند، ولى مراعات آن نمىكردند، نادانان حفظ قرآن را براى روايت كردن آن ترجيح مىدادند و علماء از اينكه ترك رعايت قرآن مىشود محزون و غمگين مىشدند».
تحریف امامت با چاشنی ظاهرگرایی اسلامی
معظّم له در تشریح روایت امام جواد(علیه السلام) می فرمایند؛ با توجه به اين روايت، حركت قهقرائى امّت اسلامى و به عقب برگشتن آنها كاملا روشن مىشود و چقدر دقيق منطبق بر اين زمان مىشود، كه مىبينيم در كشورهائى مثل عربستان و مصر... حفظ الفاظ قرآن بسيار مورد توجه است، به طورى كه بچههاى كوچك مبادرت به حفظ قرآن مىكنند، در حالى كه احكام آن مراعات نمىشود، و در كنار اين عدم رعايت، علماى راستين محزونند، و خون دل مىخورند، با چشمى گريان و دلى پرخون نظارهگر اين اوضاع هستند، و كارى از دست آنها ساخته نيست، آنقدر كه به صورت زيبا و تجويد قرآن توجه مىشود، به تفسير و بيان احكام توجه نمىشود، و اين نقشهاى بود كه بعد از به انحراف كشيدن خط امامت بعد از پيامبر (صلى الله عليه وآله) كشيده شد، و تا به حال ادامه دارد، اين سياست شومى بود كه بعد از پيامبر ريخته شد كه قرآن خوانده شود ولى تفسير نشود. به اميد روزى كه به هوش آئيم و براى رفع همه دردها و خصوصاً درد و تفرقه و نفاق به سراغ قرآن رويم، كه آن ريسمان محكمى است كه مأمور چنگ زدن به آنيم. (واعتصموا بحبل الله جميعاً و لا تفرقوا).[2]،[3]
نعمت ازدواج؛ راهبرد کلیدی در مقابله با آسیب های اجتماعی
در عصر و زمانه ای به سر می بریم که شیوع بی حد و حصر آسیب های اجتماعی حیات مطلوب جوامع بشری را با مخاطرات و چالش های جدی مواجه ساخته است، لیکن راهبرد کلیدی امام جواد (علیه السلام) در این زمینه می تواند به عنوان منشور جامع رویکرد سیاست گذاران مسائل اجتماعی کشور در ترویج ازدواج آسان و اهتمام به تشکیل نهاد خانواده مورد توجه قرار گیرد.
لذا مرجع عالی قدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله) در وهلۀ نخست در تشریح کامل این روایت و با ارائۀ راهبردهای عملی درمقابله با آسیب های اجتماعی فرمودند:
از نظر عملى راههاى مختلفى براى درمان «شهوت پرستى» وجود دارد از جمله:
1- يكى از بهترين راههاى عملى براى نجات از گرداب شهوت، اشباع صحيح اميالو خواستهاى جنسى است؛ زيرا اگر خواستها و اميالى كه در درون انسان وجود دارند از راههاى صحيح، اشباع گردند، ديگر زيانبار و مخرّب نخواهند بود؛ به تعبير ديگر، اين خواستها را نمىتوان و نبايد سركوب كرد، بلكه بايد از آنها در كانالهاى صحيح و سازنده استفاده كرد؛ در غير اين صورت ممكن است تبديل به سيلاب ويرانگرى شود كه حرث و نسل انسان را با خود خواهد برد.[4]
به همين دليل، اسلام نه تنها تفريحات سالم و بهرهگيرى معتدل از خواستهاى درونى را مجاز شمرده، بلكه نسبت به آن تشويق نيز نموده است. خطبه معروفى كه از امام جواد عليه السلام در مورد عقد همسرش نقل شده است، شاهد گوياى اين مدعاست. آن حضرت در اين خطبه مىفرمايند: «امّا بَعْدُ فَقَدْ كَانَ مِنْ فَضْلِ اللّهِ عَلَى الْانَامِ انْ اغْناهُم بِالْحَلالِ عَنِ الْحَرامِ[5]؛ يكى از نعمتهاى الهى بر بندگان اين است كه آنها را به وسيله حلال از حرام بىنياز ساخته است».[6]
لذا با تأمل در این آموزه مهم از امام جواد(علیه السلام) می توان به دیگر نکات و شاخصه های کلیدی در کاهش آسیب های اجتماعی رهنمون گردید که از منظر معظم له علاوه بر راهبرد نخست، می توان به راهبردهای مذکور نیز دست یافت.
2- يكى ديگر از راههاى نجات از شهوت پرستى، برنامه ريزى دقيق براى برنامههاى زندگى است؛ زيرا، هرگاه انسان، براى تمام اوقات خود برنامه داشته باشد (هر چند برنامه او در پارهاى از موارد جنبه تفريحى و ورزشى داشته باشد)، ديگر مجالى براى كشيده شدن به آلودگىهاى شهوانى باقى نمىماند.
3- برچيدن عوامل آلودگى نيز يكى از راههاى درمان و يا پيشگيرى است؛ زيرا امكان آلودگى به شهوات در محيطهاى آلوده فراوان است؛ يعنى، اگر محيط، آلوده شهوت شود و اسباب آن در دسترس همه قرار گيرد و آزادى نسبى نيز وجود داشته باشد، نجات از آلودگى، مخصوصاً براى قشر جوان يا كسانى كه در سطح پايينى از «معرفت» دينى قرار دارند، بسيار دشوار خواهد شد.[7]، [8]
4- احياى شخصيت معنوى و انسانى افراد جامعه نيز، از راههاى مهم درمان يا پيشگيرى از آلودگىهاى شهوانى است؛ زيرا انسان، هنگامى كه از ارزش وجود و شخصيت خود، آگاه شود و دريابد كه او عصاره جهان آفرينش و گل سرسبد جهان خلقت و خليفه خدا در روى زمين است؛ به اين سادگى خود را به شهوات نمىفروشد.
آخرين نكته اين است كه نه تنها در مسئله مبارزه با شهوات، بلكه در تمام موارد مبارزه با مفاسد اخلاقى، بايد به مسئله مبارزه عملى اهمّيّت داد؛ به اين معنى كه هر قدر انسان با خلق و خوى بد به مبارزه برخيزد و در جهت مخالف آن حركت كند، آن خلق و خوها كم رنگ و ضعيف مىشود و اين مبارزه از صورت فعلى به صورت حالت و از صورت حالت به صورت عادت و از صورت عادت به صورت ملكه در مىآيد و خلق و خوى ثانوى در جهت مقابل شكل مىگيرد؛ مثلًا، اگر انسان بخيل بذل و بخشش را تكرار كند، آتش بخل به تدريج در درون او فروكش كرده و خاموش مىشود.
اگر شهوت پرستان نيز در برابر طغيان شهوات، مقاومت و ايستادگى نمايند، طغيان شهوت فرو نشسته و روح عفّت جايگزين آن مىشود.[9]
انتظار عملی در ظهور؛ شاخصۀ کلیدی در فرجام شناسی
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در تشریح یکی دیگر از مهمترین فرمایشات نورانی امام جواد(علیه السلام) در مقولۀ انتظار فرج و تقدم انتظار عملی بر انتظار قلبی و لفظی و ارتباط آن با مولّفۀ تحقق عدالت فرمودند:
انتظار عملی بسیار مهم است، انتظار قلبی و لفظی آسان است و غالباً هم انجام می شود. کسی که چنین انتظاری دارد باید هم آماده بشود و هم آماده بکند. باید از نظر روحیات، ایمان، اعمال، عقیده و هم دیگران را آماده کند.[10]
معظّم له در تفسیر تئوری انتظار و مقولۀ فرجام شناسی در آموزۀ امام جواد(ع) فرمودند: حدیثی از امام جواد (علیه السلام) در مورد امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که از عبدالعظیم حسنی نقل شده به این شرح است: «قال: دَخَلْتُ عَلَى سَيِّدِي مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع وَ أَنَا أُرِيدُ أَنْ أَسْأَلَهُ عَنِ الْقَائِمِ أَ هُوَ الْمَهْدِيُّ أَوْ غَيْرُهُ فَابْتَدَأَنِي فَقَالَ لِي يَا أَبَا الْقَاسِمِ إِنَّ الْقَائِمَ مِنَّا هُوَ الْمَهْدِيُّ الَّذِي يَجِبُ أَنْ يُنْتَظَرَ فِي غَيْبَتِهِ وَ يُطَاعَ فِي ظُهُورِهِ وَ هُوَ الثَّالِثُ مِنْ وُلْدِي وَ الَّذِي بَعَثَ مُحَمَّداً ص بِالنُّبُوَّةِ وَ خَصَّنَا بِالْإِمَامَةِ إِنَّهُ لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ الدُّنْيَا إِلَّا يَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ ذَلِكَ الْيَوْمَ حَتَّى يَخْرُجَ فِيهِ فَيَمْلَأَ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً وَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَيُصْلِحُ لَهُ أَمْرَهُ فِي لَيْلَةٍ كَمَا أَصْلَحَ أَمْرَ كَلِيمِهِ مُوسَى ع إِذْ ذَهَبَ لِيَقْتَبِسَ لِأَهْلِهِ نَاراً فَرَجَعَ وَ هُوَ رَسُولٌ نَبِيٌّ».[11]
عبدالعظیم حسنی می گوید که من وارد بر امام جواد (علیه السلام) شدم و قصد داشتم از حضرت بپرسم که آیا قیام کننده حضرت مهدی علیه السلام است و یا کس دیگری می باشد. پیش از اینکه سوال کنم ایشان پاسخ دادند که حضرت مهدی علیه السلام هستند که قیام می فرمایند. حضرت در ادامه حدیث می فرماید: واجب است تا در غیبت او انتظارش را بکشند و در حضورش اطاعتش نمایند. او نسل سوم من است.
انتظار فرج؛ بافضیلت ترین اعمال در آموزه های شیعی
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در تبیین مهمترین فراز این روایت مهم و کلیدی در مسألۀ انتظار فرمودند: امام جواد(ع) در ادامه فرمودند؛ که قسم به خدایی که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) را به نبوّت و ما را به امامت مبعوث کرده است، اگر از دنیا نماند مگر یک روز، خداوند آن روز را چنان طول خواهد داد که تا مهدی از پشت پرده غیبت بیرون گردد، و زمین را از عدل و داد پر نماید همان طور که از جور و ستم پر شده باشد. خداوند نمی گذارد تا دنیا پایان پیدا کند و عدالت در آن محقق نشود. امام جوادعلیه السلام در ادامه حدیث می فرماید؛ خداوند یک شبه کار ظهورش را درست می کند. خداوند وقتی اراده کرد لازم نیست تا مقدمه چینی کند. همانطور که کار موسی (علیه السلام) را یک شبه درست کرد. حضرت موسی(علیه السلام) رفت آتشی بیاورد و در همان یک ساعت و یک شب به مقام نبوت رسید.[12]
این مرجع عالیقدر جهان تشیع با اذعان به این فراز کلیدی و بنیادین در کلام نورانی امام جواد(علیه السلام)، اهمیت انتظار در جامعه اسلامی را را به نحو اعم و نیز ضرورت بسط و گسترش انتظار عملی امر ظهور را به نحو اخص، از جمله مهمترین وظایف و رسالت های شیعیان راستین ائمۀ معصومین(علیهم السلام) برشمردند و فرمودند: جمله آخری که امام جواد علیه السلام به عبدالعظیم حسنی گفت این بوده است که « أَفْضَلُ أَعْمَالِ شِيعَتِنَا انْتِظَارُ الْفَرَجِ»[13]، بالاترین عمل شیعیان ما انتظار فرج است. انتظار فرج به سه گونه انتظار قلبی، لفظی و عملی است. مرحله اول این است که ما در دل منتظر آن حضرتیم و از نیامدنشان بی قراریم.
انتظار لفظی این است که دعا برای ظهور آن حضرت بکنیم، ولی انتظار عملی آن آمادگی خارجی نسبت به آمدن آن حضرت است. انتظار عملی بسیار مهم است، انتظار قلبی و لفظی آسان است و غالبا هم انجام می شود. کسی که چنین انتظاری دارد باید هم آماده بشود و هم آماده بکند. باید از نظر روحیات، ایمان، اعمال، عقیده و هم دیگران را آماده کند. بالاترین اعمال شیعه انتظار عملی است.[14]
آثار و برکات مبارزه با هوی نفس
تقواورزی و مبارزه با هوی نفس از جمله آموزه هایی است که در سیرۀ دینی امام جواد(علیه السلام) از برجستگی خاص برخوردار می باشد، از این رو حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تبیین این شاخصۀ مهم و کلیدی در آموزهای آن حضرت می فرماید؛ مرحوم علامه مجلسی ازامام جواد (علیه السلام) نقل میکند: قَالَ لِلْجَوَادِ (علیه السلام) رَجُلٌ أَوْصِنِی قَالَ وَ تَقْبَلُ قَالَ نَعَمْ قَالَ تَوَسَّدِ الصَّبْرَ وَ اعْتَنِقِ الْفَقْرَ وَ ارْفَضِ الشَّهَوَاتِ وَ خَالِفِ الْهَوَى وَ اعْلَمْ أَنَّکَ لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَیْنِ اللَّهِ فَانْظُرْ کَیْفَ تَکُون؛[15] مردی به حضرت جواد علیه السلام عرض کرد: مرا سفارشی بفرمایید. امام علیه السلام فرمود: میپذیری؟ گفت: آری. فرمود: تکیه بر صبر کن و به فقرا در آویز و شهوات را رها کن و مخالفت با هوای نفس نما و بدان که تو از دید خداوند مخفی نیستی، دقت کن چگونه باید باشی.
صبر بر اطاعت و معصیت؛ مولفه ای منبعث از مبارزه با نفس
معظم له در ترسیم آثار و برکات مبارزه با هوی نفس به مولّفه مهم اخلاقی صبر اشاره نموده و فرمودند: بدیهی است سعادت دنیا و آخرت در این چند جمله امام جواد (علیه السلام) مشاهده میشود. صبر بر اطاعت یعنی مشکلات اطاعت را تحمل کردن و صبر معصیت یعنی مشکلات ترک معصیت را بر خود هموار کردن و صبر بر مصیبت یعنی در برابر مشکلات زانو نزدن و جزع نکردن. زندگی همواره توأم با مشکلات است و امکان ندارد از مشکلات جدا باشد.[16]
تقوا ورزی؛ عامل کلیدی در حصول سعادت دنیوی و اخروی
معظّم له در تشریح فراز دوم این روایت فرمودند: بخش دیگری از فرمایشات امام جواد(علیه السلام) به مسئله فقر اختصاص دارد که در اینجا به معنای زندگی ساده و نهی از تشریفات است. زندگی ساده یعنی همه جوانب انسان از مسافرت گرفته تا عقد و عروسی، خانه، وسایل منزل و ... ساده و به دور از تجملات باشد.
مرجع عالی قدر جهان تشیع و مفسر بزرگ قران کریم و در تشریح نقش تقواورزی در تحقق سعادت دنیوی و اخروی انسانها در این فراز نورانی از امام جواد(علیه السلام) فرمودند: امام(علیه السلام) سپس به مساله شهوت و هوای نفس میپردازد که انسان باید شهوات را رها کند چرا که تابعین شهوات در حقیقت بازیچه دست شیطان هستند و سرنوشتی تباه شده خواهند داشت. اما در مقابل مخالفت با هوای نفس انسان را از لشگر شیطان بیرون میآورد و باعث سعادت در زندگی مادی و اخروی میشود. علاوه بر این قرآن کریم نیز در سوره نازعات راه بهشت را راه ترک هوی نفس و مخالفت با آن عنوان میکند: «وَ أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوى. فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِیَ الْمَأْوى؛[17] و اما آنکس که ازمقام پروردگارش بیمناک بوده و نفس خود را از تمایلات باز داشته همانا بهشت جایگاه اوست».[18]
سخن آخر
گرچه امام جواد (علیه السلام) در سن 25 سالگی و به دست همسرش به شهادت رسید، لیکن آن حضرت با وجود سن کم پاسخ مسائل را بسیار روشن مطرح میکردند،[19] به نحوی که حتی علمای اهل سنت نیز بر سرآمدی علم و تقوا ووجود ویژگی های بی نظیردینی، علمی و معرفتی آن حضرت در اسناد تاریخی خود تأکید و تصریح نمودند، در تشریح این مدعا باید گفت امام جواد عليه السلام توانست در فرصت كوتاه عمر خويش (بيست و پنج سال)، تا آنجا كه حاكمان وقت اجازه مىدادند، به ترويج مكتب اهل بيت بپردازد و از جمله، گاه مشكلات فقهى خلفا را مىگشود و گاه در مناظرات، مسائل مهم فقهى را حل مىكرد.[20] دانشمندان بزرگى از اهل سنّت درباره عظمت علمى و وجودى آن حضرت سخن گفتهاند. از جمله ابن حجر هيتمى مىنويسد: «مأمون او را به دامادى خود انتخاب كرد؛ زيرا با وجود سن كم، از نظر علم و آگاهى و حلم، بر همه دانشمندان برترى داشت».[21]سبط بن جوزى مىگويد: «او در علم و تقوا و زهد و بخشش بر روش پدرش بود».[22]،[23]
لذا رسالت شیعیان و پیروان آن حضرت در اهتمام ویژه به تبیین و ترویج سیرۀ علمی و عملی آن حضرت دو چندان می گردد، از این رو باید از این امام همام همواره بهره گرفته و تلاش کنیم تا همواره در راستای توجه به منویات ایشان بکوشیم.[24]
پژوهش؛ تهیه و تنظیم؛ معاونت تحریریه خبر پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دام ظلّه)
[1] بحارالانوار، جلد 78، صفحه 358، چاپ قديم( در مواعظ امام جواد( عليه السلام))؛ فروع كافى، جلد 8، صفحه 53؛ ميزان الحكمة، ج 8، صفحه 85.
[2] سوره آل عمران، آيه 103.
[3] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقين) ؛ ج1 ؛ ص482.
[4] اخلاق در قرآن ؛ ج2 ؛ ص301.
[5] بحارالانوار، جلد 50، صفحه 76.
[6] اخلاق در قرآن ؛ ج2 ؛ ص302.
[7] اخلاق در قرآن، ج2، ص: 302.
[8] اخلاق در قرآن، ج2، ص: 303.
[9] همان.
[10] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه ، مسجد اعظم قم، 10/2/1394.
[11] بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج ۵۱، ص ۱۵۶، كمال الدين و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج ۲، ص ۳۷۷؛ كفاية الأثر في النص على الأئمة الإثني عشر، على بن محمد خزاز قمى، ص ۲۸۰.
[12] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه ، مسجد اعظم قم، 10/2/1394.
[13] بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج ۵۱، ص ۱۵۶، كمال الدين و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج ۲، ص ۳۷۷؛ كفاية الأثر في النص على الأئمة الإثني عشر، على بن محمد خزاز قمى، ص ۲۸۰.
[14] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه ، مسجد اعظم قم، 10/2/1394.
[15] بحارالانوار، جلد 75 ، صفحه 358.
[16] بیانات حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، 2/7/1393.
[17] سورۀ نازعات، آیۀ 41-40.
[18] بیانات حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه،مسجد اعظم قم، 2/7/1393.
[19] همان.
[20] براى آگاهى از مناظرات امام جواد با يحيى بن اكثم، دانشمند معروف زمان مأمون عبّاسى، ر. ك: بحار الأنوار، ج 50، ص 78- 75. همچنين فتواى آن حضرت درباره كيفيّت قطع دست سارق، در مجلس معتصم عبّاسى و در حضور فقهاى آن زمان، دليل روشنى از دانش فقهى آن امام است.( ر. ك: وسائل الشيعة، ج 18، ص 490، ابواب حدّ السرقه).
[21] الصواعق المحرقه، ص 205.
[22] تذكرة الخواص، ص 359.
[23] دائرة المعارف فقه مقارن ؛ ج1 ؛ ص104.
[24] بیانات حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، 9/2/1394.
کلید واژه ها: استان قم -
یکشنبه 22 شهریور 1394 - 19:54:39
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]
صفحات پیشنهادی
پیام آیت الله العظمی مکارم شیرازی به طرح قرآنی ۱۴۴۹ + فیلم
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پیامی از برگزاری طرح 1449 قرآن کتاب زندگی تقدیر کردند دریافتچهارشنبه ۱۸شهریور۱۳۹۴آیتالله مکارم شیرازی: بقاع متبرکه به کانون تبلیغ فرهنگ شیعی ناب تبدیل شوند
آیتالله مکارم شیرازی بقاع متبرکه به کانون تبلیغ فرهنگ شیعی ناب تبدیل شوندیکی از مراجع تقلید گفت در مناسبتهای مختلف مانند اعیاد و وفیات میتوان مردم را در بقاع متبرکه گرد هم آورد و برنامههای فرهنگی برای آنها اجرا کرد تا سرانجام آستان مقدس امامزادگان به کانون تبلیغ فرهنگ شیعی نآیت الله مکارم شیرازی: برای تقویت نخبگان حوزه سرمایه گذاری مناسب صورت گیرد
به گزارش ایرنا از مرکز خبر حوزه وی روز پنجشنبه در مراسم اختتامیه سومین دوره مسابقات المپیاد علمی حوزه های علمیه در مدرسه امیرالمومنین ع قم افزود استعدادهای درخشان باید بدانند خدایی که به آنها سرمایه علمی داده است نیاز دیگران را نیز در سرمایه آنها پیش بینی کرده است آیت اللهآیت الله مکارم شیرازی: انتقادات به برجام نباید سبب اختلاف داخلی شود
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم آیت الله ناصر مکارم شیرازی صبح امروز در جلسه درس فقه خود در مسجد اعظم قم به اهمیت بررسی منطقی و عقلانی برجام اشاره کرد و اظهارداشت مدتی است که مسئله برجام تبدیل به یک عنوان اختلاف برانگیز بین گروه های مختلف شده و من از عاقبت آن که اختلاف شدید شوددیدار جمعی از مردم بم با آیت الله مکارم شیرازی
17 1 دیدار جمعی از مردم بم با آیت الله مکارم شیرازی 17 2 دیدار جمعی از مردم بم با آیت الله مکارم شیرازی 17 3 دیدار جمعی از مردم بم با آیت الله مکارم شیرازی 17 4 دیدار جمعی از مردم بم با آیت الله مکارم شیرازی 17 5 دیدار جمعی از مردم بم با آیت الله مکارم شیرازی 17 6 دیدار جمعی از ماقامه عزای شهادت امام جواد(ع) در دفتر آیت الله علوی گرگانی
دوشنبه ۲۳ شهریورماه برگزار می شود اقامه عزای شهادت امام جواد ع در دفتر آیت الله علوی گرگانی شناسهٔ خبر 2913658 - شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵ ۴۰ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی مراسم اقامه عزا با سخنرانی حجت الاسلام شیخ عبدالعلی گواهی و مداحی حسین سازور دوشنبه ۲۳ شهآیتالله مکارم شیرازی: تهاجم به مکتب اهل بیت(ع) در دوران کنونی بیسابقه است/نخبگان اولویت جهان اسلام هستند
آیتالله مکارم شیرازی تهاجم به مکتب اهل بیت ع در دوران کنونی بیسابقه است نخبگان اولویت جهان اسلام هستندیکی از مراجع تقلید گفت در هیچ زمانی مکتب اهل بیت ع و اسلام به اندازه دوران کنونی مورد تهاجم نبوده است به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیتالله ناصر مکارمشیرازی پیش از ظهر امرآیت الله مکارم شیرازی: برجام نقاط قوت فراوان دارد
آیت الله مکارم شیرازی برجام نقاط قوت فراوان دارد سیاست > احزاب و شخصیتها - ایرنا نوشت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید با بیان اینکه برجام نقاط قوت فراوان دارد گفت گفت و گو در مورد برجام باید به صورت دوستانه و منطقی و باشد نه به عنوان معارضه مبارزه و اهآیتالله مکارم شیرازی: محیط علمی و اخلاقی دانشگاه حضرت معصومه(س) برای مردم تبلیغ شود
آیتالله مکارم شیرازی محیط علمی و اخلاقی دانشگاه حضرت معصومه س برای مردم تبلیغ شودیکی از مراجع تقلید در قم با اشاره به اقدامات مثبت صورت گرفته در دانشگاه حضرت معصومه س و ایجاد امکانات مناسب ادامه تحصیل در محیطی مطلوب برای دختران گفت محیط علمی و اخلاقی این دانشگاه باید برای مرآیت الله مکارم شیرازی: بقاع متبرکه به کانون تبلیغ فرهنگ شیعی ناب تبدیل شوند
آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در دیدار با مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم و جمعی از کارکنان با اشاره به این موضوع که مردم در نظام جمهوری اسلامی خواستار فعالیت هایی کامل و جامع فرهنگی از سازمان اوقاف هستند اظهار کرد اوقاف باید تحولی عظیم در فعالیت های خود به وجود بیاورد و-
گوناگون
پربازدیدترینها