تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه نيّت درست داشته باشد، دل سالم و پاك دارد، زيرا سالم داشتن دل از وسوسه هاى شيط...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805602443




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پای درس اخلاق آیت‌الله جوادی آملی چه کنیم سخن ما در دیگران اثر کند/ فلسفه تبرک جستن به «حجرالاسود»


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پای درس اخلاق آیت‌الله جوادی آملی
چه کنیم سخن ما در دیگران اثر کند/ فلسفه تبرک جستن به «حجرالاسود»
آیت‌الله جوادی آملی می‌گوید: هم از خوردن غذای شبهه‌ناک بپرهیزید و هم از گفتن حرف مشکوک دوری کنید. چون می‌خواهید قرآن بخوانید و سخن شما در دیگران اثر کند و خودتان هم که می‌شنوید متأثر شوید، دهان را پاک نگه دارید.

خبرگزاری فارس: چه کنیم سخن ما در دیگران اثر کند/ فلسفه تبرک جستن به «حجرالاسود»



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، آیت‌الله جوادی آملی از جمله فقها و اندیشمندانی است که به طور مفصل درباره حکمت و فلسفه اعمال عبادی دین مبین اسلام سخن گفته است. آنچه در ادامه می‌خوانید برگرفته از بیانات این عالم فرزانه است.

  مناسب است گفته شود که برداشت‌های مفسران در قرآن یکسان نیست. مثلاً برخی می‌گویند مضاف در جمله «وَ سْئَلِ الْقَرْیَةَ» محذوف است. برادران یوسف وقتی برادر دیگر را هم بردند و نیاوردند، یعقوب(ع) فرمود: برادرتان را چه کردید؟ گفتند: «وَ سْئَلِ الْقَرْیَةَ» یعنی از آن محل و شهر بپرس. منظور این است که از مردم این شهر بپرس، که ما کوتاهی نکرده‌ایم. برخی دیگر می‌گویند: چیزی در آنجا حذف نشده است. «وَ سْئَلِ الْقَرْیَةَ» یعنی از خود قریه بپرس. اگر توانستی با زبان قریه حرف بزنی و زبان آن‌ها را بفهمی، در و دیوار قریه جواب می‌دهد. منتها شما نمی‌توانید سؤال کنید. آن‌ها که زبان در و دیوار را می‌فهمند،‌ سؤال می‌کنند. پس مضافی در اینجا محذوف نیست. مگر در و دیوار جهان، شاعر و آگاه نیست؟ اگر ما مطیع باشیم، همین‌ها به نفع ما در قیامت شهادت نمی‌دهند؟ و اگر تبهکار باشیم علیه ما گواهی نمی‌دهند؟ مگر زمین شهادت نمی‌دهد؟ مگر مسجد شکایت یا شفاعت نمی‌کند؟ پس معلوم می‌شود همه اشیا دارای فهم و شعور هستند. شخصی درباره حجرالاسود پرسید چرا آن را استلام کنیم، یا ببوسیم؟ «حَجَرٌ لا تَضُرُّ وَلا تَنْفَعُ» سنگی است مانند سنگ‌های دیگر، بدون آنکه نفع و ضرری داشته باشد. خواست بدعتی بگذارد. ولی علی‌(ع)  در محل حاضر بود و جلوی این بدعت را گرفت. امام صادق(ع) می‌فرماید: علی(ع) فرمود: حجرالاسود در روز قیامت برانگیخته می‌شود، زبان و دو لب دارد، به نفع کسی که به او وفا کرده شهادت می‌دهد. اگر فهم و شعور نداشته باشد که شهادت نمی‌دهد. حجرالاسود تجلی دست خدا در روی زمین است. اهل معنا از گناه شرم می‌کنند و می‌گویند همه موجودات عالم چشم باز کرده ما را می‌بینند. در محضر آنان چگونه گناه کنیم؟ او با این دید به سراغ قرآن می‌رود و قرآن می‌خواند. از فرمایشات نبی گرامی اسلام(ص) است که: دهان را خوشبو کنید زیرا دهان انسان، راه قرآن است؛ «طیبوا أفواهکم فإن أفواهکم طریق القرآن» امام رضا(ع) نیز از رسول اکرم(ص) نقل می‌کند که فرمود: «أفواهکم طرق من طرق ربّکم فنظفوها». نه فقط دندان را مسواک کنید، بلکه دندان و زبان و فضای دهان را هم پاک کنید. هم از خوردن غذای شبهه‌ناک بپرهیزید و هم از گفتن حرف مشکوک دوری کنید تا دهان شما شایستگی پیدا کند مجرای الفاظ قرآن شود. اگر قرآن، که کوثر و چشمه زلال است، از دهان لایه‌روبی نشده عبور کند بی‌اثر است؛ رنگ می‌گیرد و بو می‌پذیرد و چون می‌خواهید قرآن بخوانید و سخن شما در دیگران اثر کند و خودتان هم که می‌شنوید متأثر شوید، دهان را پاک نگه دارید. در حدیثی از رسول خدا(ص) آمده است: «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ مَأْدُبَةُ اللَّهِ، فَتَعَلَّمُوا مَأْدُبَتَهُ مَا اسْتَطَعْتُمْ». قرآن غذای آماده الهی است. قرآن سفره‌ای نیست که هر کسی غذای خود را همراه بیاورد و بر آن سفره بخورد. یعنی کسی حق ندارد خواسته‌های خود را بر قرآن تحمیل کند و برداشت‌های خود را به حساب قرآن بگذارد؛ زیرا قرآن غذایی است آماده که هر کسی گرسنه معارف باشد از این غذا استفاده خواهد کرد. انتهای پیام/ک

94/06/28 - 11:27





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن