واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: شاعر آیینی معاصر : اتفاق مایه اصلی یک شعر خوب است کیش - ایرنا - شاعر آیینی معاصر کشور، شعر را یک اتفاق دانست و گفت : اتفاق مایه اصلی یک شعر خوب است ، زبان ، فضا سازی مناسب ، رنگ و طعم و کاربرد زیاد ، سبب ماندگاری برخی اشعار در ذهن مخاطب می شود .
به گزارش روز جمعه ایرنا ، قاسم صرافان شاعر آیینی کشور در پاتوق ادبی و نشست نقد و بررسی دفتر شعر "بهیگ ( عروس ) بختیاری " در مورد دلیل ماندگاری برخی از آثار هنری در اذهان مخاطبان گفت : دلیل این موضوع یک اتفاق است که این اتفاق انواع مختلفی دارد ، گاه زبان ، روانی و دلنشینی زبان سبب ماندگاری یک شعر در ذهن می شود .وی افزود : داشتن کشف های جدید همراه با شیرین زبانی و نمک ، فضا سازی مناسب ، طعم و رنگ شعر نیز از دیگر نکاتی است که شعر را ماندگار می سازد.خالق مجموعه شعر "حیدرانه " با بیان اینکه در اشعار این شاعر رویکرد به سمت کشف های جدید نبوده است افزود : المانهای موجود در شعر ،فرد را به فضا می برد و مخاطب می تواند با آن همذات پنداری کند .وی در مورد رباعی های این شاعر نیز گفت : سطح آنها متوسط است اما در برخی از آنها نکته پردازی ، غافلگیری و ضربه هایی که باید وجود داشته باشد را می توان دید.صرافان با تاکید براینکه فضا سازی به صورت یکدست و یکپارچه به مخاطب در این آثار ارائه نمی شود افزود : یکی از مشکلات آثاری که ماندگار نیستند همین نبودن یکپارچگی است .وی با تاکید بر اینکه شاعر نباید بر قومیت ستیزی تکیه کند افزود : در برخی غزلها پیوند گذشته به امروز به خوبی دیده می شود ، غزل های این شاعر بیشتر یک سناریو است و به خوبی یک روایت را نشان می دهد. قادر طراوت پور از دیگر شاعران مطرح کشور در این جلسه به طرح نقاط قوت و ضعف اثر پرداخت و گفت : وجود شاعرانی از این دست در جزیره و حضور دوستداران شعر و ادب در این محفل نشان از توجه مسوولان منطقه به برنامه های فرهنگی دارد .به گزارش ایرنا ، وی با بیان اینکه در برخی اشعار این اثر واژه های خوبی در کنار هم بکار گرفته شده است افزود : شاعر از استعاره های ادبی و صنایع ادبی بهره نگرفته و بیشتر بدنبال بیان روایت بوده است ، او در اشعار خود بدنبال حقیقت بوده و غزل های وی معناگراست .سراینده مجموعه شعر" یوسف" گفت : شاعر این اثر بدنبال کشف و یا زیبا شناسی ادبی نیست و تلاش دارد پیامی را به مخاطب منتقل کند .وی اظهار داشت : غزل ها به سادگی روایتی را بیان می کنند و شاعر از عهده ارائه مطالب به خوبی برآمده است .طراوت پور با بیان اینکه تصویر گرایی در برخی سروده های این شاعر بخوبی صورت نگرفته است افزود: بکارگیری برخی واژگان در ادبیات فولکلوریک ( مردمی یا بومی )جواب می دهد و شاعر به نوعی در بکارگیری آن خواسته درونی خود را مطرح می کند ، این واژگان ممکن است در ادبیات رسمی و امروزی کاربرد نداشته باشد ، فولکلوریک کردن( بومی کردن) برخی واژگان رسمی در ادبیات درست نیست .این شاعر معاصر اظهار داشت : شاعر توانسته بدور از هر گونه لاف های شاعرانه فضای ایلی و عشایری سرشار از محبت ، سادگی و صمیمیت را به تصویر بکشد .رییس سابق دفتر شعر و ادب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : شاعر در غزل های خود از وزن های متفاوتی استفاده کرده که نشان از قدرت شاعر دارد ، وجود صاحب قلمی همچون غفاری در ادبیات فولکلوریک یک سرمایه است .وی با بیان اینکه ترجمه هیچ شعری نمی تواند اصل شعر را به مخاطب برساند گفت: ترجمه اشعار که در کتاب آمده ضعیف تر از خود سروده ها است .در این نشست "ایوب غفاری گوشه سراینده مجموعه شعر "بهیگ بختیاری" به قرائت چند رباعی ، دوبیتی و غزل به گویش لری پرداخت .وی از سال 1370 با شعر آشنا شده و از سال 85 بطور جدی به سرودن شعر در قالب کلاسیک پرداخته است ، "بهیگ بختیاری "نخستین اثر این شاعر است که انتشارات سامان دانش آن را در شمارگان دو هزار نسخه به چاپ رسانده است .در ادامه این نشست شاعران میهمان و همچنین شاعران جوانی از جزیره کیش به قرائت برخی سروده های خود پرداختند .نشست نقد و بررسی دفتر شعر "بهیگ ( عروس ) بختیاری " اثر ایوب غفاری گوشه ،با حضور قادر طراوات پور و قاسم صرافان دو تن از شاعران مطرح کشور، ابراهیم رضوانی معاون فرهنگی آجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش ، رضا اردلان رییس فرهنگسرای سنایی و جمعی از شاعران و دوستداران شعر و ادب ، درسالن اجتماعات فرهنگسرای سنایی در جزیره کیش برگزار شد.این نشست دومین پاتوق ادبی است که به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش به صورت ماهانه برگزار شد .1630**1641 /6048/ 6075
27/06/1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]