تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1820275018
شعرواره، الگوی پذیرفته شده در ادبیات قرن 21 ایران
واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: شعرواره، الگوی پذیرفته شده در ادبیات قرن 21 ایران تهران - ایرنا - سخنان کوتاه و نغز که با استعاره های پیچیده، نوعی معما در ذهن مخاطب ایجاد می کنند، به الگویی پذیرفته شده در ادبیات رسمی و غیررسمی ایران تبدیل شده اند.
قالب های شعری، درست مانند محتوای شعر، با نیاز مخاطبان، نسبتی مستقیم داشته است. فردوسی زمانی داستان های بلند را به نظم در می آورد که مردم ایران از دربار تا مکتب و کوی و بازار، به احیای فرهنگ ایرانی و گریز از حکومت بیگانگان گرایشی چشمگیر داشتند. آنان مشتاق شنیدن حکایت های حماسی ایران زمین بودند و چه قالبی بهتر از مثنوی آهنگین شاهنامه؟ همین پسندِ عمومی در آن دوران سبب شد که فردوسی حتی داستان های عاشقانه ای مانند بیژن و منیژه، گشتاسپ و کتایون، زال و رودابه و سیاوش و سودابه را هم در همان قالب شاهنامه ای و با شعرهایی بسیار بلند بسراید. چند قرن بعد، مولوی شاگردانش را با شعر و موسیقی آموزش می داد. بخش عمده ای از سروده های مولانا، در واقع همان چیزهایی است که در کلاس درس می گفت و مریدان می نوشتند. بنابراین، او بیش از آنکه پایبند به آرایه های ادبی باشد، به معنا بها می داد و در عین حال، بسیاری از اشعارش برعکس شاهنامه فردوسی، «بلند» نبود؛ زیرا باید کلاسِ درس در مدتی معین، به نتیجه ای دلخواه می رسید. حافظ بر آن بود تا چند مفهوم ساده عرفانی و عاشقانه را به دلنشین ترین نحو ممکن، به مخاطبان عرضه کند و غزل را بهترین قالب برای این منظور یافت. غزل های سعدی، پیش از حافظ، نشان داده بود که مخاطبان ایرانی در آن سال ها، گرایشی به غزل داشته اند و در واقع، حافظ قالبی را عرضه می کرد که می دانست پذیرش دارد.در دوران قاجار که تقریبا همه چیز راکد و ناپویا بود، شعر فارسی نیز دوران تکرارهای خسته کننده و کلیشه های کهنه را تجربه می کرد؛ تا آنکه ابتدا انقلاب مشروطه به ادبیات تلنگری زد و سپس نسل طلایی شعر معاصر ایران (سهراب سپهری، فریدون مشیری، مهدی اخوان ثالث، فروغ فرخزاد و...) که همگی تقریبا هم سن و سال بودند، در فضای آموزش نوین و نوسازی در ایران، با الگوبرداری از نیما یوشیج، قالب ها و نیز مفاهیم کهن را به کنار زدند و به شعر نو روی آوردند.** قالب قرن 21احتمالا هنوز هم «غزل» محبوب ترین شعر فارسی است و این را می شود با گردشی ساده در آثار شاعران جوانِ ایران دریافت. اما اشکال کار اینجاست که آنچه محبوب تر است، الزاما بیشترین کاربرد را ندارد. به بیان دیگر، شما در زندگی واقعی، تنها زمانی می توانید برای مخاطبان، شعرهایی با قالب های سنتی یا نیمایی بخوانید که یا «شب شعر» باشد و یا «شب چله» (یلدا). چندی پیش در یک مناظره تلویزیونی درباره وضعیت پزشکان عمومی در ایران، نماینده نظام پزشکی خواست سخنانش را با یک شعر در وصف پزشکان آغاز کند؛ اما مجری برنامه نه تنها به وی تذکر داد که شعرتان کوتاه باشد، بلکه در میان همان چهار - پنج بیت هم چند بار با پراندن عبارت هایی مانند «بسیار خوب»، اشاره کرد که بهتر است از خواندن این شعر صرف نظر کنید! بنابراین، جامعه ایران، فعلا در آغاز قرن بیست و یکم، بیرون از محفل شعرخوانی، تمایلی به شنیدن شعرهای بلند ندارد که این یک دگرگونی در ذائقه و سبک زندگی ایرانیان به شمار می رود.در کشوری مانند تاجیکستان که هنوز گرایش های سنتی در جامعه پابرجاست، خواندن شعرهای کلاسیک در آیین های رسمی و غیررسمی، کاملا عادی است. اما در ایران، شاید به دلیل حرکت به سوی زندگی ماشینی و صنعتی، انسان هایی که کاملا غرق در ماشین و روزمرگی های اداری و دیوانسالاری هستند، شعر را نیز در قالبی از کلیشه های روزمره می یابند؛ یعنی بر این باورند که همانگونه که وقت کار، وقت همایش، وقت سخنرانی و وقت نهار داریم، شعرخوانی هم باید در وقت خود انجام شود.با این حال، در همین جامعه ماشینی، از «شعرواره»های کوتاه در جای مناسب، به عنوان سخن نغز، استقبال می شود. شما در هنگام سخنرانی یا وسط جلسه ای رسمی، با خواندن یک بیت یا یک شعرواره کوتاه که مناسبتی هم با موضوع داشته باشد، می توانید به بیان خود، شیوایی و زیبایی دوچندان ببخشید.اما شعرواره دقیقا چیست؟آنچه ما با نام شعرواره از آن یاد کرده ایم، سخنی نغز و بسیار کوتاه است که می تواند یک یا همه این آرایه ها را داشته باشد: وزن، قافیه، آرایه های معنایی، استعاره های پیچیده و معماگونه.همچنین، شعرواره از نظر محتوایی، می تواند جایی روی یک پیوستار باشد که یک سر آن، کاملا ادبی و سر دیگرش کاملا شوخی است. محتوای شعرواره، هرچه ادبی تر باشد قابلیت ارایه در سخنرانی ها و جلسه های جدی تر را دارد و هرچه شوخی تر باشد، قابلیت بیشتری برای پیامک کردن یا ارسال روی شبکه های اجتماعی پیدا می کند.بدین ترتیب، تمام قالب هایی که زیرعنوان هایی نظیر «شعرک»، «سه گانی»، «فرانو» و... مطرح هستند، می توانند شعرواره نیز باشند.باید پذیرفت که شعرواره، به دلیل کوتاه بودنش، بسیاری از عناصر اثرگذارِ وزنی و معنایی که شعر بلند در اختیار دارد را از کف می دهد. بنابراین، شعرواره برای اینکه اثرگذار بماند، خواه ناخواه باید به سوی «ایجاز» و «معماسازی» پیش برود. اکنون با نمونه هایی از شعرواره و حضور ایجاز و معماسازی در آن آشنا می شویم.** نمونه هایی از شعروارهالف - ادبی تصویرِ آهوانه ی چشم چرانِ کیست؟دنبالِ سبزه زارِ دلِ ناچریده ام(شهنازه نظیروا)شهنازه نظیروا، شاعر تاجیک، در بیت بالا، تصویر کسی که در ذهن دارد را به آهو، و آهو را به دلیل چشمانی که دارد، به چشم چران تشبیه کرده است. سپس به زیبایی هرچه تمام تر، میان «چرش» در چشم چران و چریدن آهو «ایهام» ایجاد کرده و در نهایت، دلی که تاکنون عاشق نشده است را به دلِ ناچریده (= دلی که تاکنون هیچ آهویی در آن نچریده) تشبیه کرده است.طبعا اگر قرار باشد هر بیت از یک شعر بلند، این همه آرایه های معناییِ پیچیده داشته باشد، خواندن آن شعر، برای مخاطبان ملال انگیز و زمان بَر خواهد بود. اما ایجاد نوعی معما در یک بیتِ کوتاه، به عنوان شعرواره، می تواند مخاطب را بسیار جذب کند.مثالی دیگر:مرگدرآغوشت - جان می دهد!(مهسا مجدر)مهسا مجدر (لنگرودی) در همین یک جمله، هم استعاره دارد و هم «انسان انگاری» (جان بخشی) و در واقع، معمایی زیبا و دلنشین را طرح می کند.و مثالی دیگر:از اسب فتاد، اصل خود را گم کردیاغی شد و...تا نیمه سری در خم کردزد زیر تمام آنچه آموخته بودناخواسته رو به باورِ مردم کرد(امیر اسدیان)رباعی بالا، با دوبیتی های معلمولی این فرق را دارد که هم معماگونه است و هم معلوم نیست راجع به چه کسی گفته شده است. در هر مصراع از این دوبیتی، دو «لایه شعری» وجود دارد: لایه ای شامل آرایه های آشکار و لایه ای شامل آرایه های پنهان. مثلا در مصارع نخست، وزن شعر و جناس آوایی (اسب و اصل) آرایه های آشکار هستند و آرایه پنهان، آنجاست که خواننده باید مفهوم افتادن از اسب و گم کردن اصل را خودش حدس بزند و میان آن دو ارتباط ایجاد کند.مثالی دیگر:چونخراشِ پنجه ی ببریدر پوست و گوشتمجا خوش کرده ای(امیر اسدیان)امیر اسدیان، شاعر همدانی، در این شعرواره نیز معمایی می سراید و شاید یک بازخوانی و نگاه عمیق تر لازم باشد تا مخاطب بتواند لایه ی دوم شعر (اینکه یار رفته، اما داغش به جای مانده) را در یابد.ب - طنزوقتی سخن از شعرواره های طنز باشد، مگر می شود از «اکبر اکسیر»، شاعر ترک زبان و پارسی گوی اهل آستارا یاد نکرد؟ اکسیر شعرهای سپیدِ کوتاه با محتوای طنز می گوید و خودش نام این قالب را گذاشته است «شعر فرانو».شعرهای فرانو، درست مانند دیگر شعرواره ها، گرایشی به معماسازی دارند.مثال:صفر را بستندتا ما به بیرون زنگ نزنیماز شما چه پنهانما از درون زنگ زدیم(اکبر اکسیر)مثالی دیگر:بهزیستی نوشته بود:شیر مادر، مهر مادر، جانشین نداردشیر مادر نخورده، مهر مادر پرداخت شدپدر یک گاو خریدو من بزرگ شدماما هیچ کس حقیقت مرا نشناختجز معلم عزیز ریاضی امکه همیشه میگفت:گوساله ، بتمرگ! (اکبر اکسیر)مثالی دیگر:(معرفی شاعر و برادرش):برادرم مشاور املاک استمن مشاور افلاکاو زمین ها را متر می کندمن آسمان ها رامن از ساختن بیت خوشحال می شوماو از فروختن بیتاو چندین دفتر دارد ، من چندین کتاباو هر روز بزرگ می شود من هر روز کوچکبا تمام این ها نمی دانم چرا اهل محلبه من می گویند اکبر ، به او می گویند اصغر؟(اکبر اکسیر)و مثالی دیگر:پزشکان اصطلاحاتی دارند که ما نمی فهمیمما دردهایی داریم که آنها نمی فهمندنفهمی بد دردی استخوش به حال دامپزشکان! (اکبر اکسیر)پ - شوخیاین شعرواره ها معمولا از نظر بنیاد وزنی و شعری استوار نیستند، زیرا عموما توسط افراد عادی و ناشاعر سروده می شوند؛ اما آن وجهِ معماییِ شعرواره را حفظ می کنند و چون محتوایی شوخ طبعانه دارند، در مجلس های غیررسمی یا پیامک ها و شبکه های اجتماعی بیشتر به کار می روند. مثال: عشق، دور و برِ ما مثل ملخ بسیار استبیم قحط است ازین گونه فراوانی هاخواننده پس از کشف ارتباط میان ملخ و قحطی و سپس ربط دادنِ آن به عشق فراوان و قحطی عشق واقعی، از این شعرواره لذت خواهد برد.مثالی دیگر:تو عروس کسی اگر بشوینگذارم که دست روی دستمن محمدعلی قاجارممجلست را به توپ خواهم بست** فرجام سخنآنچه در این مقاله گفته شد، نه ستایش و نکوهش، که توصیفی گذرا از یکی از گرایش های شعر نو در ایران بود. جا دارد ادیبان و زبانشناسان، از دو جنبه ادبی و زبانشناسی به بررسی شعرواره بپردازند. طبعا نگاه ادبی به فن شاعری بها می دهد و نگاه زبانشناسی می تواند از منظر جامعه شناسی و روانشناسی یا ویژگی های صرفی و نحوی به موضوع بنگرد.از : زمان رضاخانیفراهنگ**9163**1601**
25/06/1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]
صفحات پیشنهادی
آيا ادبيات ايراني فاقد ظرفيت سينمايي است؟!
آيا ادبيات ايراني فاقد ظرفيت سينمايي است جريان اقتباس هنر و فرهنگ يكي از مقولههاي مهمي است كه كشورهاي مختلف دنيا بدان همت گماشتهاند و از اين طريق بهخصوص هنر سينماي خود را غنا بخشيدهاند نویسنده معصومه طاهري جريان اقتباس هنر و فرهنگ يكي از مقولههاي مهمي اسبه آینده ادبیات ایران امیدوارم
به آینده ادبیات ایران امیدوارم آینده ادبیات ایران خوب است و بهتر هم میشود باید امیدوار باشیم به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان محمد حسین ابوحمزه نویسنده حوزه ادبیات دفاع مقدس و کودک و نوجوان که در سال 1343متولد شده است در بیست ساادبیات ایران تاثیر زیادی بر حوزه شعر و ادبیات صربی و جهانی دارد
به گزارش ایرنا لاسلو بلاشکوویچ روز سه شنبه در نشستی با محمود شالویی با اشاره به اینکه شعر و ادبیات فارسی تاثیر زیادی بر فرهنگ ادبی جهان بشری بخشیده است افزود ما برای فرهنگ ایرانی بخاطر سابقه درخشانی که دارد احترام بسیاری قایل هستیم و به همین مناسبت هم دربهای کتابخانه ملی صربستدو سازمان توسعه ای ایران الگوی طرح استقلال اقتصادی روسیه
به گزارش ایرنا طرح تدوین شده به سرپرستی سرگئی گلازیف مشاور رئیس جمهوری روسیه با هدف کاهش آثار تحریم ها در روند توسعه اقتصادی و پیشرفت این کشور تنظیم شده است براساس اطلاعات اولیه و غیررسمی انتشار یافته در این طرح پیشنهاد شده است کمیته دولتی توسعه علمی و فنی فدراسیون روسیه وابستجربه مذاکرات ایران، الگویی برای دیگر کشورها
تجربه مذاکرات ایران الگویی برای دیگر کشورها دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاریهای همهجانبه با کشورهایی که در زمان اعمال تحریمهای ظالمانه و غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران با غرب همکاری نکردند اولویت ویژهای قائل است به گزارش پایگاه اطلاع رساشعار مرگ بر آمریکا از ادبیات سیاسی ملت ایران حذف نخواهد شد
به گزارش دولت بهار به نقل از مهر حجت الاسلام سید محسن محمودی در خطبه های نماز جمعه این هفته شهرستان ورامین با اشاره به فرمایشات مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشت در فرمایشات مقام معظم رهبری بر حفظ روحیه انقلابی گری استکبار ستیزی شجاعت و جسارت در بیان حق و مبانی امام و انادبیات و سیاست در ایران: ۱۹۱۹ – ۱۹۲۵
فرهنگ امروز همایون کاتوزیان برگردان سالار کاشانی توسعه های اولیه در برداشتی کلی "سیاست" و ادبیات حتی از زمان برآمدن ادبیات کلاسیک فارسی در قرن های نهم و دهم به یکدیگر نزدیک بودند در حالی که هنر سیاست که تفاوت بسیاری با قواعد سیاسی برای تنظیمات دولتی موفق در قالباز حدود ۱۰۰ حق مسلم خود محروم شده ایم/ از حقوق تصریح شده در ژنو هم عقب نشینی کردیم / ایران استثنا بودن را پذیر
به گزارش گروه سیاسی ره به ری سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون ویژه برجام در جمع خبرنگاران با بیان اینکه میهمانان جلسه امروز آقایان جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و رئیس تیم مذاکره کننده قبلی عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و باقری بودند اظهار داشت پیرو جلسه قبلی کتولید خودروی ایران در قرن 21 چطور بوده است؟
تولید خودروی ایران در قرن 21 چطور بوده است اقتصاد > صنعت - صدای اقتصاد نوشت سال اوج تولید خودرو در ایران سال 2011 با میزان تولید یک میلیون و 649 هزار و 311 دستگاه بوده است سال 2014 در مجموع 67 میلیون و 530 هزار و 621 خودرو در جهان ساخته شد از این میزان سهم ادفاع مقدس ایران اسلامی را به عنوان الگویی ماندگار در دنیا معرفی کرد
دفاع مقدس ایران اسلامی را به عنوان الگویی ماندگار در دنیا معرفی کرد کرمانشاه - ایرنا - فرماندار سنقروکلیایی گفت دفاع مقدس یادآور ایثار شهادت و شجاعت مردان و زنانی است که با تقدیم جان و مال خود عزت و سربلندی را برای ایران رقم زدند و جمهوری اسلامی را به عنوان الگویی ماندگار در ج-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها